بازار پر رونق پیامبری، مهدویت و ارتباط با امام زمان در ایران
مجید محمدی

هر از چند گاهی در ایران اخبار بازداشت افراد مدعی پیامبری، مهدویت و ارتباط با امام زمان به گوش می‌رسد. در برخی از موارد این افراد اگر توبه نکنند و بر ادعای پیامبری یا امام زمانی خود اصرار ورزند، اعدام می‌شوند.
برخی از این افراد برچسب بیمار روانی دریافت داشته و بستری می‌شوند. برخی نیز سال‌ها یا دهه‌ها در زندان می‌مانند. دادستانی‌های انقلاب در سراسر کشور بخشی ویژه برای این پرونده‌ها داشته و در حذف این افراد از عرصه عمومی تخصص دارند. مقامات قضایی و امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی ایران این افراد را به دسیسه‌های کشورهای خارجی و دشمنان نیز متهم می‌کنند اما در هیچ موردی شواهدی از این امر عرضه نشده است.
موارد ادعا در چند دهه اخیر آن چنان گسترده بوده و حکومت چنان از این موضوع هراسناک بوده که علی خامنه‌ای بیش از یک دهه قبل بدان واکنش نشان داده است: «ادعای رؤیت، ارتباط، تشرف، دستور گرفتن از حضرت حجت و اقتدای به آن حضرت در نماز، ادعاهایی حقیقتا شرم‌آور و پیرایه‌های باطلی است که ممکن است حقیقتِ روشن انتظار را در چشم و دل انسان‌های پاک‌نهاد، مشوش کند.» (۲۸ مرداد ۱۳۸۷) روحانیون بسیار نزدیک به خامنه‌ای، همین «ادعاهای شرم آور» را در مورد ارتباط خامنه‌ای با امام زمان مطرح ساخته‌اند.
این گونه اخبار بیش از همه در شهرهای معروف به مقدس در ایران، مثل مشهد و قم شنیده می‌شوند، اما به این شهرها محدود نمی‌شوند. افرادی که در چنین فعالیت‌هایی شرکت داشته‌اند، پیروان قابل توجهی، هم در دنیای واقعی و هم در دنیای مجازی، پیدا می‌کنند.
 
خدماتی که این افراد به باورمندان خود در جلسات و هیئت‌های مذهبی عرضه می‌کنند یا ادعا دارند، عبارت است از استخاره، مشاوره خانوادگی، درمان بیماران لاعلاج، خبر دادن از آینده، پیدا کردن شوهر برای دختران دم‌بخت، جادو کردن شوهران برای زنان، و دعانویسی. انگیزه رجوع به این افراد، معمولا کرامات خاصی است که در روایات افراد نزدیک به آنها نسبت داده می‌شود. البته همه این کارها توسط روحانیون شیعه در سطوح مختلف و با عناوین متفاوت انجام می‌شوند. بنابر این، مشکل حکومت در نوع ادعاها یا خدمات نیست؛ مشکل زیاد شدن دست در بازار است.
در اخبار بازداشت این افراد، معمولا به اغفال بانوان و دختران جوان، توزیع مواد مخدر و اتهامات مالی مثل اخاذی اشاره می‌شود؛ در حالی که بازداشت این افراد معمولا بدون شاکی خصوصی است. این اتهامات درست مثل اتهاماتی است که جمهوری اسلامی ایران برای چهار دهه به مخالفان سیاسی خود وارد می‌آورده است. مواد مخدر و الکل معمولا در خانه‌های افراد جاسازی می‌شوند تا در پرونده آنها قرار گیرد. اقرارهای مربوط به اتهامات جنسی نیز بخشی همیشگی از این پرونده‌هاست.
بازار تقدس
کاری که مدعیان پیامبری و مهدویت و ارتباط با امام زمان می‌کنند، عینا همان کاری است که روحانیون شیعه و مقامات جمهوری اسلامی ایران همیشه انجام داده‌اند. اما به علت عدم ارتباط با نهاد مستقر دینی و نیز امکان تبدیل شدن این ادعاها به حرکت‌های عظیم مردمی (مثل داستان تنور خونین در نجف‌آباد که در نهایت توسط سپاه سرکوب شد) تحمل نمی‌شوند. جمهوری اسلامی ایران بازار نیابت از امام زمان یا حکومتداری از جانب پیامبر اسلام را می‌خواهد، اما آن را در انحصار خود طلب می‌کند.
 
تنها گروهی که از جانب نهادهای امنیتی و نظامی تقویت و پشتیبانی می‌شوند، حق دارند در این بازار فعالیت داشته باشند و از منابع آن بهره بگیرند. هر کس که با آنها نباشد، نمی‌تواند سهمی از بازار را داشته باشد. هر اقدامی در این بازار مجاز است؛ اگر کارگزاران با قوای قهریه (مافیای حکومتی) همراه باشند و حکومت احساس خطری از جانب آنها احساس نکند.
ادعای عجیب و غریبی توسط امام جمعه قم مثل یا علی گفتن علی خامنه‌ای پس از بیرون آمدن از رحم مادر، امری شایسته و مورد تقدیر است، اما اگر همین ادعا در مورد فرد دیگری انجام گیرد، به جرم و گناه تبدیل می‌شود.
ویژگی‌های بازار دین حکومتی
بازار دینی که توسط حکومت (هر حکومتی) شکل بگیرد، پنج ویژگی دارد:
۱. مردم حق انتخاب چندانی در این بازار ندارند. هر چه تولیدکنندگان و فروشگاه‌های حکومتی به آنها عرضه می‌کنند، باید بخرند. مغازه‌هایی که کالاها و خدمات حکومتی را عرضه نکنند، با بلدوزر تخریب می‌شوند (خانقاه درویشان یا معبد بهاییان) و بازاریابانش به زندان می‌افتند.
دستگیری کشیشان تبشیری، درویشان، شیعیان طرفدار منتظری یا شیرازی یا سنی‌های منتقد، بر همین اساس صورت می‌گیرد. به همین ترتیب است که زمینه‌های انحصاری شدن بازار دین فراهم می‌آید؛
۲. این بازار در ارتباط با بازار جهانی دین دارای حقوق انحصاری واردات و صادرات و ارتباط است. آن دسته از فعالان بازار که با حکومت هستند، می‌توانند آزادانه به خارج سفر کنند یا مهمانانی از خارج داشته باشند (و حکومت حتی هزینه‌های آنها را می‌پردازد)، اما بقیه در صورت انجام این کارها به جاسوسی و همراهی با دشمن متهم می‌شوند. روحانیون شیعه‌‌ای که با سازمان تبلیغات اسلامی یا سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کار می‌کنند مدام در سفرهای خارجی هستند؛
۳. این بازار غیررقابتی است. مداخله حداکثری حکومت هر بازاری را، از جمله بازار دین، غیررقابتی می‌کند. جمهوری اسلامی ایران بازار دین را پررونق می‌خواهد (بدون هیچ محدودیتی در کالاها و خدمات)، اما در این بازار تنها کسانی می‌توانند مغازه باز کنند که کالای مورد نظر رژیم را عرضه کنند (ساخت مسجد اهل سنت در تهران ممنوع است.)
مداخله هر حکومتی در حد تضمین آزاد، باز و رقابتی بودن بازارها ضروری است، اما وقتی خود آن به یک طرف تبدیل شد، اثری از آن ویژگی‌ها باقی نمی‌ماند و پای قوای قهریه به بازار باز خواهد شد؛
۴. زمین بازی در این بازار مسطح نیست. هرچه افراد به حکومت نزدیک‌تر باشند، آسان‌تر می‌توانند کار خود را به پیش برند و مقررات را دور بزنند. گروه‌های لباس شخصی مافیایی و میلیشیا در این بازار مدام دخالت می‌کنند. مداحان و روحانیون نزدیک به حکومت در برنامه‌های مذهبی خود هر ادعایی را، از جمله قماربازی ائمه شیعه، مطرح می‌کنند، اما از منظر دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران این گونه ادعاها مشکل قانونی و دینی ندارد. رهبر جمهوری اسلامی ایران خود را نایب امام زمان و جانشین پیامبر اسلام معرفی می‌کند، اما کسی نباید متعرض وی شود.
۵. در کنار این بازار، حتما بازار سیاه و زیرزمینی شکل می‌گیرد، چون هیچ حکومتی نمی‌تواند همه درها را بر روی دیگران ببندد. وقتی معجزه و اعمال غیرعادی ممکن دانسته شود، حتما عده‌ای آنها را ادعا خواهند کرد.
وقتی امام غایبی در باورهای مردم وجود داشته باشد، عده‌ای حتما ارتباط با وی را ادعا خواهند کرد؛ چه مرتبط با حکومت و چه نامرتبط با آن. انحصار این امور تنها با استفاده از قوای قهریه ممکن خواهد بود که آن نیز ظرفیت محدودی دارد. ادعای حکومت نسبت به بازارهای زیرزمینی دین، آن است که به دلیل ارائه خدمات و کالای اصلی که عرضه می‌کند، دیگران سوء‌استفاده کرده و کالای تقلبی را تولید و عرضه می‌کنند. اما همین سخن را دیگران می‌توانند در مورد کالاها و خدمات بازار انحصاری دولتی بگویند. هیچ چیز جز سلیقه و ترجیحات خریدار، سخن آخر را در این بازار نمی‌زند.

منبع:ایندیپندنت فارسی


مجید محمدی

فهرست مطالب مجید محمدی  در سایت پژواک ایران 

*گران کردن بنزین عملی‌ترین راه‌ حل بحران کسری بودجه برای دولت رئیسی  [2021 Oct] 
* آیا نسل «همه‌چیزدان‌»‌های شیعه رو به انقراض است؟ [2021 Oct] 
*تبلیغات سیاسی و «چانه‌زنی در بالا» سطح مهمل‌گویی را ارتقا می‌دهد [2021 Sep] 
*تحفه‌هایی که با پست هوایی امریکایی-فرانسوی تحویل می‌شوند  [2021 Aug] 
*آیا ۳۰ میلیون دوز وارداتی رئیسی هم به ۶۰ میلیون دوز وارداتی روحانی خواهد پیوست؟  [2021 Aug] 
* شعارهای مترو صادقیه و پاساژ علاء‌الدین به شعارهای ملی تبدیل خواهند شد [2021 Jul] 
*جمهوری اسلامی ایران دوران سختی در پیش رو دارد [2021 Jul] 
*چشم‌اندازهای دولت ابراهیم رئیسی  [2021 Jun] 
*آینده‌ سیاسی محمدجواد ظریف  [2021 Jun] 
*روش‌های رقابت میان نامزدهای «نظام» [2021 Jun] 
*چهار محور تبلیغات سیاسی به نفع حماس و جهاد اسلامی [2021 May] 
*جانشینی خامنه‌ای + بازیگران کلیدی در رویداد ۲۸ خرداد ۱۴۰۰  [2021 Apr] 
*سه گونه سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایالات متحده و کانادا  [2021 Apr] 
* ایرانیان سال را با هشت دروغ خامنه‌ای آغاز کردند  [2021 Mar] 
*سمت و سوی پنج پرونده امنیتی جمهوری اسلامی [2021 Mar] 
*دانشگاه مریلند یا آشپزخانه‌ بیت، سپاه و دستگاه‌های امنیتی؟  [2021 Mar] 
* اسلامی‌سازی علوم؛ از آکادمی منیر‌الدین حسینی و مغازه مصباح تا دانشگاه هاروارد [2021 Feb] 
*دلایل توقیف نفتکش و غنی‌سازی ۲۰ درصدی در آستانه انتقال قدرت در آمریکا [2021 Jan] 
*کارنامه‌ی بی‌حاصل سیاست مماشات و خشنود‌سازی برای مهار جمهوری اسلامی [2020 Dec] 
*در «بیت» خامنه‌ای چه می‌گذرد؟  [2020 Nov] 
*در جنگ ایران و عراق هر دو کشور شکست خوردند هیچ جنگی مقدس نیست [2020 Sep] 
*نوبت بازنشستگی سیاسی حسن روحانی فرا رسیده است [2020 Jul] 
*بازار پر رونق پیامبری، مهدویت و ارتباط با امام زمان در ایران [2020 Jun] 
*دشمنی که نمی‌شناسند، سه افسانه‌سازی غالب در مورد ایالات متحده آمریکا [2020 May] 
*برنامه‌ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای ایران چیست؟  [2020 May] 
*میزان بی‌اطلاعی از مسائل ایران در گزارش‌های رسانه‌های غربی حیرت‌آور است [2020 May] 
*خامنه‌ای: القای توهم منجی و فرار از پاسخگویی [2020 Apr] 
*«نابحران» کُرونا و تحریم‌ها: نظام و لابی آن فرصتی برای تجدید قوا یافته‌اند [2020 Apr] 
*پنج موج مهاجرت از جمهوری اسلامی، موج پنجم به غارتگران منابع کشور تعلق دارد، [2020 Feb] 
*لابی جمهوری اسلامی ایران هم مانند خود آن غیرعادی است  [2020 Jan] 
*پنج افسانه در مورد قاسم سلیمانی [2020 Jan] 
* از نظام قرار نیست «چیزی» باقی بماند  [2019 Dec] 
*آدرس‌های غلط تحلیلی در مورد اعتراضات آبان ۹۸ [2019 Nov] 
*از «یانکی گو هوم» تا «ایران برو بیرون»  [2019 Oct] 
*مغازه‌ی دو نبشی که جمهوری اسلامی باز کرده است  [2019 Oct] 
*روزی که «نرمش قهرمانانه‌ی- ۲» فرا خواهد رسید [2019 Oct] 
*مداح اسرائیلی دیگر چه صیغه‌ای است؟ روش خلق این شتر گاو پلنگ  [2019 Sep] 
*چرا مردم ایران علیه رژیم به خیابان‌ها نمی‌آیند؟  [2019 Aug] 
*از همه‌ی دنیا طلبکارند، با همه‌ی نکبت و فلاکتی که به ارمغان آورده‌اند [2019 May] 
*روش‌های مهندسی عقیدتی‌ـ‌سیاسی تجمعات [2019 Apr] 
*یورونیوز فارسی آشکارا به دیگر بوق‌های تبلیغاتی فارسی‌زبان پیوسته است [2019 Apr] 
*مردم ایران در دوران گذار، به رهبرانی مثل ترامپ نیاز دارند [2019 Jan] 
*از زهرا کاظمی ‌تا جمال خاشقجی: رسوایی رسانه‌های غربی در گزارش نامتوازن قتل دو روزنامه‌نگار [2018 Oct] 
*سوریه‌ای شدن، نه؛ یمنی سازی و ونزوئلایی شدن، آری [2018 Oct] 
* کدام یک مبتذل است: موسیقی سوسن و جواد یساری یا امضای نامه‌ی لابی جمهوری اسلامی؟  [2018 Jul] 
*سه (بعلاوه یک) سناریو برای سقوط جمهوری اسلامی [2018 Jul] 
* شش نمایش تهوع‌آور در حکومت اسلامی  [2018 Jul] 
*رهبران ایران اشغالگرند، یا هموطن؟ [2018 Jun] 
* تمام دروغ های ظریف  [2018 Jun] 
*اردک شَل روحانی، آغاز فروپاشی سیاسی [2018 May] 
*رادیو فردا به یک خانه‌تکانی جدی نیاز دارد [2018 Apr] 
*کاهش میانگین سن ازدواج دختران در ایران؛ چرا؟ [2018 Apr] 
*مرثیه ‌ای برای همه‌ء غرب ‌ستیزان  [2018 Mar] 
*تراژدی اسلام‌شناسی، خاورمیانه‌شناسی و ایران‌شناسی در دانشگاه‌های ایالات متحده  [2018 Feb] 
*رژیم‌های سیاسی با همه‌پرسی ساقط نمی‌شوند [2018 Feb] 
*محمود احمدی نژاد: «رهبر انقلابی» که غیبش زد  [2018 Jan] 
*پا گذاشتن جمهوری اسلامی جای پای شوروی  [2018 Jan] 
*چهار ویژگی متمایز کننده‌ خیزش دی ۹۶: جدال با کابوس مستقر [2018 Jan] 
*مهم‌ترین خطر امنیتی کشور: جمهوری اسلامی و تداوم آن  [2018 Jan] 
*«بازندگان جنبش اعتراضی دی ماه ۹۶» [2018 Jan] 
*توهم «تغییر و اصلاح» به پشیمانی رسید [2017 Dec] 
*سپنتا نیکنام و مرگ حاکمیت قانون و حقوق شهروندی  [2017 Nov] 
*اصلاحات سال‌ها پیش مُرد. همین!  [2017 Oct] 
*«جان اسنو» در تهران  [2017 Sep] 
*دشمنی اسلامگرایانه با غرب چه نتایجی دارد؟ [2017 Aug] 
*نظرسنجی‌هایی بدون ارزش علمی [2017 Aug] 
*علی شریعتی: ایدئولوگ نظام سرکوب  [2017 Jun] 
*گام دوم مهندسی انتخابات ۹۶: چینش نامزدها و جهت دادن به کارزارها  [2017 Apr] 
* مهندسی انتخابات ۹۶ آغاز شده است [2017 Apr] 
*از چپ عدالت‌گرا تا چپ امنیت‌گرا: طلیعه‌ ناسیونال-سوسیالیزم ایرانی [2017 Apr] 
*جریان «اصولگرا»: واگرا و آشفته  [2017 Apr] 
*رسانه‌های فارسی‌زبان با مالیات شهروندان و منابع عمومی کشورهای غربی چه می‌کنند؟ [2017 Mar] 
*معضل محمد خاتمی برای «نظام»: ضعیف، کم آزار، اما غیر قابل اعتماد [2017 Feb] 
*چهار روایت شخصی از جنایات داعشی جمهوری اسلامی  [2017 Feb] 
*«آشتی ملی»؛ طرحی توخالی و بی حاصل برای تقرب به خامنه‌ای  [2017 Feb] 
*هاشمی رفسنجانی؛ سیاست‌ورزی اسلامگرایانه در چارچوب ممکن‌ها [2017 Jan] 
*مهندسی غرور ملی با هیچ [2016 Dec] 
*ساختار آسیب‌های اجتماعی در ایران در سه نمودار [2016 Nov] 
*دوازده پرسش پیرامون چرایی و چگونگی پیروزی ترامپ و شکست کلینتون [2016 Nov] 
*واکنش ها به پیروزی ترامپ/ موج نارضایی‌ها، «نخبه‌گرایی، چند فرهنگ‌گرایی و جهان‌گرایی» را به عقب راند [2016 Nov] 
*کودک آزاری جنسی در پناه «بیت» المجرمان [2016 Oct] 
*جنگ با مردگان «غیر خودی»  [2016 Oct] 
*نهادهای پشتیبانی ایدئولوژیک برای استبداد مذهبی، تمامیت خواهی و کشورگشایی درایران  [2016 Oct] 
*مدیران جمهوری اسلامی در چه مواردی به اراذل و اوباش و لات‌ها متوسل می‌شوند؟  [2016 Oct] 
* انگاره بومی اداره و توسعه: واقعیت یا توهم؟ [2016 Sep] 
*میرقلی‌خان، امیری، دری اصفهانی: گامی کوچک از «قهرمان» تا «جاسوس»  [2016 Sep] 
*کدام‌یک اسلام را دزدیده‌اند: تروریست‌ها یا اصلاح‌طلبان؟ [2016 Jun] 
*نگاهی به نهادها و مبانی تصمیم‌گیری قوه قضائیه جمهوری اسلامی  [2016 May] 
*یک دیدار معمولی، یک عکس عادی، و موجی از اتهام و اعتراض [2016 May] 
*عرصه‌های جدیدی که روحانیت شیعه در نوردیده [2016 Apr] 
*ویروس ضد امریکایی؛ برندگان و بازندگان [2016 Apr] 
*از چپ عدالت‌گرا تا چپ امنیت‌گرا: طلیعه‌ ناسیونال-سوسیالیزم ایرانی [2016 Apr] 
*چرا در انتخابات مهندسی‌شده شرکت می‌کنند؟ [2016 Mar] 
*پدیده های قابل توجه و شگفت انگیز در نتایج انتخابات ۹۴ [2016 Feb] 
*انتخابات در نظام‌های اقتدارگرا تمامیت‌خواه [2016 Feb] 
*چهار دلیل برای ترغیب به مشارکت در انتخابات ۹۴ و نقد آنها  [2016 Feb] 
*تصویب توافق اتمی در ایران: مجلس یا شورای امنیت ملی؟  [2015 Aug] 
*رژیم خمینی چگونه تداوم یافت؟ [2015 Jun] 
*نظام بی‌شرم جمهوری اسلامی: شرم، سیری چند؟ [2015 Mar] 
*قاسم سلیمانی: «الهه مهربانی»، «سردار عارف» یا فرمانده ترور؟ [2015 Mar] 
*معجزه‌ی حکومت ولایی شیعی: یزید نقش امام حسین را بازی می‌کند [2014 Sep] 
*موضوعاتی که صدای آمريکا پوشش نمی‌دهد يا در اولويت آن نيست [2014 Sep] 
*بی بی سیزاسیون صدای امریکا [2014 Sep] 
*داعش، «سپاه قدس» اسلام‌گرایان سنی [2014 Jun] 
*مسجدسازی دولتی به جای ساخت مسکن عمومی [2014 Mar] 
*افسانه‌ی کمبود روحانی شيعه در ايران، مجيد محمدی [2014 Feb] 
*برنامه‌ تلويزيونی روحانی و پنج بازنمايی از وضعيت دولت  [2014 Feb] 
*رژیم تحریم علیه تحریم [2013 Sep] 
*ملی‌گرايی تکثرستيز: ضد غرب و پرونده‌ساز [2013 Aug] 
*سياست‌ورزیِ تهی از شرم [2013 Jul] 
*چرا سفر به ایران را تحریم نمی کنید؟ [2013 Jul] 
*شان يونسکوی رضا داوری: ننگ و آه [2013 Jul] 
*توهمات علی خامنه‌ای [2013 Apr] 
*علی خامنه‌ای و دروغ‌ها، رجزخوانی‌ها و مدعیات بی اساسش [2013 Apr] 
*بخش فلسفه‌ی دانشگاه تهران، دکان علم‌فروشی و مدرک‌سازی [2013 Apr] 
*فرسایش بنیان‌ها و پیوندهای اجتماعی در ایران [2012 Dec] 
*ناشر غير امين و تبليغات سياسی [2012 Jun] 
*تندیس‌های تنفر، اسلام رحمانی و مخاطرات امنیتی اسلام سیاسی [2012 May] 
*خلائق را از براندازی ولایت فقیه می ترسانند [2012 Apr] 
*«جامعه‌ ايران در سراشيبی انحطاط اجتماعی و اخلاقی»  [2012 Mar] 
*مطالعات خاورمیانه یا بسط تنفر، بی خیالی و پرده پوشی [2012 Mar] 
*روشنفکران دینی و مقدسات مردم [2012 Mar] 
*آمريکاستيزی روشنفکران ـ فعالان چپ ايرانی: سندرم "از موضع بالا" [2012 Mar] 
*امپریالیسم و ادبیات لجن مالی در سنت سیاسی چپ [2012 Feb] 
*مشکلات دروازه بانان سابق رسانه‌ها [2012 Jan] 
*کارنامه‌ی سياه و سوگناک دين سازمان‌يافته [2011 Dec] 
*صدايش را در نخواهند آورد [2011 Dec] 
*دين سازمان‌يافته، مروج تنفر و تبعيض [2011 Dec] 
*بیست روش گریز از پاسخ گویی: نقدی بر گزارش جمهوری اسلامی به کمیته حقوق بشر سازمان ملل [2011 Dec] 
*آیا بدون دین سازمان یافته، دنیای بهتری نمی داشتیم؟ [2011 Nov] 
*همه از دولت‌ها پول می گیرند، اما ...  [2011 Nov] 
*در جستجوی فرزندان از دست رفته  [2011 Nov] 
*رهبر بعدی چگونه تعیین خواهد شد؟  [2010 Jun] 
*يک دروغ بزرگ ديگر؛ فساد اخلاقی ساختاری غرب [2010 May] 
*جنبش سبز: اسلامگرا یا سکولار  [2010 May] 
*شهرنشينی، دانشگاه و طبقه متوسط: تهديدات امنيتی عليه ولايت فقيه [2010 Apr] 
*از ربانی سالاری به اوباش سالاری؛ تحول ساختار قدرت در جمهوری اسلامی  [2010 Mar] 
*رهبر جمهوری اسلامی و مداحی به قصد تقرب  [2010 Feb] 
*هشت تحليل غلط؛ پيش و پس از انتخابات رياست جمهوری  [2010 Feb] 
*زمان محاکمه‌ی خامنه‌ای در دادگاه جنایی بین‌المللی فرا رسیده است  [2009 Jul] 
* الگوهای رایج فریب‌کاری در نظام جمهوری اسلامی  [2009 Feb]