اعلامیه جهانی حقوق‌بشر دستاورد بزرگ بشریت
ایرج مصداقی

اعلامیه جهانی حقوق‌بشر دستاورد بزرگ بشریت
 

 کشفیات و یا اختراعات انسان، تنها در پهنه علوم طبیعی و ریاضی نیست. اگر بتوان به دستاوردهای بشری در همه زمینه‌ها نام اختراع و کشف داد، اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز در زمره‌ی دستاوردها و یا کشفیات بزرگ انسان است. با هر کشف و اختراع بزرگی، دنیا به‌سان ماقبل آن نخواهد بود. راهی که کشف قانون نیوتن و یا نسبیت انیشتین گشود چهره جهان را تغییر داد. دنیای پیش و پس از اختراع ماشین بخار و برق را نمی‌توانیم یکسان بپنداریم. بدون اختراع برق، رادیو و تلویزیون و سینما و کامپیوتر پدید نمی‌آمد. دنیای پیش و پس از اختراع کامپیوتر به کلی متفاوت از یکدیگر هستند.

اعلامیه جهانی حقوق بشر، یک دستاورد بزرگ بشری در زمینه‌ی حقوق فردی و اجتماعی است. دنیای پیش و پس از اعلامیه‌ جهانی حقوق بشر را نیز یکسان نمی‌توان شمرد.

خانم النور روزولت رئیس کمیسیون حقوق بشر، هنگام تقدیم پیش‌نویس اعلامیه جهانی حقوق بشر به مجمع عمومی سازمان ملل متحد به درستی روی این نکته انگشت گذاشته و گفت: «امروز ما در آستانه یک واقعه بزرگ در حیات سازمان ملل متحد و بشریت قرار گرفته‌ایم».

بدون شک تلاش‌ انسان برای دست‌یابی به حقوق فردی و اجتماعی در طول تاریخ زمینه‌های لازم را برای تصویب چنین اعلامیه‌ای فراهم کرده بود. دنیای برآمده از جنگ خانمان‌سوز جهانی دوم و آگاهی از وجود کوره‌های آدم سوزی، قتل‌عام‌های وحشیانه، زیرپا گذاشتن حقوق فردی انسان‌ها، تبعیض‌های گسترده قومی، ملی و مذهبی، ضرورت تهیه و تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر را ایجاد کرد.

هر چند پیش از آن در اعلامیه استقلال آمریکا و قانون اساسی این کشور و اعلامیه حقوق بشر مصوب مجلس ملی فرانسه در سال ۱۷۹۸ که بر پایه‌ی اندیشه‌های فلسفی حامی حقوق بشر شکل گرفته و اولین تلاش‌های بشری برای مدون ساختن حقوق بشر است، روی بسیاری از حقوق تعریف شده در اعلامیه جهانی حقوق بشر دست گذاشته شده بود اما «بیانیه فیلادلفیا» که در سال ۱۹۴۴ در ۵ فصل و به عنوان ضمیمه اساسنامه سازمان بین‌المللی کار به تصویب رسید، به عنوان یک الگو برای تهیه منشور سازمان ملل[1] و اعلامیه جهانی حقوق بشر مورد استفاده قرار گرفت. این بیانیه از جمله روی آزادی بیان و انجمن، فقرزدایی، لزوم برخورداری آحاد بشر از امنیت اقتصادی و فرصت‌های برابر برای نیل به رفاه مادی و رشد معنوی با حفظ آزادی و شئون انسانی فارغ از نژاد، عقیده و جنسیت، تأکید می‌‌کند.
 

چگونگی تأسیس کمیسیون حقوق بشر و تهیه اعلامیه جهانی حقوق بشر

در اولین اجلاس شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل که در تاریخ ۱۶ فوریه ۱۹۴۶ در لندن برگزار شد، این شورا با صدور قطعنامه‌ای به تأسیس کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل همت گمارد. بر اساس این قطعنامه کمیسیون مزبور موظف به ارائه پیشنهادات، توصیه‌ها و گزارشات در ارتباط با میثاق جهانی در مورد آزادی‌های مدنی، وضعیت زنان، آزادی اطلاعات و...، حمایت ار اقلیت‌ها و منع تبعیض بر پایه جنسیت، نژاد، زبان و مذهب به دبیر شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل شد:

در ماه می ۱۹۴۶ ترکیب نهائی کمیسیون مرکب از ۱۸ کشور انتخاب شدند. با ایجاد بخش حقوق بشر در دبیرخانه سازمان ملل، فعالیت‌های گسترده‌ای برای جمع‌آوری اسناد بین‌المللی و یا قوانین داخلی کشورها برای آن‌که در اختیار کمیسیون قرار گیرد آغاز شد.

در همین اجلاس مقرر شد که تهیه و تدوین اعلامیه جهانی حقوق بشر ، توسط هیئت مدیره‌ای مرکب از خانم النور روزولت همسر فرانکلین روزولت رئیس جمهور آمریکا، رنه کاسن، متخصص در حقوق مدنی و بین‌المللی[2] ، پرفسور چارلز حبیب مالک[3] و پرفسور پنگ چونگ چنگ[4] انجام گیرد.[5]

تهیه اعلامیه جهانی حقوق بشر دو سال به طول انجامید و در جلسه تاریخی ۱۰ دسامبر ۱۹۴۸ مجمع عمومی سازمان ملل متحد در پاریس با ۴۸ رای موافق[6]، ۸ رای ممتنع[7] و بدون رای مخالف به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید:

پس از تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر، مجمع عمومی ملل متحد تصمیم به تهیه پیش‌نویس دو میثاق بین المللی را که تفسیر و تشریح روشن و دقیق دو گروه از حقوق‌های مندرج در اعلامیه جهانی حقوق بشر( حقوق مدنی و سیاسی، و حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی) باشند، گرفت.[8] امروزه اين مجموعه به عنوان قوانين بين‌المللی حقوق بشر شناخته شده‌اند. هر يک از اين اصول، هدف خاصی را مدّ نظر دارد. این اصول می‌توانند به قصد جلوگيری از يک عمل ناهنجار از سوی دولت‌ها پیش‌بینی شده باشند و یا رفع یک سنت و رسم زیان‌بخش را طلب کنند.
 

تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر در دسامبر ۱۹۴۸ و بحث‌های مخالفان

از روز تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر تا کنون مخالفان و دشمنان حقوق بشر برای تن ندادن به مفاد آن بهانه‌های مختلفی، از حق حاکمیت ملی گرفته تا نسبیت فرهنگی و ارزش‌های دینی و ملی را مطرح کرده‌اند. این‌ بهانه‌ها علی‌رغم شکل و ظاهر متفاوت آن‌ها از محتوای یکسانی برخوردارند. برای آن که مشخص شود آن‌چه این روزها مطرح می‌شود ریشه در کجا دارد، بی مناسبت نیست که نگاهی داشته باشیم به بحث‌هایی که در جریان تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر در کمیته سوم و مجمع عمومی سازمان ملل در مخالفت و یا انتقاد از اعلامیه جهانی حقوق بشر در دسامبر ۱۹۴۸ صورت گرفت.

نماینده‌ی کشور پادشاهی عربستان سعودی در این اجلاس و در انتقاد از اعلامیه گفت:«اعلامیه عمدتاً بر مبنای فرهنگ غربی استوار است که در بسیاری از موارد با الگوی فرهنگی کشورهای شرقی متفاوت است» وی در پایان سخنانش خواستار تغییر و تعدیل عبارت «بدون هیچگونه محدودیت مذهبی» در ارتباط با حق ازدواج و حذف عبارت «حق آزادی تغییر مذهب و عقیده» شد.

در همین جلسه نماینده مصر در ارتباط با آزادی ازدواج گفت: در مصر و تقریباً همه‌ی کشورهای مسلمان برخی محدودیت‌ها بر اساس اصول مذهبی مسلمانان در مورد ازدواج زنان مسلمان با مردان غیر مسلمان وجود دارد و نمی توان آنرا نادیده انگاشت.

نماینده اتحاد شوروی نیز از منظری دیگر ادعا کرد:«ماده مربوط به آزادی نشر عقاید، مسئله آزادی بیان را حل نمی‌کند زیرا که می‌بایستی از انتشار عقاید خطرناک نظیر عقاید فاشیستی و طرفدار خشونت جلوگیری نمود». وی هم چنین از نبود ماده‌ای که حقوق اقلیت‌های ملی را تضمین کرده و در عین حال حق حاکمیت دولت‌ها[9] را محترم شمارد، ابراز تأسف کرد و یکی از کمبودهای اساسی اعلامیه را مطرح نکردن شرح وظایف شهروندان نسبت به کشور، مردم و دولتشان خواند. [10]

نماینده لهستان سکوت اطلاعیه در ارتباط با وظایف فرد در برابر همسایگان، خانواده، هم‌حزبی‌ها و کشورش را نقطه ضعف و کمبود اساسی اعلامیه برشمرد و حقوق اعلام شده در اعلامیه جهانی حقوق بشر را نسبت به حقوق شهروندی اعلام شده در انقلاب فرانسه، مانیفیست کمونیست و اصول الهام بخش انقلاب اکتبر یک گام به عقب دانست. نکته‌ی قابل توجه آن که از میان هشت کشوری که به اعلامیه رأی ممتنع دادند، نظام‌های سیاسی هفت کشور تا کنون دچار تغییرات اساسی شده است ولی اعلامیه جهانی حقوق بشر هم‌چنان پابرجاست. و سازمان ملل و نهادهای وابسته به آن، خواستار آن هستند که تمامی دولت‌های عضو قوانین کشور خود را با موازین جهانی حقوق بشر تطبیق دهند. و در بسیاری از کشورها از جمله تعدادی از کشورهای آفریقایی کوشش‌های فراوانی برای تصحیح قوانین داخلی و اجرای مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر صورت گرفته است.

با این حال بحث قدیمی نسبیت فرهنگی در سال‌های اخیر به خاطر رشد جنبش‌های دینی در سه دهه گذشته و به ویژه در میان کشورهای اسلامی و عربی که بزرگ‌ترین ناقضان حقوق بشر می‌باشند، مشکلاتی را در زمینه گفتمان حقوق بشری دامن زده است.
 

نظام‌های ایدئولوژیک و مذهبی بزرگترین مخالفان اعلامیه جهانی حقوق بشر

انقلاب ۵۷ و حاکمیت‌یافتن جمهوری اسلامی در ایران و رشد و توسعه بنیادگرایی در منطقه و در میان کشورهای اسلامی نیز باعث تشدید فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه زیر سؤال بردن جهان‌شمول بودن اصول اعلامیه جهانی حقوق بشر شده است. اساسی‌ترین تلاش‌ کشورهای اسلامی برای مقابله با اعلامیه جهانی حقوق بشر و جهانشمول بودن آن، تصویب اعلامیه حقوق بشر اسلامی در سال ۱۹۹۰ میلادی در قاهره می‌باشد. دولت جمهوری اسلامی و قوه قضاییه آن که دارای یکی از سیاه‌ترین کارنامه‌های نقض حقوق بشر در تاریخ معاصر می‌باشند نیز میزبانی کنفرانس‌های متعددی را با عنوان حقوق بشر اسلامی به عهده داشته‌اند.

البته موضوع فقط به بنیادگرایان اسلامی ختم نمی‌شود این موضع را در میان حامیان کلیسای کاتولیک و یا یهودیان متعصب نیز می‌توان دید.

آنچه گفتمان حقوق بشر ارائه می‌کند معيارهايی است برای ايجاد يک محيط امن‌تر که در آن انسان‌ها بتوانند آزادانه زندگی کرده و مشکلات سياسي، اجتماعی و اقتصادی خود را به طريق مسالمت‌آمیز حل و فصل کنند. نظام‌های ایدئولوژیک و مذهبی بزرگترین مخالفان اعلامیه جهانی حقوق بشر هستند چرا که آن‌ها خود را برتر از دیگر اندیشه‌ها دانسته و به همین دلیل حق برتری را برای خود طلب می‌‌‌کنند.

به نظر بنیادگرایان مذهبی، اعلاميه جهانی حقوق بشر در قلمرو ارزش‌ها دخالت کرده و قصد آن دارد که ارزش‌هایی را بدون مراجعه به احکام الهی برقرار کند. این امر از آن‌جایی که حوزه اقتدار رهبران دینی را محدود می‌کند با مخالفت جدی آن‌ها روبرو می‌شود. موضوع جهانشمول بودن این اعلامیه بیش از هر چیز به چالش طلبیدن قدرت این دسته از افراد است. از همین جاست که تلاش می‌کنند تا آن‌جا که مقدور است سد و مانع در برابر آن ایجاد کنند.

 

استدلال مقامات جمهوری اسلامی برای عدم اجرای مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق‌های مربوطه نیز بر این پایه استوار است که حقوق قضایی و مدنی جمهوری اسلامی ایران بر اساس تعالیم اسلام می‌‌باشد و جمهوری اسلامی کليه مقررات بين‌المللی را در صورتی که مغایرتی با قوانین اسلام نداشته باشد محترم می‌‌شمارد.

چنانچه مشاهده شد بحث‌هایی که این روزها مطرح می‌شود در روزهای تصویب اعلامیه‌ جهانی حقوق بشر هم مطرح بود. تأکید مدافعان این نوع نگرش که جهان غرب مبتکر اعلامیه جهانی حقوق بشر بر مبنای فرهنگ غربی است، تا حدودی واقعی است اما در مجموع بهانه‌ای برای زیرپا گذاشتن حقوق بشر  است.

از آن‌جا که ساختار دولت مدرن و مجموعه نهادهای اداری، امنیتی و نظامی تشکیل دهنده‌ی آن پدیده‌ای غربی است، شکی نیست که واژه‌ حقوق بشر نیز مخلوقی غربی و زاده‌ی جهانی شدن دولت مدرن است. بدون شک مفهوم حقوق انسان‌ها از جمله حق آزادی بیان، مذهب، وجدان و... نیز از دستاوردهای مدرنیته در اروپا است.

با این همه حق مالکيت اعلاميه جهانی حقوق بشر در انحصار و تصرف هيچ دولت و کشوری نيست. همان‌گونه که با پذیرش دولت مدرن که پدیده‌ای غربی‌است تسلط فرهنگی واحدی اعمال نمی‌شود، این ادعا که اعلامیه جهانی حقوق بشر به دنبال تسلط فرهنگی است نیز از اساس غیر واقعی است و برای توجیه قدرت مطلقه و نفی حقوق اولیه انسان‌ها تولید می‌شود.

بیان این حقیقت بر این پایه نیست که مفهوم حقوق بشر و آنچه که امروزه ما برداشت می‌‌کنیم در بطن و نهاد جوامع اروپایی متداول بوده است. اما بایستی پذیرفت پس از پشت سر گذاشتن دوران سیاه قرون وسطی و طلوع دوران طلایی رنسانس در اروپا برای دست یابی به هر یک از این ارزش‌ها، سال‌ها اندیشمندان و متفکران و مصلحین اجتماعی بر علیه ارزش‌های سنتی و غالب در این جوامع مبارزه کرده‌اند و در این راه با مخالفت‌های جدی از سوی نهادهای قدرت مواجه بوده‌اند.

 

تضاد عمیق بین باور فقهی و حقوق بشر

یکی از مشکلات عدم تحقق وعده‌های اعلامیه‌ جهانی حقوق بشر در کشور ما وجود باور فقهی و تضاد عمیق آن با حقوق بشر و ارزش‌های مطرح شده در آن است. در حالی که  ولتر در چند جمله به سادگی مفهوم حقوق بشر را چنین مطرح می‌کند: «حقوق بشر یعنی آن که جان و مال آدمی آزاد باشد و او بتواند به زبان قلم با دیگران سخن گوید. حقوق بشر یعنی آن که نتوان کسی را بدون حضور یک هیئت منصفه متشکل از افراد مستقل به مجازات محکوم کرد. یعنی آن‌که محکومیت کیفری بر حسب مقررات صورت می‌گیرد. یعنی آن‌که انسان بتواند با آرامش خاطر به هر دین که خود بر می‌گزیند، متدین شود» ،هنوز هیچ یک از علمای اسلامی به مقوله حقوق بشر نپرداخته و اصولاً اندیشه‌ی حقوق بشر را اندیشه‌ای قابل دفاع نمی‌دانند. در هیچ یک از رساله‌های عملیه و همچنین کتب معروف شیعه و سنی سخنی از حقوق بشر نرفته ‌است.

ما ايرانيان از دوران صدر مشروطیت و اندکی پیش از آن با پدیده‌ی جدیدی به نام تجدد و یا مدرنیته مواجه بوده‌ایم.

از ابتدای ورود مدرنیته و مظاهر آن به کشور ناسازگاری و تضاد آن با سنت و ارزش‌های آن به روشنی دیده می‌شود. شیخ فضل اله نوری پرچمدار مخالفت با تجدد و مشروطیت، می‌گوید «اگر کسی قائل به تساوی حقوقی باشد فقه اسلامی را  نفهمیده است.» تردیدی نیست که حق با اوست مگر آن که در اصول اجتهاد شود و یا مذهب را امری شخصی و خصوصی تلقی کرده و از حضور آن در اجتماع و زندگی اجتماعی و سیاسی جلوگیری شود، که امری است بسیار سخت.

حقوق بشر به عنوان نمود و شاخص تجدد و دنیای جدید در تضاد و تعارض شدیدی با فقه و شریعت به عنوان نمود سنت و دنیای قدیم است.

این مشکلی است که از ابتدا تا کنون لاینحل مانده است. چرا که تاکنون تلاش برای ایجاد ملغمه‌ای از این دو بوده است که به نظر ناممکن می‌آید.

عاقبت با فشار نیروهای سنت‌گرا در متمم قانون اساسی مشروطیت، ماده‌ای اضافه شد که قوانین مصوب مجلسین نبایستی در تضاد با احکام فقهی اسلامی باشند و تشخیص موضوع به عهده پنج تن از فقها قرار گرفت.[11] به این ترتیب تلاش شد از رویارویی بین سنت‌ و تجدد جلوگیری شود در حالی که همزیستی آن ها با هم محال است. فلسفه‌‌ی وجودی هر یک در نفی دیگری است.

فقه بر پایه تفاوت حقوقی قرار گرفته و دنیای فقه بیانگر این تفاوت‌هاست.

در باور فقهی اختلاف جنسیتی و مذهبی موجب اختلاف حقوقی‌است. (حق حیات، ارث، شهادت، ازدواج، طلاق، حضانت و...) در حالی که اعلامیه جهانی حقوق بشر روی برابری و عدم تبعیض جنسیتی و مذهبی دست می‌گذارد.

در مفهوم حقوق بشر جان بر عقیده الویت دارد و در باور فقهی این‌گونه نیست. کسی حق تغییر دین و مذهب خویش را نداشته و نمی‌تواند از آزادی بیان و اندیشه برخوردار باشد و در صورت تخطی از موازین فقهی می‌تواند جان خود را از دست دهد.

در حالی که مفهوم حقوق بشر آزادی‌های فردی اعم از آزادی‌ روابط جنسی، حق پوشش، نحوه‌ی زندگی و ... را به رسمیت می‌شناسد، فقه به هیچ یک از این آزادی‌‌ها پای بند نیست و مجازات‌های سختی را برای عدم رعایت معیارهای فقهی در نظر می‌گیرد.

در باور فقهی حق حکومت از آن فقهاست. چرا که ولایت شعبه‌ای از ولایت خداست و آنان ادامه‌دهنده راه انبیا و اولیا.

در حالی که حقوق بشر و حکومت برخاسته از آن بر حق حاکمیت مردم و اعمال این حق از طریق انتخابات آزاد تأکید می‌کند.

در باور فقهی مجازات‌ها (سنگسار، قطع عضو، حد، تعزیر، قصاص و...) بر پایه‌ی تعالیم شریعت و آن‌چه که در ۱۴ قرن پیش نازل شده اعمال می‌شود. این گونه مجازات‌ها چنانچه تا اروپای قرن ۱۹ نیز پابرجا بود بر پایه آسیب‌رساندن به بدن پیش‌بینی شده‌اند، در حالی که دیدگاه مبتنی بر حقوق بشر این گونه مجازات‌ها را در ردیف شکنجه و مجازات‌های وحشیانه، خشن، توهین آمیز و ضدبشری می‌داند.

چنانچه ملاحظه می‌شود فقه و حقوق بشر بر پایه‌های مشترکی بنا نشده‌اند تا بتوان از دل‌ آن‌ها به یک پدیده قابل قبول رسید. از خواسته های به حق مردم جز با توسل به قوانين همگون شده با ميثاق های جهانی حقوق بشر.نمی‌توان حمایت کرد.

خانم النور روزولت به درستی اعلام می‌کند که احترام به حقوق بشر می‌بایستی از نزدیک‌ترین محل‌ها به خانه و کاشانه ما آغاز شود. او مدرسه، کالج، مزرعه، کارخانه و اداره‌ای که در آن کار می‌کنیم را از جمله این محل ها می‌شمارد. او معتقد است که در این گونه محل‌ها همه‌ ابنا بشر به دنبال عدالت برابر، فرصت‌های برابر و کرامت و ارزش برابر بدون تبعیض هستند. تا زمانی که این حقوق در چنین جاهایی معنا نیابند، در هیچ کجا دارای معنا نخواهند بود. تا زمانی که ما چنین مفاهیمی را در نزدیکی محیط زندگی‌ خود جاری و ساری نکنیم امکان پیش‌برد آن در جهان بزرگتر را نخواهیم یافت.

برای رسیدن به این مرحله قبل از هر چیز باور داشتن به اعلامیه‌ جهانی حقوق بشر و ارزش‌های مطرح شده در آن لازم است.

 آیا ما به این مفاهیم پای‌بند هستیم؟ آیا جریان‌ها و گروه‌های سیاسی ایرانی به اعلامیه جهانی حقوق بشر اعتقاد دارند؟ آیا روابط موجود در این گروه‌ها بر پایه‌‌ی احترام به موازین مطرح شده در اعلامیه‌ جهانی حقوق بشر قرار گرفته است و یا با اما و چرا مواجه است؟ آیا در کشور ما چنانچه موانع فقهی از پیش پای اعلامیه جهانی حقوق بشر برداشته شود، زمینه‌ی لازم برای اجرای مفاد آن ایجاد می‌شود؟

برای تهیه این مقاله از منابع وب ‌سایت‌های سازمان ملل، کمیساریای عالی حقوق بشر و فرانکلین و النور روزولت استفاده شده استwww.un.org ، www.ohchr.org ، www.udhr.org

 

ایرج مصداقی

IrajMesdaghi@yahoo.com

 

 

 

 



[1]   در مقدمه و ماده اول این منشور روی حقوق اساسی انسان‌ها، برابری حقوقی زن و مرد، کرامت و ارزش انسانی، پیشبرد و گسترش مفهوم حقوق بشر و آزادی‌های اساسی برای همه بدون توجه به جنسیت، نژاد، زبان و مذهب تأکید شد.

 

[2]رنه کاسن فرانسوی بوده و تهیه اولین پیش‌نویس اعلامیه جهانی بشر توسط او انجام گرفته است. رنه‌ کاسن به خاطر تهیه این پیش‌نویس، در سال ۱۹۶۸ برنده جایزه صلح نوبل شد 

[3]   اهل اردن، رئیس شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل، وی در سال ۱۹۴۸ که اعلامیه جهانی حقوق بشر مورد بررسی مجمع عمومی قرار گرفت، رئیس کمیته سوم بود. در سال ۱۹۵۱ به ریاست کمیسون حقوق بشر و سپس به ریاست مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید.

[4]   در مدت تهیه و تدوین اعلامیه نظرات کشورهای آسیایی را نمایندگی می‌کرد. بسیاری از مشکلات عقیدتی و به ویژه مشکلات به وجود آمده در نحوه نگارش متن به مدد کوشش‌های به کار گرفته شده از سوی وی حل شد.

[5]   پرفسور جان پیتر هامفری به عنوان رئیس بخش حقوق بشر دبیرخانه سازمان ملل نیز در تهیه و جمع‌آوری مدارک و اسناد مورد نیاز هیئت نقش اساسی داشت و اقدام به تهیه اولین پیش نویس اعلامیه جهانی برای کمیته تهیه پیش‌نویس کرد.

[6]   آرژانتین، افغانستان،اتیوپی، اکوادور، السالوادور، ایالات متحده آمریکا، ایران، ایسلند، اروگوئه، استرالیا، بریتانیا، بلژیک، بولیوی، برزیل، برمه، پاکستان، پاناما، پاراگوئه، پرو، تایلند، ترکیه، جمهوری دومینیکن، چین، دانمارک، سوریه، سوئد، شیلی، عراق، فرانسه، فیلیپین، کانادا، کلمبیا، کاستاریکا، کوبا، گواتامالا، لبنان، لیبریا، لوکزامبورگ، مصر، مکزیک، نیکاراگوئه، نروژ ، نیوزلاند، ونزوئلا، هائیتی، هندوستان، هلند و یونان

[7]   آفریقای جنوبی، اتحاد جماهیر شوروی، اوکراین، بلاروس، چکسلواکی، لهستان، یوگسلاوی و عربستان سعودی.

[8]   بحث و بررسی بر روی مواد این دو میثاق، ۱۸ سال به طول انجامید تا سر انجام در سال ۱۹۶۶ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که برای کشورهای امضاء کننده، تعهد آور و لازم الاجرا هستند، به اتفاق آرا به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید. این دو میثاق در سال ۱۳۵۴ شمسی به تصویب مجلس شورای ملی و سنا رسید.

 

[9]   برخلاف دیدگاهی که نمایندگان اتحاد جماهیر شوروی و کشورهای بلوک شرق مطرح می‌کردند، هدف اعلامیه جهانی حقوق بشر و تهیه کنندگان آن این است که انسانیت وارد مرحله جدیدی شود که به تدوین یک قانون اساسی بین المللی بیانجامد که در آن حق حاکمیت دولتها، به نفع فرد انسانی محدود گردد.

[10]   نکته‌ جالب آن‌که به محض شل شدن بندهای سرکوب هیچ‌یک از اقلیت‌های ملی و یا قومی در اتحاد جماهیر شوروی و یوگسلاوی سابق که سنگ حقوقشان به سینه زده می‌شد در حاکمیت سابق باقی نماندند.

[11]  بعدها بر اساس همین مدل شورای نگهبان در قانون اساسی جمهوری اسلامی پیش‌بینی شد.

منبع:فصلنامه باران شماره ۱۰

اگر عضو یکی از شبکه‌های زیر هستید می‌توانید این مطلب را به شبکه‌ی خود ارسال کنید:

facebook Yahoo Google Twitter Delicious دنباله بالاترین

   نسخه‌ی چاپی  

ایرج مصداقی

فهرست مطالب ایرج مصداقی در سایت پژواک ایران 

*آنچه از رئیسی در «کشتار ۶۷» دیدم
*سعید کریمیان چه کسی بود و چه سابقه‌ای داشت؟
*«گلزارخاوران» مشهد، پیش پای «آیت‌الله قتل‌عام» ذبح می‌شود
*شیوه‌های جدید مأموران وزارت اطلاعات در فضای مجازی
*تقدیر هم‌زمان دعایی از یک چهره‌ی ملی و یک «جنایتکار علیه بشریت»
*نگاهی به زندگی برادران ذاکر، مسئولان اطلاعاتی رژیم خمینی و فرقه‌ی رجوی
*خطرات «عشق‌بازی» خامنه‌ای با «امام زمان» برای ایران و منطقه ‏
*شیخ محمد یزدی رئیس قوه قضاییه که چماقدار بسیج می‌کرد
*هادی غفاری شکنجه‌‌گری در لباس «اصلاح‌طلبی»
*تحلیل CIA از تسخیر سفارت آمریکا در تضاد کامل با ادعا‌های مضحک فخرآور
*حسین طائب یکی از خطرناک‌ترین چهره‌های امنیتی
*دست‌پخت سایت «همبستگی ملی» و خانم دشتی
*هاشمی رفسنجانی و خامنه‌ای در نگاه آیت‌الله گلزاده غفوری
*گزارش محرمانه‌ی CIA در مورد هراس اتحاد شوروی از انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی
*گزارش محرمانه‌ی CIA در مورد مسئولیت مجاهدین در انفجار حزب جمهوری اسلامی
*رپرتاژ آگهی «صدای آمریکا» برای مطرح کردن «بچه‌پررو» و «رفیق‌آیت‌‌الله»
*هاشمی معمار سرکوب دهه ۶۰ بود و مانع کشتار در پس از ۸۸
*محمدی‌ری‌شهری جنایتکاری که به چپاول مشغول است
*محمدعلی سرلک تیرخلاص‌زن دهه‌ی ۶۰ که روزگار خوشی ندارد
*اسدالله «خالصی» هم پر کشید و رفت
*رؤسای زندان اوین در دهه‌ی ۶۰
*سعید حسین‌زاده، زندانی سیاسی معترض، محمد حسین‌زاده مدیر داخلی اوین در دهه‌ی ۶۰
*نصیر نصیری و اسماعیل شاهردوی و «بی‌معرفتی»
*محسن نادریان، لات با معرفت قربانی «قتل‌های زنجیره‌ای»
*سعید امامی «سرباز راستین اسلام» که بود و چه کرد؟
*موسوی اردبیلی یکی از مسئولان کشتار دهه ۶۰
*پسر وزیر بهداری، زندانی سیاسی ۱۳ ساله و شهید ۱۵ ساله‌ «جبهه حق علیه باطل»
*تیرخلاص‌زن‌های اوین در دهه‌ی ۶۰ که کشته شدند
*«ارتجاع غالب» و «ارتجاع مغلوب»، دو تیغه یک قیچی
*شبیه سازی صفحه‌ی فیس بوک من توسط دستگاه اطلاعاتی رژیم
*تجاوز به کودکان و «حافظه تاریخی» ما ایرانیان
*توطئه‌ وزارت اطلاعات و بخش سایبری آن تحت پوشش دفاع از «چپ»‌
*«تیرخلاص‌زنی» که در ویلای شخصی‌اش بیلیارد بازی می‌کند
*با چهره‌‌ی «حاج آقا حسینی» و شبکه‌ی اطلاعاتی رژیم آشنا شویم
*سوءاستفاده جنسی از کودکان و نوجوانان در زندان
*کپی کردن صفحه‌ی فیس بوکم توسط «از ما بهتران»
*نامه‌ی شریرانه‌ی نماینده‌ی مریم رجوی به «کانون دوستداران فرهنگ ایران» در واشنگتن
*خامنه‌ای‌ و قاری قرآن فاسد، خمینی و روحانیت فاسد
*مسابقه‌ی فوتبال در روز تاسوعا، بمبگذاری در «حرم امام رضا» در روز عاشورا
*بیایید تصور کنیم....
*با نحوه‌ی کارکرد دستگاه اطلاعاتی و امنیتی در فضای مجازی آشنا شویم
*فیروز محوی یا «دزد ناشی» کمیسیون خارجه‌ شورای ملی مقاومت!
*مشارکت «فرقه‌ی رجوی» در زمینه‌سازی قتل «فراز» و «رها»
*«فراز» و «رها» جدیدترین قربانیان «قتل‌های زنجیره‌ای»
*محسنی اژه‌ای همچنان محرمانه حکم قتل صادر می‌کند
*رازینی قاتلی که به جنایاتش «افتخار» می‌کند
*پورمحمدی جنایتکاری که شب‌ها راحت می‌خوابد
*آمار واقعی زندانیان قتل‌عام‌شده در تابستان ۶۷ و جعلیات پیرامون گور دسته‌جمعی
*فیلم کامل گفتگوی ایرج مصداقی با معاون مصطفی پورمحمدی در ژاپن
*«حاجی علوی و حاجی فلاحی» یا «حاجی رجوی و حاجی خزایی»
*توضیحی چند در مورد گفتگوی مهدی خزعلی با صدای آمریکا
*گفتگو با آوایی بازرس ویژه روحانی و خلف‌رضایی قاضی دیوان عالی‌ کشور، عاملان کشتار دهه‌ی ۶۰ ‏‏(بخش دوم) ‏
*گفتگوی اختصاصی با علیرضا آوایی یکی از مسئولان کشتار ۶۷ (قسمت اول)
*نگاهی گذرا به ریشه‌های قتل‌عام زندانیان در سال‌های ۶۰ و ۶۷
*دلایل واقعی کشتار زندانیان سیاسی در سال ۶۷
*از زندان برای آیت الله منتظری گزارش فرستادم
*ادعای جدید فرقه «صاحب‌مرده» رجوی مبنی بر عضویت من در هیأت کشتار ۶۷!
*گزارش کذب اعضای هیأت کشتار ۶۷ به آیت‌الله منتظری
*خروج مأموران ساواک از کشور در دیماه ۵۷، سفر به اسرائیل و اخراج از این کشور(گفتگو با پرویز معتمد)
*نگاهی دوباره به قاضی صلواتی و «برادر همسرش»
*پاسخی به ادعاهای بهروز جلیلیان در مورد «نه زیستن نه مرگ»
*بدون شرح!‌ آیا مسعود رجوی پاسخی برای این اسناد دارد؟
*آقای همنشین بهار! منظور وزیر کار امیر قاسم معینی است و نه هوشنگ انصاری
*اگر بهشتی زنده می‌ماند چه می‌شد؟‌
*مهدی سامع سرباز «ولی فقیه» در غیبت و «ارتجاع مغلوب»
*گوشه‌هایی از زندگی سراسر فساد کامران دانشجو چشم‌وچراغ خامنه‌ای در دانشگاه‌ها
*آیا عقلانیتی در اشرف دهقانی هست؟
*تلاش دستگاه اطلاعاتی رژیم برای تماس با پرویز ثابتی، ایجاد رابطه با آمریکا، شکایت از مجاهدین در گفتگو با پرویز معتمد
*نگاهی دوباره به نامه نگاری دبیر کنفدراسیون جهانی محصلین و مصطفی خمینی در دهه‌ی ۴۰
*مهدی سامع و «سه تفنگدار»ش
*بازداشت و دوران «حصر» خمینی تا تبعید در گفتگو با پرویز معتمد
*حمید اسدیان «مدیحه سرای» دربار رجوی و «ارزش غایی کلمات»
* جنگ و گریز ساواک با چریک «افسانه»‌ای حمید اشرف از نگاهی دیگر
*نگاهی اجمالی به سناریوی رژیم در مورد «زن» دستگیر شده در آلبانی
* مصطفی تاج زاده و «امام خمینی» و «دوران طلایی »
*دسته گل جدیدی که «تیرخلاص» زن اوین به آب داد
*داستان «استاد ادبیات از خراسان سرفراز» و «دیپلمات اسکاندیناوی»
*جنگ نیابتی شیعه و سنی و تعطیلی نهم ربیع‌الاول «آغاز امامت ولی عصر» و «عید‌الزهرا»
*«پرچم سرخ» تکان دادن سعید سلطانپور در روایت مجاهدین
*مروری بر «زخمی شدن قاسم سلیمانی» و «درب ضد انفجار اتمی» در تونل زیر زمینی سپاه در روایت مسعود رجوی
*جاودانه‌های خانواده‌ی محمدرحیمی در شعر زنده یاد نصیر نصیری
*شبکه‌ی نفوذی مجاهدین در رژیم، قربانی «خیانت» مسعود رجوی (بخشی از گزارش ۹۳)
* فیروز الوندی و «لاله‌های سرنگونش»
*«سرقت» شعرهای نصیر نصیری توسط مجاهدین و استفاده از آن در خاطرات محمود رویایی!
*نصیر نصیری همچون «بادی سرگردان» در جستجوی آشیانه‌‌اش
*آیا رژیم قصد آزادی رابرت لوینسون را دارد؟
*سید‌ابراهیم رئیسی جنایتکاری در مقام تولیت «آستان ضامن آهو»
*نگاهی ایدئولوژیک به نامه‌‌‌های مسعود رجوی خطاب به خبرگان و خامنه‌ای
*در رثای دکتر هادی اسماعیل‌زاده حقوقدان بزرگ میهن مان
*بارز شدن دشمنی هیستریک فرقه رجوی با زندانیان سیاسی مقاوم و مبارز
*دزد ناشی به کاهدان می زند («جنون» مسعود رجوی)
*«چه بی ثمر به در می‌کوبم» نگاهی به چند شعر نصیر نصیری
*عباس رحیمی آن «جان شیفته»
*کارزار غیرانسانی جماعت رجوی علیه بیماری عباس محمدرحیمی
*نقش اخلاق در رفتارهای سیاسی
*سرگیجه ی رجوی در برابر مظلومیت عباس محمدرحیمی
*حمله کینه توزانه ی مسعود رجوی به عباس محمدرحیمی سمبل جوانمردی و راستی
*مترجم نیروی دریایی آمریکا در زندان اوین؛ نماینده خمینی در نیروی دریایی، امام جماعت در آمریکا
*پیش‌بینی خروج نیروهای آمریکایی از عراق و خطرات ناشی از آن
*رجوی خواهان ادامه جنگ در لیبرتی، کمیساریای عالی پناهندگان خواهان انتقال فوری مجاهدین از عراق
*جنایت «لیبرتی» و مسئولیت مشترک خامنه‌ای و مسعود رجوی
*محمدحسن راستگو «مبتکر شیوه خاصی از آموزش و تفریح برای کودکان»
*پاسخ من به دستگاه اطلاعاتی و امنیتی رژیم برای مناظره در «دانشگاه هنر تهران»
*متن کامل نامه آیت‌الله گلزاده غفوری به ‌آیت‌الله منتظری: «با آب دیگری وضو بسازید»
*تلاش نافرجام فخرآور برای بدنام کردن اسماعیل خویی
*گل ــ زاده، نخ «دانه‌های تسبیح» * (قسمت دوم)
*من و فرهاد و زندان و «یه شب مهتاب» *
*«کشتار ۶۷» در شعر نصیر نصیری (شاعری که قربانی خمینی و رجوی شد)
*گفتگوی گزارشگران با ایرج مصداقی بمناسبت یادبود کشتار زندانیان سیاسی در تابستان 1367
* جنایتکاران دهه ۶۰ پست دولتی دارند
*نصیر نصیری شاعری که قربانی خمینی و رجوی شد
*بقیه داستان «جیمزباند» و «رفیق آیت‌الله»
*روایت ایرج مصداقی از سیاه‌ترین دهه عمر جمهوری اسلامی - بخش نخست
*کوتاه و گویا؛ «انترناسیونال بچه‌پرروها»
*سکوت مسعود رجوی در قبال پذیرش پناهندگی یکی از متهمان قتل‌ کشیش‌های مسیحی در سوئد
*توطئه‌ی جدید دستگاه اطلاعاتی رژیم و مجاهدین علیه «نه زیستن، نه مرگ» و من
*«هوشنگ عیسی بیگلو» و «همنشین بهار» در روایت عرفان قانعی فرد پادوی دستگاه امنیتی
*رضا مصطفوی طباطبایی «خیر» حامی پرسپولیس یا یکی از عوامل گم‌شدن دکل نفتی
*به یاد مادر انسیه بخارایی کاشی (سید‌احمدی) که «لبخندش باغ ستاره‌ها بود»
*از جعل امضاهای ناشیانه پای بیانیه دلواپسان تا جعل امضا تحت نام «بیش از ۱۵۰۰نفر از دوستداران جنبش فدائی»
*اوین؛ از جوخه‌‌ی اعدام لاجوردی تا پارک قالیباف و لاریجانی
*چهل سال پس از ترور شریف واقفی؛ شباهت‌های رفتاری مسعود رجوی و تقی‌ شهرام
*چرا در مورد بیژن جزنی و حمید اشرف می‌نویسم؟
*من یا محسن درزی «تواب»، کدام یک بایستی پوزش بخواهیم؟
*سناریوی جدید دستگاه اطلاعاتی رژیم؛ مجاهدین عامل اسیدپاشی روی زنان
*فرخ نگهدار و تاریخی سراسر جعلی: چگونه جنبش فدایی، بیژن جزنی و حمید اشرف قربانی شده‌اند
*سازمان چریک‌های فدایی خلق و پذیرش رهبری خمینی در دوران انقلاب ضد‌سلطنتی
*«ایران اینترلینک» صدای دستگاه اطلاعاتی رژیم
*مسعود رجوی بیش از رژیم جمهوری اسلامی از نمایش جهانی فیلم «آن‌ها که گفتند نه» در هراس است
*کشتار وحشیانه با استناد به آیات قرآن و سنت
*پیش‌بینی هشت سال پیش نتایج تحریم اقتصادی رژیم و خروج نیروهای آمریکایی از عراق
*قاضی حسن تردست قاتل ریحانه جباری مرتکب جنایت دیگری شد
*دست‌خط‌های ارائه شده از سوی مجاهدین خلق به ایرج مصداقی
*واکنش رهبری عقیدتی مجاهدین به مقاله‌ی «مسعود رجوی سه دهه «فرار» از «جانبازی» و به خطر انداختن جان مجاهدین»
*تروریست سیدنی کیست و کتاب شعرش را چه کسی انتشار داد؟
*فراخوان «ستاد اجتماعی مجاهدین در داخل کشور» طنز یا فاجعه
*مسعود رجوی سه دهه «فرار» از «جانبازی» و به خطر انداختن جان مجاهدین
*پروژه‌ی «شهید‌سازی» از مرتضی سربندی مأمور اطلاعاتی و مسئول آموزش گارد پرواز سپاه پاسداران
*عملیات مروراید مجاهدین در بهار ۱۳۷۰ کردکشی یا دخالت سپاه‌پاسداران در عراق؟
*مجاهدین خلق، داعش، «انقلابیون عراقی»، «عشایر انقلابی»، بدون شرح
*تشابه احکام «داعش»‌گونه‌ی خمینی برای کشتار نظامیان و زندان سیاسی در مرداد ۶۷
*نگاهی دوباره به دیدگاه‌ه‌ای هفت سال پیش ایرج مصداقی پیرامون احتمال حمله‌‌نظامی، تحریم اقتصادی، بحران‌هسته‌ای و ...
*به مناسبت درگذشت امام جمعه شمیرانات: حجت‌الاسلام محسن دعاگو، امام جمعه، بازجو، شکنجه‌گر و فرمانده کمیته
*اعدام‌های ۶۷ از یک سال قبلش برنامه‌ریزی شده بود
*آزادی متهمان ترور «متخصصان هسته‌‌ای» یک رسوایی دیگر برای خامنه‌ای
*طرح یک پرسشنامه (مجاهدین در برابر پرسش‌های مردم) بخشی از «گزارش ۹۳»
*دخالت مجاهدین در امور داخلی عراق و حمایت از نیروهای تحت هژمونی «داعش» (بخشی از گزارش ۹۳)
*روحانیت انقلابی، متهم اصلی آتش‌سوزی سینما رکس آبادان
*مظفر الوندی پاسدار زندان یا مسئول دفتر «حقوق بشر» و دبیر مرجع «حقوق کودک»
* گورستان «خاوران»
*اعدام، یک پارامتر مهم در حیات سیاسی نظام جمهوری اسلامی است
*شبکه‌ی نفوذی مجاهدین در رژیم، قربانی «خیانت» مسعود رجوی (بخشی از گزارش ۹۳)
*قاضی محمد مقیسه و سه دهه جنایت علیه بشریت
*«فرد خوشنام» مجاهدین چه کسی است ؟
*سرنوشت مسعود دلیلی، یادآور سرنوشت سعید امامی (بخشی از گزارش ۹۳)
*توضیحی مختصر در مورد فرار مسعود رجوی از عراق و ترک صحنه‌ی جنگ
*دریافت «جایزه یواشکی» توسط خانم رجوی
*تصحیح یک اشتباه در ارتباط با گزارش ۹۳ و پوزش از آقای سعید جمالی
*گزارش 93 / واکاوی و بررسی فرهنگ و رفتار توتالیتاریستی مسعود رجوی
*ای کاش نه تیم ملی فوتبال، که جامعه‌ی ایران «کارلوس کی‌روشی» می‌داشت
*تصحیح یک روایت در مورد زنده یاد غلامحسین (شاپور) قناعتی
*«لعبتی هزار ماشالا»، نامه سرگشاده به عماد‌الدین باقی
*نگاه متفاوت من، محمد مصطفایی و وحید پوراستاد به علیرضا آوایی
*من و «حق» بیژن جزنی و کشتار ۳۰ فروردین ۱۳۵۴
*نگاهی به فوتبال ایران در ۳۵ سال گذشته (بخش پایانی) نقش وابستگان فدراسیون فوتبال و تربیت‌بدنی در فساد
*نگاهی به فوتبال ایران در ۳۵ سال گذشته (۱۶) لومپنیسم در حاکمیت، لومپنیسم در فوتبال و ...
*«عشق» و نسل برآمده از انقلاب ضد سلطنتی
*نگاهی به فوتبال ایران در ۳۵ سال گذشته (۱۵) روحانیت و دلالان در فوتبال
*مسعود رجوی و «پرفسور راج بالدو» و جایزه «خدمات بشردوستانه بین‌المللی»
*نگاهی به فوتبال ایران در ۳۵ سال گذشته (۱۴) نقش رمالان، جادوگران و مداحان در فوتبال
*نوروز در زندان‌های دهه‌ی ۶۰
*نگاهی به فوتبال ایران در ۳۵ سال گذشته (۱۳) غوغای اعتیاد و دوپینگ
*انتخاب مریم رجوی به عنوان «پرافتخار زن سال ۲۰۱۳ » و پروفسور «راج بالدو»
*نگذارید دست‌های خونین خمینی را پاک کنند
*نگاهی به فوتبال ایران در ۳۵ سال گذشته (۱۲) سرمایه‌داران نوکیسه در فوتبال
*مرتضی فهیم کرمانی صادر کننده‌ی اولین حکم ترور، سنگسار و قطع دست
*نگاهی به فوتبال ایران در ۳۵ سال گذشته (۱۱) سرمایه‌داران نوکیسه و فوتبال
*سیدحسین موسوی تبریزی خشن‌ترین قاضی نظام، مدعی «اسلام رحمانی»
*نگاهی به فوتبال ایران در ۳۵ سال گذشته، سرمایه‌داران نوکیسه و فوتبال (۱۰)
*ادامه‌ی دشمنی دستگاه ولایت با زنده‌یاد فرخ‌رو پارسای
*نگاهی به فوتبال ایران در ۳۵ سال گذشته (۹) (سرمایه‌داران نوکیسه در فوتبال)
*علی یونسی و تکذیب محاکمه و اعدام نظامیان حزب توده
*ناصر میناچی مشمول «فامیل الدنگ»‌ نشد
*نگاهی به فوتبال ایران در ۳۵ سال گذشته (۸) هجوم سرمایه‌داران نوکیسه به بازار فوتبال
*مقوله‌ی حجت‌الاسلام «جعفر نیری» و مستند‌سازی کشتار ۶۷
*نگاهی به فوتبال ایران در ۳۵ سال گذشته (بخش ۷) تحولات باشگاه پرسپولیس، استقلال و ...
*حسینعلی نیری رئیس دادگاه انتظامی قضات «رژیم کشتار »
*نگاهی به فوتبال ایران در ۳۵ سال گذشته (۶) دخالت سپاه پاسداران در فوتبال
*نگاهی به فوتبال ایران در ۳۵ سال گذشته (۵)
*نگاهی به فوتبال ایران در ۳۵ سال گذشته (۴)
*نگاهی دوباره به دستگاه اطلاعاتی نظام و قربانیان «انجمن پادشاهی»
*نگاهی به فوتبال ایران در ۳۵ سال گذشته (۳)
*طه طاهری (مسعود صدر‌الاسلام) و وزارت اطلاعات مسئول ربودن رابرت لوینسون
*سخنی با مریم رجوی؛ به یاد «گوهر» و «گوهر»ها
*نگاهی به فوتبال ایران در ۳۵ سال گذشته (۲)
*چند نفر در زندان قزلحصار اعتصاب غذا کرده‌اند؟ نگاهی به اطلاعیه دبیرخانه شورای ملی مقاومت
*نگاهی به فوتبال ایران در ۳۵ سال گذشته (۱)
*پاسخ مجاهدین به مقاله‌ی فریبا هادیخانلو «اشرف نشان» یا «تواب اتاق آزادی اوین»
*فریبا هادیخانلو «اشرف نشان» یا «تواب اتاق آزادی اوین»
*خطر اعدام متهمان ترور‌های هسته‌ای و «جاسوسی» برای موساد
*نهاد نمایندگی خامنه‌ای و تائید قتل‌عام‌های ۶۰ و ۶۷
*انشعاب و ایجاد تشکل؛ پاسخ به نامه‌ی سرگشاده‌ی آقای ریحانی
*حق تیر و شکنجه در قوانین جمهوری اسلامی
*رادیو بی بی سی و گزارش بیطرفانه‌اش از عراق
*پس از قتل‌عام در اشرف، کشتار بزرگتری در چشم‌انداز است
*علیرضا یعقوبی «اشرفی» امروز و همکار سعید امامی و فلاحیان دیروز
*لزوم مبارزه با شخصیت‌سازی و شخصیت پرستی و پرهیز از مطلق‌کردن افراد
*قاضی صلواتی یکی از اضلاع مثلت «جنایت علیه بشریت»
*نامه سرگشاده به شیرین عبادی، «اسلام رحمانی» چاره‌ی کار نیست
*آیت‌الله گلزاده غفوری و پذیرش وکالت عباس امیرانتظام
*چه چیز خشم «‌اهل حق» در ایران را برانگیخت و خودسوزی‌ها چرا آغاز شد؟
*واکنش مشابه‌ مجلس شورای اسلامی و «شورای ملی مقاومت» به «استعفا»
*نگاهی ایدئولوژیک به نامه‌‌‌های مسعود رجوی خطاب به خبرگان و خامنه‌ای
*محمد‌علی امانی رئیس اوین و عضوی از خانواده‌ی جنایتکار و غارتگر امانی
*انفجار حرم عسگرین و اعتراف ژنرال جورج کیسی
*بخش منتشر نشده‌ی گزارش ۹۲، نامه‌ی سرگشاده به مسعود رجوی
*مکاتبات من با ابوالقاسم رضایی یکی از مسئولان مجاهدین در دیماه ۱۳۸۸
*سنگ بنای نابسامانی‌های کشور را هاشمی گذاشته-
* محمد مهرآیین، مظهر جنایت و فساد
*گزارش ۹۲، نامه‌ی سرگشاده به مسعود رجوی
*سیدحسین موسویان و شیخ حسن روحانی دو مدعی تحصیل در بریتانیا
*نگاهی به پرونده‌ی کهریزک و سوابق جنایتکارانه «قاضی حداد»
*حجت‌الاسلام محسن دعاگو، امام جمعه، بازجو، شکنجه‌گر و فرمانده کمیته
*نگاهی به زندگی جلیل بنده یکی از تیرخلاص‌زن‌های اوین
*سفر مصطفی محمد نجار به وین شلیک به لیست جدید اتحادیه‌‌ اروپا
*نقش مجید قدوسی یکی از عوامل کشتار ۶۷ در فوتبال
*سیدعباس ابطحی یکی از جنایتکاران علیه بشریت
*دستگیری یک شهروند اسلواکی اقدامی شکست‌خورده در راه تکمیل سناریوی ترورهای هسته‌ای
*حمله‌ی موشکی به لیبرتی آخرین اقدام تروریستی رژیم نخواهد بود
*«هوشنگ عیسی بیگلو» و «همنشین بهار» در روایت عرفان قانعی فرد پادوی دستگاه امنیتی
*آقای واحدی، بشارتی نه «خدا ترس است و نه با شرف»
*طه طاهری (مسعود صدر‌الاسلام) و وزارت اطلاعات مسئول ربودن رابرت لوینسون
*تلاش برای نجات تروریست‌های‌ سپاه قدس در تایلند
*نشریه‌ی پیکار، قاسم عابدینی و ترور آمریکایی‌ها
*رو در رو با فائزه هاشمی و «عبرت روزگار»
*آیا خامنه‌ای مخالف اعدام مارکسیست‌‌ها بود؟
* بدون شرح!
*«گفتگوهای زندان» و سندروم «دایی جان ناپلئون»
*مازیار بهاری و «اعترافات اجباری»
*حکم تاریخی دادگاه لاهه و واکنش ناگزیر «هیأت اجرایی راه کارگر»
*تاکسی زرد رنگ پژو ۴۰۵ و ترور پاسدار فریدون عباسی
*آیا مجاهدین و دشمنانشان فرهنگی مشابه دارند؟
*چه کسانی مستشاران آمریکایی در ایران را ترور کردند؟
*متهم کردن بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مشارکت در ترور‌های هسته‌ای
*وزیر فتحی هوادار دکتر شریعتی چرا و چگونه «رفیق» شد؟
*«جهانبخش سرخوش» و «شرکا» همسو و همگام با رژیم
*من و «حق» بیژن جزنی و کشتار ۳۰ فروردین ۱۳۵۴
*آیا محمدی گیلانی حکم اعدام فرزندانش را داد؟
*نگاهی به جعلیات انتشار یافته از سوی ساموئیل کرماشانی در مورد مولود آفند و متهمان دستگیر شده در ایران
*ربودن مولود آفند، ارتباط آن با «ترورهای هسته‌ای»، اقلیم کردستان و موساد
* نگاهی دوباره به سناریوی «سربازان گمنام امام زمان» و قربانیان آن
*دلایل اتخاذ اقدامات امنیتی اجلاس «غیرمتعهدها» در تهران
*به فریاد متهمان بیگناه ترور «متخصصان هسته‌ای» برسید
*علیرضا آوایی، غلامرضا خلف رضایی زارع و چند جنایتکار علیه بشریت
*«حاج رضا» و کتایون ‌آذرلی و یک پروژه‌ی امنیتی
*چشم‌ها را باید شست، جور دیگر باید دید؛ پرسش‌هایی از سوی مخالفین ایران تریبونال
*دروغپردازی «حاج‌رضا» در مورد نحوه‌ی سفر به اروپا
*پرده‌‌ی دیگری از «داستان‌های هزار و یک شب» صاحب‌منصب قضایی رژیم
*«دو پیمانه آب و یک چمچه دوغ»، نگاهی به روایت‌های جعلی صاحب‌منصب قضایی رژیم
*پاسخ به چند سؤال در ارتباط با خاطرات و مصاحبه‌ی‌ تلویزیونی ثابتی و واکنش‌های پیرامون آن
*حاج احمد قدیریان مسئول گروه ضربت و جوخه‌های اعدام اوین
*«فرقان» در آیینه‌ی تاریخ
*مایک والاس و هاشمی رفسنجانی
*حمید رضا نقاشیان تجسم عینی حاکمیت فاسد
*چه کسی خامنه‌ای را در تیرماه ۶۰ ترور کرد؟
*تروریسم افسار گسیخته‌ی رژیم و مماشات بین‌المللی
*فراز و نشیب حزب توده در دهه‌ی ۶۰
*«اپوزیسیون» کی و چگونه کوک می‌شود؟
*سانسور بخش مهیج خبر «ان بی سی» در مورد نقش مجاهدین در ترور‌های تهران
*پرونده‌ی لیلا فتحی نمادی از ظلم و بی‌عدالتی دستگاه قضایی ولایت فقیه
*چه کسانی پشت بیانیه‌‌ی «کرکس‌ها متحد می‌شوند» هستند
*نقش رژیم در «قتل‌های زنجیره‌ای متخصصان» ایرانی
*نامه سرگشاده به آقای محمد نوری زاد
*نامه‌ی تیرماه ۱۳۶۶ آیت‌الله گلزاده غفوری به ‌آیت‌الله منتظری *
*نامه آیت‌الله گلزاده غفوری به ‌آیت‌الله منتظری: «با آب دیگری وضو بسازید»
*پاسخ به پرسش‌هایی چند در مورد بیانیه‌های ضد جنگ و تلاش‌های اکبر گنجی
*پاسخ به سؤالاتی چند در مورد گزارش آژانس بین‌المللی اتمی و امکان حمله نظامی غرب به ایران
*چند پرسش و پاسخ در مورد طرح ترور سفیر عربستان در آمریکا
*جاسوسی وابسته‌ی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی در لندن علیه دانشجویان ایرانی
*«باغ‌ها آنگاه که شکفته‌ترند کوله‌ی پاییز را پربار می‌کنند»
*«از اوج و موج نگاهت عشق پیدا بود»
*به یاد شهلا و فریده و همه‌ی جاودانگان
*به یاد مادر جهان‌آرا و جاودانه‌اش «حسن»
*رقص ققنوس‌ها و آواز خاکستر
*به روز کردن لیست تروریستی و واکنش‌‌های رژیم
*محمد سلیمی یکی از جنایت‌کاران علیه بشریت و دست‌اندرکاران قتل‌عام ۶۷
*راه بهبود حقوق بشر در ایران از رسیدگی به قتل های ۶٧ می گذرد
*معامله‌ بر سر آزادی دو کوهنورد آمریکایی و باقی ماندن نام مجاهدین در لیست تروریستی
*گفتگو در مورد گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر
*نوری‌زاده و زنده‌یاد شاپور بختیار
*مروری بر روایت هاشمی رفسنجانی از پایان قتل‌عام ۶۷ و اطلاعات ارائه شده از سوی دادستانی
*با آب هفت دریا نیز ننگ کشتار ۶۷ را نمی‌توان شست
*لیست تروریستی آمریکا و رابطه آن با نجات جان ساکنان اشرف
*مادر هنوز غصه‌ی عطیه را دارد
*مادر امامی و آغوش پر از عشق‌اش
*آیا مجید انصاری راست می‌گوید؟
*محمدرضا صدر عاملی و رخت‌‌ دامادی‌اش
*نحوه برخورد دولت موسوی با کشتار ۶۷ و موارد نقض حقوق بشر در مجامع بین‌المللی
*تصحیح اطلاعات ارائه شده نادرست در مورد گزارشگر ویژه و ...
*انتخاب گزارشگر ویژه مردِ مسلمانِ غیرعرب و تصحیح چند اشتباه
*هوشنگ اسدی بدون هیچ پروایی همچنان دروغ می‌گوید
*از بهناز شرقی نمین تا هاله سحابی
*با چهره‌ی مجید قدوسی یکی از مسئولان کشتار ۶۷ آشنا شویم
*توضیحی در ارتباط با نقد کتاب هوشنگ اسدی
*نقدی بر «نامه‌هایی به شکنجه‌گرم»، چرا هوشنگ اسدی دروغ می‌گوید؟
*کدیور و روایت کشتار ۶۷
*کشتار در اشرف و منادیان «اسلام رحمانی»
*طه طاهری (مسعود صدر الاسلام) و مفقودشدن رابرت لوینسون
*۱۹ بهمن شکوه یک مقاومت؛ غم و اندوه غریبانه‌ی زندانیان
*با چهره‌ی داوود روزبهانی فرمانده حمله به پایگاه موسی خیابانی آشنا شویم
*برای مظلومیت و تنهایی محمدعلی حاج‌آقایی
*با چهره‌ی مرتضی اشراقی عضو هیئت کشتار ۶۷ آشنا شویم
*«خبر کوتاه‌ بود اعدام‌ شان‌ کردند!»*
*مهدی نادری‌فرد یکی از عوامل اصلی کشتار ۶۷ در زندان گوهردشت
*یادی از آیت‌الله منتظری و نکاتی چند در ارتباط با میزگرد سیاسی ۳۰ آذر ۸۸ سیمای آزادی
*نامه سرگشاده به خانم زهرا رهنورد
*تاریخ گفت‌وگوهای درونی بخش مارکسیست لنینیست مجاهدین خلق و چریک‌های فدایی خلق
*فردا را چگونه باید ساخت؟
*برای آن‌هایی که خواهان حقیقت‌اند
*از به کارگیری شیوه‌های غیراخلاقی بپرهیزیم حتی در رابطه با دشمنانمان
*ايرج مصداقي و «غزل اميد»
*انتشار اخبار جعلی از سوی «پیک نت» در ارتباط با مهاجمان به خانه کروبی
*گرچه ما می‌گذریم راه می‌‌ماند ( در رثای جاوادنه‌های رضایی‌ جهرمی)
*معرفی عاملان و آمران و افراد مطلع از اعدام‌های مرداد ۶۷
*قتل‌عام ۶۷ در پاسخ‌های رسمی دولت جمهوری اسلامی
*ايرج مصداقي: غرب عاملان کشتار را مي‌شناسد
*نامه سرگشاده به میرحسین موسوی
*مادر امامی و آغوش پر از عشق‌اش
*«محمد نبودی ببینی»، برادرت را کشتند!
*گفت‌وگو با ايرج مصداقی درباره قاضی مقيسه: شريرترين چهره زندان‌های جمهوری اسلامی در دهه ۶۰
*«آیا زندگی باز به آن‌ها خواهد خندید»
*حق با شادی صدر است یا داریوش برادری
*برای مظلومیت و تنهایی محمدعلی حاج‌آقایی
*شورای حقوق بشر سازمان ملل و همسر سعید امامی!
*با چهره‌ی سید حسین مرتضوی یکی از جنایتکاران علیه بشریت آشنا شویم!
*بهار با بچه‌ها، بهار بی‌بچه‌ها (یادی از دلاوران خانواده‌‌ی مدائن)
*گفتگوی اشتراک با ایرج مصداقی در رابطه با کمپین دو میلیون امضا بر علیه مجازات اعدام
*داستان دستبوسی جنتی !
*«شرفیابی و درخواست عفو و انابه در حضور رهبری»
*اعدام توابان، تراژدی مضاعف
*سوءقصد به تواب نظام یا سناریوی جدید کودتاچیان
*احسان نراقی همچنان در خدمت قدرت
*نامه‌های علیرضا حاج صمدی به همسرش مریم گلزاده غفوری
*«کاظم» تبلور خشم و عصیان نسل برآمده از انقلاب ضد‌سلطنتی
*صدای «صادق» نسلی که در سکوت پرپر شد
*فرمانده حمله به پایگاه موسی خیابانی چه کسی بود؟
*کتاب «نگاهی به سازمان بین‌المللی کار، نقض حقوق بنیادین کار در ایران» - ایرج مصداقی
*وصیت نامه مریم گلزاده غفوری
*«سلامم غریبانه در هر خانه را خواهد زد»
*عبرت‌های روزگار
*گل- زادگان ( محمد کاظم)
*گل‌- زادگان ( محمدصادق)
*گل ــ زاده، نخ «دانه‌های تسبیح» * (قسمت دوم)
*مسعود علی‌محمدی آخرین قربانی دستگاه امنیتی ولایت فقیه
*دکتر گلزاده غفوری مدافع بزرگ حقوق مردم (قسمت اول)
*فرخ نگهدار و درد «فروپاشی» نظام
*شب لعنتی و فانوس (به یاد فاطمه کزازی)
*در رثای کسی که به جای حکومت بر سرهای بالای دار، بر قلب‌های مردم حکومت کرد
*پرسش و پاسخ در مورد فعل‌انفعالات عراق و وضعیت مجاهدین و ... (بخش دوم)
*پرسش و پاسخ در مورد فعل‌انفعالات عراق و وضعیت مجاهدین و ... (قسمت اول)
*آن کس که وابستگی‌های سیاسی و ایدئولوژیکش را نفی کند خود را نفی می‌کند
*امیر فرشاد ابراهیمی بازیچه‌ دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی
*گزارش‌های نادرست به ما خدمت نمی‌کنند- بخش سوم
*نقد فرهنگ سیاسی - حذف و سانسور در خاطرات زندان!- بخش دوم
*نقدی بر «آفتابکاران» نوشته‌ی محمود رویایی – بخش نخست
*به یاد آن که «عاشقانه زیست»
*همکاری یکی از فعالان اصلی لابی رژیم در انگلستان با فرماندهان سپاه پاسداران
*مسعود صدر‌الاسلام (طه طاهری)، همان صالح بازجوی معروف ۲۰۹ اوین نیست!
*گفت گو با ايرج مصداقي، نويسنده چهار جلد خاطرات زندان
*مذهب در خدمت شکنجه و کشتار
*احمد توکلی و قتل فجیع نرگس جباری
*آقای کروبی جنایات دیگر خامنه ای را هم افشا کنید
*کندوکاوی در وقایع پس از انتخابات 22 خرداد 1388
*همخوانی یک سیاست
*سخنی در باب فرصت طلبی گردانندگان سایت «اخبار روز»
*یگان ویژه پاسداران نیروی انتظامی و «نوپو»
*بازوهای نظام برای سرکوب جنبش های اعتراضی
*نامه سرگشاده به آقای مهدی کروبی
*فرهاد جعفری مدافع سینه چاک احمدی نژاد یا سهی سیفی وبگرد «روزآنلاین»
*آشنایی با چند تن از عوامل کشتار و جنایت در دهه‌ی ۶۰
*محمدرضا شریفی نیا تواب دو آتشه اوین و حامی احمدی نژاد
*نگاهی به سابقه‌ی چندتن از رهبران کودتای ۲۲ خرداد
*جعلیات جدید امیرفرشاد ابراهیمی در نامه سرگشاده به مجتبی خامنه ای
*پاسخ به سؤالات سایت گزارشگر در ارتباط با خیزش مردم ایران
*نگاهی به چهره‌ی چند جنایتکار
*مجید پورسیف کیست؟
*فاضل بازجوی بیرحم شعبه هفت اوین
*مجتبی حلوایی عسگر یکی از عاملان اصلی کشتار ۶۷
*تحلیلی بر نماز جمعه رفسنجانی
*فکور، بازجوی شعبه‌ی هفت اوین و تروریست بین‌المللی
*نقدی بر کتاب «آفتابکاران» نوشته محمود رویایی (مجموعه کامل)
*«فرهنگ» ناهنجار یک عضو شورای هماهنگی اتحاد جمهوری‌خواهان
*سخنی با اعضا و هواداران اکثریت و اتحاد جمهوریخواهان
*حجاریان و شقاوت یک نظام ضدبشری
*متن سخنرانی ایرج مصداقی در جلسه ایران، انتخاب دمکراتیک
*از ۳۰ خرداد ۶۰ تا ۳۰‌خرداد ۸۸
*آن کس که باید برود خامنه ای است
*کودتای جدید در رژیم کودتا
*با وزیر کشور کابینه‌ی احتمالی کروبی آشنا شویم
*سید ابراهیم نبوی و پرده پوشی یک دهه جنایت و سرکوب
*کندوکاوی در ارتباط با دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری
*میرحسین موسوی و «برکات سازنده اسلام»
*اظهارات مصطفی تاج‌زاده در توجیه کشتار ۶۷
*متجاوز را «انتخاب» نمی‌کنند!
*مهدی کروبی و میرحسین موسوی و کشتار ۶۷
*نگاهی به تاریخچه‌‌ی شکایت علیه نقض حقوق سندیکایی و آزادی انجمن‌ها توسط دولت‌های ایران (بخش دوم)
*نگاهی به تاریخچه‌‌ی شکایت علیه نقض حقوق سندیکایی و آزادی انجمن‌ها توسط دولت‌های ایران (بخش اول)
*ناصر منصوری را روی برانکارد به قتل‌گاه بردند
*نام واقعی مجید قدوسی چیست؟
*سرهنگ سید لطف‌الله اتابکی کیست؟
*گفتگوی پژواک ایران با ایرج مصداقی در ارتباط با نقش‌گروه‌های چپ و مجاهدین در استقرار جمهوری اسلامی، حمایت از خمینی و...
*ادعاهای نادرست راجع به عکس‌های جنایتکاران
*ماشین جعل و دروغپردازی راه توده و پیک نت
*سرگذشت من و سرگذشت یک ترانه
*به یاد آن که «بهنام» بود
*تجربه‌اندوزی از تاریخ
*در خلوت پرشکوه عاشقان آزادی جاری‌ست...
*خاوران و مادران
*نقدی بر گزارش دیده‌بان حقوق بشر در مورد آزادی بیان و تجمع در مناطق کردنشین
*اقتدار مادران
*حسین مهرپور و تعهدات بین‌المللی جمهوری اسلامی
*میان ماه من تا ماه گردون!
*انتقام‌جویی نظام «عدل اسلامی» از خانواده‌ها (بخش دوم)
*چند نکته در ارتباط با مهر و موم کردن کانون مدافعان حقوق بشر
*انتقام‌جویی نظام «عدل اسلامی» از خانواده‌ها (بخش اول)
*برخورد گزینشی با حقوق زنان
*آرامگاه مادر !
*پرویز زند شیرازی نیز به ابدیت پیوست
*مادر، «افسانه است، اما دروغ نیست»
*دادگاه یا سرپوشی بر جنایت باندهای رژیم در شیراز
*رفیق‌دوست و حکم مهدورالدم
*مأموریت «یک اسکادران هموسکسوئل منحرف آمریکایی»!
*به پاس مقاومت و ایستادگی علی صارمی
*هشدارهای امنیتی سایت تابناک را جدی تلقی کنیم
*نوری زاده و دسته گل تازه به آب داده
*غلامرضا جلال و روایت‌های غیرواقعی زندان
*به یاد آن که «عاشقانه زیست»
*انتخاب اوباما شرایط را برای رژیم سخت‌تر می‌کند
*همنامی جنایتکاران و معضل اپوزیسیون- بخش دوم
*هویت اصلی داوود لشگری یکی از مسئولان کشتار ۶۷
*اپوزیسیون و معضل همنامی جنایتکاران
*آیا سانسور شاخ و دم دارد؟
*هیئت کشتار زندانیان سیاسی در روایت گروه‌ها و فعالان سیاسی!
*کشتار ۶۷، سعید شاهسوندی و پروژه‌ی جعل تاریخ
*بیستمین سالگرد کشتار ۶۷ و انتشار خاطرات جعلی
*گفتگو با ایرج مصداقی در مورد در مورد جناح‌های رژیم، خطر جنگ، خطرات اتمی شدن رژیم، وضعیت اپوزیسیون، جنبش‌های مردمی و ....
*سانسور زنان در انتخابات کانون نویسندگان ایران !
*«غنی سازی» دروغ و «توسعه» جعل در دستگاه رژیم
*پاسخ به «فراخوان» فریدون گیلانی و ذکر چند خاطره
*روایت وارونه‌ی مسعود بهنود و محسن سازگارا از ۳۰ خرداد
*سازگاران با جنایتکاران، ناسازگارا با قربانیان
*پاسخ به پرسش‌هایی چند در رابطه با کتاب «برساقه تابیده کنف»
*دست های خونین باندهای رژیم در انفجار شیراز
*داستان زنی که «هفت شوهر» دارد و حافظه‌ی تاریخی
*علی‌محمد بشارتی یکی از بنیانگذاران دستگاه سرکوب و جنایت رژیم
*امیرفرشاد ابراهیمی درس آموخته‌ی مکتب ولایت
*سید کاظم کاظمی، از بنیانگذاران سیستم اطلاعاتی، شکنجه‌گر و جلاد اصلی فعالین چپ ایران
*عید ۶۲ در زندان گوهردشت
*نوری‌زاده، بانک مرکزی جعلیات و عصاره ژورنالیسم بی‌اعتبار
*بخشی از نقشه‌‌های زندان‌های اوین، قزل‌حصار، گوهردشت و نیز محل‌های قتل‌عام تابستان۶۷ برگرفته شده از کتاب «نه‌زیستن، نه‌مرگ»(چاپ دوم)
*حاج احمد قدیریان مسئول گروه ضربت و جوخه‌های اعدام اوین
*دلایل واقعی کشتار زندانیان سیاسی در سال ۶۷
*بهنود پدیده‌ای که از نو باید شناخت
*محمد مهرآیین یکی از مهم‌ترین دژخیمان اوین
*نقش های گوناگون هوشنگ اسدی تواب فعال زندان
*کبوتر با کبوتر، باز با باز، کند همجنس با همجنس پرواز
*برگشتگان ازدیار مردگان
*ILO - پیشرفت دولت جمهوری اسلامی در سال های گذشته در سازمان ‌بین‌المللی کار (بخش هشتم - پاياني)
*ILO - نگاهی به کنفرانس بین‌المللی کار و سیاست های به کار گرفته شده از سوی رژیم در این کنفرانس‌(بخش هفتم)
*ILO - تشکل‌های کارگری رژیم از نگاه سازمان بین‌المللی کار (بخش ششم)
*ILO - خانه کارگر جمهوری اسلامی (بخش پنجم)
*ILO - تشکل‌های کارگری در جمهوری اسلامی و مغایرت آن ها با کنوانسیون‌های بین‌‌المللی (بخش چهارم
*ILO - گزارش کمیته متخصصین در ارتباط با اجرای کنوانسیون ها و توصیه نامه ها به نود و سومین کنفرانس بین‌المللی کار و کمبودهای آن (بخش سوم)
*ILO - کنوانسیون های بین‌المللی که مورد تصویب دولت‌های ایران قرار گرفته‌‌‌اند (بخش دوم)
*ILO - کنوانسیون‌های بین‌المللی، ترفند‌های رژیم (بخش اول)
*برای مادرهایمان، «دل‌پاکان» و «دل‌سوختگان» روزگار
*کشتار ۶۷ در شعر زندان
*نگاهی گذرا به نمایشنامه‌های زندان
*اعلامیه جهانی حقوق‌بشر دستاورد بزرگ بشریت
*یقه واقعیت را نمی‌توان گرفت؛ (در مورد کتاب نه زیستن نه مرگ)
*آقای زرافشان به کجا می‌روید؟
*احکام خمینی و خامنه‌ای به حسینعلی نیری رئیس هیئت قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال ۶۷
*نظرات «استاد» عبدالله شهبازی و چگونگی برخورد بقایای حزب توده با او
*روزشمارقتل‌عام ۱۳۶۷
*مسئولان قتل‌عام زندانیان سیاسی
*بخشی از نقشه‌‌های زندان‌های اوین، قزل‌حصار، گوهردشت و نیز محل‌های قتل‌عام تابستان۶۷ برگرفته شده از کتاب «نه‌زیستن، نه‌مرگ»(چاپ دوم)