اسلامی‌سازی علوم؛ از آکادمی منیر‌الدین حسینی و مغازه مصباح تا دانشگاه هاروارد
مجید محمدی

چند روز پیش ایمیلی از زهرا تخشید (نوه محمد یزدی، رییس اسبق قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران) برای عده‌ای فرستاده شده بود که من هم یکی از دریافت‌کنندگان بودم. در آن ایمیل، آگهی طرحی برای اسلامی‌سازی تکنولوژی‌های اطلاعاتی در حوزه حقوق و بالاخص شریعت، مطرح شده بود. این ظاهرا طرح آموزشی- تحقیقاتی تخشید، به‌عنوان یکی از مدرسان دانشکده حقوق دانشگاه هاروارد است. دانشگاه هاروارد که روزی اعضای دیوان عالی آمریکا را تربیت می‌کرد، امروز به حضیضی دچار شده است که مبلغ اسلامی‌سازی اینترنت و فنون اطلاعاتی توسط فرزندان موسسان جمهوری اسلامی ایران و اجراکنندگان احکام بریدن دست و انگشت و سنگسار و کشتار جمعی زندانیان شده است.

مطالعات حقوق اسلامی، یا تبلیغات ایدئولوژیک

دانشگاه هاروارد در دانشکده حقوق خود یک برنامه حقوق اسلامی دارد که در آن احتمالا سالانه میلیون‌ها دلار صرف بازخوانی و تلاش برای امروزین کردن شریعت می‌شود. در چارچوب همین طرح است که افرادی مثل زهرا تخشید در آن استخدام می‌شوند تا نه این‌که چرخ را دوباره اختراع کنند (این کار می‌توانست چیزهایی به آن‌ها یاد بدهد) بلکه به‌جای چرخ چیزی را اختراع کنند که مثل چرخ کار کند، اما چرخ نباشد (علم اسلامی)، و اهل ایدئولوژی مخترع آن باشند، تا با آن به قدرت و ثروت تمامیت‌خواهانه خود مشرعیت بخشند و دیگران را ساکت کنند. اصولا طرح اسلامی کردن علوم از ابتدا یک طرح سیاسی و برای کسب قدرت (با حذف دانشمندان تجربه‌گرا و عقل‌گرا) بوده است.

برنامه حقوق اسلامی دانشکده حقوق هاروارد، در طول کار خود حتی یک گزارش در مورد تناقض شریعت یا تفسیرهای موجود از آن و حقوق بشر، قساوتمندی محفوف در احکام قضایی شریعت اسلامی و کارنامه طالبان، داعش و جمهوری اسلامی ایران در این زمینه، یا نتایج اجرای احکام شریعت و مجازات‌های اسلامی عرضه نکرده است؛ گویی این واقعیات در حوزه حقوق اسلامی وجود خارجی ندارند. علی‌رغم ادعای رهیافت انتقادی چپ نو (آدورنو، فوکو و گرامشی)، این رهیافت انتقادی در فعالیت‌های علوم انسانی و اجتماعی چپ‌گرایان کاملا حذف شده است، چون هرگونه انتقادی بالاخره گروهی را می‌رنجاند و ائتلاف سیاسی هویت‌گرایان به‌هم می‌خورد. چینی نازک اسلام‌گرایان حاکم در ایران نیز نباید ترک بردارد. کارنامه این‌گونه مراکز که براساس ایدئولوژی هویت‌گرایی کار می‌کنند، نشان می‌دهد که ایدئولوژی چه کارنامه شکست‌خورده‌ای در حوزه تحقیقات و معرفت عرضه کرده است.

«... در اسلام»

ایده تخشید برای طرح «اینترنت کوانتومی» (عنوان‌های دهان‌پرکن) صرفا بر تزریق آموزه‌های اسلامی در این طرح تمرکز دارد. در آگهی جلب دانشجو برای این طرح هورقلیایی، از «علوم انسانی دیجیتال اسلامی» سخن گفته می‌شود که تنها در عالم خیال وجود دارد، مگر آن‌که فیلترینگ و سانسور و هکینگ اسلام‌گرایان را در این مقوله مورد مطالعه قرار دهیم. نویسنده عینا همانند طلاب حوزه‌های علمیه، اسم «استفاده از ابزارهای دیجیتال برای جست‌وجو در متون حقوقی اسلامی [فقها و کتب دینی]» و فهرست‌نویسی برای آن‌ها را «علوم انسانی دیجیتال اسلامی» گذاشته است. این نام‌گذاری، پس از خرید هزاران کامپیوتر برای حوزه‌های علمیه در ایران رخ داد.

بحث دیگر این طرح آموزشی، «اصول هوش مصنوعی در اسلام» است که لابد در آثار ائمه شیعه باید در باب آن‌ها با سوراخ کردن اوراق، نکاتی را پیدا کرد. از دهه‌های سی و چهل شمسی، اسلام‌گرایان به‌دنبال یافتن همه دستاوردهای تمدن امروز در اسلام بوده‌اند («... در اسلام»، عنوان هزاران کتاب و مقاله در نشریات اسلامی بوده است) و این تلاش نه‌تنها دین و معرفت را قدمی به جلو نرانده است، بلکه موجب موجی از تمامیت‌خواهی دینی در دنیا شده است. در چهل سال گذشته در ایران، اسلام‌گرایان همه اصول عالم امکان و معرفت را از اسلام استخراج کرده‌اند و بر قدرت و ثروت خویش افزوده‌اند. وقتی باور داشته باشید که در یک کتاب همه معارف عالم وجود دارد، شروع می‌کنید به کندن و کندن تا همه چیز از آن استخراج شود و منابع وقف‌کننده‌های هاروارد یا پول نفت مردم ایران نیز صرف آن خواهد شد.

نویسنده متن این آگهی، ادعا می‌کند که می‌خواهد اصول اخلاقی و قانونی هوش مصنوعی را از اسلام استخراج کند؛ همان کاری که منیر‌الدین حسینی در آکادمی علوم اسلامی و مصباح یزدی در باقر‌العلوم می‌کرد. تصور پیشینی اسلام‌گرایان این است که اسلام یک مکتب اخلاقی است (با فرضِ یکی گرفتن دین و اخلاق) و عقل و تجربه انسانی قادر به تعیین مقررات برای این حوزه‌ها نیست. اگر این امر جدی گرفته شود، در نهایت تخشید و رفقای هویت‌گرا یک شورای افتا و شورای نگهبان در هاروارد راه می‌اندازند تا این اصول را استخراج کنند، چون «غیر فقیه» صلاحیت کار در این حوزه‌ها را ندارد و نمی‌تواند قید اسلام و اسلامی را به تعابیری دیگر بچسباند.

اسلام‌گرایان در شش دهه اخیر هچ برنامه آموزشی و پژوهشی بدون برنامه «اسلامی کردن» مطرح نکرده‌اند. آن‌ها تصور می‌کنند که این یک طرح بدیل است که جوامع غربی و محیط‌های آموزشی اهمیت و پرباری آن را درک نکرده‌اند. طرح پژوهشی‌ای که در ایران مایه اتلاف منابع در دانشگاه‌ها و تصفیه استادان سکولار شده است، امروز به دانشگاه‌های غربی ارمغان آورده شده و تحت ایدئولوژی هویت‌گرایی، جایی برای عرضه پیدا کرده است. نسل امروز در این دانشگاه‌ها غافلند از این‌که این طرح از برنامه استالینیستی-مائوئیستی «ایدئولوژیک کردن علم» که خود یک‌صد سال رسوایی به‌بار آورده، نسخه‌برداری شده است.

بسته‌بندی شیک

اسلام‌گرایان در بسته‌بندی و تبلیغ «روغن مار» خود بسیار موفق بوده‌اند. منیرالدین حسینی که می‌خواست الکترونیک و شیمی را نیز علاوه‌بر جامعه‌شناسی و روانشناسی اسلامی کند، نام موسسه‌اش را گذاشته بود آکادمی. این نام چندان با روش اسلام‌گرایان در غرب‌ستیزی و دوری کردن از مفاهم غربی نمی‌خواند، اما برای موسسه او در منظر عوام مشروعیت می‌آورد. مصباح نام فعالیت اسلامی کردن علوم تحت نظرش را گذاشته بود «همکاری حوزه و دانشگاه» که کسی با اصل آن مشکلی ندارد، اما نوع فعالیت هچ مشروعیتی نداشت. زهرا تخشید در هاروارد نیز نام فعالیت خود را گذاشته است «آزمایشگاه حقوق اسلامی» (Islamic Law Lab). در واقع، آزمایشگاه وجود ندارد، بلکه اسم کلاس درس «آزمایشگاه» گذاشته شده، تا توجه بیشتری کسب کند و وجه تجربی بدان داده شود.

اتلاف منابع

قبل از غالب شدن ایدئولوژی و گفتمان هویت‌گرایی در فضاهای آکادمیک، مسلمانان نیز همانند دیگر دانشمندان باورمند، از روش‌های علمی پیروی می‌کردند و دستاوردهای مثبتی نیز داشته‌اند (مثل عبدالسلام پاکستانی در حوزه فیزیک). ایدئولوژی هویت‌گرایی موجب تخریب جدی، هم در دانشگاه‌های غربی و هم در مشارکت مسلمانان در فضاهای آموزشی و پژوهشی دنیا شده است.

چهل و دو سال است که مردم ایران هزینه اسلامی کردن همه امور را، از سیاست و هنر و علم و دانشگاه تا معماری و خانواده و میدان و کوه، با سرکوب هرروزه حقوقشان و اتلاف منابع مالی و نهادی‌شان می‌پردازند و مدیران هاروارد هنوز متوجه این امر نشده‌اند که علم را نمی‌توان ایدئولوژیزه و دینی یا هویتی کرد. همه داستان، اسلامی‌سازی مغازه‌ای بزرگ برای کسب درآمد و منزلت در میان مردم مسلمان منطقه خاورمیانه بوده است. متاسفانه امروز تامین‌کنندگان مالی و مدیران هاروارد به سطح پیروان و مقلدان روحانیت شیعه در ایران که خریدار اسلامی کردن امور بودند، تنزل یافته‌اند.

منبع:ایندیپندنت فارسی


فهرست مطالب مجید محمدی  در سایت پژواک ایران 

*علیه یهودستیزی و اسرائیل ستیزی اتحاد اسلامیسم، مارکسیسم و فاشیسم علیه یهودیان و دولت سکولار آنها [2023 Nov] 
* پنج مجموعه پرسش و پنج خلط در راستای صلح‌طلبی توهمی  [2023 Oct] 
*ستاد فرماندهی عملیات جنایی حماس و جهاد اسلامی در تهران است  [2023 Oct] 
*چگونه می‌توان منابع یک دولت-ملت را غارت کرد و آن را به خاک سیاه نشاند؟  [2023 Sep] 
*سه هدف تغییرناپذیر هر جنبش اعتراضی در ایران آینده: انحلال سپاه و بسیج، تعطیلی روحانیت شیعه، و برکناری همه مقامات رژیم  [2023 Sep] 
* نهادهای انتصابی رژیم اسلامی در ایران بلاموضوع شده‌اند   [2023 Aug] 
* دادخواه گیج و گنگ یا سوسیالیست متوهم در برابر یک انتخاب سخت  [2023 Apr] 
*شرم بر دولت بایدن  [2023 Feb] 
*لابی رژیم کودک کش، شبکه ی عوامل آن در بوق های تبلیغاتی غربی، و اصلاح طلبان شیپور را از سمت گشادش می نوازند  [2023 Feb] 
*جامعه ایران به شرایط ماقبل ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ باز نخواهد گشت  [2023 Jan] 
*۱۲ پرسش در باب وکالت سیاسی به شاهزاده رضا پهلوی در دوران براندازی و گذار از یک رژیم تمامیت‌خواه  [2023 Jan] 
* روحانیت شیعه، بزرگ‌ترین بازنده انقلاب سکولار و آزادی‌خواهانه ۱۴۰۱  [2022 Dec] 
*زمان گردهمایی ۱۰۰هزار نفری در واشنگتن دی‌سی فرا رسیده است  [2022 Oct] 
* ماشین سرکوب جمهوری اسلامی خسته و متزلزل شده است   [2022 Oct] 
*صدها هزار نفر را کتک می‌زنند تا مردم را قانع کنند مهسا را کتک نزده‌اند  [2022 Sep] 
* کشته شدن مهسا امینی و «اسلام‌هراسی»  [2022 Sep] 
*بخت مجتبی در نشستن بر کرسی ولایت فقیه  [2022 Sep] 
*خیز برداشتن برای جنگ با ناتو بعد از تبدیل امنیت ملی به کالای اسقاطی  [2022 Jul] 
* سرنوشت صدام در انتظار پوتین است  [2022 Mar] 
*چهار ننگ ابدی که بر پیشانی روحانیت شیعه باقی خواهد ماند  [2022 Mar] 
*مراسم سالگرد انقلاب در سال ۱۴۰۰ هیچ ربطی به انقلاب ۵۷ نداشت  [2022 Feb] 
*چگونه می‌توان یک دولت-ملت را به نکبت و فلاکت کشاند؟  [2022 Jan] 
*یورونیوز فارسی: باجی که اتحادیه اروپا به رژیم اسلامی داده است  [2022 Jan] 
* ممنوعیت‌ زنان به ورزشگاه ها؛ ممنوعیت‌های ابلهانه یا منافع پنهان   [2021 Dec] 
* بی‌نظیری سه قوه‌ دافعه، تخریب و وحشیگری امپراطوری شیعه در تاریخ امپراطوری‌ها  [2021 Dec] 
*فلاکت‌ها را چگونه توجیه می‌کنند؟   [2021 Dec] 
* اندیشکده‌های «نظام»: موسسات زیباسازی سیاست‌ها و تصمیم‌های لات‌ها و چاقوکش‌ها   [2021 Dec] 
*هزینه‌های یکدستی حاکمیت و نیروهای گریز از مرکز   [2021 Dec] 
*گران کردن بنزین عملی‌ترین راه‌ حل بحران کسری بودجه برای دولت رئیسی   [2021 Oct] 
* آیا نسل «همه‌چیزدان‌»‌های شیعه رو به انقراض است؟  [2021 Oct] 
*تبلیغات سیاسی و «چانه‌زنی در بالا» سطح مهمل‌گویی را ارتقا می‌دهد استدلال‌هایی که مرغ پخته را به خنده می‌اندازد [2021 Sep] 
*تحفه‌هایی که با پست هوایی امریکایی-فرانسوی تحویل می‌شوند   [2021 Aug] 
*آیا ۳۰ میلیون دوز وارداتی رئیسی هم به ۶۰ میلیون دوز وارداتی روحانی خواهد پیوست؟   [2021 Aug] 
* شعارهای مترو صادقیه و پاساژ علاء‌الدین به شعارهای ملی تبدیل خواهند شد  [2021 Jul] 
*جمهوری اسلامی ایران دوران سختی در پیش رو دارد  [2021 Jul] 
*چشم‌اندازهای دولت ابراهیم رئیسی   [2021 Jun] 
*آینده‌ سیاسی محمدجواد ظریف   [2021 Jun] 
*روش‌های رقابت میان نامزدهای «نظام»  [2021 Jun] 
*چهار محور تبلیغات سیاسی به نفع حماس و جهاد اسلامی  [2021 May] 
*جانشینی خامنه‌ای + بازیگران کلیدی در رویداد ۲۸ خرداد ۱۴۰۰   [2021 Apr] 
*سه گونه سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایالات متحده و کانادا   [2021 Apr] 
* ایرانیان سال را با هشت دروغ خامنه‌ای آغاز کردند   [2021 Mar] 
*سمت و سوی پنج پرونده امنیتی جمهوری اسلامی  [2021 Mar] 
*دانشگاه مریلند یا آشپزخانه‌ بیت، سپاه و دستگاه‌های امنیتی؟   [2021 Mar] 
* اسلامی‌سازی علوم؛ از آکادمی منیر‌الدین حسینی و مغازه مصباح تا دانشگاه هاروارد  [2021 Feb] 
*دلایل توقیف نفتکش و غنی‌سازی ۲۰ درصدی در آستانه انتقال قدرت در آمریکا  [2021 Jan] 
*کارنامه‌ی بی‌حاصل سیاست مماشات و خشنود‌سازی برای مهار جمهوری اسلامی  [2020 Dec] 
*در «بیت» خامنه‌ای چه می‌گذرد؟   [2020 Nov] 
*در جنگ ایران و عراق هر دو کشور شکست خوردند هیچ جنگی مقدس نیست  [2020 Sep] 
*نوبت بازنشستگی سیاسی حسن روحانی فرا رسیده است  [2020 Jul] 
*بازار پر رونق پیامبری، مهدویت و ارتباط با امام زمان در ایران  [2020 Jun] 
*دشمنی که نمی‌شناسند، سه افسانه‌سازی غالب در مورد ایالات متحده آمریکا  [2020 May] 
*برنامه‌ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای ایران چیست؟   [2020 May] 
*میزان بی‌اطلاعی از مسائل ایران در گزارش‌های رسانه‌های غربی حیرت‌آور است  [2020 May] 
*خامنه‌ای: القای توهم منجی و فرار از پاسخگویی  [2020 Apr] 
*«نابحران» کُرونا و تحریم‌ها: نظام و لابی آن فرصتی برای تجدید قوا یافته‌اند  [2020 Apr] 
*پنج موج مهاجرت از جمهوری اسلامی، موج پنجم به غارتگران منابع کشور تعلق دارد،  [2020 Feb] 
*لابی جمهوری اسلامی ایران هم مانند خود آن غیرعادی است   [2020 Jan] 
*پنج افسانه در مورد قاسم سلیمانی  [2020 Jan] 
* از نظام قرار نیست «چیزی» باقی بماند   [2019 Dec] 
*آدرس‌های غلط تحلیلی در مورد اعتراضات آبان ۹۸  [2019 Nov] 
*از «یانکی گو هوم» تا «ایران برو بیرون»   [2019 Oct] 
*مغازه‌ی دو نبشی که جمهوری اسلامی باز کرده است   [2019 Oct] 
*روزی که «نرمش قهرمانانه‌ی- ۲» فرا خواهد رسید  [2019 Oct] 
*مداح اسرائیلی دیگر چه صیغه‌ای است؟ روش خلق این شتر گاو پلنگ   [2019 Sep] 
*چرا مردم ایران علیه رژیم به خیابان‌ها نمی‌آیند؟   [2019 Aug] 
*از همه‌ی دنیا طلبکارند، با همه‌ی نکبت و فلاکتی که به ارمغان آورده‌اند  [2019 May] 
*روش‌های مهندسی عقیدتی‌ـ‌سیاسی تجمعات ۲۰ هزار بلیت داربی بهار ۹۸ برای از‌ ما‌ بهتران  [2019 Apr] 
*یورونیوز فارسی آشکارا به دیگر بوق‌های تبلیغاتی فارسی‌زبان پیوسته است  [2019 Apr] 
*مردم ایران در دوران گذار، به رهبرانی مثل ترامپ نیاز دارند  [2019 Jan] 
*از زهرا کاظمی ‌تا جمال خاشقجی: رسوایی رسانه‌های غربی در گزارش نامتوازن قتل دو روزنامه‌نگار  [2018 Oct] 
*سوریه‌ای شدن، نه؛ یمنی سازی و ونزوئلایی شدن، آری  [2018 Oct] 
* کدام یک مبتذل است: موسیقی سوسن و جواد یساری یا امضای نامه‌ی لابی جمهوری اسلامی؟   [2018 Jul] 
*سه (بعلاوه یک) سناریو برای سقوط جمهوری اسلامی  [2018 Jul] 
* شش نمایش تهوع‌آور در حکومت اسلامی   [2018 Jul] 
*رهبران ایران اشغالگرند، یا هموطن؟  [2018 Jun] 
* تمام دروغ های ظریف   [2018 Jun] 
*اردک شَل روحانی، آغاز فروپاشی سیاسی  [2018 May] 
*رادیو فردا به یک خانه‌تکانی جدی نیاز دارد  [2018 Apr] 
*کاهش میانگین سن ازدواج دختران در ایران؛ چرا؟  [2018 Apr] 
*مرثیه ‌ای برای همه‌ء غرب ‌ستیزان   [2018 Mar] 
*تراژدی اسلام‌شناسی، خاورمیانه‌شناسی و ایران‌شناسی در دانشگاه‌های ایالات متحده   [2018 Feb] 
*رژیم‌های سیاسی با همه‌پرسی ساقط نمی‌شوند  [2018 Feb] 
*محمود احمدی نژاد: «رهبر انقلابی» که غیبش زد   [2018 Jan] 
*پا گذاشتن جمهوری اسلامی جای پای شوروی   [2018 Jan] 
*چهار ویژگی متمایز کننده‌ خیزش دی ۹۶: جدال با کابوس مستقر  [2018 Jan] 
*مهم‌ترین خطر امنیتی کشور: جمهوری اسلامی و تداوم آن   [2018 Jan] 
*«بازندگان جنبش اعتراضی دی ماه ۹۶»  [2018 Jan] 
*توهم «تغییر و اصلاح» به پشیمانی رسید  [2017 Dec] 
*سپنتا نیکنام و مرگ حاکمیت قانون و حقوق شهروندی   [2017 Nov] 
*اصلاحات سال‌ها پیش مُرد. همین!   [2017 Oct] 
*«جان اسنو» در تهران   [2017 Sep] 
*دشمنی اسلامگرایانه با غرب چه نتایجی دارد؟  [2017 Aug] 
*نظرسنجی‌هایی بدون ارزش علمی  [2017 Aug] 
*علی شریعتی: ایدئولوگ نظام سرکوب   [2017 Jun] 
*گام دوم مهندسی انتخابات ۹۶: چینش نامزدها و جهت دادن به کارزارها   [2017 Apr] 
* مهندسی انتخابات ۹۶ آغاز شده است  [2017 Apr] 
*از چپ عدالت‌گرا تا چپ امنیت‌گرا: طلیعه‌ ناسیونال-سوسیالیزم ایرانی  [2017 Apr] 
*جریان «اصولگرا»: واگرا و آشفته   [2017 Apr] 
*رسانه‌های فارسی‌زبان با مالیات شهروندان و منابع عمومی کشورهای غربی چه می‌کنند؟  [2017 Mar] 
*معضل محمد خاتمی برای «نظام»: ضعیف، کم آزار، اما غیر قابل اعتماد  [2017 Feb] 
*چهار روایت شخصی از جنایات داعشی جمهوری اسلامی   [2017 Feb] 
*«آشتی ملی»؛ طرحی توخالی و بی حاصل برای تقرب به خامنه‌ای   [2017 Feb] 
*هاشمی رفسنجانی؛ سیاست‌ورزی اسلامگرایانه در چارچوب ممکن‌ها  [2017 Jan] 
*مهندسی غرور ملی با هیچ  [2016 Dec] 
*ساختار آسیب‌های اجتماعی در ایران در سه نمودار  [2016 Nov] 
*دوازده پرسش پیرامون چرایی و چگونگی پیروزی ترامپ و شکست کلینتون  [2016 Nov] 
*واکنش ها به پیروزی ترامپ/ موج نارضایی‌ها، «نخبه‌گرایی، چند فرهنگ‌گرایی و جهان‌گرایی» را به عقب راند  [2016 Nov] 
*کودک آزاری جنسی در پناه «بیت» المجرمان  [2016 Oct] 
*جنگ با مردگان «غیر خودی»   [2016 Oct] 
*نهادهای پشتیبانی ایدئولوژیک برای استبداد مذهبی، تمامیت خواهی و کشورگشایی درایران   [2016 Oct] 
*مدیران جمهوری اسلامی در چه مواردی به اراذل و اوباش و لات‌ها متوسل می‌شوند؟   [2016 Oct] 
* انگاره بومی اداره و توسعه: واقعیت یا توهم؟  [2016 Sep] 
*میرقلی‌خان، امیری، دری اصفهانی: گامی کوچک از «قهرمان» تا «جاسوس»   [2016 Sep] 
*کدام‌یک اسلام را دزدیده‌اند: تروریست‌ها یا اصلاح‌طلبان؟  [2016 Jun] 
*نگاهی به نهادها و مبانی تصمیم‌گیری قوه قضائیه جمهوری اسلامی   [2016 May] 
*یک دیدار معمولی، یک عکس عادی، و موجی از اتهام و اعتراض  [2016 May] 
*عرصه‌های جدیدی که روحانیت شیعه در نوردیده  [2016 Apr] 
*ویروس ضد امریکایی؛ برندگان و بازندگان  [2016 Apr] 
*از چپ عدالت‌گرا تا چپ امنیت‌گرا: طلیعه‌ ناسیونال-سوسیالیزم ایرانی  [2016 Apr] 
*چرا در انتخابات مهندسی‌شده شرکت می‌کنند؟  [2016 Mar] 
*پدیده های قابل توجه و شگفت انگیز در نتایج انتخابات ۹۴  [2016 Feb] 
*انتخابات در نظام‌های اقتدارگرا تمامیت‌خواه  [2016 Feb] 
*چهار دلیل برای ترغیب به مشارکت در انتخابات ۹۴ و نقد آنها   [2016 Feb] 
*تصویب توافق اتمی در ایران: مجلس یا شورای امنیت ملی؟   [2015 Aug] 
*رژیم خمینی چگونه تداوم یافت؟  [2015 Jun] 
*نظام بی‌شرم جمهوری اسلامی: شرم، سیری چند؟ وقتی مردم قدرت پرسش نداشته باشند [2015 Mar] 
*قاسم سلیمانی: «الهه مهربانی»، «سردار عارف» یا فرمانده ترور؟  [2015 Mar] 
*معجزه‌ی حکومت ولایی شیعی: یزید نقش امام حسین را بازی می‌کند  [2014 Sep] 
*موضوعاتی که صدای آمريکا پوشش نمی‌دهد يا در اولويت آن نيست  [2014 Sep] 
*بی بی سیزاسیون صدای امریکا  [2014 Sep] 
*داعش، «سپاه قدس» اسلام‌گرایان سنی  [2014 Jun] 
*مسجدسازی دولتی به جای ساخت مسکن عمومی  [2014 Mar] 
*افسانه‌ی کمبود روحانی شيعه در ايران، مجيد محمدی  [2014 Feb] 
*برنامه‌ تلويزيونی روحانی و پنج بازنمايی از وضعيت دولت   [2014 Feb] 
*رژیم تحریم علیه تحریم  [2013 Sep] 
*ملی‌گرايی تکثرستيز: ضد غرب و پرونده‌ساز  [2013 Aug] 
*سياست‌ورزیِ تهی از شرم  [2013 Jul] 
*چرا سفر به ایران را تحریم نمی کنید؟  [2013 Jul] 
*شان يونسکوی رضا داوری: ننگ و آه  [2013 Jul] 
*توهمات علی خامنه‌ای  [2013 Apr] 
*علی خامنه‌ای و دروغ‌ها، رجزخوانی‌ها و مدعیات بی اساسش  [2013 Apr] 
*بخش فلسفه‌ی دانشگاه تهران، دکان علم‌فروشی و مدرک‌سازی  [2013 Apr] 
*فرسایش بنیان‌ها و پیوندهای اجتماعی در ایران  [2012 Dec] 
*ناشر غير امين و تبليغات سياسی  [2012 Jun] 
*تندیس‌های تنفر، اسلام رحمانی و مخاطرات امنیتی اسلام سیاسی  [2012 May] 
*خلائق را از براندازی ولایت فقیه می ترسانند  [2012 Apr] 
*«جامعه‌ ايران در سراشيبی انحطاط اجتماعی و اخلاقی»   [2012 Mar] 
*مطالعات خاورمیانه یا بسط تنفر، بی خیالی و پرده پوشی  [2012 Mar] 
*روشنفکران دینی و مقدسات مردم  [2012 Mar] 
*آمريکاستيزی روشنفکران ـ فعالان چپ ايرانی: سندرم "از موضع بالا"  [2012 Mar] 
*امپریالیسم و ادبیات لجن مالی در سنت سیاسی چپ  [2012 Feb] 
*مشکلات دروازه بانان سابق رسانه‌ها  [2012 Jan] 
*کارنامه‌ی سياه و سوگناک دين سازمان‌يافته  [2011 Dec] 
*صدايش را در نخواهند آورد  [2011 Dec] 
*دين سازمان‌يافته، مروج تنفر و تبعيض  [2011 Dec] 
*بیست روش گریز از پاسخ گویی: نقدی بر گزارش جمهوری اسلامی به کمیته حقوق بشر سازمان ملل  [2011 Dec] 
*آیا بدون دین سازمان یافته، دنیای بهتری نمی داشتیم؟ تقديم به رافق تقی، نويسنده‌ی آذربايجانی که طعمه‌ی ترور و خشونت دين سازمان يافته شد [2011 Nov] 
*همه از دولت‌ها پول می گیرند، اما ...   [2011 Nov] 
*در جستجوی فرزندان از دست رفته   [2011 Nov] 
*رهبر بعدی چگونه تعیین خواهد شد؟   [2010 Jun] 
*يک دروغ بزرگ ديگر؛ فساد اخلاقی ساختاری غرب  [2010 May] 
*جنبش سبز: اسلامگرا یا سکولار   [2010 May] 
*شهرنشينی، دانشگاه و طبقه متوسط: تهديدات امنيتی عليه ولايت فقيه  [2010 Apr] 
*از ربانی سالاری به اوباش سالاری؛ تحول ساختار قدرت در جمهوری اسلامی   [2010 Mar] 
*رهبر جمهوری اسلامی و مداحی به قصد تقرب   [2010 Feb] 
*هشت تحليل غلط؛ پيش و پس از انتخابات رياست جمهوری   [2010 Feb] 
*زمان محاکمه‌ی خامنه‌ای در دادگاه جنایی بین‌المللی فرا رسیده است   [2009 Jul] 
* الگوهای رایج فریب‌کاری در نظام جمهوری اسلامی  نام‌گذاری، دست‌کاری و تغییر مفاهیم و آمار، و از آنِ خود سازی [2009 Feb]