صدها هزار نفر را کتک می‌زنند تا مردم را قانع کنند مهسا را کتک نزده‌اند
مجید محمدی

خیزش ملی و سراسری شهریور ۱۴۰۱ که تا روز چهارم اعتراض‌ها، به مرگ هشت نفر، در روز پنجم، به مرگ ۲۵ نفر، در روز ششم، به مرگ ۵۰ نفر و در یک هفته به مجروح یا بازداشت شدن هزاران تن منجر شد، حتی تا روز ششم هم دستاوردهای مهمی داشت.
علت سراسری بودن این خیزش سراسری بودن سرکوب حقوق و آزادی‌های فردی تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر است؛ چون ماشین سرکوب جمهوری اسلامی بدون تبعیض و بدون توجه به قومیت، مذهب، زبان و جنسیت تمام افراد را سرکوب می‌کند.

حتی اگر ماشین سرکوب بتواند با کشتار صدها نفر، خیزش ملی ۱۴۰۱ را فرو بنشاند، خون‌های ریخته‌شده، جراحات وارده و بازداشت‌ها در این خیزش حتما تلف نخواهند شد. در ادامه، بخشی از دستاوردهای موثر، دیرپا و چشمگیر این خیزش را برمی‌شماریم.

به هم پیوستن خیزش‌ها و جنبش‌ها

در خیزش‌های ۱۳۷۸ و ۱۳۸۸ عمدتا اقشار متوسط شهری (به‌ویژه تهران) شرکت داشتند. اما در خیزش‌های دی ۱۳۹۶، کازرون ۱۳۹۷، آبان ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ (در خوزستان و اصفهان) و ۱۴۰۱ در خوزستان، بیشتر اقشار کم‌درآمد در شهرهای کوچک مشارکت داشتند. خیزش ملی ۱۴۰۱ معترضان هر دو قشر را به هم پیوند داد. در این اعتراض‌ها، ضمن حضور پررنگ زنان و حجاب برداشتن آن‌ها، همه‌ اقشار اجتماعی از ۳۱ استان ایران در بیش از ۱۰۰ شهر به خیابان‌ها آمدند و نشان دادند همان‌طور که حکومت دینی از سال ۱۳۵۷، جنگی همه‌جانبه را علیه مردم آغاز کرد، امروز مردم با همبستگی، کلیت رژیم را نفی می‌کنند.

جنبش زنان، جنبش دانشجویی، جنبش‌های اقلیت‌های قومی و جنبش‌های کارگران و معلمان در خیزش «ضدآخوندی» شهریور ۱۴۰۱ به هم پیوسته‌اند. پایان گرفتن حرکت اصلاح‌خواهی با ایستادگی حکومت در برابر هرگونه اصلاح باعث شد هیچ‌ تفرقه‌ای میان معترضان دیده نشود. هر معترضی که امروز در خیابان حضور دارد، برانداز است؛ چون پاسخ اعتراضش همواره باتوم و گلوله بوده است.

درگیر شدن نسل هزاره‌ای در سیاست

متولدان دهه ۸۰ یعنی ۱۶ تا ۲۲ ساله‌ها که امروز در خیابان‌ها علیه حکومت شعار می‌دهند، چه در مدرسه و چه در دانشگاه‌ها رویه‌ای غیرسیاسی در پیش گرفته بودند؛ گویی حکومت به کسانی که با آن کاری ندارند، کاری نخواهد داشت. قتل مهسا این نسل را از خواب غفلت بیدار کرد. دهه هشتادی‌ها چهار ویژگی متمایز دارند:

۱. نسل گوشی‌های هوشمند است و اخبار و اطلاعات موردنیاز خود را از دنیای مجازی دریافت می‌کند. به همین علت در برابر تبلیغات سیاسی مستقیم حکومت واکسینه است.

۲. بر خلاف نسل‌های قبلی، گروه مرجع فکری-عقیدتی ندارد. حنای روحانیون، دانشگاهیان و روشنفکران و ایدئولوژی‌های آن‌ها برای این نسل رنگی ندارد. از این جهت بر دانسته‌های خود متکی‌اند.

۳. از غرب متنفر نیستند، بلکه برای زندگی بهتر به دنبال مهاجرت به کشورهای غربی‌اند. حتی آقازاده‌های مقام‌ها هم فوج‌فوج به کشورهای غربی روان‌اند. آن‌ها به جای مرگ بر آمریکا، مرگ بر جمهوری اسلامی می‌گویند.

۴. مطالبه‌ اصلی آن‌ها آزادی‌های فردی و اجتماعی است و از این جهت، نوستالژی دوران پهلوی در این نسل بسیار پررنگ است.

اعضای این نسل که در یک دهه‌ گذشته از لحاظ سیاسی منفعل بودند، با قتل مهسا دریافتند که در معرض همان خطرند و اگر با سیاست کاری ندارند، سیاست با آن‌ها کار دارد.

باطل شدن تبلیغات سیاسی مشاطه‌گران

در اعتراض‌های اخیر، هرگونه نماد جمهوری اسلامی و بالاخص عکس‌ها و بنرهای قاسم سلیمانی در فضای عمومی شهرها پاره و سوزانده شدند. معترضان به مشاطه‌گران و دلالان جمهوری اسلامی در داخل و خارج که سلیمانی را سرداری محبوب در میان مردم جلوه می‌دادند، نشان دادند که همه‌ این‌ها دروغ و تبلیغات حکومتی بوده‌اند. معترضان به جامعه‌ خود و جامعه جهانی هم نشان دادند که تنها نوع مواجهه‌ حکومت با مردم کتک زدن و شوک الکتریکی و شلیک تیر جنگی است.

خبرگزاری‌های امنیتی و بوق‌های سازمان صداوسیما به علت گستردگی اعتراض‌ها، بر خلاف دوره‌های قبل، مجبور شدند بخشی از اخبار اعتراض‌ها، کشته‌ها و مجروحان را پوشش دهند. این پوشش البته خالی از طنز نیست؛ سایت تابناک خبر می‌دهد که چهارشنبه شب در چند نقطه از تهران جمعیت‌های ۱۰ تا ۱۲ نفری به اعتراض پرداختند و در خبری دیگر، از قول استاندار تهران می‌نویسد که یک هزار و ۸۰۰ نفر از «اغتشاشگران» را شناسایی کرده‌اند. حتما واتس‌اپ و اینستاگرام و اپل استور را هم برای جلوگیری از همین تجمع‌های ۱۰ تا ۱۲ نفری فیلتر کرده‌اند.

بی‌آبرو شدن مشاطه‌گران و مماشات‌کنندگان

کریستین امانپور (مثل بقیه خبرنگاران رسانه‌های دروغگوی غربی) که همیشه مانند کارکنان دستگاه تبلیغاتی رژیم در برابر مقام‌های جمهوری اسلامی (و امارت طالبان) با حجاب حاضر می‌شد و سوال سختی از آن‌ها نمی‌پرسید، پس از مرگ مهسا، دیگر نتوانست با رئیسی مصاحبه‌ باحجاب انجام دهد. از این به بعد، رهبرانی مثل ماکرون و دیگر مقام‌های اروپایی در باب دیدار یا دعوت از مقام‌های جمهوری اسلامی دوباره تامل خواهند کرد. لابی‌گران جمهوری اسلامی هم در دروغ‌سازی و نشان دادن مقام‌ها به‌عنوان میانه‌رو یا رژیم به صورت نظامی عادی، کار دشوارتری خواهند داشت. در این میان، فمنیست‌های هویت‌گرای غربی (مثل هیئت باحجاب سوئدی که به ایران سفر کرد) که اسلام‌گرایان را کنار خود می‌خواهند، زبان در کام کشیده‌اند.

گذاشتن علامت سوال در برابر نمادهای هویتی اسلام‌گرایی

مهسا امینی کشته‌ حجاب ایدئولوژیک است. کسانی که خبر مرگ او را بشنوند، دیگر به‌سادگی نمی‌توانند حجاب رسمی جمهوری اسلامی را به‌عنوان یک نماد هویتی سنتی یا در کنار دیگر نمادها در فضای هویت‌گرای غربی بپذیرند. حجاب در ایران و افغانستان امروز نماد سرکوب و کتک زدن زنان و کشتن مردم در خیابان‌ها است. کار ائتلاف چپ و اسلام‌گرایی در فروش این امر به‌عنوان نماد هویتی مسلمانان دشوارتر خواهد شد.

در دست گرفتن نبض افکار عمومی

تاثیر دستگاه تبلیغات حکومتی در تغییر روایت قتل مهسا نزدیک به صفر بوده است. دروغ‌های خبرگزاری‌های فارس و تسنیم و تلویزیون حکومتی آن‌قدر رسوا بودند که حتی وفادارترین افراد به رژیم نمی‌توانند آن‌ها را باور کنند و به تحقیق بیشتر در این مورد دعوت می‌کنند. در مقابل، اخبار قتل مهسا به تاریک‌ترین زوایای حکومت ترس و وحشت نظام بسط یافت تا حدی که تبلیغاتچی‌های نظام دارند از آن فاصله می‌گیرند. حکومتی که برای اثبات کتک نزدن مهسا صدها هزار نفر را در خیابان‌ها کتک می‌زند، قافیه را به افکار عمومی باخته است.

البته سیر اعتراض‌ها نشان می‌دهد تا زمانی که کسب‌وکارهای امپراتوری‌های سه‌گانه (بیت، سپاه و شرکت‌های دولتی) کار می‌کنند و سازمان‌ها ‌و نهادها در انحصار حکومت‌اند، این رژیم نخواهد افتاد. به مجامع بین‌المللی و رسانه‌ها و دول غربی نیز امیدی نیست. تنها چاره اتکای مردم ایران به خود و اعتصاب‌های سراسری و نافرمانی مدنی است.

بیداری کشورهای همسایه در برابر خطر اسلام‌گرایی

خیزش عمومی بعد از قتل مهسا زنگ خطر را به‌ویژه برای سکولارهای ترکیه در همسایگی ایران به صدا درآورد. بعد از بازداشت خبرنگاران زن و خوانندگان (گلشن) در دولت اردوغان، هنرمندان و نویسندگان و خبرنگاران ترکیه متوجه شدند که اسلام‌گرایان با کشورشان چه خواهند کرد. چهره‌های مشهور ترکیه در هیچ دوره‌ای مثل شهریور ۱۴۰۱، به تحولات ایران چنین واکنش نشان نداده بودند. برخی از این چهر‌ه‌های شناخته‌شده مثل ابرو گوندش، طوبا بیوک‌اوستون، نورگل یشیل‌چای، بورجو بریجیک، باریش آردوچ و الیف شافاک (و ده‌ها تن دیگر که در ایران شناخته‌شده‌اند) و هرکدام در فضای مجازی ده‌ها میلیون دنبال‌کننده دارند، با معترضان ایرانی همراهی کردند.

پررنگ شدن شباهت جمهوری اسلامی و داعش/طالبان

در ۴۴ سال گذشته، روایت جمهوری اسلامی و لابی‌های آن در خارج ایران و نیروهای ضدامپریالیست همراه آن این بود که افراطی‌ها بخش کوچکی از قشر حاکم‌اند و از طریق مذاکره با میانه‌روها، می‌توان رژیم را عادی‌سازی و با آن کار کرد. همه‌ اعمال متداوم حکومت در حوزه‌ تروریسم، برنامه‌ هسته‌ای و گسترش‌طلبی ناقض این ادعا بوده‌اند اما تریبون و امکانات همواره در اختیار مقام‌ها بوده است. حتی مرگ ندا آقاسلطان نیز رسانه‌ها و جامعه‌ی بین‌المللی را درباره ماهیت رژیم هوشیار نکرد؛ اما مرگ مهسا می‌تواند یک نقطه‌ عطف در تغییر روایت غالب از رژیم باشد؛ اگر اخبار مربوط به خیزش ملی شهریور ۱۴۰۱ به‌درستی و دقت منعکس شود.

جنبش اخیر به‌عنوان یک جنبش انسان‌گرا و سکولار و ضدایدئولوژی‌های تمامیت‌خواه، در تاریخ ایران بی‌نظیر است.

در دوران اوباما، برشمردن شباهت‌های داعش و جمهوری اسلامی در رسانه‌های آمریکایی به حذف تحلیلگران از رسانه‌های دولت آمریکا منجر می‌شد (مثل نویسنده‌ این مطلب). این روند باید در جایی متوقف شود و زمان مناسب آن اکنون است.

منبع:ایندیپندنت فارسی


فهرست مطالب مجید محمدی در سایت پژواک ایران 

*زمان گردهمایی ۱۰۰هزار نفری در واشنگتن دی‌سی فرا رسیده است [2022 Oct] 
* ماشین سرکوب جمهوری اسلامی خسته و متزلزل شده است  [2022 Oct] 
*صدها هزار نفر را کتک می‌زنند تا مردم را قانع کنند مهسا را کتک نزده‌اند [2022 Sep] 
* کشته شدن مهسا امینی و «اسلام‌هراسی» [2022 Sep] 
*بخت مجتبی در نشستن بر کرسی ولایت فقیه [2022 Sep] 
*خیز برداشتن برای جنگ با ناتو بعد از تبدیل امنیت ملی به کالای اسقاطی [2022 Jul] 
* سرنوشت صدام در انتظار پوتین است [2022 Mar] 
*چهار ننگ ابدی که بر پیشانی روحانیت شیعه باقی خواهد ماند [2022 Mar] 
*مراسم سالگرد انقلاب در سال ۱۴۰۰ هیچ ربطی به انقلاب ۵۷ نداشت [2022 Feb] 
*چگونه می‌توان یک دولت-ملت را به نکبت و فلاکت کشاند؟ [2022 Jan] 
*یورونیوز فارسی: باجی که اتحادیه اروپا به رژیم اسلامی داده است [2022 Jan] 
* ممنوعیت‌ زنان به ورزشگاه ها؛ ممنوعیت‌های ابلهانه یا منافع پنهان  [2021 Dec] 
* بی‌نظیری سه قوه‌ دافعه، تخریب و وحشیگری امپراطوری شیعه در تاریخ امپراطوری‌ها [2021 Dec] 
*فلاکت‌ها را چگونه توجیه می‌کنند؟  [2021 Dec] 
* اندیشکده‌های «نظام»: موسسات زیباسازی سیاست‌ها و تصمیم‌های لات‌ها و چاقوکش‌ها  [2021 Dec] 
*هزینه‌های یکدستی حاکمیت و نیروهای گریز از مرکز  [2021 Dec] 
*گران کردن بنزین عملی‌ترین راه‌ حل بحران کسری بودجه برای دولت رئیسی  [2021 Oct] 
* آیا نسل «همه‌چیزدان‌»‌های شیعه رو به انقراض است؟ [2021 Oct] 
*تبلیغات سیاسی و «چانه‌زنی در بالا» سطح مهمل‌گویی را ارتقا می‌دهد [2021 Sep] 
*تحفه‌هایی که با پست هوایی امریکایی-فرانسوی تحویل می‌شوند  [2021 Aug] 
*آیا ۳۰ میلیون دوز وارداتی رئیسی هم به ۶۰ میلیون دوز وارداتی روحانی خواهد پیوست؟  [2021 Aug] 
* شعارهای مترو صادقیه و پاساژ علاء‌الدین به شعارهای ملی تبدیل خواهند شد [2021 Jul] 
*جمهوری اسلامی ایران دوران سختی در پیش رو دارد [2021 Jul] 
*چشم‌اندازهای دولت ابراهیم رئیسی  [2021 Jun] 
*آینده‌ سیاسی محمدجواد ظریف  [2021 Jun] 
*روش‌های رقابت میان نامزدهای «نظام» [2021 Jun] 
*چهار محور تبلیغات سیاسی به نفع حماس و جهاد اسلامی [2021 May] 
*جانشینی خامنه‌ای + بازیگران کلیدی در رویداد ۲۸ خرداد ۱۴۰۰  [2021 Apr] 
*سه گونه سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایالات متحده و کانادا  [2021 Apr] 
* ایرانیان سال را با هشت دروغ خامنه‌ای آغاز کردند  [2021 Mar] 
*سمت و سوی پنج پرونده امنیتی جمهوری اسلامی [2021 Mar] 
*دانشگاه مریلند یا آشپزخانه‌ بیت، سپاه و دستگاه‌های امنیتی؟  [2021 Mar] 
* اسلامی‌سازی علوم؛ از آکادمی منیر‌الدین حسینی و مغازه مصباح تا دانشگاه هاروارد [2021 Feb] 
*دلایل توقیف نفتکش و غنی‌سازی ۲۰ درصدی در آستانه انتقال قدرت در آمریکا [2021 Jan] 
*کارنامه‌ی بی‌حاصل سیاست مماشات و خشنود‌سازی برای مهار جمهوری اسلامی [2020 Dec] 
*در «بیت» خامنه‌ای چه می‌گذرد؟  [2020 Nov] 
*در جنگ ایران و عراق هر دو کشور شکست خوردند هیچ جنگی مقدس نیست [2020 Sep] 
*نوبت بازنشستگی سیاسی حسن روحانی فرا رسیده است [2020 Jul] 
*بازار پر رونق پیامبری، مهدویت و ارتباط با امام زمان در ایران [2020 Jun] 
*دشمنی که نمی‌شناسند، سه افسانه‌سازی غالب در مورد ایالات متحده آمریکا [2020 May] 
*برنامه‌ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای ایران چیست؟  [2020 May] 
*میزان بی‌اطلاعی از مسائل ایران در گزارش‌های رسانه‌های غربی حیرت‌آور است [2020 May] 
*خامنه‌ای: القای توهم منجی و فرار از پاسخگویی [2020 Apr] 
*«نابحران» کُرونا و تحریم‌ها: نظام و لابی آن فرصتی برای تجدید قوا یافته‌اند [2020 Apr] 
*پنج موج مهاجرت از جمهوری اسلامی، موج پنجم به غارتگران منابع کشور تعلق دارد، [2020 Feb] 
*لابی جمهوری اسلامی ایران هم مانند خود آن غیرعادی است  [2020 Jan] 
*پنج افسانه در مورد قاسم سلیمانی [2020 Jan] 
* از نظام قرار نیست «چیزی» باقی بماند  [2019 Dec] 
*آدرس‌های غلط تحلیلی در مورد اعتراضات آبان ۹۸ [2019 Nov] 
*از «یانکی گو هوم» تا «ایران برو بیرون»  [2019 Oct] 
*مغازه‌ی دو نبشی که جمهوری اسلامی باز کرده است  [2019 Oct] 
*روزی که «نرمش قهرمانانه‌ی- ۲» فرا خواهد رسید [2019 Oct] 
*مداح اسرائیلی دیگر چه صیغه‌ای است؟ روش خلق این شتر گاو پلنگ  [2019 Sep] 
*چرا مردم ایران علیه رژیم به خیابان‌ها نمی‌آیند؟  [2019 Aug] 
*از همه‌ی دنیا طلبکارند، با همه‌ی نکبت و فلاکتی که به ارمغان آورده‌اند [2019 May] 
*روش‌های مهندسی عقیدتی‌ـ‌سیاسی تجمعات [2019 Apr] 
*یورونیوز فارسی آشکارا به دیگر بوق‌های تبلیغاتی فارسی‌زبان پیوسته است [2019 Apr] 
*مردم ایران در دوران گذار، به رهبرانی مثل ترامپ نیاز دارند [2019 Jan] 
*از زهرا کاظمی ‌تا جمال خاشقجی: رسوایی رسانه‌های غربی در گزارش نامتوازن قتل دو روزنامه‌نگار [2018 Oct] 
*سوریه‌ای شدن، نه؛ یمنی سازی و ونزوئلایی شدن، آری [2018 Oct] 
* کدام یک مبتذل است: موسیقی سوسن و جواد یساری یا امضای نامه‌ی لابی جمهوری اسلامی؟  [2018 Jul] 
*سه (بعلاوه یک) سناریو برای سقوط جمهوری اسلامی [2018 Jul] 
* شش نمایش تهوع‌آور در حکومت اسلامی  [2018 Jul] 
*رهبران ایران اشغالگرند، یا هموطن؟ [2018 Jun] 
* تمام دروغ های ظریف  [2018 Jun] 
*اردک شَل روحانی، آغاز فروپاشی سیاسی [2018 May] 
*رادیو فردا به یک خانه‌تکانی جدی نیاز دارد [2018 Apr] 
*کاهش میانگین سن ازدواج دختران در ایران؛ چرا؟ [2018 Apr] 
*مرثیه ‌ای برای همه‌ء غرب ‌ستیزان  [2018 Mar] 
*تراژدی اسلام‌شناسی، خاورمیانه‌شناسی و ایران‌شناسی در دانشگاه‌های ایالات متحده  [2018 Feb] 
*رژیم‌های سیاسی با همه‌پرسی ساقط نمی‌شوند [2018 Feb] 
*محمود احمدی نژاد: «رهبر انقلابی» که غیبش زد  [2018 Jan] 
*پا گذاشتن جمهوری اسلامی جای پای شوروی  [2018 Jan] 
*چهار ویژگی متمایز کننده‌ خیزش دی ۹۶: جدال با کابوس مستقر [2018 Jan] 
*مهم‌ترین خطر امنیتی کشور: جمهوری اسلامی و تداوم آن  [2018 Jan] 
*«بازندگان جنبش اعتراضی دی ماه ۹۶» [2018 Jan] 
*توهم «تغییر و اصلاح» به پشیمانی رسید [2017 Dec] 
*سپنتا نیکنام و مرگ حاکمیت قانون و حقوق شهروندی  [2017 Nov] 
*اصلاحات سال‌ها پیش مُرد. همین!  [2017 Oct] 
*«جان اسنو» در تهران  [2017 Sep] 
*دشمنی اسلامگرایانه با غرب چه نتایجی دارد؟ [2017 Aug] 
*نظرسنجی‌هایی بدون ارزش علمی [2017 Aug] 
*علی شریعتی: ایدئولوگ نظام سرکوب  [2017 Jun] 
*گام دوم مهندسی انتخابات ۹۶: چینش نامزدها و جهت دادن به کارزارها  [2017 Apr] 
* مهندسی انتخابات ۹۶ آغاز شده است [2017 Apr] 
*از چپ عدالت‌گرا تا چپ امنیت‌گرا: طلیعه‌ ناسیونال-سوسیالیزم ایرانی [2017 Apr] 
*جریان «اصولگرا»: واگرا و آشفته  [2017 Apr] 
*رسانه‌های فارسی‌زبان با مالیات شهروندان و منابع عمومی کشورهای غربی چه می‌کنند؟ [2017 Mar] 
*معضل محمد خاتمی برای «نظام»: ضعیف، کم آزار، اما غیر قابل اعتماد [2017 Feb] 
*چهار روایت شخصی از جنایات داعشی جمهوری اسلامی  [2017 Feb] 
*«آشتی ملی»؛ طرحی توخالی و بی حاصل برای تقرب به خامنه‌ای  [2017 Feb] 
*هاشمی رفسنجانی؛ سیاست‌ورزی اسلامگرایانه در چارچوب ممکن‌ها [2017 Jan] 
*مهندسی غرور ملی با هیچ [2016 Dec] 
*ساختار آسیب‌های اجتماعی در ایران در سه نمودار [2016 Nov] 
*دوازده پرسش پیرامون چرایی و چگونگی پیروزی ترامپ و شکست کلینتون [2016 Nov] 
*واکنش ها به پیروزی ترامپ/ موج نارضایی‌ها، «نخبه‌گرایی، چند فرهنگ‌گرایی و جهان‌گرایی» را به عقب راند [2016 Nov] 
*کودک آزاری جنسی در پناه «بیت» المجرمان [2016 Oct] 
*جنگ با مردگان «غیر خودی»  [2016 Oct] 
*نهادهای پشتیبانی ایدئولوژیک برای استبداد مذهبی، تمامیت خواهی و کشورگشایی درایران  [2016 Oct] 
*مدیران جمهوری اسلامی در چه مواردی به اراذل و اوباش و لات‌ها متوسل می‌شوند؟  [2016 Oct] 
* انگاره بومی اداره و توسعه: واقعیت یا توهم؟ [2016 Sep] 
*میرقلی‌خان، امیری، دری اصفهانی: گامی کوچک از «قهرمان» تا «جاسوس»  [2016 Sep] 
*کدام‌یک اسلام را دزدیده‌اند: تروریست‌ها یا اصلاح‌طلبان؟ [2016 Jun] 
*نگاهی به نهادها و مبانی تصمیم‌گیری قوه قضائیه جمهوری اسلامی  [2016 May] 
*یک دیدار معمولی، یک عکس عادی، و موجی از اتهام و اعتراض [2016 May] 
*عرصه‌های جدیدی که روحانیت شیعه در نوردیده [2016 Apr] 
*ویروس ضد امریکایی؛ برندگان و بازندگان [2016 Apr] 
*از چپ عدالت‌گرا تا چپ امنیت‌گرا: طلیعه‌ ناسیونال-سوسیالیزم ایرانی [2016 Apr] 
*چرا در انتخابات مهندسی‌شده شرکت می‌کنند؟ [2016 Mar] 
*پدیده های قابل توجه و شگفت انگیز در نتایج انتخابات ۹۴ [2016 Feb] 
*انتخابات در نظام‌های اقتدارگرا تمامیت‌خواه [2016 Feb] 
*چهار دلیل برای ترغیب به مشارکت در انتخابات ۹۴ و نقد آنها  [2016 Feb] 
*تصویب توافق اتمی در ایران: مجلس یا شورای امنیت ملی؟  [2015 Aug] 
*رژیم خمینی چگونه تداوم یافت؟ [2015 Jun] 
*نظام بی‌شرم جمهوری اسلامی: شرم، سیری چند؟ [2015 Mar] 
*قاسم سلیمانی: «الهه مهربانی»، «سردار عارف» یا فرمانده ترور؟ [2015 Mar] 
*معجزه‌ی حکومت ولایی شیعی: یزید نقش امام حسین را بازی می‌کند [2014 Sep] 
*موضوعاتی که صدای آمريکا پوشش نمی‌دهد يا در اولويت آن نيست [2014 Sep] 
*بی بی سیزاسیون صدای امریکا [2014 Sep] 
*داعش، «سپاه قدس» اسلام‌گرایان سنی [2014 Jun] 
*مسجدسازی دولتی به جای ساخت مسکن عمومی [2014 Mar] 
*افسانه‌ی کمبود روحانی شيعه در ايران، مجيد محمدی [2014 Feb] 
*برنامه‌ تلويزيونی روحانی و پنج بازنمايی از وضعيت دولت  [2014 Feb] 
*رژیم تحریم علیه تحریم [2013 Sep] 
*ملی‌گرايی تکثرستيز: ضد غرب و پرونده‌ساز [2013 Aug] 
*سياست‌ورزیِ تهی از شرم [2013 Jul] 
*چرا سفر به ایران را تحریم نمی کنید؟ [2013 Jul] 
*شان يونسکوی رضا داوری: ننگ و آه [2013 Jul] 
*توهمات علی خامنه‌ای [2013 Apr] 
*علی خامنه‌ای و دروغ‌ها، رجزخوانی‌ها و مدعیات بی اساسش [2013 Apr] 
*بخش فلسفه‌ی دانشگاه تهران، دکان علم‌فروشی و مدرک‌سازی [2013 Apr] 
*فرسایش بنیان‌ها و پیوندهای اجتماعی در ایران [2012 Dec] 
*ناشر غير امين و تبليغات سياسی [2012 Jun] 
*تندیس‌های تنفر، اسلام رحمانی و مخاطرات امنیتی اسلام سیاسی [2012 May] 
*خلائق را از براندازی ولایت فقیه می ترسانند [2012 Apr] 
*«جامعه‌ ايران در سراشيبی انحطاط اجتماعی و اخلاقی»  [2012 Mar] 
*مطالعات خاورمیانه یا بسط تنفر، بی خیالی و پرده پوشی [2012 Mar] 
*روشنفکران دینی و مقدسات مردم [2012 Mar] 
*آمريکاستيزی روشنفکران ـ فعالان چپ ايرانی: سندرم "از موضع بالا" [2012 Mar] 
*امپریالیسم و ادبیات لجن مالی در سنت سیاسی چپ [2012 Feb] 
*مشکلات دروازه بانان سابق رسانه‌ها [2012 Jan] 
*کارنامه‌ی سياه و سوگناک دين سازمان‌يافته [2011 Dec] 
*صدايش را در نخواهند آورد [2011 Dec] 
*دين سازمان‌يافته، مروج تنفر و تبعيض [2011 Dec] 
*بیست روش گریز از پاسخ گویی: نقدی بر گزارش جمهوری اسلامی به کمیته حقوق بشر سازمان ملل [2011 Dec] 
*آیا بدون دین سازمان یافته، دنیای بهتری نمی داشتیم؟ [2011 Nov] 
*همه از دولت‌ها پول می گیرند، اما ...  [2011 Nov] 
*در جستجوی فرزندان از دست رفته  [2011 Nov] 
*رهبر بعدی چگونه تعیین خواهد شد؟  [2010 Jun] 
*يک دروغ بزرگ ديگر؛ فساد اخلاقی ساختاری غرب [2010 May] 
*جنبش سبز: اسلامگرا یا سکولار  [2010 May] 
*شهرنشينی، دانشگاه و طبقه متوسط: تهديدات امنيتی عليه ولايت فقيه [2010 Apr] 
*از ربانی سالاری به اوباش سالاری؛ تحول ساختار قدرت در جمهوری اسلامی  [2010 Mar] 
*رهبر جمهوری اسلامی و مداحی به قصد تقرب  [2010 Feb] 
*هشت تحليل غلط؛ پيش و پس از انتخابات رياست جمهوری  [2010 Feb] 
*زمان محاکمه‌ی خامنه‌ای در دادگاه جنایی بین‌المللی فرا رسیده است  [2009 Jul] 
* الگوهای رایج فریب‌کاری در نظام جمهوری اسلامی  [2009 Feb]