مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیَانِ - بَیْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَّا یَبْغِیَانِ - مهمترین آیات در بینه وحدت وجود
همچنان بدنبال نشان جانانییم در این مناجات سراغ دوست را از مظاهر آشکار تر و عظیم تر خواهم گرفت لطفا همراه ما باشید.
به رضا طیبی عزیز که مدتهاست در این زمینه تحقیق و تدریس میکنند
شهر توریستی اسکاگن که در شمالی ترین نقطه دانمارک قرار دارد دو دریای بالتیک و شمال در کنار این شهر بهم وصل شده در اینمورد ظاهر و خلاصه کلام سوره های [ الرحمن و فاطر و نمل و ق ] اینست که دو دریای بالتیک و شمال بهم وصل هستند ولی آب شان بهم مخلوط نمیشود . علمای وحدت وجود میگویند حجاب هایی به آب این دو دریا داده شده که با هم مخلوط نشوند مثل سبکی و سنگینی و شوری و شیرینی اما همچنان در وحدت [ آب بودن ] هستند هر عاملی که موجب افتراق این دو دریا شده نامش حجاب است چون با همه اختلافات موجود در حقیقت آب هستند و در وحدت [ H2O ] با حجاب هایی که ظاهرا جدایی و افتراق آورده حالا اگر این حجاب هابرداشته شوند آب این دو دریا هم با هم مخلوط میشوند و وحدت کامل حاصل میشود .همینطور است [ انسان و نبات و جماد و حیوان ] که همه در حجابند ولی در وحدت ... همگی نشان جانان هستند در قالب های مختلف ...برویم سراغ مناجات نهم که حاوی مطالب دیگری هم هست .... روزگارتان خوش
سوره الرحمن آیات ١٨ و ١٩
مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیَانِ - بَیْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَّا یَبْغِیَانِ -
روان کرد دو دریا را که بهم برسند , برزخی بین آنهاست که بهم تجاوز نمیکنند - محمود سراجی م.س شاهد
.
این آیات در سوره های فرقان و فاطر و نمل هم تاکید شده اند از کسانی که علاقمند به آگاهی از معجزات قران هستند خواهش میکنم به توضیحات زیر همین شعر توجه کنند
و .... از این مظاهر هم سراغ نشان جانان را گرفتم اینها هم :
[ هر یک بزبان بی زبانی // گوید که منم نشان جانان ]
.
.
از سازش آتش و سمندر
در بستر سرخ آذرستان
از گرده گل بپای زنبور
تا شهد عسل به جویباران
از یلتقیان بحر با بحر
در سوره شاهکار رحمان
[ مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیَانِ - بَیْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَّا یَبْغِیَانِ ]
از پویش بی عدیل نوزاد
در حالت جستجوی پستان
از فلسفه غریزی ذات
در کنه وجود انس و حیوان
از معجز انس دانه و خاک
در راز بقای مرغزاران
از بطن نهان هسته کز وی
سر میزند آفتاب تابان
از آتش و باد و خاک و از آب
وز عنصر اولیه در آن
از قالب حجم و بعد اجرام
در نظم و نظام و وضع و میزان
از بذر ظریف ارزن خشک
در گلشن و دشت و باغ و بستان
از رمز حیات یاس خوشبو
در حبه ذو العصف و ریحان
[ الحب ذو العصف و ریحان - فبای الاء ربکما تکذبان ] ....الرحمان ( 1)
از فیض نفخت فیه روحی
در نفس ابوالبشر و ما کان
از پشه ناتوان و بی جان
تا فوج عقاب و باز و طرلان
از بره آهوان صحرا
تا ببر و پلنگ و شیر غران
از نطفه ذره بینی خون
تا اشرف کاینات انسان
از پویش بی عدیل نوزاد
در حالت جستجوی پستان
از چرخه بی توقف چرخ
واز تک تک این مظاهر فان
فریاد رسا بگوشم آید
چون صوت سروش حق به پاکان
هر یک به زبان بی زبانی
گوید که منم نشان جانان
.
م.س شاهد
مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیَانِ - بَیْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَّا یَبْغِیَانِ
.
روان کرد دو دریا را که بهم برسند , برزخی بین آنهاست که بهم تجاوز نمیکنند
و ... سوره فرقان آیه ٥٣
.
« و هو الذی مَرَجَ البحرینِ هذا عَذبٌ فُراتٌ و هذا مِلحً اُجاجً وَ جَعَلَ بَینَهما بَرزَخا و حِجراً مَهجوراً»
و اوست کسی که دو دریا را موج زنان به سوی هم روان کرد این یکی شیرین و آن یکی شور و تلخ است ومیان آندو حریمی استوار قرار داد.
و سوره فاطر آیه ١٢
وَمَا یَسْتَوِی الْبَحْرَانِ هَذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ سَائِغٌ شَرَابُهُ وَهَذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ وَمِن کُلٍّ تَأْکُلُونَ لَحْمًا طَرِیًّا وَتَسْتَخْرِجُونَ حِلْیَةً تَلْبَسُونَهَا وَتَرَى الْفُلْکَ فِیهِ مَوَاخِرَ لِتَبْتَغُوا مِن فَضْلِهِ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ
این دو دریا یکسان نیستند: یکی آبش شیرین و گواراست و یکی شور و تلخ، از هر دو گوشت تازه می خورید، و از آنها چیزهایی برای آرایش تن خویش بیرون می کشید و می بینی که کشتی ها برای یافتن روزی و غنیمت، آب را می شکافند و پیش می روند، باشد که سپاسگزار باشید.
این معجز الهی همچنین در سوره نمل هم تاکید شده است
و سوره فاطر آیه ١٢
وَمَا یَسْتَوِی الْبَحْرَانِ هَذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ سَائِغٌ شَرَابُهُ وَهَذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ وَمِن کُلٍّ تَأْکُلُونَ لَحْمًا طَرِیًّا وَتَسْتَخْرِجُونَ حِلْیَةً تَلْبَسُونَهَا وَتَرَى الْفُلْکَ فِیهِ مَوَاخِرَ لِتَبْتَغُوا مِن فَضْلِهِ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ
این دو دریا یکسان نیستند: یکی آبش شیرین و گواراست و یکی شور و تلخ، از هر دو گوشت تازه می خورید، و از آنها چیزهایی برای آرایش تن خویش بیرون می کشید و می بینی که کشتی ها برای یافتن روزی و غنیمت، آب را می شکافند و پیش می روند، باشد که سپاسگزار باشید.
این معجز الهی همچنین در سوره نمل هم تاکید شده است
و سوره فرقان آیه ٥٣
« و هو الذی مَرَجَ البحرینِ هذا عَذبٌ فُراتٌ و هذا مِلحً اُجاجً وَ جَعَلَ بَینَهما بَرزَخا و حِجراً مَهجوراً»
و اوست کسی که دو دریا را موج زنان به سوی هم روان کرد این یکی شیرین و آن یکی شور و تلخ است ومیان آندو حریمی استوار قرار داد.
سوره فاطر آیه ١٢
وَمَا یَسْتَوِی الْبَحْرَانِ هَذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ سَائِغٌ شَرَابُهُ وَهَذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ وَمِن کُلٍّ تَأْکُلُونَ لَحْمًا طَرِیًّا وَتَسْتَخْرِجُونَ حِلْیَةً تَلْبَسُونَهَا وَتَرَى الْفُلْکَ فِیهِ مَوَاخِرَ لِتَبْتَغُوا مِن فَضْلِهِ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ
این دو دریا یکسان نیستند: یکی آبش شیرین و گواراست و یکی شور و تلخ، از هر دو گوشت تازه می خورید، و از آنها چیزهایی برای آرایش تن خویش بیرون می کشید و می بینی که کشتی ها برای یافتن روزی و غنیمت، آب را می شکافند و پیش می روند، باشد که سپاسگزار باشید.
این معجز الهی همچنین در سوره نمل هم تاکید شده است
سوره نمل ای ٥٣
اَمَّنْ جَعَلَ الْاَرْضَ قَرَارًا وَ جَعَلَ خِلالَهَا اَنْهَارًا وَ جَعَلَ لَهَا رَوَاسِیَ وَ جَعَلَ بَینَ الْبَحْرَیْنِ حَاجِزًا آیا یا آن کس که زمین را قرارگاهى ساخت و در آن رودها پدید آورد و براى آن، کوهها راقرار داد، و [ میان دو دریا برزخى گذاشت؟ ]
منبع:پژواک ایران