مناجات ششم مزامیر حضرت عشق .....................[ قصیده ]
محمود سراجی
نیایش و مناجات. چهارم قصیده
ای از عدم تو در تجلی
تکوین و مکان و کون و امکان
فرق عدم و حجاب هستی
در چیست که گشته اجمعین فان ؟ [ كُلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ ]
گر حجم به طول و عرض و بعد است
در ظرف مکان و ظرف اوزان
با دیده جان به عینه دیدم
افلاک درون ذره پنهان
در ذره ای از مدار ذره
خوابیده دو صد هزار کیوان
چون چرخه کهکشان هستی
صد چرخه درون ذره چرخان
حکم است که در عدم نباشد
معیار و عیار و وزن و میزان
پس کنه عدم به زعم عارف
در معنی عرف و عرف و عرفان ( ١ ) * به توضیح شماره ١ زیر توجه کنید
نی ساحل و نی کرانه دارد
چون ساحت کهکشان و ارکان
یعنی عدم و عدد ندارد
بالذاته نه ابتدا نه پایان
این مبحث واجب الوجود است
حتی به مکاتب فقیهان
لیکن دو هزار گونه تفسیر
کردند مفسران قرآن
گفتند صمد که بی نیازی است ( ٢ ) ** به توضیح شماره ٢ زیر توجه کنید
در ذات تو بی نیاز منان
منطوق نیاز و بی نیازی
فرض است به ازدیاد و نقصان
در شان تو بیش و کم روا نیست
خبط است چنین بیان به ایقان
اما به یقین خلاء ندارد
در کنه صمد بذاته اسکان
گر حکم شود که کل هستی
عاری شود از خلاء بیک آن
ور حجم و حجاب محو گردد
از کل جهان و بعد کیهان
این لایتناهیان به یکدم
پیدا کند حجم گوی چوگان
با اینهمه یک ز صد صمد نیست
چون هست در آن نمود و اعیان
فانی است هر آنچه بعد دارتد
با نص صریح کلهم فان
یبقی همه وجه ذوالجلالت
باقی همه سائلان فی الشان
هر هست که هست نیست آخر
وآن نیست توئی که نیستی فان
لا .........بر سر لااله الا
رمزی ز صمد بود نه اعیان
کاین سر به مهر در نگنجد
در عقل عقال ووهم اذهان
م.س شاهد
( ١ ) ***
١- عرف اول با ضمه یعنی شناخت خدا از طریق مشاهده و تجربه و تقلید عرف دوم با فتحه یعنی شناخت خدا از طریق استنباط و استنتاج بدون اینکه نیازی باشد که او را ببینیم عرف سوم با کسر( ع ) مثل عرفان یعنی شناخت خدا از طریق عشق نه عقل
( ٢ ) ***
٢- منقول از پایگاه سوالات طبقه بندی موضوعی قران کریم ....
در پاسخ به بیش از سی هزار سوال واصله به دفتر پایگاه در باره صمد اجماع نظر اینست [ صمد یعنی بی نیاز ] ....
محمود سراجی م.س شاهد
منبع:پژواک ایران