گفتگو با آقای محمدرضا روحانی در مورد لایحه‌ی جامع وکالت
محمدرضا روحانی

آقاى محمد رضا روحانى وكيل پايه يك دادگسترى طى ۴۵ سال گذشته با حرفه وكالت و مشكلات آن در ايران آشنائى دارد. از نزديك در دادگاههاى دانشجويان به عنوان وكيل آنان و از دور به عنوان مدافع حقوق بشر به مطالعه و نقد قوانين و روابط اين رژیم پرداخته است. آقاى روحانى ده‌ها سال است که در كشورهاى گوناگون، مجامع بين‌المللى حقوق بشرى، اجتماعات ايرانيان، تظاهرات مختلف، سخنرانى، تهيه گزارش و اخبار، نوشتن مقالات در نشريات و سايت هاى مختلف، مصاحبه‌هاى نوشتارى يا گفتارى با راديو ها و تلويزيون ها به روشنگرى و إفشاء جنايات رژیم اسلامى پرداخته است . شرح آن در اين مختصر نمى گنجد. متاسفانه بخش اعظم اين فعاليت ها با استعفاى او به تاريخ ۱۵ خرداد ١٣٩٢ از عضويت در شوراى مقاومت توسط مجاهدين از دسترس خارج شده است. بخش كوچكى از اين مطالعات را از آرشيو «پژواک ایران» ذيلاً مى‌خوانيم. تا خوانندگان علاقمند براى دانستن مقدمات كلى مربوط به ادامه تجاوز به حقوق وكلا از گستره ژرفاى آن مطلع شوند.

 

۱- نامه اى به يك همكار : خدا را در پستوى خانه نهان بايد كرد

 

http://www.pezhvakeiran.com/maghaleh-14741.html

 

۲-اول ماه مه، شاه شهيد، امام راحل و حق همه

 

http://www.pezhvakeiran.com/maghaleh-22240.html

 

۳-ايهالناس ليبرتى زندان نيست كشتارگاه است

 

http://www.pezhvakeiran.com/maghaleh-52920.html

 

۴-نامه سر گشاده به خانم شيرين عبادى

 

http://www.pezhvakeiran.com/maghaleh-54056.html

 

۵-كانون وكلاى دادگسترى ١-

http://www.pezhvakeiran.com/maghaleh-59046.html

 

۶-كانون وكلاى دادگسترى٢-

 

http://www.pezhvakeiran.com/maghaleh-59176.html

 

۷-كانون وكلاى دادگسترى٣-

 

http://www.pezhvakeiran.com/maghaleh-59196.html

 

۸- جهل و جنايت

 

http://www.pezhvakeiran.com/maghaleh-59088.html

 

۹-آسيد على مواظب سلامت خود باشيد

 

http://www.pezhvakeiran.com/maghaleh-59631.html

 

۱۰-آسيد على به قران كودتا شد

 

http://www.pezhvakeiran.com/maghaleh-59631.html

 

۱۱-پایان زمستان با وكلا

 

http://www.pezhvakeiran.com/maghaleh-59702.html

 

۱۲- گفتگو با محمد رضا روحانى در رابطه با نامه ٥٨١- تن از وكلاى دادگسترى

 

http://www.pezhvakeiran.com/maghaleh-59840.html

 

۱۳- جمعيت حقوقدانان ايران و لايحه قصاص

 

http://www.pezhvakeiran.com/maghaleh-60075.html

 

۱۴-گزارشى از سمينار خواسته هاى ملت از قانون اساسى

 

http://www.pezhvakeiran.com/maghaleh-61346.html

 

١۵-دفاع از حق دفاع، گفتگو با یوسف تبریزی

 

http://www.pezhvakeiran.com/page1.php?id=13016

 

۱۶-نصف یک حقیقت و کانون وکلای دادگستری

 

http://www.pezhvakeiran.com/page1.php?id=10963

 

پژواک ایران : آقاى روحانى لايحه جامع وكالت كه روز ١٨تير ١٣٩٣به تصويب هيات وزيران جمهورى اسلامى رسيده چيست؟

روحانى: پيش از پاسخ به پرسش شما لازم ميدانم از توجه و دقت مسئولان پژواک ایران به عنوان يك وكيل دادگستری سپاسگزاری كنم. نگاه كنيد اين همه رسانه ها را مى بينيم ،مى خوانيم يا گوش مى‌دهيم. هيچ كس به فاجعه تجاوز نهادينه شده به حق دفاع مردم، وضع حدود ۶۰ هزار وكيل و مشاور حقوقى و هزار ها كار آموز وكالت توجهى نكرده است. شما مى دانيد چرا ؟ شايد ما وكلاى ايرانى يا ايرانى تبار وظائف خود را انجام نداديم و افشاگرى نكرديم اما قصه پرغصه وكلا، وكالت و سازمانهاى آن در ايران و مبارزات وكلا سابقه زيادى دارد كه در نوشته هاى گوناگون من يا مصاحبه ها به آن اشاره شده است. يك قسمت از آنرا در سايت پژواک ایران مى توان يافت.

 

پژواک ایران : ما براى آشنائى خوانندگان با موضوع گفتگو،  آن قسمت از مطالبى را كه شما در اين باره گفته‌اید يا نوشته ايد و ما مى توانستيم آنر بيابيم در قسمت معرفى شما آورده ايم پرسش مشخص ما موضوع لايحه جديد است .

روحانى: تصويب لايحه جديد را نمى توان جدا از تعارض ماهيتى اين رژيم با حقوق مكتسبه ملت ايران از مشروطيت تا امروز مطرح كرد ولى به طور خلاصه بايد گفت كه اين محصول تلاش تاريخى وكلا و نيرو هاى ترقى خواه از ۱۲۸۸ تا امروز كه صد و پنج سال مى شود با اجراى اين لايحه به يكباره كاملاً نابود مى شود.

 

پژواک ایران: عكس العمل وكلا تا كنون چه بوده است؟

روحانى: وكلا سازمان هاى معرفى كننده خود را دارند. منظورم كانون وكلا و اتحاديه سراسر وكلاى ايران(اسكودا) مى باشد. ده ها هزار نفر از وكلا به صفت شخصى كه نمى توانند در يك موضوع عمومى مداخله مستقيم داشته باشند. اين نه عملى است و نه منطقى. زيرا اين كار به معناى مختل كردن انجام وظيفه قانونى مسئولين نهادهاى وكالتى است. من و چند تن از همكاران دیگر اگر طى نامه هائى به مشكلات وكلا مى پردازيم تنها اظهار نظر ما محسوب مى شود. سايت شما تعدادى از اين نامه ها را چاپ كرده است . ما در آنجا به مشكلات روز مره وكلا پرداخته ايم.

 

http://www.pezhvakeiran.com/pfiles/mardomSherafatmand.pdf

 

پژواک ايران: مهمترين مشكلات روزمره وكلا چيست ؟

روحانى: مثل مهمترين مشكل حيات قريب ۸۰ ميليون ايرانى است، يعنى سلطه ارتجاع واستبداد شما مصاحبه اى از خانم شيرين عبادى را در سايت خود نقل كرديد كه به مساله اخير مى پردازد اين مصاحبه به مسائل اخير پرداخته است اولين جمله آنرا من يادداشت كرده ام كه «لايحه جامع ولايت آخرين گام براى تسخير كامل نهاد وكالت است». جمله دقيقى است جامع و مانع به قول اعراب قل ودل .

 

http://www.pezhvakeiran.com/maghaleh-59340.html

 

آخرين گام است. اين سى و پنج سال گامهاى عجيب وغريبى برداشتند. قوانينى نوشتند كه در زمان آقا محمد خان قاجار هم عليه وكلائى كه در محضر آخوندهاى زمان «وكالت» مى كردند هم وجود نداشت. ما را نه به قبل از مشروطيت بلكه دو قرن عقب برد. خانم عبادى به درستى كلمه‌ی «آخرين گام» را انتخاب كرد. تير خلاص را صادق لاريجانى تهيه كرد داد به حسن روحانى او هم با همدستى وزراى كابينه اش آنرا در سلاح تصويب هيات وزيران جاى داد. هفته آينده به مجلس مى رود تا ماشه اين اسلحه آماده را بكشند.

پژواک ايران: كانونهاى وكلاى ايران چه كردند؟

روحانى : ترسخورده اند .

.

پژواک ايران : يعنى همه لالمونى گرفته‌اند؟ چيزى نگفته اند؟ چيزى نمى گويند؟

روحانى: نه نه بر عكس حرف زيادى زده شده است اما از اتحاد و همدلى و قاطعيت خبرى نبود و نيست امروز كه من وشما مصاحبه مى كنيم در دستور بيست و دومين جلسه هيئت مديره جديد «محكوم نمودن رفتار رژيم غاصب» اسرائيل آمده است. درحالی که اينها مى ترسند نامه دكتر هادى اسماعيل زاده را مطرح كنند كه سلامتى، خانواده ، آزادى و حرفه و كار خود را براى دفاع از ارزشهاى كانون و كلا از دست داده است . بعد از تحمل ۶ سال زندان حالا باز هم قاضى صلواتى كه از كفر ابليس مشهورتر است او را به چهار سال حبس و دو سال محروميت از عضويت در احزاب و گروه‌هاى سياسى و حرفه‌ای محكوم كرده است.

 

http://www.human-rights-iran.org/view.php?objnr=1922

 

پژواک ايران : يعنى كانون وكلا از او حمايتى نمى كند؟

روحانى: حمايت پيش كش. اينها خانم ستوده ، آقاى زرافشان، خانم عبادى وووو را بابت انجام وظيفه وجدانى شان مورد مؤاخذه قرار مى دهند. وكلاى زندانى بيمار را در زندانها از معالجه محروم مى كنند، صدائى بر نمى خيزد. هم اكنون تعداد زيادى وكيل در زندان تحت تعقيب و يا فرارى هستند. كانون وكلا مى ترسد دخالت كند.

 

پژواک ايران : كانون هاى وكلا در مورد اين لايحه چه كردند؟

روحانى: خجالت آور است همان ساعاتى كه دولت اعتدال، تدبير و اميد، به رياست حسن روحانى كه پروانه وكالت هم دارد تشكيل جلسه داده بود تا گلوله خلاص كانون را كار بگذارد كه كارش را طبق مقررات ولايت فقيهى انجام داد در سايت كانون وكلاى مركز يعنى مهمترين كانون ايران مى خوانيم كه  «همزمان با ماه مبارک رمضان ، ماه نزول قران ، محفل انس با قران ، با حضور قاريان ممتاز و همراه با اجراى تواشيح و جنگ قرآنى در تاريخ١٨-٤-٩٣ در سالن اجتماعات كانون وكلاى دادگسترى مركز بر كزار شد ...»

یعنى ده ها هزار تكيه، حسينيه، فاطميه، زينبيه، مسجد و امام زاده در سراسر كشور كم است كه كانون وكلا بايد جلسات مذهبى برقرار كند؟ در كجاى قوانين مربوط به وكالت چنين صلاحيت و تكليفى براى كانون وكلا تعيین شده است ؟ از اين رياكارى ها چه نفعى به چه كسى مى رسد؟ به جاى رسيدگى به وضع وكلاى زندانى، «كانون روز ميلاد با سعادت امام زمان را به جامعه وكالت و تمامى شيعيان جهان» تبريك مى گويد. اين يعنى چه؟ مثل این که وکلا تازه اسلام آورده‌اند و با  پیامبر و امام زمان و نماز و روزه آشنا شده‌اند. به تبریک کانون وکلا بیست اردیبهشت نگاه کنید « سالگرد میلاد جواد‌الائمه (ع) مظهر جود و سخاوت برتمامی رهروان آسمان امامت و ولایت به ویژه وکلای عزیز و همکاران گرامی تبریک و تهنیت باد.»

تا جایی که ما خبر داریم در فارسی «تبریک باد» و «تهنیت باد» نداریم. تبریک و تهنیت را می‌گویند. رهروان آسمان امامت و ولایت هم وکلا نمی‌توانند باشند، به زمین می‌افتند. احتمالاً خلبانان شیعه‌ی نیروی هوایی سپاه پاسداران وسایل و امکانات حرکت در آسمان را دارند. به این نوع خلبان هم رهروان نمی‌گویند. حال اگر نمره‌ی انشای این اساتید را صفر بدهیم جزو وکلای طاغوت و امپریالیست‌ها نمی‌شویم؟ معمولاً نزد شیعیان انقلابی این کار مثل خنجر از پشت زدن محسوب می‌شود.

 

پژواک ایران: يعنى اعضاى كانون به ضرورت و مفيد بودن تظاهر به دين دارى براى حفظ حقوق وكلا معتقدند يا ناگزيرند همرنگ جماعت شوند؟

روحانى : من هم مثل شما سر در نمى‌آورم . بدبختى آن است كه كار به تبريك بعثت پيامبر يا تولد امام زمان و محفل انس با قران محدود نمى‌شود. خامنه اى گور نهاد وكالت را كنده است آن وقت كانون وكلاى دادگسترى مركز اطلاعيه مى دهد كه براى «تجديد ميثاق وكلاى دادكسترى وحقوقدانان با آرمانهاى امام راحل ساعت ٩- صبح روز دوشنبه ۱۲ خرداد با تجمع همكاران در مقابل ساختمان كانون وكلاى مركز و عزيمت به حرم مطهر حضرت امام(ره) يا حسينيه ارشاد» اين ننگ را به كجا ببريم ؟

 

پژواک ایران : اينها نمايندگان وكلا محسوب نمى شوند؟

روحانى : من عضو هيات نظارت بر انتخابات آنان نبودم ولى ميدانم كه انها هم مثل حسن روحانى كه بايد از غربال شوراى نگهبان بگذرد از مميزى وزارت اطلاعات ، سپاه، حراست قوه قضائيه و البته دادگاه عالی انتظامى قضات اين رژيم بگذرند .

 

پژواک ایران: ولى اينها راى وكلا را دارند ؟

روحانى: در آخرين انتخابات يك چهارم وكلاى كانون مركز شركت داشتند و نفر اول آراى ده درصد از واجدين راى را. ببينند من به مشروعيت انتخاب خامنه اى رفسنجانى، خامنه اى، احمدى نژاد، روحانى قائل نيستم حتى اگر ٩٠ درصد شركت كنند. من قواعد بازى را قبول ندارم . هيتلر هم با راى مردم انتخاب شد. احتمالاً صد دفعه هم در عراق راى بگيرند و مالكى از اكثريت شيعه عراقى ها راى بگيرد ، من حاكميت شيعيان را مشروع نمى دانم. اين ها به عنوان شهروندو در يك رابطه آزاد عمل نمى كنند. اكثريت زمانى معنا دارد كه حقوق مخالف رعايت شود.

آيا يك وكيل دادگسترى حق دارد بگويد كه خمينى يك قاتل است و من عمل كانون وكلا را در تجديد ميثاق با يك قاتل را درست نمى دانم ؟

نوشتند «در بيت امام با حجت الاسلام والمسلمين حاج حسن خمينى ديدار كردند» و البته او را براى «شركت در مراسم ماه رمضان دعوت كردند» آن حجت‌الاسلام هم پذيرفت اما مراسم ماه رمضان به هيئت مديره كانون وكلاى دادگسترى چه ارتباطى دارد؟ خيال مى كنند حاج حسن خمينى معناى اين يارگيرى را نمى فهمد و نوه خمينى ساده لوح است و زود گول مى خورد و سوارى مى دهد ؟ حضرات حساب بانكى باز مى كنند كه به فاجعه ولايت بدخشان كمك كنند اما جرات ندارند از وكلاى بيمار و زندانى دراويش خبرى بگيرند. در عين حال درگذشت فرزند جناب آقاى دكتر نورعلى تابنده وكيل محترم دادگسترى و پیشکسوت بزرگ ما و قطب دراویش را تسليت مى‌گويند . سرشك از رخم پاك كردن چه حاصل. علاجى بكن كز دلم خون نريزد .

 

پژواک ایران: اين سياست اسلامى كردن بيشتر كانون وكلا آن هم بعد از ۳۶ سال حمله چه ضرورتى دارد؟

روحانى: مى خواهند خود را آن‌چنان كه در قانون كيفيت اخذ پروانه وكالت دادگسترى مصوب سال ۷۶ آمده وفادار جلوه دهند آخر آنها بايد «اعتقاد والتزام عملى» داشته باشند پس حالا بايد جلسات را تعطيل كنند و بروند نماز آن هم سر وقت .

و بعد هم «اعتقاد و تعهد به نظام جمهورى اسلامى ايران، ولايت فقيه، قانون اساسى» از لوازم قانونى است. تازه براى اينكه اعتقاد هم ثابت شود قانوناً از مراجع ذيصلاح مربوطه استعلام مى شود . عادت دارم سؤالاتى كه مطرح مى شود را با اسناد تطبيق دهم آن‌چه در گیومه آمده عيناً از قانون نقل شده است . اين يكى از هداياى بى شمار سردار سازندكى است به وكلا. زندان، شكنجه، طناب دار، مسلسل و تصفيه هاى قانونى را هم به آن بيافزائيد.

 

پژواك ايران : آیا در زمينه قانونى سوابق ديگرى هم هست ؟

روحانى : بلی در مهر ۶۷ وقتی خاتمی در شورای عالی پشتیبانی جنگ می‌خرامید در آن‌جا «قانونی»‌ تصویب شد که کارشناسان حمایت قضایی بدون پروانه‌ی وکالت در دادگاه‌ها حاضر باشند. قبل از اين «قانون»، در خرداد سال ۵۹ لايحه تصفيه و پاكسازى را داشتيم كه توسط شوراى انقلاب تصويب شد .

بعد اشغال ۱۷ ساله كل كانون، مقامات، اموال واسناد كانون پیش آمد. تا تير سال ۱۳۷۰قانون مفصل ترى نوشتند تا مثلاً وكلاى طاغوتى، عرق خور، منافق، جاسوس، قاچاقچى، كلاه بردار، زنباره اى كه دچار فساد اخلاق هم باشد وترياك را هم دود كند ويا بهائى باشد وعضو احزاب غير قانونى را «خارج از نوبت » از دور خارج كنند. در سال ۷۲ آنرا تمديد كردند تا سال ۷۴.  

در سال ۷۶  هم بنياد ها ( شهيد، پانزده خرداد، كميته امداد، ستاد رسيدگى به امور ازادگان، بانكها، دانشگاهها، شركتهاى دولتى، مؤسسات انتفاعى دولت اجازه يافتند كه نماينده حقوقى خود را به عنوان وكيل براى طرح دعوى يا دفاع به دادگاه معرفى كنند . درسال ۷۹ اين قانون به مددجويان كمیته امام، سازمان بهزيستى، خانواده هاى تحت پوشش بنياد شهيد انقلاب اسلامى هم مجوز تعيین وكيل به عنوان نماينده حقوقى داد . در سال ۷۶ قانون حمايت قضائى از كاركنان دولت ونيرو هاى مسلح هم اجازه يافتند كاركنان خود را  «بدون الزام به دريافت پروانه وكالت » در «تمام مراحل دادرسى به عنوان وكيل» خدمات حقوقى بدهند . در سال ۷۱ در قانون حمايت قضائى از بسيج  «بدون الزام كسب پروانه وكالت ...» اجازه وكالت به كارمندان آنها مى دهد.

 

پژواك ايران : و اينها كار وكالت مى كردند يا مى كنند؟

روحانى : تازه اين اول كار بود . سال ۷۹ و در زمان حاتمى اصلاح طلب در ماده ۱۸۷ قانون برنامه توسعه به قوه قضائيه اجازه داد كه مؤسسات مشاوره حقوقى برپا كند ومشاوران بتوانند  «در محاكم دادگسترى وادارات وسازمانهاى دولتى براى انجام امور وكالت ...» شركت كنند. به اين ترتيب آيت الله شاهرودى در سراسر كشور براى خودش كانون وكلاى موازى ايجاد كرد. كه حالا در اين مصاحبه نمى توان به شرح بدبختى ها، تحقير ها و تجاوز ها پرداخت . اينها هر كدام مى تواند موضوع يك تز تاريخى باشد براى ۳۶ سال سركوبى مستمر، مداوم و آشكار . بيشترين ميدان كار و ارائه خدمات را به انحصار قوه قضائيه و ادارات دولتى ونيروهاى مسلح در آوردند و قوه قضائيه به دهها هزار مشاور حقوقى از سال ۷۹ تا كنون مجوز كار وكالت دادند و بين آنها و وكلاى عضو كانون رقابت بى معنا راه انداختند و حالا كانون وكلا به جاى جلب حمايت دهها هزار وكيل وتخفيف رقابت با دهها هزار مشاور وابسته به قوه قضائيه مى‌خواهند از بالا ى سر به قول خودشان «تعاملات با مسئولين دولت براى حفظ استقلال كانون وكلا» را پيش ببرند . اين را در جلسه ۱۷ خرداد امسال عنوان كردند. فردايش با وزير دادگسترى ملاقات كردند كه جنايتكار شناخته شده است.

 

پژواك ايران : نتيجه اين ملاقات چه بود ؟

روحانى : رفتند گله كردند. او هم آنان را دست به سر كرد. يكماه بعد يعنى ١٨ تير نتيجه اش را در مصوبه‌ی دولت حسن روحانى برداشت كردند. سياست آنها تعامل در بالا، سكوت در پائين بود. البته تعامل تعارف است . دو طرفه است . طرف صحبت آنها را به بازى نمى گرفت .

 

پژواك ايران : شما در كنار و بركنار هستيد و راحت مى توانيد تصميم بگيريد. ميدان مانور اعضاى كانون وكلا محدود بود كارى مى توانستند بكنند كه نكردند ؟

روحانى : در عصر رسانه ها آدمى كه به موضوعى علاقمند باشد مى تواند اطلاع از شرايط داشته باشد پس من فكر ميكنم كه بى اطلاع نيستم . زور روحانى و روحانيون زياد است و مقابله مشكل . بسيار خوب اگر قدرت معاونت نداشتم ، بار مسؤليت سنگين بود و آنرا نمى كشيدم و كنار مى رفتم تنها علت آنرا توضيح مى دادم . تفنگ هم به دوش نمى گرفتم . با مسند و مقام فاصله مى گرفتم . پاى لرزش هم مى نشستم . شتر سوارى دولا دولا عاقبت ندارد.

 

پژواك ايران : سياست تعامل در بالا چگونه جريان داشت ؟

روحانى : وكلا را جمع نمى كردند بلكه از آنها نظر مى خواستند كه بنويسند تا اين جاى كار اشكالى نداشت ولى وقتى كار پيشرفت نداشت وحشت داشتند كه به وكلا گزارش بدهند .

 

پژواك ايران : چه گزارشى؟ خبر نمى‌دادند ؟

روحانى : خبر مى دادند . درخواست كمك را حتى عنوان نمى كردند ....

 

پژواك ايران : چه كمكى؟

روحانى : من براى شما مثال مى زنم. همايش مى گذارند در يك جلسه محدود با بزرگان واهل عمائم چه عيبى داشت كه جلسه بزرگ وعمومی مى گذاشتند كه وكلا هم حضور داشته باشند به عنوان شاهد وناظر . در اين جلسات همه از فوائد استقلال مى گفتند و البته استقلال همراه نظارت ....

 

پژواك ايران : استقلال همراه نظارت يعنى چه ؟

روحانى : بايد از ابداع كننده اين تركيب بد تركيب بپرسيد. هر آخوندى هر تحقير وتوهينى را مى خواست مى كرد و آنها شنيدند ودم نزدند .

 

پژواک ايران : در كجا ؟

روحانى : مثلاً در جلسه همايش ٢٥خرداد كانون وكلا يك عمامه دار به نام حجت الاسلام قربانى معاون ديوان عدالت ادارى وقاحت را از حد مى گذراند ومى گويد «... كمك هاىی باعث شد كه آن‌چه امروز داريد داشته باشيد . با گارد گرفتن جلو قوه قضائيه مشكل حل نمى شود. برويد به سمتی كه گفتمان را به قوه قضائيه نزديك كنيد . دغدغه هاى قوه قضائيه رابر طرف كنيد...»

 

پژواك ايران : اگر شما آنجا بوديد چه جوابى مى داديد.

روحانى : بلند مى شدم و مى رفتم دنبال كارم تا به قول سعدى بنشينم وصبر پيش گيرم. دنباله كار خويش گيرم . اصرار به هميشه در صحنه بودن افتضاح به بار مى آورد.

 

پژواك ايران : دغدغه هاى قوه قضائيه چه بود ؟

روحانى : سه چهار روز بعد از عربده كشى آخوند قربانى در جلسه همايش قوه قضائيه صادق لاريجانى دست خود را باز كرد و گفت «واقعاً سعى شده استقلال كانون وكلا از بين نرود و جمع بين استقلال ونظارت باشد .» کسى جرات نكرد وكلا را خبر كند تا با كمك آنان دسته جمعى بپرسند كه استقلال همراه نظارت چيست ؟ اگر اعضاى كانون هاى وكلاى ايران در تهران اجتماع مى كردند چه مى شد ؟ آن‌ها را به رگبار مسلسل مى بستند ؟ كارگران كشور براى اعتراض به حداقل دستمزد طومار چهل هزار نفرى امضا مى كنند چرا وكلا و معرفى كنندگان آنها از يك عمل قانونى دسته جمعى وحشت داشتند و دارند چرا به نيروى قريب شصت هزار وكيل و مشاور تكيه نمى كنند ؟ چرا به جامعه يعنى زنان ، دانشجويان ، كارگران، كارمندان، بيكاران شكايت نمى برند؟ يك عمل متمدنانه چه عيبى داشت ؟ وقتى سالن هاى همايش و نمايش و سازش افاقه نمى كند چرا به وكلا ومردم گزارش نمى دهند؟ چه خطرى دارد. اينها از ترس مرگ به خودكشى متوسل شده اند . خدای ناكرده ما بر سر سفره اين مردم نشستيم و بزرگ شديم.، نبايد از تكيه كردن به همكاران و هم ميهنان وحشت داشته باشيم .

 

پژواک ايران : يعنى هيئت مديره كانون در تعقيب مساله سستى كرده است؟ موضوع را جدى نگرفتند ؟

روحانى : اين طور نيست از اولين جلسه هيات مديره جديد شروع به پیگیری مسئله كردند . بيكار نماندند . سياستى كه انتخاب كردند نا درست بود وشكست خوردند . حالا هم دير نشده بايد تجديد نظر كنند و قبل از انكه مجلس اسلامى با يك نشست وبرخاست قال قضيه را بكند انجام وظيفه كنند. بعد هم تنها هيئت مديره كانون وكلاى مركز مسئوليت ندارد. همه كانون هاى وكلا واتحاديه سراسرى وكلاى ايران بايد همراه باشند ومشاوران حقوقى قوه قضائيه را هم با خود همراه وهمدل كنند شايد خاطره و كورسوى شمع استقلال نگذارند كه خاموش شود .

 

پژواك ايران : وقتى مى گویید پیگیری كردند يعنى چه كردند ؟

روحانى : اول به رفسنجانى نامه نوشتند و ايرادات لايحه را عنوان كردند. اين نامه هرگز علنى نشده يعنى وكلا نامحرمند!

رئيس كانون وكلاى مركزى مى‌داند كه «در قالب قانون جديد تمام تصميمات مربوط به اداره كانون وكلا تحت مديريت مستقيم و غير مستقيم قوه قضائيه است...» اما دل به مراحم حسن روحانى مى بندند.

 

پژواک ایران: به چه دلیل؟

روحانى : نمى دانم . لابد چون حسن روحانى پروانه وكالت دارد يا در جلسه همايش قوه قضائيه گفته « بايد قدر وكلاى شريف را بدانيم ...»

 

پژواک ايران : يعنى روحانى آنها را فريب داده واغفال كرده ؟

روحانى : نه اين طور نيست آنها مى دانستند كه حسن روحانى چه مى كند.

 

پژواك ايران : از كجا خبر داشتند ؟

روحانى : روز ۲۴ خرداد مسئول اتحاديه سراسرى وكلاى ايران مى گويد  «در اصلاحاتى كه در دولت قبل بر روى لايحه صورت گرفت نمايندكان وكلا به صورت فعال در تمام جلسات حضور داشتند در دولت جديد اين امكان وجود ندارد...»

اين كافى نيست؟ احمدى نژاد در اين مورد كمتر از حسن روحانى خطر نداشت ؟ در عين حال مى گويد با اين همه « اميدواريم رئيس جمهورى استقلال كانون را حفظ كند .» يعنى وظيفه استقلال كانون بر عهده مسئول اتحاديه سراسرى وكلا نيست؟ اين تكليف حسن روحانى است؟ به جاى اين كه به اساس قدرت واقعى خودشان يعنى اراده وكلا و رسالت دفاع از ملت پای‌بند باشند به سراغ نوه خمينى در حسينيه جماران مى روند تا از جد جلاد او به عنوان «مدافع حقوق مردم وعدالت» ياد كنند. اين لكه ننگ تاريخى را چه كسى پاك مى كند ؟ راستى نشان عدالت و عدالتخواهى را قبلاً احمدى نژاد به سينه محمدى گيلانى سنجاق نكرده بود كه حالا به ارباب او تعارف مى شود ؟ در قم سبزوار (معروف به محسن ) رضائى را دعوت مى كنند تا با وكلا همدلى كند كه بگوید «بازپرس ها، وكلا و قضات بايد استقلال داشته باشند» كسى هم آن‌جا پيدا نشد كه بكويد ترا «سننه» و یا دبير همايش نقد و بررسى لايحه جامعه وكالت اعلام كند كه از وكلاى معمم نيز براى اين همايش دعوت به عمل آمده...»

 

پژواك ايران : دولت حسن روحانى ظاهراً با صادق لاريجانى اختلاف دارد . همراهى در اين مورد چه معنا مى‌دهد؟

روحانى : دستور از آسمان رسيده از بالا بالا ها رسيده و مقام معظم ولايت امر وامامت امت .

 

پژواك ايران : به چه دليل خامنه اى قصد كوبيدن بيشتر وكلا را دارد ؟

روحانى : وقتى وكلا در زندان اوين اعتصاب غذا كردند و مردم با تمام تهديد ها وخشونت ها براى اعتراض در مقابل زندان اجتماع كردند و رژيم نتوانست آنها را متفرق كند، ناگزیر تن به خواسته آنان داد. آن زمان در نامه اى كه با همكاران امضا كرديم نوشتيم كه  «حاكميت عقب نشينى نكرده زخم خورده به دنبال تفرقه افكنى و وقت گذرانى است تا كينه ورزى ظالمانه اش را در برابر داد خواهى انسانى شما به نمايش بكذارد ...» ١٩ اسفند.

لاريجانى ماه بعد لايحه جامعه وكالت را مى فرستد براى حسن روحانى و باز هم نوشتيم كه « اين لايحه تير خلاص است كه به مواد جزئى هنوز از قانون استقلال اينجا وآنجا به چشم مى خورد ...» بعد هم حمله به زندانها شروع شد ٢٨  فروردين.  

قبلاً پور محمدى وزير قاتل دادگسترى گفته بود كه «تعداد وكلا در كشور گسترده است وحدود ۶۰ هزار نفر است بايد لايحه اى تقديم مى كرديم تا ساماندهى خوبى در اين بخش صورت گيرد ...» ۱۶بهمن ١٣٩٢

حسن روحانى هم روز ٧ تير روز «شهيد بهشتى» را انتخاب كرد تا كارش را شروع كند و روز ١٨ تير آنرا به اتمام رساند. يادمان هست او روز ١٨تير ٧٨ دستور كشتن دانشجويان را سرداران سپاه قاليباف و صفوى داده‌اند. آخوندها مناسبت ها را خوب مى دانند و رعايت مى كنند. اين همه مراعات و چاپلوسى مهوع براى اعلام سرسپردگى روزانه است به خامنه اى. بد نيست كه بدانيم فرداى صدور تصويب نامه هيات وزيران ولى فقيه پيشنهادات اصلاحى كانون علنى شد. البته من آنرا نخواندم. اگر متن درستى هم باشد نامش مى‌شود «نوشدارو پس از مرگ سهراب.» این قصه سر دراز دارد. فعلاً اجازه می‌خواهم از شما که حوصله کردید و به من فرصت دادید که به یادداشت‌ها و اسنادم ضمن مصاحبه رجوع کنم سپاسگزارم.

 

 

 

منبع:پژواک ایران


محمدرضا روحانی

*رهبر،جرائم قوادی و ‌خیانت  [2020 Jun] 
*عدالت اسلامی  [2020 May] 
*آمر مسعود رجوی است   [2020 May] 
*روابط اقايان پمپئو و هوك با مقوله جن وتخم جن  [2020 Apr] 
*دویست بار اسلام و جیب آقاسیدعلی‌‌‌‌‌   [2020 Apr] 
*نامه محمدرضا روحانی به خامنه‌ای  [2020 Mar] 
*گفتگو با یک دوست  [2019 May] 
*بررسی طرح جدید قانون کار و حکایت طبال امام حسین و شمشیر زن یزید  [2019 May] 
*مردم شرافتمند! نسرین ستوده را تنها نگذارید  [2018 Jun] 
*مصدق و عدم تمرکز   [2018 Mar] 
*اسلام ناب، حق چند همسرى مردان و تكليف زنان   [2017 Mar] 
*روز زن، قيم صغار و حقوق ملت   [2017 Mar] 
* ٧ اسفند و منشور سر افرازى وكلا  [2017 Feb] 
*پيامى از زنده ياد عبد الرضا كريمى،ايرانى، دموكرات وكرد  [2017 Feb] 
*نامه به آقاى مسعود رجوى رهبر عقيدتى مجاهدين چنانچه در دسترس باشند  [2017 Feb] 
*مرگ رفسنجانى ‏   [2017 Jan] 
*جشن با ياد مرضيه  [2017 Jan] 
*هوشنگ رفت ؟  [2016 Dec] 
*ياد آر ز شمع مرده، ياد آر…  [2016 Nov] 
*شورا آرمانشهر مصدق  [2016 Sep] 
*درباره همكارى پوتين- خامنه اى (قسمت دوم)‏   [2016 Aug] 
* در باره همكارى پوتين - خامنه اى (بخش اول)   [2016 Aug] 
* ٣٠تير، تانكها و حكم ديوان بين‌المللى دادگسترى   [2016 Jul] 
*شاد باش موقت  [2016 Jul] 
*مرده ریگ امام   [2016 Jun] 
*نامه به رئيس جديد كانون وكلاى مركز  [2016 May] 
* پتك عمامه كوب و جامه كاغذى من   [2016 Apr] 
* نامه اى به يك رئيس  [2016 Apr] 
*روز حساب، شير درنده وخران رمنده (۲)   [2016 Apr] 
*روز حساب، شير درنده وخران رمنده (۱)  [2016 Apr] 
*انتخابات كانون وكلا   [2016 Mar] 
*انتخابات كانون وكلا (قسمت اول)  [2016 Mar] 
*هادى اسماعيل زاده ما را ترك كرد   [2016 Mar] 
* قبيله نفوذى ها   [2016 Feb] 
* انتخابات و بوى بد برجام  [2016 Feb] 
* نامه به آقای مسعود رجوی چرا با نام خودتان به نوشتن ادامه نمی دهید؟  [2016 Jan] 
*آقای مسعود رجوی رهبر عقیدتی «با شرف‌ها»، پاسخ چیست؟   [2015 Nov] 
*لیبرتی، زینت خانم و سفره هفت‌سین  [2015 Nov] 
*رهبر عقیدتی برادر مسعود می‌ترسد و می‌ترساند  [2015 Nov] 
*اپیلاسیون هسته‌‌ای گفتگو با محمدرضا روحانی (قسمت هیجدهم)  [2015 Oct] 
*درون قبر هر شهید یک رآکتور هسته‌ایست  [2015 Oct] 
*اپیلاسیون هسته‌‌ای گفتگو با محمدرضا روحانی (قسمت هفدهم)   [2015 Oct] 
*اپیلاسیون هسته‌ای- گفتگو با محمدرضا روحانی قسمت ۱۶  [2015 Sep] 
*اپیلاسیون هسته‌ای – گفتگو با محمدرضا روحانی قسمت ۱۵  [2015 Sep] 
*اپیلاسیون هسته‌ای گفتگو با محمدرضا روحانی قسمت ۱۴  [2015 Sep] 
*اپیلاسیون هسته‌ای گفتگو با محمدرضا روحانی قسمت ۱۳  [2015 Sep] 
*اپیلاسیون هسته‌ای- گفتگو با محمدرضا روحانی – قسمت ۱۲  [2015 Aug] 
* اپیلاسیون هسته‌ای – گفتگو با محمدرضا روحانی (قسمت ۱۱)  [2015 Aug] 
*اپیلاسیون هسته‌ای – گفتگو با محمدرضا روحانی (۱۰)  [2015 Aug] 
*اپیلاسیون هسته‌ای، گفتگو با محمدرضا روحانی ۹  [2015 Jul] 
*اپیلاسیون هسته‌ای؛ گفتگو با محمدرضا روحانی (۸)  [2015 Jul] 
*اپیلاسیون هسته‌ای ، گفتگو با محمدرضا روحانی (۷)  [2015 Jul] 
*ایام مبارک قدر و بشکن بشکن اسلامی   [2015 Jul] 
*وکلا و سرداران با شماره و بی شماره ۴  [2015 Jun] 
*اپیلاسیون هسته‌ای؛ گفتگو با محمدرضا روحانی (۶)  [2015 Jun] 
*اپیلاسیون هسته‌ای ؛ گفتگو با محمدرضا روحانی ۵  [2015 Jun] 
*«اپیلاسیون» هسته‌ای؛ گفتگو با محمدرضا روحانی (۴)  [2015 Jun] 
**«اپیلاسیون» هسته‌ای؛ گفتگو با محمدرضا روحانی (۳)  [2015 Jun] 
*وکلا و سرداران با شماره و بی شماره (۳)  [2015 Jun] 
*وکلا و سرداران با شماره و بی‌شماره (۲)  [2015 Jun] 
*وکلا و سرداران با شماره و بی شماره (۱) نیم کشته، تمام کشته [2015 May] 
*«اپیلاسیون» هسته‌ای؛ گفتگو با محمدرضا روحانی (۲)  [2015 May] 
*«اپیلاسیون» هسته‌ای؛ گفتگو با محمدرضا روحانی (۱)  [2015 May] 
*اخبار در آیینه اشعار، امثال و کنایات (۹)   [2015 Apr] 
*اخبار در آیینه اشعار، امثال و کنایات (۸)   [2015 Mar] 
*آقای رجوی! جان بولتن خواهان بمباران میهن‌مان شده است  [2015 Mar] 
*اخبار در آیینه اشعار، امثال و کنایات (۶)   [2015 Mar] 
*اخبار در آیینه اشعار، امثال و کنایات (۵)   [2015 Mar] 
*اخبار در آیینه اشعار، امثال و کنایات (۴)   [2015 Mar] 
*اخبار در آیینه اشعار، امثال و کنایات (۳)   [2015 Mar] 
*اخبار در آیینه اشعار، امثال و کنایات (2)  [2015 Mar] 
* اخبار در آينه، اشعار، امثال و كنايات- (1)  [2015 Mar] 
*آى دزد آی دزد -۵  [2015 Feb] 
*آی دزد، آی دزد -۴   [2015 Feb] 
*آی دزد آی دزد ۳  [2015 Feb] 
*آی دزد آی دزد 2  [2015 Feb] 
*آی دزد آی دزد  [2015 Jan] 
*ز آسمان بلا سنگ فتنه مى بارد در سوگ كودكان پاكستانى [2014 Dec] 
*شكايت از برادر مسعود به امام حسين(ع) ٢   [2014 Dec] 
*شکایت از برادر مسعود به امام حسین (ع) – ۱  [2014 Dec] 
*ياد آر ز شمع مرده، ياد آر...  [2014 Nov] 
*فراخوان؛ به نجات جان ساکنان اردوگاه «لیبرتی» برخیزیم  [2014 Oct] 
*نامه به رئيس اتحاديه سراسرى كانونهاى وكلاى دادگسترى ايران   [2014 Oct] 
*عین گزارش خامنه‌ای علیه امیرانتظام  [2014 Oct] 
*ایراد بنی‌اسرائیلی و پند ۳۶ ساله  [2014 Sep] 
*آسيد على ذهب الدوله بالبوله   [2014 Sep] 
*گفتگو بر سر شامورتى بازى در وداع با استاد كاتوزيان   [2014 Sep] 
*بى شرمى در وداع با استاد كاتوزيان   [2014 Sep] 
*سوءاستفاده از آبروی استاد  [2014 Sep] 
*گفتگو با آقای محمدرضا روحانی در مورد لایحه‌ی جامع وکالت   [2014 Jul] 
*گزارشی از سمينار خواسته هاى ملت از قانون اساسى  [2014 Jun] 
*آسيد على معماى جفتك زدن را حل کنید  [2014 May] 
*جمعيت حقوقدانان ايران و لایحه قصاص  [2014 Apr] 
*پایان زمستان با وکلا  [2014 Mar] 
*آسيد على «به قران كودتا شده ....»  [2014 Mar] 
*آسیدعلی مواظب سلامتی خود باشید  [2014 Mar] 
*دادگستری و کانون وکلا، قسمت سوم  [2014 Feb] 
*دادگسترى و كانون وكلا - هفت اسفند جشن استقلال كانون وكلا؟ - قسمت دوم   [2014 Feb] 
*جهل و جنايت  [2014 Feb] 
*دادگسترى و كانون وكلا (قسمت اول)  [2014 Feb] 
*پاسخگو و مسئول كيست؟ قسمت ۵- املاك محمد رضا روحانى  [2014 Feb] 
*مسئول و پاسخگو کیست؟ (قسمت چهارم) در وداع با مرزبان قلم  [2014 Jan] 
*مسئول و پاسخگو كيست؟ قسمت سوم   [2014 Jan] 
*مسئول و پاسخگو كیست؟ (۲)  [2013 Dec] 
*مسئول و پاسخكو كيست؟   [2013 Dec] 
*پیراهنی که آید از او بوی یوسفم (قسمت ششم)  [2013 Dec] 
*گفتگو با محمدرضا روحانی در مورد مذاکرات ژنو   [2013 Nov] 
*پیراهنی که ‌آید از او بوی یوسفم- قسمت پنجم این «رسیدگی» فوری و ... [2013 Nov] 
*پیراهنی که آید از آن بوی یوسفم – قسمت چهارم  [2013 Oct] 
*پیراهنی که آید از او بوی یوسفم- (قسمت سوم) آن‌چه از دوست می‌رسد [2013 Sep] 
*پیراهنی که آید از او بوی یوسفم- قسمت دوم حق پرسش داریم؟ [2013 Sep] 
*پیراهنی که آید از او بوی یوسفم- قسمت اول مشتی از خروار [2013 Sep] 
*آه دل و آرزو  [2013 Sep] 
*می‌توان شد به سهل و آسانی / «پهلوان»‌ مسلم خراسانی (۱)  [2013 Aug] 
*این «طفل معصوم»  [2013 Aug] 
*پاسخ محمدرضا روحانی به پرسش‌های صدای وجدان  [2013 Aug] 
*دیوار مقدس مقررات و تعهدات به من اجازه نداده که به قواعد بازی پشت پا بزنم  [2013 Aug] 
*گفتگوی با محمدرضا روحانی در مورد نتایج استعفا از شورای ملی مقاومت  [2013 Aug] 
*نامه سرگشاده به خانم شیرین عبادی  [2013 Aug] 
*چشم‌انداز‌ها ۴  [2013 Jul] 
*چشم‌اندازها ۳  [2013 Jul] 
*چشم‌اندازها ۲  [2013 Jul] 
*چشم‌انداز‌ها (بخش اول)  [2013 Jul] 
*استعفای ما آزمایش آنهاست !   [2013 Jun] 
*ايهاالناس ليبرتي زندان نيست كشتارگاه است  [2013 Jun] 
*متن استعفا نامه محمدرضا روحانی و کریم قصیم از شورای ملی مقاومت ملی ایران  [2013 Jun] 
*اول ماه مه، «شاه شهید»، امام راحل و حق همه   [2010 Apr] 
*بهار در همه باغها  [2010 Mar] 
*اخبار در آیینه اشعار و امثال  [2010 Feb] 
* اخبار در آینه اشعار و امثال   [2010 Feb] 
*خط امام و دانشگاهیان «این گرگان وابسته به ابرقدرتها»   [2009 Dec] 
*گفتگوی پژواک ایران با محمدرضا روحانی پیرامون ۱۶ آذر، وحدت نیروها و ... بخش دوم   [2009 Dec] 
*گفتگو با محمدرضا روحانی پیرامون جنبش، رادیکال‌تر شدن آن، خودجوش بودن، درگیری‌ جناح‌های رژیم و ... (قسمت اول)  [2009 Nov] 
*سوالی و جوابی  [2009 Nov] 
*«مرد خریدار، زن صاحب کالا »  [2009 Nov] 
*نامه ای به یک همکار: «خدا را در پستوی خانه نهان باید کرد»  [2009 Aug] 
*قوای مملکت ناشی از ملت است   [2009 Aug] 
*چهره‌ی واقعی مصدق  [2009 Mar] 
*خود كرده را تدبير نيست- محمد رضا روحاني  [2008 Oct] 
*چهره‌ی واقعی مصدق  [2008 Mar]