پیراهنی که ‌آید از او بوی یوسفم- قسمت پنجم
این «رسیدگی» فوری و ... 

محمدرضا روحانی

دیدیم که مسئول شورای ملی مقاومت ایران و جانشین ... به جای پاسخ‌گویی به استعفانامه‌ای که بر اساس قانون و رویه خطاب به آن‌ها نوشته شده بود به یک لشکرکشی بی‌سابقه دست زدند. با همه امکانات مقابله و معارضه خصمانه‌ای را به دو مستعفی تحمیل کردند. روشن است که ما یک هزارم امکانات ایشان را نداشته و نداریم، طوماری را ۴۸ ساعته با بیش از پانصد امضا فراهم کردند. با این هدف که از دو مستعفی زهرچشم بگیرند. به اعضای شورا بهمانند که «خروج از جبهه خلق» برای آن‌ها گران تمام می‌شود.
 
 
«رسیدگی به استعفا» فضیحت ‌آشکار و شتابزده‌ای بود که سابقه نداشت. آنان هنوز که بیش از پنج ماه از استعفا گذشته جرأت چاپ متن آن را ندارند. اما آن «رسیدگی انقلابی» برای ایجاد وحشت را کافی ندانستند. حملات در تلویزیون، تظاهرات سالانه بزرگ، در ده‌ها رسانه، روزنامه‌های الکترونیکی گوناگون، صدها جلسه، راهپیمایی‌ها، نشست‌ها، کال‌کنفرانس‌‌ها، فیسبوک، انجمن‌ها و تحصن‌ها، اعتصاب غذاها و کنوانسیون‌ها‌ ادامه یافت و ادامه دارد. با کمال ادب و فروتنی آنان را از ارتکاب این رفتار ظالمانه نهی کردیم.
 
http://www.pezhvakeiran.com/maghaleh-53130.html
 
اما نیاز فوری آنان برای غوغاسالاری مهم‌تر از رفتار بخردانه و منطقی بود. ظرف ۲۰ روز حجم حکم رسدگی مفتضحانه‌ اولیه را به ۲۰ برابر رساندند.
 
 
ده روز بعد از استعفا، هنگامی که در ۲۵ خرداد به لیبرتی حمله شد. در مقاله‌ی «ایهاالناس لیبرتی زندان نیست کشتارگاه است» من خطرات غیرقابل جبران را گوشزد کردم.
 
 
جواب قبلاً‌ حاضر شده بود. مقاله‌ای تحت عنوان «‌استعفای دو نفر و حمله به لیبرتی» را تهیه کرده و به امضای کسی رساندند که نمی‌تواند آن را از رو بخواند، تا چه رسد به نوشتن.
 
 
می‌خواهند ما را مسبب معرفی کنند. آن دو حکم غیابی که با مشارکت بیش از پانصد نفر «قاضی» پراکنده در پنج قاره جهان فراهم شده در نوع خود بی‌نظیر است. رسیدگی فوری غیابی، با عدم حضور متهم، بدون ابلاغ شکایت، عدم استماع دفاع و بالاخره بدون مشاوره مستشاران صادر شد. و اجرای مفاد آن بدون ابلاغ به دو محکوم قطعی شده است. چه کسی این فیل را هوا کرده است؟‌ کی بود کی بود من نبودم. کارگردان اصلی غایب است. دیگران را پیش می‌فرستد تا با غوغاسالاری از زحمت معاف شود.
 
داوری یک حقوقدان
 
یکی از همکلاسی‌های آقای مسعود رجوی، آقای بهروز ستوده مانند ایشان حقوق خوانده است. جالب است بدانیم پدران و برادران این دو همکلاسی هم حقوقدان بودند. ایشان نوشته‌اند که آقای رجوی در دانشکده شاگرد اول بوده است.
 
 
سؤال مشخص من از این شاگرد اول که در یک خانواده فرهیخته و اهل حقوق تربیت شده‌اند آنست که احکام دوگانه‌ای که به امر ایشان تهیه شده است را با احکام محکومیت خود و شهدای بنیانگزار سازمان در بیدادگاه‌های نظامی شاه مقایسه کنند. داوری کنند که کدامیک از حیث شکل رسیدگی و محتوا ظالمانه تر است؟ در کدام یک از دادگاه‌های صحرایی، فوق‌العاده نظامی و جنگی، چنین کرده‌‌اند؟  که «برای رسیدگی» نه شاکی معلوم باشد نه طرف دعوی حضور پیدا کند. نه قضات صادر‌کننده‌ی احکام امکان مشاوره را داشته باشند. این چه افتضاحی است که به نام «رسیدگی» به بار آورده‌اید؟ دست بکشید. یادتان هست که ما شما را به «ترک رفتار و اعمال ظالمانه فرا... » خواندیم؟ حال جز ایجاد نفرت و انفعال چه دستاوردی داشته‌اید؟
این «عدالتخانه» را خوشبختانه نه در مسند قدرت، بلکه در ایام سیاه غربت و تبعید، علیه همرزمانی قدیمی برپا کرده‌اند. این پشت پازدن آشکار به خاطره شکوهمند ده‌ها هزار شهید و صدها هزار زندانی سیاسی، زنان و مردانی که همه چیز را فدای آزادی و عدالت کرده‌اند، نیست؟ این اعمال چه نام دارد؟‌
 
فرامین شفاهی در جبهه خلق
 
واکنش‌های همه‌جانبه، هیستریک، شتابزده، سرشار از نفرت و  خشونت، تمام آن‌هایی که نیازمند «رهبر عقیدتی» هستند را به صف کرد. «شخصیت‌«‌های سرشناس و ناشناس با تیغ تیز دشنام و دشمنی هرچه توانستند از تهمت، بهتان، توهین را حواله‌ی دو مستعفی کردند. تا حق‌‌مان را کف دستمان بگذراند. شایعات مزورانه و اخبار گمراه‌کننده را برای تجاوز به حقوق و حیثیت انسانی ما به کار گرفتند. قلم‌کشان کف بر لب ادیبانه و یا بی‌ادبانه، با بی‌رحمی کم‌نظیری همه‌ی مرزهای وقاحت و دنائت را درنوردیدند. در این طریق خدمتگزاری از یکدیگر سبقت جسته و می‌جویند. می‌دانید چرا؟ چون استعفا داده‌‌ایم، آن هم بی اجازه و قرار و مدار.
تحلیل شرایط اسف‌بار اشرف و لیبرتی، پیش‌بینی خطراتی که ساکنین آن دو محل را تهدید می‌کند نیازی به نبوغ ندارد. ما دو روز قبل از کشتار اشرف فراخوان و هشدار دادیم. آرزو کردیم که برای حفظ حق حیات هموطنان پناهنده‌مان همت کنیم. در این مورد با کنارنهادن اختلافات، دوری و نزدیکی سیاسی بلوغ اخلاقی و ملی خود را به نمایش بگذاریم.
 
 
اما دریغ و درد. گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله‌ی من آنچه البته به جایی نرسد فریاد است. آنان حتی سوگواری تلخ و همدردی جانگداز ما را اشک تمساح خواندند. چرا که آرزو کرده بودیم همگی «به‌ کشورهای امن منتقل شوند.»
 
 
بعد از این جنایت فیلمی از مذاکرات پنهانی آقای مسعود رجوی با اهالی اشرف پخش شد. آن‌جا بود که دیدم ایشان در پاسخ به سؤالی از خیانت آن‌هایی که با استعفا «از جبهه خلق خارج شده‌اند» سخن می‌گویند. حال بخوبی معلوم شد که فرمول بندی خائن و خیانت، خنجر از پشت زدن و بالاخره «جبهه خلق» از کجا صادر شده است. می‌بینید که مالک‌الرقاب ابدی جبهه خلق استعفای ما را در آسمان قاپید تا آن را برای مصیبت‌‌هایی که خود آفریده سپر بلا کند.
راستی اگر افاضه می‌فرمودند که حضور این دو مستعفی در مقاومت، آمریکایی‌ها، ملل متحد، خامنه‌ای و مالکی را می‌ترساند و چون رفتند مانع برداشته شد. آن وقت باز هم همان لشکر قلم‌کشان ما را با این بهانه به صلابه‌ نمی‌کشیدند؟ راستی جنایات قبلی علیه ساکنین اشرف و لیبرتی پیش از استعفای ما را چگونه توجیه می‌کنند؟‌
 
تیرانداز
 
ناجوانمردانه‌ترین بخش این حرکات شنیع، تهمت و بهتان و دروغ پردازی نیست. سوء استفاده ابزاری از جنایات آشکار خامنه‌ای – مالکی در کشتار پناهندگان بی‌دفاع و مأمور محافظت اموال در اشرف است برای نعل وارونه زدن و رد‌گم کردن. پشت این شهیدان مظلوم سنگر می‌گیرند تا استعفای ما را «جاده صاف کن کشتار» بخوانند. می‌خواهند سمت و سوی خشم عمیق و اندوه بی‌پایان همه سوگواران، بازماندگان، همسران، فرزندان، همرزمان و هموطنان سوگوار را به سوی ما برگردانند تا هم ما را ترسانده و محکوم به سکوت کنند و هم با این فرافکنی‌ها خود را از پاسخگویی به مسئولیت‌های ناشی از سیاستگزاری‌های «رهبر عقیدتی» شانه خالی کنند. همه تیراندازان و مأموران آن رهبر باید بدانند که گفته‌ایم باز هم می‌گوئیم «بدانید مخاطب ما منحصراً مسئول شورا یا جانشین ایشان می‌باشند»
 
تیرآوران
 
این تبلیغات گسترده، همه جانبه و بی وقفه علیه آن مستعفی است که ... صراحتاً تأکید می‌کند «ما در حد توان خویش از حق حیات و آزادی‌های اساسی هموطنان در خانه‌ی خود ساخته شان اشرف و هم‌چنین «لیبرتی» که آشکارا در بازداشت غیرقانونی و بی سلاح در معرض کشتار قرار دارند قاطعانه دفاع می‌کنیم»
تیرآوران باید خاک به چشم مردم بپاشند. چاره‌ دیگری ندارند. شکست‌ها را باید پای دیگران نوشت و از مسئولیت گریخت. خود را در نوشته‌های دیگران قایم کردن، رد گم کردن و سروصدای مظلومت سردادن نمی‌تواند مردم را بفریبد. فتوای قتل دادن هم اثری ندارد. شاید بتوانید صاحب این قلم را خفه کنید اما تیرآور باید بداند که صدای حق‌طلبی ما در این «گنبد دوار بماند» و «تنها صداست که می ماند.»
 
ترسم از ترکان تیرانداز نیست
طعنه‌ی تیرآورانم می‌کشد
 
یک ناخنک دوستانه
 
امروز تمام اسناد حضور سی ساله ما در این مقاومت توسط دست‌اندکاران جمع شده است. مقالات، مصاحبه‌ها، گزارش‌ها، سخنرانی‌ها و پرسش و پاسخ‌ها را گم بگور کرده‌اند. تو گویی که رستم ز مادر نزاد. این تجاوز و سانسور آشکار شعور و خاطرات مردم و به ویژه هواداران مقاومت است. ما بر اساس تعهد انسانی و التزامات شورایی خود عمل کرده‌ایم. هیچ یک از اعضای شورای ملی مقاومت نمی‌تواند مدعی شود بیش از ما دو مستعفی در آکسیون های گوناگونی که در دهساله‌ی گذشته برای دفاع از اشرف در کشورهای مختلف برگزار شده، شرکت داشته است.
اسناد و صورت جلسات شورا و نشست‌های کمیسیون‌ها حکایت دارد که ما همواره و بلاوقفه ضرورت تجدید نظر و بازبینی سیاست‌ها، به ویژه در ارتباط با حضور همرزمان خود در عراق را مطرح کرده‌ایم. آیین‌نامه داخلی شورا در ماده ۴ مقرر می‌دارد که «تصمیمات و مذاکرات شورا تا استقرار دولت موقت در کشور سری است. به استثنا‌ء مطالبی که انتشار آن از جانب مسئول شورا بلامانع اعلام شود.»
علیرغم این تصریح، آقای مهدی سامع نماینده سازمان چریک‌های فدایی خلق در شورا به اسناد سری ناخنک آشکار زده است.
 
البته این کار صواب، ثواب هم دارد. چون ملزم شده بود علیه ما بنویسد. من در یک جلسه با حضور بسیاری از اعضا و مسئولان شورا به صراحت گفتم....» و خوش زبانی و خدمتگزاری می‌کند. از صندوق اسرار شورا آن‌چه خواسته‌اند به در آورده و عیان کرده است. بدیهی است بدون اجازه از «بالا بالایی‌»‌ها دست به این نوع کارها نمی‌زد. دلیل آن است که مصون از هرگونه تعرضی باقی مانده است.
 
یک پیشنهاد
وقتی ارباب «جبهه خلق» مستعفی‌ را جزء «خوارج» به حساب آورد. «صحابه خاص» و «انصار رهبر» خیلی عصبانی شدند. من هم آدم پردلی نیستم. مرحوم والده ضمن دعا بارها فرمودند: الهی پیرشی. صدوبیست سال با عزت زندگی کنی. قسمت اول دعای آن بزرگوار مستجاب شد. به سن پیری رسیدم. اما بخش دوم آن هنوز باقی است. یعنی برای اجابت دعای آن مؤمنه مسلمه هنوز باید چهل و هشت سال روی زمین باشم و اکسیژن مصرف کنم. بعد از آن بروم زیر زمین. می‌ترسم خشم انقلابی دست‌اندرکاران مانع جامه عمل پوشیدن دعای مادر شود. بنابر‌این پیشنهاد می‌کنم مقامات عالیه با در نظرگرفتن اختیار مندرج در بخش اخیر ماده ۴ آیین‌نامه داخلی شورا اجازه فرمایند آقای مهدی سامع صورتجلسه کمیسیون‌ها که در سال ۹۰ بعد از اولین حمله‌ جنایتکاران تحت امر خامنه‌ای – مالکی و روز قبل از پایان اعتصای غذای ۳۶ نفر، تشکیل شده بود را  چاپ و منتشر کنند. اظهارات من، دکتر قصیم، آقایان مهدی سامع، محمدعلی شیخی، جلال گنجه‌ای، مهدی ابریشم‌چی و و و نشان می‌‌دهد چه کسانی و با چه استدلالی کار را به فجایع و مصیبت‌های امروز رسانیده‌اند. در آن نشست ما دو مستعفی با فروتنی، ادب و بردباری درخواست بازبینی سیاست‌های رایج را داشتیم. صدور این مجوز خیال همه را راحت می‌:ند. اعضای «جبهه خلق» چهره واقعی خود را به نامحرم ها یعنی اعضای شورا ملی مقاومت، هواداران ، اهالی کشتارگاه لیبرتی و بالاخره خانواده بزرگ مقاومت نشان خواهند داد. دیگر لازم نیست «بالا بالایی‌» ها به تعریض و کنایه حرف بزنند. از سال سرنگونی یا سال سین چهار ماه بیشتر باقی نمانده است. براساس مواعید مکرر استقرار دولت موقت به زودی رخ می‌دهد. آن وقت دسترسی همه به صورتجلسات آزادانه خواهد بود. چه عیبی دارد این یک سند را زودتر چاپ کنند تا فضای آلوده، پاک و پالوده شود. من از همه اعضای شورا، هوداران، اهلی کشتارگاه لیبرتی خواهش می‌کنم که از این درخواست مشروع حمایت کنند و این سند را بخواهند و بخوانند.
دیوار مقدس مقررات و دفاع مشروع
تیرماه گذشته در مصاحبه‌ای با پژواک ایران تأکید کردم که «سخت فرمالیست هستم. هنوز دیوار مقدس مقررات و تعهدات به من اجازه  نداده که به قواعد بازی پشت پا بزنم شاید روزی ناگزیر با توجه به اصل دفاع مشروع تصمیم بگیرم که ازحق خود استفاده کنم. »
آقای کیانوش رشیدی قادی یک مازندرانی خالص که به نظرم فارسی را خوب می‌داند و خوب می‌نویسد در مقاله‌ای بدون تعریف نالازم و تعارف بی‌جا خودداری مرا از فاش‌کردن اسرار به سخره گرفت و آنرا با «بگم‌بگم»‌های احمدی نژاد مقایسه کرد و «آقا بگو، از چه می ترسی، دیگر در شورا نیستی آقای روحانی این یعنی چه که من هنوز همه چیز را نمی‌توانم بگویم چون به امضای خود زیر قرارداد با شورا پایبندم!»
من در پاسخ او به عیب جویی قضات امضا کننده دومین حکم تفضیلی و غیابی اشاره کردم که در صفحه‌ی ۹ بند ۸ پایبندی مرا به حقوق و مقررات دست‌انداخته‌اند. ۵۳۰ نفر داوران «عالیقدر» نوشتند «مخصوصاً آقای روحانی که بی دریغ با رویکردی مقدس از حقوق و مقررات و اصول آن دم می‌زد»
امروز هم با همه فشارها و تهدید‌ها هنوز ترجیح می‌دهم که تسلیم قانون گریزی‌های مدعیان نشوم. مگر آن‌که اصول حقوقی از جمله اصل دفاع مشروع مرا ناگزیر به انتخاب روش دیگری کنند.
بگذریم. امیدورام حمایت اعضای شورا از درخواست مشروع من، درخواست‌های یاران اسیر در لیبرتی و  خواهش هواداران و خیراندیشان مجاهدین، مسئول شورا را متقاعد کند که صورتجلسه مورد درخواست را علنی کنند تا «فردا که بر من و تو وزد باد مهرگان» حقایق روشن‌تر شود و «سیه روی شود هرکه در او غش باشد»
مسئولین شورا، دست‌اندرکاران، مجاهدین فرصتی باقی نمانده است. شتاب کنید. نترسید. زمان و زمانه عوض شده است. برای نجات یارانتان، خودتان، وفاداری به آرمان ده‌ها هزار شهید والامقام، مصالح عالیه ملت ایران بخود آیید. با روابط شفاف و صادقانه اعتماد سازی کنید. این به نفع همه است و بیش از همه به نفع مسئول شورا.
ادامه دارد.
محمدرضا روحانی
۲۱ آبان ۱۳۹۲
 
 
 
 
 
 
 
 

منبع:پژواک ایران


محمدرضا روحانی

فهرست مطالب محمدرضا روحانی در سایت پژواک ایران 

*رهبر،جرائم قوادی و ‌خیانت  [2020 Jun] 
*عدالت اسلامی  [2020 May] 
*آمر مسعود رجوی است   [2020 May] 
*روابط اقايان پمپئو و هوك با مقوله جن وتخم جن  [2020 Apr] 
*دویست بار اسلام و جیب آقاسیدعلی‌‌‌‌‌   [2020 Apr] 
*نامه محمدرضا روحانی به خامنه‌ای  [2020 Mar] 
*گفتگو با یک دوست  [2019 May] 
*بررسی طرح جدید قانون کار و حکایت طبال امام حسین و شمشیر زن یزید  [2019 May] 
*مردم شرافتمند! نسرین ستوده را تنها نگذارید  [2018 Jun] 
*مصدق و عدم تمرکز   [2018 Mar] 
*اسلام ناب، حق چند همسرى مردان و تكليف زنان   [2017 Mar] 
*روز زن، قيم صغار و حقوق ملت   [2017 Mar] 
* ٧ اسفند و منشور سر افرازى وكلا  [2017 Feb] 
*پيامى از زنده ياد عبد الرضا كريمى،ايرانى، دموكرات وكرد  [2017 Feb] 
*نامه به آقاى مسعود رجوى رهبر عقيدتى مجاهدين چنانچه در دسترس باشند  [2017 Feb] 
*مرگ رفسنجانى ‏   [2017 Jan] 
*جشن با ياد مرضيه  [2017 Jan] 
*هوشنگ رفت ؟  [2016 Dec] 
*ياد آر ز شمع مرده، ياد آر…  [2016 Nov] 
*شورا آرمانشهر مصدق  [2016 Sep] 
*درباره همكارى پوتين- خامنه اى (قسمت دوم)‏   [2016 Aug] 
* در باره همكارى پوتين - خامنه اى (بخش اول)   [2016 Aug] 
* ٣٠تير، تانكها و حكم ديوان بين‌المللى دادگسترى   [2016 Jul] 
*شاد باش موقت  [2016 Jul] 
*مرده ریگ امام   [2016 Jun] 
*نامه به رئيس جديد كانون وكلاى مركز  [2016 May] 
* پتك عمامه كوب و جامه كاغذى من   [2016 Apr] 
* نامه اى به يك رئيس  [2016 Apr] 
*روز حساب، شير درنده وخران رمنده (۲)   [2016 Apr] 
*روز حساب، شير درنده وخران رمنده (۱)  [2016 Apr] 
*انتخابات كانون وكلا   [2016 Mar] 
*انتخابات كانون وكلا (قسمت اول)  [2016 Mar] 
*هادى اسماعيل زاده ما را ترك كرد   [2016 Mar] 
* قبيله نفوذى ها   [2016 Feb] 
* انتخابات و بوى بد برجام  [2016 Feb] 
* نامه به آقای مسعود رجوی چرا با نام خودتان به نوشتن ادامه نمی دهید؟  [2016 Jan] 
*آقای مسعود رجوی رهبر عقیدتی «با شرف‌ها»، پاسخ چیست؟   [2015 Nov] 
*لیبرتی، زینت خانم و سفره هفت‌سین  [2015 Nov] 
*رهبر عقیدتی برادر مسعود می‌ترسد و می‌ترساند  [2015 Nov] 
*اپیلاسیون هسته‌‌ای گفتگو با محمدرضا روحانی (قسمت هیجدهم)  [2015 Oct] 
*درون قبر هر شهید یک رآکتور هسته‌ایست  [2015 Oct] 
*اپیلاسیون هسته‌‌ای گفتگو با محمدرضا روحانی (قسمت هفدهم)   [2015 Oct] 
*اپیلاسیون هسته‌ای- گفتگو با محمدرضا روحانی قسمت ۱۶  [2015 Sep] 
*اپیلاسیون هسته‌ای – گفتگو با محمدرضا روحانی قسمت ۱۵  [2015 Sep] 
*اپیلاسیون هسته‌ای گفتگو با محمدرضا روحانی قسمت ۱۴  [2015 Sep] 
*اپیلاسیون هسته‌ای گفتگو با محمدرضا روحانی قسمت ۱۳  [2015 Sep] 
*اپیلاسیون هسته‌ای- گفتگو با محمدرضا روحانی – قسمت ۱۲  [2015 Aug] 
* اپیلاسیون هسته‌ای – گفتگو با محمدرضا روحانی (قسمت ۱۱)  [2015 Aug] 
*اپیلاسیون هسته‌ای – گفتگو با محمدرضا روحانی (۱۰)  [2015 Aug] 
*اپیلاسیون هسته‌ای، گفتگو با محمدرضا روحانی ۹  [2015 Jul] 
*اپیلاسیون هسته‌ای؛ گفتگو با محمدرضا روحانی (۸)  [2015 Jul] 
*اپیلاسیون هسته‌ای ، گفتگو با محمدرضا روحانی (۷)  [2015 Jul] 
*ایام مبارک قدر و بشکن بشکن اسلامی   [2015 Jul] 
*وکلا و سرداران با شماره و بی شماره ۴  [2015 Jun] 
*اپیلاسیون هسته‌ای؛ گفتگو با محمدرضا روحانی (۶)  [2015 Jun] 
*اپیلاسیون هسته‌ای ؛ گفتگو با محمدرضا روحانی ۵  [2015 Jun] 
*«اپیلاسیون» هسته‌ای؛ گفتگو با محمدرضا روحانی (۴)  [2015 Jun] 
**«اپیلاسیون» هسته‌ای؛ گفتگو با محمدرضا روحانی (۳)  [2015 Jun] 
*وکلا و سرداران با شماره و بی شماره (۳)  [2015 Jun] 
*وکلا و سرداران با شماره و بی‌شماره (۲)  [2015 Jun] 
*وکلا و سرداران با شماره و بی شماره (۱) نیم کشته، تمام کشته [2015 May] 
*«اپیلاسیون» هسته‌ای؛ گفتگو با محمدرضا روحانی (۲)  [2015 May] 
*«اپیلاسیون» هسته‌ای؛ گفتگو با محمدرضا روحانی (۱)  [2015 May] 
*اخبار در آیینه اشعار، امثال و کنایات (۹)   [2015 Apr] 
*اخبار در آیینه اشعار، امثال و کنایات (۸)   [2015 Mar] 
*آقای رجوی! جان بولتن خواهان بمباران میهن‌مان شده است  [2015 Mar] 
*اخبار در آیینه اشعار، امثال و کنایات (۶)   [2015 Mar] 
*اخبار در آیینه اشعار، امثال و کنایات (۵)   [2015 Mar] 
*اخبار در آیینه اشعار، امثال و کنایات (۴)   [2015 Mar] 
*اخبار در آیینه اشعار، امثال و کنایات (۳)   [2015 Mar] 
*اخبار در آیینه اشعار، امثال و کنایات (2)  [2015 Mar] 
* اخبار در آينه، اشعار، امثال و كنايات- (1)  [2015 Mar] 
*آى دزد آی دزد -۵  [2015 Feb] 
*آی دزد، آی دزد -۴   [2015 Feb] 
*آی دزد آی دزد ۳  [2015 Feb] 
*آی دزد آی دزد 2  [2015 Feb] 
*آی دزد آی دزد  [2015 Jan] 
*ز آسمان بلا سنگ فتنه مى بارد در سوگ كودكان پاكستانى [2014 Dec] 
*شكايت از برادر مسعود به امام حسين(ع) ٢   [2014 Dec] 
*شکایت از برادر مسعود به امام حسین (ع) – ۱  [2014 Dec] 
*ياد آر ز شمع مرده، ياد آر...  [2014 Nov] 
*فراخوان؛ به نجات جان ساکنان اردوگاه «لیبرتی» برخیزیم  [2014 Oct] 
*نامه به رئيس اتحاديه سراسرى كانونهاى وكلاى دادگسترى ايران   [2014 Oct] 
*عین گزارش خامنه‌ای علیه امیرانتظام  [2014 Oct] 
*ایراد بنی‌اسرائیلی و پند ۳۶ ساله  [2014 Sep] 
*آسيد على ذهب الدوله بالبوله   [2014 Sep] 
*گفتگو بر سر شامورتى بازى در وداع با استاد كاتوزيان   [2014 Sep] 
*بى شرمى در وداع با استاد كاتوزيان   [2014 Sep] 
*سوءاستفاده از آبروی استاد  [2014 Sep] 
*گفتگو با آقای محمدرضا روحانی در مورد لایحه‌ی جامع وکالت   [2014 Jul] 
*گزارشی از سمينار خواسته هاى ملت از قانون اساسى  [2014 Jun] 
*آسيد على معماى جفتك زدن را حل کنید  [2014 May] 
*جمعيت حقوقدانان ايران و لایحه قصاص  [2014 Apr] 
*پایان زمستان با وکلا  [2014 Mar] 
*آسيد على «به قران كودتا شده ....»  [2014 Mar] 
*آسیدعلی مواظب سلامتی خود باشید  [2014 Mar] 
*دادگستری و کانون وکلا، قسمت سوم  [2014 Feb] 
*دادگسترى و كانون وكلا - هفت اسفند جشن استقلال كانون وكلا؟ - قسمت دوم   [2014 Feb] 
*جهل و جنايت  [2014 Feb] 
*دادگسترى و كانون وكلا (قسمت اول)  [2014 Feb] 
*پاسخگو و مسئول كيست؟ قسمت ۵- املاك محمد رضا روحانى  [2014 Feb] 
*مسئول و پاسخگو کیست؟ (قسمت چهارم) در وداع با مرزبان قلم  [2014 Jan] 
*مسئول و پاسخگو كيست؟ قسمت سوم   [2014 Jan] 
*مسئول و پاسخگو كیست؟ (۲)  [2013 Dec] 
*مسئول و پاسخكو كيست؟   [2013 Dec] 
*پیراهنی که آید از او بوی یوسفم (قسمت ششم)  [2013 Dec] 
*گفتگو با محمدرضا روحانی در مورد مذاکرات ژنو   [2013 Nov] 
*پیراهنی که ‌آید از او بوی یوسفم- قسمت پنجم این «رسیدگی» فوری و ... [2013 Nov] 
*پیراهنی که آید از آن بوی یوسفم – قسمت چهارم  [2013 Oct] 
*پیراهنی که آید از او بوی یوسفم- (قسمت سوم) آن‌چه از دوست می‌رسد [2013 Sep] 
*پیراهنی که آید از او بوی یوسفم- قسمت دوم حق پرسش داریم؟ [2013 Sep] 
*پیراهنی که آید از او بوی یوسفم- قسمت اول مشتی از خروار [2013 Sep] 
*آه دل و آرزو  [2013 Sep] 
*می‌توان شد به سهل و آسانی / «پهلوان»‌ مسلم خراسانی (۱)  [2013 Aug] 
*این «طفل معصوم»  [2013 Aug] 
*پاسخ محمدرضا روحانی به پرسش‌های صدای وجدان  [2013 Aug] 
*دیوار مقدس مقررات و تعهدات به من اجازه نداده که به قواعد بازی پشت پا بزنم  [2013 Aug] 
*گفتگوی با محمدرضا روحانی در مورد نتایج استعفا از شورای ملی مقاومت  [2013 Aug] 
*نامه سرگشاده به خانم شیرین عبادی  [2013 Aug] 
*چشم‌انداز‌ها ۴  [2013 Jul] 
*چشم‌اندازها ۳  [2013 Jul] 
*چشم‌اندازها ۲  [2013 Jul] 
*چشم‌انداز‌ها (بخش اول)  [2013 Jul] 
*استعفای ما آزمایش آنهاست !   [2013 Jun] 
*ايهاالناس ليبرتي زندان نيست كشتارگاه است  [2013 Jun] 
*متن استعفا نامه محمدرضا روحانی و کریم قصیم از شورای ملی مقاومت ملی ایران  [2013 Jun] 
*اول ماه مه، «شاه شهید»، امام راحل و حق همه   [2010 Apr] 
*بهار در همه باغها  [2010 Mar] 
*اخبار در آیینه اشعار و امثال  [2010 Feb] 
* اخبار در آینه اشعار و امثال   [2010 Feb] 
*خط امام و دانشگاهیان «این گرگان وابسته به ابرقدرتها»   [2009 Dec] 
*گفتگوی پژواک ایران با محمدرضا روحانی پیرامون ۱۶ آذر، وحدت نیروها و ... بخش دوم   [2009 Dec] 
*گفتگو با محمدرضا روحانی پیرامون جنبش، رادیکال‌تر شدن آن، خودجوش بودن، درگیری‌ جناح‌های رژیم و ... (قسمت اول)  [2009 Nov] 
*سوالی و جوابی  [2009 Nov] 
*«مرد خریدار، زن صاحب کالا »  [2009 Nov] 
*نامه ای به یک همکار: «خدا را در پستوی خانه نهان باید کرد»  [2009 Aug] 
*قوای مملکت ناشی از ملت است   [2009 Aug] 
*چهره‌ی واقعی مصدق  [2009 Mar] 
*خود كرده را تدبير نيست- محمد رضا روحاني  [2008 Oct] 
*چهره‌ی واقعی مصدق  [2008 Mar]