کشته شدن مهسا امینی و «اسلام‌هراسی»
مجید محمدی


کشته شدن مهسا (ژینا) امینی به دست ماموران گشت ارشاد و دفاع مقام‌ها از این جنایت، بار دیگر رفتار اسلام‌گرایان با زنان را برای جامعه‌ ایران و انسان‌دوستان جهان به نمایش گذاشت. تنها نگاه کردن به تصاویر این دختر زیبا، چه پیش از بازداشت و چه روی تخت بیمارستان، دل هر کسی را که به اندازه‌ یک جو انسانیت داشته باشد به درد می‌آورد. کشته شدن او نتیجه‌ مستقیم امر به‌ معروف و نهی از منکر و حکومت دینی است. مردم ایران به‌تدریج متوجه می‌شوند که با این نوع حکمرانی، هر لحظه ممکن است فرزندانشان را از دست بدهند. تک‌تک آن‌ها بعد از ۴۴ سال سرکوب دائمی، هراس و ارعاب حکومت دینی را به‌خوبی متوجه می‌شوند. این همان ترسی است که اسلام‌گرایان و متحدان چپ آن‌ها در دنیا «اسلام‌هراسی» می‌نامند.

ادامه حمله‌های تروریستی گروهی از اسلام‌گرایان در همه جای دنیا، از جمله کشورهایی با اکثریت مسلمان، تحقیر و خشونت و سرکوب حقوق زنان (مثل کشتن غیرتمندانه در کشورهای غربی و اعمال حجاب اجباری در ایران و افغانستان) و رفتارهای خشونت‌بار و کشتار جمعی شهروندان در حکومت‌های اسلامی (امارت اسلامی، داعش یا جمهوری اسلامی) موجب هراس از آن‌ها شده است. نمونه آن، زمانی که یک مسلمان در اورلاندوی فلوریدا به باشگاه شبانه‌ همجنسگرایان حمله کرد و ۴۹ نفر را کشت و ۵۳ نفر را مجروح کرد.

موجه یا ناموجه؟

در بحث اسلام‌هراسی دو جبهه‌ شکل گرفته است؛ یک جبهه می‌گوید هراسی که از اسلام در کشورهای مختلف ایجاد شده توهم است، زیرا تروریست‌ها و عوامل خشونت مسلمان واقعی نیستند و در گزارش جنایت‌های انجام‌شده اغراق می‌شود و جریان خبری در دنیا یک‌سویه است، سیاست‌ها درست‌اند، اما اتفاق‌های ناخوشایند گریزناپذیرند، برخی جنایت‌ها توطئه است و رسانه‌ها جنایت‌هایی مثل کشتن غیرتمندانه یا اعمال تروریستی یا کشتن زنان و کودکان به‌دست داعش و طالبان و رژیم اسلامی ایران را بزرگ‌نمایی کرده‌اند.

جبهه‌ مقابل می‌گوید رسانه‌ها و دولت‌ها خطر اسلام‌گرایی را به‌درستی درک و منعکس نکرده‌اند؛ رسانه‌های غربی (اکثرا چپ‌گرا) که در ائتلاف سیاسی با انواع گروه‌های اسلامی‌اند اخبار مربوط به جنایت‌های برخی مسلمانان را در کشورهایی با اکثریت مسلمان و جوامع غربی سانسور می‌کنند یا به‌خوبی پوشش نمی‌دهند، راه برای مهاجرت گسترده‌ مسلمانان به جوامع غربی باز گذاشته شده است و مهاجران به‌درستی و بر اساس ملاحظات امنیتی از صافی نمی‌گذرند، دولت‌های غربی با دولت‌های اسلامی مماشات می‌کنند و مسلمانان هم به‌خوبی از آزادی دین در جوامع غربی بهره می‌برند و هم با استفاده از فرصت‌های شغلی در این جوامع، ارتقای اجتماعی و اقتصادی می‌گیرند. احزاب چپ اصولا از ذکر تعبیر تروریسم اسلام‌گرا خودداری می‌کنند.

حق با کدام جبهه است و معیارهای داوری میان این دو چیست؟ به سوال دوم می‌پردازم و پاسخ به سوال اول را به خوانندگان واگذار می‌کنم:

معیارهای ارزیابی

پنج معیار داوری میان این دو جبهه وجود دارد. این معیارها را به‌صورت پرسش مطرح می‌کنم:

۱. آیا زنان حقوق مساوی با مردان دارند یا خیر؟ آیا می‌توان نقض حقوق زنان در جوامع مسلمان را با نسبیت فرهنگی و پست‌مدرنیسم توجیه کرد؟

۲. آیا می‌توان ترویج خشونت علیه افراد غیرخشن و قانون‌مدار را با دستورهای الهی توجیه کرد؟

۳. تنفر از آزادی، مدارا و حقوق فردی به پیشرفت کدام جوامع مسلمان یاری رسانده است؟

۴. آیا مرزی میان ادعای حق بودن یک دین و تمامیت‌خواهی آن وجود دارد؟

۵. یا می‌توان ادعای رحیم بودن و رحمانیت داشت و همجنسگرایان و خارج‌شدگان از دین را اعدام کرد؟ دست و پا و انگشت قطع کرد؟ سنگسار کرد و برای هدایت افراد به ضرب و شتم متوسل شد؟

کمبود اسلام هراسی

پاسخ به این سوال‌ها روشن می‌کند که آیا هراس از اسلام شریعت و هویت و اسلام‌گرایی (اکثر افراد تفاوت میان این دو را تمیز نمی‌دهند) در عالم خارج، بیش از حد یا کمتر از حد، مشروع یا نامشروع است. مسلمانان باورمند شریعت‌گرا و هویت‌گرا پاسخ‌های روشنی به پنج پرسش فوق دارند:

۱. به نسبیت فرهنگی و پست‌مدرنیسم نیازی نیست. زنان به‌حکم خداوند، از نظر حقوقی با مردان مساوی نیستند.

۲. قران به‌صراحت فرمان اجرای دستورهای مقدس را صادر می‌کند. این آیات قابل تفسیر به‌صورت رحمانی یا وابسته به مقتضیات زمان و مکان نیست.

۳. مهم نیست که تنفر از آزادی و حقوق فردی به پیشرفت نکردن منتهی شود یا خیر. مسلمانان می‌توانند هم‌دینان خود را بسیج کنند و با استفاده از قوای قاهره مخالفانشان را به چالش بکشند.

۴. احکام اجتماعی و قضایی شریعت تعطیل‌بردار نیست. دین بدون شریعت و فقه، دین محمدی و جعفری نیست. اگر اجرای شریعت تمامیت‌خواهی و نقض حقوق فردی است، گریزی از این عناوین نخواهد بود.

۵. رحیم و رحمان بودن دینداران بدین معنا نیست که دستورهای الهی یعنی آیات قران و احادیث را نادیده بگیرند. نمی‌توان دین را به ذوق و سلیقه‌ زمانه تغییر داد.

خود‌قربانی‌پنداری، خود‌حق‌پنداری

دلایل و عللی که برای نا‌مشروع یا نابه‌جا بودن اسلام‌هراسی بیان می‌شود ناشی از خود‌قربانی‌پنداری یا خود‌حق‌پنداری گروهی از اسلام‌گرایان و بخشی از مسلمانان شریعت‌گرا یا هویت‌گرا است. به این دلایل پاسخ می‌دهم:

۱. همه‌ ادعاها در مورد توطئه علیه مسلمانان یا اعتبار آن‌ها در غرب بی‌اساس بوده است، مثل ارتکاب جنایت ۱۱ سپتامبر به‌دست دولت آمریکا یا اسرائیل برای بدنام کردن مسلمانان. تعداد عملیات تروریستی و بمب‌گذاری اسلام‌گراها در سراسر دنیا در طول سال آن‌قدر زیاد است که کسی نیاز ندارد موارد جعلی برای بدنام‌سازی گروهی از اسلام‌گرایان خلق کند.

۲. مرگ ستار بهشتی، زهرا کاظمی و مهسا امینی اتفاق نیست، بلکه به سیاست‌های سرکوب که با اصرار پیگیری می‌شوند بازمی‌گردد. گشت ارشاد همانا استفاده از قوای قهریه و زور برای تحمیل یک سبک زندگی بر دیگران است و طبیعی است که در استفاده از زور افرادی له می‌شوند. سرکوب در ایران ساختاری و نهادینه است. با عزاداری برای امام حسین، جمهوری اسلامی به بیان مسئول سایت رهبر، در مقام مظلوم قرار نمی‌گیرد.

۳. هیچ‌کس نمی‌تواند مسلمان بودن قشر حاکم در ایران یا اعضای القاعده و طالبان را رد کند. دینداری افراد را خودشان تعیین می‌کنند، نه دیگران. اسلام‌گرایان همه‌ اعمالشان را بر اساس قرائتی که با متون اسلامی هم بیگانه نیست، توجیه می‌کنند. امر به‌ معروف و نهی از منکر یا کشتن کفار بر متون اسلامی تحمیل نشده است تا مسلمانانی را که به این اعمال می‌پردازند خارج از دین تلقی کنیم. مسلمانانی که با این اعمال مخالف‌اند مسئولیت دارند حسابشان را از این‌ها جدا کنند.

۴. در گزارش کشته شدن سهراب اعرابی، مهسا امینی، زهرا بنی‌یعقوب، امید میرصیافی، ستار بهشتی، زهرا کاظمی و... در زمان بازداشت و کشتن هزاران زندانی در سال ۶۷ و کشتار ده‌ها هزار نفر در کوچه و خیابان هیچ اغراقی صورت نگرفته است. بیان واقعیت‌ها اغراق یا بزرگنمایی نیست. نمی‌توان سر را در برف فرو کرد و مثل مقام‌های جمهوری اسلامی (مصطفی میرسلیم) مرگ مهسا در بازداشتگاه را به مجاهدین خلق نسبت داد.

۵. سانسور جنایت‌های اسلام‌گرایان در بوق‌های تبلیغاتی خود آن‌ها و غربی‌ها دلیلی بر نبود جنایت در رژیم‌های اسلام‌گرا نیست. نمی‌توان هم قدرت داشت، هم قدرت را اعمال کرد و هم با دستور پیگیری، خود‌حق‌پنداری و خود‌قربانی‌پنداری، خود را از پیامدهای آن مبرا دانست. تماس تلفنی رئیسی با خانواده مهسا اولین مورد از تلاش برای مدیریت افکار عمومی نیست. در ماجرای هواپیمای اوکراینی نیز فرماندهانی که دستور حمله را دادند به دیدار خانواده‌های قربانیان می‌رفتند.

منبع:ایندیپندنت فارسی


فهرست مطالب مجید محمدی در سایت پژواک ایران 

*صدها هزار نفر را کتک می‌زنند تا مردم را قانع کنند مهسا را کتک نزده‌اند [2022 Sep] 
* کشته شدن مهسا امینی و «اسلام‌هراسی» [2022 Sep] 
*بخت مجتبی در نشستن بر کرسی ولایت فقیه [2022 Sep] 
*خیز برداشتن برای جنگ با ناتو بعد از تبدیل امنیت ملی به کالای اسقاطی [2022 Jul] 
* سرنوشت صدام در انتظار پوتین است [2022 Mar] 
*چهار ننگ ابدی که بر پیشانی روحانیت شیعه باقی خواهد ماند [2022 Mar] 
*مراسم سالگرد انقلاب در سال ۱۴۰۰ هیچ ربطی به انقلاب ۵۷ نداشت [2022 Feb] 
*چگونه می‌توان یک دولت-ملت را به نکبت و فلاکت کشاند؟ [2022 Jan] 
*یورونیوز فارسی: باجی که اتحادیه اروپا به رژیم اسلامی داده است [2022 Jan] 
* ممنوعیت‌ زنان به ورزشگاه ها؛ ممنوعیت‌های ابلهانه یا منافع پنهان  [2021 Dec] 
* بی‌نظیری سه قوه‌ دافعه، تخریب و وحشیگری امپراطوری شیعه در تاریخ امپراطوری‌ها [2021 Dec] 
*فلاکت‌ها را چگونه توجیه می‌کنند؟  [2021 Dec] 
* اندیشکده‌های «نظام»: موسسات زیباسازی سیاست‌ها و تصمیم‌های لات‌ها و چاقوکش‌ها  [2021 Dec] 
*هزینه‌های یکدستی حاکمیت و نیروهای گریز از مرکز  [2021 Dec] 
*گران کردن بنزین عملی‌ترین راه‌ حل بحران کسری بودجه برای دولت رئیسی  [2021 Oct] 
* آیا نسل «همه‌چیزدان‌»‌های شیعه رو به انقراض است؟ [2021 Oct] 
*تبلیغات سیاسی و «چانه‌زنی در بالا» سطح مهمل‌گویی را ارتقا می‌دهد [2021 Sep] 
*تحفه‌هایی که با پست هوایی امریکایی-فرانسوی تحویل می‌شوند  [2021 Aug] 
*آیا ۳۰ میلیون دوز وارداتی رئیسی هم به ۶۰ میلیون دوز وارداتی روحانی خواهد پیوست؟  [2021 Aug] 
* شعارهای مترو صادقیه و پاساژ علاء‌الدین به شعارهای ملی تبدیل خواهند شد [2021 Jul] 
*جمهوری اسلامی ایران دوران سختی در پیش رو دارد [2021 Jul] 
*چشم‌اندازهای دولت ابراهیم رئیسی  [2021 Jun] 
*آینده‌ سیاسی محمدجواد ظریف  [2021 Jun] 
*روش‌های رقابت میان نامزدهای «نظام» [2021 Jun] 
*چهار محور تبلیغات سیاسی به نفع حماس و جهاد اسلامی [2021 May] 
*جانشینی خامنه‌ای + بازیگران کلیدی در رویداد ۲۸ خرداد ۱۴۰۰  [2021 Apr] 
*سه گونه سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایالات متحده و کانادا  [2021 Apr] 
* ایرانیان سال را با هشت دروغ خامنه‌ای آغاز کردند  [2021 Mar] 
*سمت و سوی پنج پرونده امنیتی جمهوری اسلامی [2021 Mar] 
*دانشگاه مریلند یا آشپزخانه‌ بیت، سپاه و دستگاه‌های امنیتی؟  [2021 Mar] 
* اسلامی‌سازی علوم؛ از آکادمی منیر‌الدین حسینی و مغازه مصباح تا دانشگاه هاروارد [2021 Feb] 
*دلایل توقیف نفتکش و غنی‌سازی ۲۰ درصدی در آستانه انتقال قدرت در آمریکا [2021 Jan] 
*کارنامه‌ی بی‌حاصل سیاست مماشات و خشنود‌سازی برای مهار جمهوری اسلامی [2020 Dec] 
*در «بیت» خامنه‌ای چه می‌گذرد؟  [2020 Nov] 
*در جنگ ایران و عراق هر دو کشور شکست خوردند هیچ جنگی مقدس نیست [2020 Sep] 
*نوبت بازنشستگی سیاسی حسن روحانی فرا رسیده است [2020 Jul] 
*بازار پر رونق پیامبری، مهدویت و ارتباط با امام زمان در ایران [2020 Jun] 
*دشمنی که نمی‌شناسند، سه افسانه‌سازی غالب در مورد ایالات متحده آمریکا [2020 May] 
*برنامه‌ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای ایران چیست؟  [2020 May] 
*میزان بی‌اطلاعی از مسائل ایران در گزارش‌های رسانه‌های غربی حیرت‌آور است [2020 May] 
*خامنه‌ای: القای توهم منجی و فرار از پاسخگویی [2020 Apr] 
*«نابحران» کُرونا و تحریم‌ها: نظام و لابی آن فرصتی برای تجدید قوا یافته‌اند [2020 Apr] 
*پنج موج مهاجرت از جمهوری اسلامی، موج پنجم به غارتگران منابع کشور تعلق دارد، [2020 Feb] 
*لابی جمهوری اسلامی ایران هم مانند خود آن غیرعادی است  [2020 Jan] 
*پنج افسانه در مورد قاسم سلیمانی [2020 Jan] 
* از نظام قرار نیست «چیزی» باقی بماند  [2019 Dec] 
*آدرس‌های غلط تحلیلی در مورد اعتراضات آبان ۹۸ [2019 Nov] 
*از «یانکی گو هوم» تا «ایران برو بیرون»  [2019 Oct] 
*مغازه‌ی دو نبشی که جمهوری اسلامی باز کرده است  [2019 Oct] 
*روزی که «نرمش قهرمانانه‌ی- ۲» فرا خواهد رسید [2019 Oct] 
*مداح اسرائیلی دیگر چه صیغه‌ای است؟ روش خلق این شتر گاو پلنگ  [2019 Sep] 
*چرا مردم ایران علیه رژیم به خیابان‌ها نمی‌آیند؟  [2019 Aug] 
*از همه‌ی دنیا طلبکارند، با همه‌ی نکبت و فلاکتی که به ارمغان آورده‌اند [2019 May] 
*روش‌های مهندسی عقیدتی‌ـ‌سیاسی تجمعات [2019 Apr] 
*یورونیوز فارسی آشکارا به دیگر بوق‌های تبلیغاتی فارسی‌زبان پیوسته است [2019 Apr] 
*مردم ایران در دوران گذار، به رهبرانی مثل ترامپ نیاز دارند [2019 Jan] 
*از زهرا کاظمی ‌تا جمال خاشقجی: رسوایی رسانه‌های غربی در گزارش نامتوازن قتل دو روزنامه‌نگار [2018 Oct] 
*سوریه‌ای شدن، نه؛ یمنی سازی و ونزوئلایی شدن، آری [2018 Oct] 
* کدام یک مبتذل است: موسیقی سوسن و جواد یساری یا امضای نامه‌ی لابی جمهوری اسلامی؟  [2018 Jul] 
*سه (بعلاوه یک) سناریو برای سقوط جمهوری اسلامی [2018 Jul] 
* شش نمایش تهوع‌آور در حکومت اسلامی  [2018 Jul] 
*رهبران ایران اشغالگرند، یا هموطن؟ [2018 Jun] 
* تمام دروغ های ظریف  [2018 Jun] 
*اردک شَل روحانی، آغاز فروپاشی سیاسی [2018 May] 
*رادیو فردا به یک خانه‌تکانی جدی نیاز دارد [2018 Apr] 
*کاهش میانگین سن ازدواج دختران در ایران؛ چرا؟ [2018 Apr] 
*مرثیه ‌ای برای همه‌ء غرب ‌ستیزان  [2018 Mar] 
*تراژدی اسلام‌شناسی، خاورمیانه‌شناسی و ایران‌شناسی در دانشگاه‌های ایالات متحده  [2018 Feb] 
*رژیم‌های سیاسی با همه‌پرسی ساقط نمی‌شوند [2018 Feb] 
*محمود احمدی نژاد: «رهبر انقلابی» که غیبش زد  [2018 Jan] 
*پا گذاشتن جمهوری اسلامی جای پای شوروی  [2018 Jan] 
*چهار ویژگی متمایز کننده‌ خیزش دی ۹۶: جدال با کابوس مستقر [2018 Jan] 
*مهم‌ترین خطر امنیتی کشور: جمهوری اسلامی و تداوم آن  [2018 Jan] 
*«بازندگان جنبش اعتراضی دی ماه ۹۶» [2018 Jan] 
*توهم «تغییر و اصلاح» به پشیمانی رسید [2017 Dec] 
*سپنتا نیکنام و مرگ حاکمیت قانون و حقوق شهروندی  [2017 Nov] 
*اصلاحات سال‌ها پیش مُرد. همین!  [2017 Oct] 
*«جان اسنو» در تهران  [2017 Sep] 
*دشمنی اسلامگرایانه با غرب چه نتایجی دارد؟ [2017 Aug] 
*نظرسنجی‌هایی بدون ارزش علمی [2017 Aug] 
*علی شریعتی: ایدئولوگ نظام سرکوب  [2017 Jun] 
*گام دوم مهندسی انتخابات ۹۶: چینش نامزدها و جهت دادن به کارزارها  [2017 Apr] 
* مهندسی انتخابات ۹۶ آغاز شده است [2017 Apr] 
*از چپ عدالت‌گرا تا چپ امنیت‌گرا: طلیعه‌ ناسیونال-سوسیالیزم ایرانی [2017 Apr] 
*جریان «اصولگرا»: واگرا و آشفته  [2017 Apr] 
*رسانه‌های فارسی‌زبان با مالیات شهروندان و منابع عمومی کشورهای غربی چه می‌کنند؟ [2017 Mar] 
*معضل محمد خاتمی برای «نظام»: ضعیف، کم آزار، اما غیر قابل اعتماد [2017 Feb] 
*چهار روایت شخصی از جنایات داعشی جمهوری اسلامی  [2017 Feb] 
*«آشتی ملی»؛ طرحی توخالی و بی حاصل برای تقرب به خامنه‌ای  [2017 Feb] 
*هاشمی رفسنجانی؛ سیاست‌ورزی اسلامگرایانه در چارچوب ممکن‌ها [2017 Jan] 
*مهندسی غرور ملی با هیچ [2016 Dec] 
*ساختار آسیب‌های اجتماعی در ایران در سه نمودار [2016 Nov] 
*دوازده پرسش پیرامون چرایی و چگونگی پیروزی ترامپ و شکست کلینتون [2016 Nov] 
*واکنش ها به پیروزی ترامپ/ موج نارضایی‌ها، «نخبه‌گرایی، چند فرهنگ‌گرایی و جهان‌گرایی» را به عقب راند [2016 Nov] 
*کودک آزاری جنسی در پناه «بیت» المجرمان [2016 Oct] 
*جنگ با مردگان «غیر خودی»  [2016 Oct] 
*نهادهای پشتیبانی ایدئولوژیک برای استبداد مذهبی، تمامیت خواهی و کشورگشایی درایران  [2016 Oct] 
*مدیران جمهوری اسلامی در چه مواردی به اراذل و اوباش و لات‌ها متوسل می‌شوند؟  [2016 Oct] 
* انگاره بومی اداره و توسعه: واقعیت یا توهم؟ [2016 Sep] 
*میرقلی‌خان، امیری، دری اصفهانی: گامی کوچک از «قهرمان» تا «جاسوس»  [2016 Sep] 
*کدام‌یک اسلام را دزدیده‌اند: تروریست‌ها یا اصلاح‌طلبان؟ [2016 Jun] 
*نگاهی به نهادها و مبانی تصمیم‌گیری قوه قضائیه جمهوری اسلامی  [2016 May] 
*یک دیدار معمولی، یک عکس عادی، و موجی از اتهام و اعتراض [2016 May] 
*عرصه‌های جدیدی که روحانیت شیعه در نوردیده [2016 Apr] 
*ویروس ضد امریکایی؛ برندگان و بازندگان [2016 Apr] 
*از چپ عدالت‌گرا تا چپ امنیت‌گرا: طلیعه‌ ناسیونال-سوسیالیزم ایرانی [2016 Apr] 
*چرا در انتخابات مهندسی‌شده شرکت می‌کنند؟ [2016 Mar] 
*پدیده های قابل توجه و شگفت انگیز در نتایج انتخابات ۹۴ [2016 Feb] 
*انتخابات در نظام‌های اقتدارگرا تمامیت‌خواه [2016 Feb] 
*چهار دلیل برای ترغیب به مشارکت در انتخابات ۹۴ و نقد آنها  [2016 Feb] 
*تصویب توافق اتمی در ایران: مجلس یا شورای امنیت ملی؟  [2015 Aug] 
*رژیم خمینی چگونه تداوم یافت؟ [2015 Jun] 
*نظام بی‌شرم جمهوری اسلامی: شرم، سیری چند؟ [2015 Mar] 
*قاسم سلیمانی: «الهه مهربانی»، «سردار عارف» یا فرمانده ترور؟ [2015 Mar] 
*معجزه‌ی حکومت ولایی شیعی: یزید نقش امام حسین را بازی می‌کند [2014 Sep] 
*موضوعاتی که صدای آمريکا پوشش نمی‌دهد يا در اولويت آن نيست [2014 Sep] 
*بی بی سیزاسیون صدای امریکا [2014 Sep] 
*داعش، «سپاه قدس» اسلام‌گرایان سنی [2014 Jun] 
*مسجدسازی دولتی به جای ساخت مسکن عمومی [2014 Mar] 
*افسانه‌ی کمبود روحانی شيعه در ايران، مجيد محمدی [2014 Feb] 
*برنامه‌ تلويزيونی روحانی و پنج بازنمايی از وضعيت دولت  [2014 Feb] 
*رژیم تحریم علیه تحریم [2013 Sep] 
*ملی‌گرايی تکثرستيز: ضد غرب و پرونده‌ساز [2013 Aug] 
*سياست‌ورزیِ تهی از شرم [2013 Jul] 
*چرا سفر به ایران را تحریم نمی کنید؟ [2013 Jul] 
*شان يونسکوی رضا داوری: ننگ و آه [2013 Jul] 
*توهمات علی خامنه‌ای [2013 Apr] 
*علی خامنه‌ای و دروغ‌ها، رجزخوانی‌ها و مدعیات بی اساسش [2013 Apr] 
*بخش فلسفه‌ی دانشگاه تهران، دکان علم‌فروشی و مدرک‌سازی [2013 Apr] 
*فرسایش بنیان‌ها و پیوندهای اجتماعی در ایران [2012 Dec] 
*ناشر غير امين و تبليغات سياسی [2012 Jun] 
*تندیس‌های تنفر، اسلام رحمانی و مخاطرات امنیتی اسلام سیاسی [2012 May] 
*خلائق را از براندازی ولایت فقیه می ترسانند [2012 Apr] 
*«جامعه‌ ايران در سراشيبی انحطاط اجتماعی و اخلاقی»  [2012 Mar] 
*مطالعات خاورمیانه یا بسط تنفر، بی خیالی و پرده پوشی [2012 Mar] 
*روشنفکران دینی و مقدسات مردم [2012 Mar] 
*آمريکاستيزی روشنفکران ـ فعالان چپ ايرانی: سندرم "از موضع بالا" [2012 Mar] 
*امپریالیسم و ادبیات لجن مالی در سنت سیاسی چپ [2012 Feb] 
*مشکلات دروازه بانان سابق رسانه‌ها [2012 Jan] 
*کارنامه‌ی سياه و سوگناک دين سازمان‌يافته [2011 Dec] 
*صدايش را در نخواهند آورد [2011 Dec] 
*دين سازمان‌يافته، مروج تنفر و تبعيض [2011 Dec] 
*بیست روش گریز از پاسخ گویی: نقدی بر گزارش جمهوری اسلامی به کمیته حقوق بشر سازمان ملل [2011 Dec] 
*آیا بدون دین سازمان یافته، دنیای بهتری نمی داشتیم؟ [2011 Nov] 
*همه از دولت‌ها پول می گیرند، اما ...  [2011 Nov] 
*در جستجوی فرزندان از دست رفته  [2011 Nov] 
*رهبر بعدی چگونه تعیین خواهد شد؟  [2010 Jun] 
*يک دروغ بزرگ ديگر؛ فساد اخلاقی ساختاری غرب [2010 May] 
*جنبش سبز: اسلامگرا یا سکولار  [2010 May] 
*شهرنشينی، دانشگاه و طبقه متوسط: تهديدات امنيتی عليه ولايت فقيه [2010 Apr] 
*از ربانی سالاری به اوباش سالاری؛ تحول ساختار قدرت در جمهوری اسلامی  [2010 Mar] 
*رهبر جمهوری اسلامی و مداحی به قصد تقرب  [2010 Feb] 
*هشت تحليل غلط؛ پيش و پس از انتخابات رياست جمهوری  [2010 Feb] 
*زمان محاکمه‌ی خامنه‌ای در دادگاه جنایی بین‌المللی فرا رسیده است  [2009 Jul] 
* الگوهای رایج فریب‌کاری در نظام جمهوری اسلامی  [2009 Feb]