اپیلاسیون هسته‌‌ای گفتگو با محمدرضا روحانی (قسمت هفدهم)
محمدرضا روحانی

پژواک ایران‌:‌ مردادماه در گفتگوهای نهم ودهم ، بر این نظر بودید که تصویب بدون قید و شرط برجام در کنگره آمریکا بعید است. شما احتمال می‌دادید که اکثریت دو مجلس به تعامل با کاخ سفید برسند که نحوه صرف وجوه توقیف شده به علت تحریم‌ها در صورت آزاد شدن تحت کنترل باشد. چنین نشد و کاخ سفید با «یتم ضد جنگ» برنده از آب درآمد. تعامل، تبصره، الحاقیه، توصیه قانونی، قطعنامه یا حتی سفارشی از طرف اکثریت کنگره آمریکا عنوان نشد. برجام از سد کنگره عبور کرد. حال که ایام «تکلیفش معلوم نیست» برای خامنه‌ای به پایان رسیده چرا هنوز به مخالفت خود ادامه می‌دهد؟

محمدرضا روحانی:‌ گمان نمی کردم که «عقاب‌های» کنگره این چنین با مصالح و منافع سیاست خارجی کشور خود معارضه کنند. فشار دشمنان جمهوری در رأس آن اسرائیل به مداخله آشکار با صرف ده‌ها میلیون دلار در رسانه‌ها، تشکیل نشست‌ها، تظاهرات‌، راهپیمایی‌ها، مصاحبه‌های تلویزیونی، آگهی‌های گوناگون در نشریات و .... نمونه‌ای از تظاهر خارجی مقابله با سیاست کاخ سفید بود. یک یاز دوستان اهل سیاست که عمری را در آمریکا گذرانده می گفت حجم فشار در معارضه آشکار با سیاست کاخ سفید در واترگیت، جنگ ویتنام، جنگ با عراق، موضوع بیمه اجتماعی در آمریکا و و و با این ابعاد گسترده نبوده است. البته این مبالغه آشکار اسرائیل در مخالفت با سیاست آمریکا در افکار عمومی تأثیر بد هم داشت ولی در کنگره تأثیری نداشت. آنان مواضع خود را تقویت و حفظ کردند و حاضر به تعامل نشدند. در هر حال عملاً کاخ سفید نتوانست با کنگره به تفاهم برسد. کنگره برجام را تصویب نکرد، رد کرد. اما حد نصاب آرای مخالفین آنقدر نبود که اختیارات اوباما را محدود کند. به این ترتیب موقتاً امروز برجام «تکلیفش معلوم» شد. عملاً استخوان لای زخم برجام بر تن هیأت حاکمه آمریکا فعلا باقی مانده است. مواضع دو طرف در این نبرد عوض شده اما جنگ آنان ادامه خواهد داشت. برجام یا اپیلاسیون هسته‌ای تا این رژیم برجاست ادامه دارد. مثل مخالفت ظاهری خامنه‌ای با آن.

 

پژواک ایران:‌این مخالفت که شما اصرار دارید آن را ظاهری بدانید برای خامنه‌ای زیان آور نیست؟

محمدرضا روحانی: وقتی من آنرا تظاهر به مخالفت می‌دانم ناشی از آن است که معتقدم تنوع افکار و عقاید نظام ولایت مطلقه نمی تواند وجود داشته باشد. زیر عمامه سیاه سیدعلی خامنه‌ای با خاتمی همان اندیشه راهنمایی وجود دارد که زیر عامه سفید رفسنجانی و روحانی. خاتمی، خامنه‌ای را «متصل به وحی» معرفی کرده است و رفسنجانی عماد و عمود نظام و روحانی خود را مطیع او می‌خواند. این عوامل همگی عشاق درمانده این نظاه هستند. چاره‌ای هم ندارند. غریزه صیانت ذات به همه آن‌ها حکم می کند و مجبورند زیر سایه این خیمه قرار بگیرند والا متأسفانه به سرنوشت قذافی دچار می‌شوند. وضع صدام بهتر بود حداقل برای او نمایش «عدالتخانه بغدادی» برپا کردند و البته همه جهان می‌دانند که همکاران عراقی، وکلایی که برای اجرای رسالت حرفه‌ای خود و تضمین حق دفاع صدام جرأت پذیرفتن وکالت اورا داشتند به سبک رفتار ولی فقیه کشته شدند. رقابت‌های داخلی فراکسیون‌ها در انجمن‌های بزهکاران ماهیت این اجتماعات را عوض نمی‌کند. دعوای خانگی است. اختلاف در روش اداره خانه دارند و در مالکیت آن. تظاهر خامنه‌ای به این دلیل است که تونل «برجام» تاریک است. زیر پای رهبر سفت نیست. مردد است. و یاد حکم ابوالقاسم فردوسی افتادم که فرمود:

چو تیره شود مرد را روزگار   همه آن کند کو نیاید به کار

همین یکماه قبل بود که به امر رهبر بیمار و تحت درمان فرمایشات خودش را در شرفیابی اعضای مجلس خبرگان رهبری که اظهار امیدواری کرده بود تا مشکلات برجام رفع شود را به امر خودش سانسور کردند. بعدهم که گفته بود آمریکایی‌ها منتظرند تا «دهسال دیگر» که او نباشد چنین و چنان کنند را پس از پخش آن باز هم سانسور کردند؛ آن هم به امر خودش. من البته بارها گفته‌ام که او موذی مجرب، ستمگر و باهوش است. اما هرگز نه خودم ، نه رهبر مسلمانان جهان، نه رهبر عقیدتی، نه شیخ و نه شاه را مصون از اشتباه نمی‌دانم.

پژواک ایران‌: نمی‌توان این نوع اشتباهات لپی، لغزش‌های کلامی، بی‌دقتی‌ها یا بی‌توجهی ها را ناشی از بیماری، خستگی ، فشار کار زیاد و بالارفتن سن او طی سی و هفت سال گذشته دانست؟

محمدرضا روحانی:‌ بله، بله. قطعاً این عوامل مؤثر است اما تعیین کننده نیست. برای این که تنها موضوع اشتباهات تاکتیکی نیست. این اشتباهات تاکتیکی در بستر یک اشتباه ژئواستراتژیک تکرار می‌شود. مقام معظم رهبری خواب هلال شیعی را عمی می کردند تا تئوری ولایت فقیه و آرزوی استقرار یک «ارتش مکتبی» و در «راه گسترش حاکمیت قانون خدا در جهان» و برقراری «شیوه حکومت در اسلام» که «تبلور آرمان سیاسی ملتی هم کیش و هم فکر است». البته با به دست آوردن رکورد جهانی اعدام طی ۳۷ سال گذشته.

این کلمات درون گیومه پرونده سازی نیست عیناً از قانون مقدس اساسی است و در مقدمه آن می‌توانید آنرا بخوانید. سیاست مماشات و دلارهای نفتی راه را باز کرد تا بغداد، بیروت، غزه، دمشق و عدن شد عقبه استراتژیک نظام. این پیروزی‌های استراتژیک با پول نفت و سیاست تروریستی در کویت، بحرین، عربستان سعودی و وو پشتیبانی می‌شد. می‌بایست آنرا بیمه کرد. بمب اتم بیمه عمر بود و راه مشارکت با شیطان بزرگ را به عنوان نیروی مسلط در منطقه و جهان اسلام برای ولی فقیه باز می‌کرد. تحریم کمر آقا را شکست. حال برجام تسلیم ذلیلانه‌ای شد برای بمب‌زادیی و برای سوار شدن برآقا، تا نان شب برسد. تازه اگر در «راست‌آزمایی» موفق از کار درآید. بار سنگین و ننگین سواری دادن به شیطان بزرگ و تأثیرات آن را بر مقلدین آقا و سپاه و دستگاه‌های گوناگون و چهل‌گانه سرکوبی او را اضافه کنید بر نگرانی دلواپسان حوزوی، مجلسیان اصولگرا و تلاش اقا برای حفظ اقتدار مادی و معنوی خود بر بساط گسترده جیره‌خواران و بعد سیل مطالبات انباشته دستمزد بگیران ، کارگران، معلمان، پرستاران، دانشجویان. می‌بینید یک بیمار سرطانی مردد در طوفانی از فشارهای مستمر قرار دارد و این بیمار معرفی کننده کل نظام است و حیف که در برون رژیم هماورد مورد  اعتماد مردم وجود ندارد. متأسفانه به نظر می‌رسد آقا قبل از رفتن به دادگاه رفتنی است و اگر زنده باشد و برای ما به قول فردوسی

«دمی آب خوردن پس از بد سگال    به ا زعمر هفتاد و هشتاد سال» باقی می‌ماند.

پژواک ایران:‌ شما به اشتباهات ژئواستراتژیک نظام اشاره کردید. خوب است آنرا روشن‌تر شرح دهید.

محمدرضا روحانی:  ببینید. ایران سرزمینی است وسیع، خشک، کویری و کوهستانی. آب نداریم. زمین‌های کشاورزی‌ ما با باغها حدود ۱۶ میلیون هکتار است. غالب این اراضی دیم است. حدود ۴ میلیون خانوار کشاورز داریم .روز به روز با بالارفتن جمعیت سطح زیرکشت کاهش می‌یابد. چون آب نیست و صرف نمی‌کند. مهاجرت روستائیان زیاد می‌شود و حالا حدود ۲۰- ۲۳ درصد حاشیه نشین شهری داریم. حالا از جمعیت ۸۰ میلیون شهرنشینان ۷۰ درصد و روستائیان ۳۰ درصد هستند. این‌ها نان می‌خواهند، مسکن می‌خواهند، اب ، برق، مدرسه، جاده، وسیله حمل و نقل والبته حقوق شهروندی. نظامی که نمی‌تواند این مطالبات را بدهد باید دستگاه سرکوبی‌اش را صیقل دهد. برای این کار باید نفت بفروشد. آقا قبل از این که اندازه دستگاه بلع و هضم و دفع استخوان سلطه بر منطقه را فراهم آورد تضادهای درونی را با سرکوبی وتضادهای بیرونی را با تروریزم پیش ببرد. بمب اتم را هم ضمانت اجرای طرح حکومت جهانی شیعیان کرد. استخوان در گلوی آقا گیر کرد. برای سرکوبی در داخل می‌بایست در خارج مطیع باشد و همراه. به این ترتیب می‌توانستند با حفظ ریش به جای کراوات، عمامه به جای تاج و دوغ گازدار آبعلی به جای شامپیاین نوعی همزیستی با شیطان بزرگ را پیش گیرند. آمریکایی‌ها به داشتن چنین همدستانی عادت دارند. سیاست ترور، گروگانگیری، مداخله در کشورهای همسایه، تهدید صلح و امنیت منطقه را سیاست مماشات ممکن ساخت. سیاست تحریم پیش رفت. «اقتصاد مقاومتی» مقام معظم رهبری درهم ریخت. تحریم که نعمت بود نکبت شد و ولی مطلقه امر و امامت امت ، رهبر مسلمان جهان تسلیم ذلیلانه را پذیرفت.

پژواک ایران:‌ در چنین شرایطی کمیسیون ویژه بررسی برجام از ولایتی، روحانی، برادران لاریجان (صادق و علی) چه فایده‌ای داشت؟

محمدرضا روحانی: هیچ فایده‌ای نداشت. طرفداران ولی فقیه می‌خواستند برای متهم اصلی شریک بتراشند و برای خود اعتبار کسب کرده و به نوعی جلوه دهند که گویا مجلس در «رأس امور» است اما با تودهنی آنان مواجه شدند. ولایتی پاسخ داد که مشغله زیادی دارد. وقت ندارد که دعوت «مجلس در رأس فضائل نظام است» را اجابت کند. رؤسای سه قوه نظام هم اصلا پاسخی ندادند. محل سگ به مجلس ندادند. علی مانده و حوضش.

پژواک ایران:‌ ولی در عین حال آقای آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی به مجلس رفت، به چه دلیل؟

محمدرضا روحانی: یادمان باشد که این آقا با اسکورت رسمی وزارت خارجه اول به پارچین رفت همراه ۱۲ یا ۱۳ کارشناس آژانس. یک هفته قبل سردار دهقان وزیر دفاع نظام به زبان شیرین پارسی فرمودند: می‌خواهند با بازدید پارچین ما را تحقیر کنند تا ابهت نظام اسلامی را بشکنند...» به همین دلیل بود که رهبر فرمودند «بعضی شب‌ها از شدت نگرانی خوابم نمی‌برد...» قبلاً هم نماینده نظام مقدس اسلامی در آژانس فرموده بودند «پارچین ربطی به آژانس ندارد...» مجلس هم در قانون «الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای...» ورود به اماکن نظامی را ممنوع کرده بود. بارها پاسداران تا دندان مسلح نظام هم قول داده بودند که این جسارت‌ها را «با گلوله» جواب خواهند داد. لابد «نرمش قهرمانانه» و «صلح حسنی» درآن روز، سر ظهر این قهرمانان را به نماز جماعت دعوت کرده بودند. بعد قمقمه و یقلاوی سربازی را آوردند و آبگوشت مفصلی خوردند. در گرمای تابستان قیلوله کیف دارد و صدای رگبار مسلسل مزاحم خواب است. یاد شیخ مصلح‌الدین سعدی شیراز به خیر که در باب خواب ظالمان فرمودند:

ظالمی را خفته دیدم نیمرز   گفتم او فتنه است خوابش برده به

آن که خوابش بهتر از بیداری است     زندگانی این چنین مرده به

البته روز قبل رهبر معظم «اطلاعات سپاه» را مأمور به مراقبت از «نفوذ»‌کرده بود. ظاهرا موضوع مهمی در پارچین نبود. کمالوندی سخنگوی انرژی اتمی خیال همه را راحت کرد. آمانو « از برخی نقاط کارگاهی این مجموعه که ادعای واهی درباره آن‌ها مطرح بود...» بازدید کرد و «البته تحت نظر آژانس نمونه برداری شد. و آژانس روند نمونه برداری و اصلات نمونه‌ها را تأیید کرد...» حرف راست را توکلی خویشاوند لاریجانی و نماینده قدیمی مجلس زد که در برجام «آمریکا حق بازرسی از مناطق نظامی را ... » دارد. آقای آمانو را توسط وزیر خارجه دعوت کرده بودند که «ایشان علاوه بر حضور در کنگره آمریکا که دشمن ملت ایران است با حضور در کمیسیون برجام پاسخگوی سوالات مردم باشند...» نشستند و گفتند و برخاستند از گذشته‌ها گله کردند و پاسخ شنیدند که به آژانس مربوط نیست. مربوط به روابط دولت‌هاست و درباره اسناد پیوست برجام نمایندگان نظام اسلامی را سنگ روی یخ کردند تا دلواپس نباشند. بدانند که «از  اسناد و تعهدات محرمانه آژانس با دقت مراقبت... می‌کنند و این نهاد به مسائل محرمانه احترام می‌‌گذارد و آنرا جدی تلقی می‌کنند....» به زبان ساده یعنی آخوند برو کشکت را بساب. جالب ان است که این حضرات برای عکس یادگاری گرفتن با آقای آمانو از سر و دوش هم بالا می‌رفتند.

بد نیست بدانیم که صالحی هم حاضر نشد با قراردهای محرمانه خدمت وکلای محترم مجلس شورای اسلامی برود. آقا فرمودند که «مصلحت نیست ما مجلس را از این قضیه برکنار بداریم. باید مجلس وارد شود...» حالا مجلس مثل ماست مختار السطنه است. نگاهش می‌کنی ماست است. بخری دوغ است بخوری آب است.

سخنگوی کمیسیون برجام دادش به آسمان رسیده که «صالحی قول داد سند را در اختیار ما می‌گذارد ولی نگذاشت. درخواست کتبی دادیم باز هم اثر ندارد...» درهمان حال نوذر شفیعی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی خیال همه راحت می‌کند. صریحا اعلام کرد «برجام درحال اجراست و عملی شده است». عمامه دار امنیتی سرشناسی مثل حجت‌الاسلام والمسلمین، وزیر اطلاعات منصوب خامنه‌ای شب عید در مشهد بلبل‌زبانی کرد در تجلیل رهبری و مبحث مذاکرات و «نامگزاری امسال به عنوان سال همدلی و همزبانی از طرف مقام معظم رهبری و تحقق این شعار توطئه استکبار را برای ایجاد تفرقه خنثی می‌سازد....» این حضرت والا مقام که امروز رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیون در دفاع مقدس است باز هم مدافع رهبر شده وبا کمک خبرگزاری بسیج به شعار افشا کن افشا کن عمل می‌کند، تا همگان بدانند برجام «یک جنایت است» ۲۴ شهریور

پژواک ایران:‌ این نوع جو‌سازی‌ها و افشاگری‌ها چه تأثیری در کار کمیسیون بررسی برجام در مجلس دارد؟‌

محمدرضا روحانی:  قرار بود برای ولی فقیه پیشمرگه بتراشند. او برود پشت صحنه. سناریو را بازیگران نخواندند. نمایشی مسخره از آب درآمد. اوامر شمخانی هم که در بخش آخر مصاحبه پیش از آن نام بردیم عملی نشد. تهدیدهای محسن رضایی هم تاثیری نکرد. کمیسیون عملاً عقیم و دوپارچه است و در لجن ولایت مطلقه فقیه دست و پا می‌زند و فرو می‌رود. کسی برای کمیسیون رهبر ساخته تره هم خرد نمی کند. کلاغ‌ها به لاشه برجام نوک می‌زنند. در هر حال تاکنون در استتار رهبر و عطف افکار و اخبار به طرف دیگران تأثیری نداشته ک هیچ بلکه بر رسوایی مقام معظم افزوده است.

پژواک ایران: چرا با این همه در عمل دولت به تعهدات خود عمل می‌کند، در حالی که در اصل مطلب توافقی حاصل نشده است؟‌

محمدرضا روحانی: بحران عمیق و گسترده‌ای از صدر تا ذیل جامعه را فرا گرفته است. مثلاً فحش خواهر و مادر در گورستان شاه‌عبدالعظیم برای زن و بچه رفسنجانی کافی نبود، زندانی کردن دخترش مشکلی حل نکرد، عزل او از ریاست مجلس خبرگان فایده ندشات. محروم کردنش از نماز جمعه تهران در اخراج او از هیأت حاکمه تأثیری به جا نگذاشت. محکومیت پسرش به علت فساد مالی او را به راه راست نبرد. عفت خانم مرعشی به علت شکایت از دستگاه قضایی به شرحی که در گفتگوها دیدیم تحت تعقیب دادسرای انقلاب اسلامی قرار دارد. حال همه خبردار شدند که تسلیت او را برای عروج آیت‌الله خزعلی به نزد رفیق اعلا را رادیو و تلویزیون بدون لقب آیت‌الله پخش کردند. هرچند خوشبختانه آیت‌الله سیستانی درخواست کرد که از به کار بردن این عنوان برای او خودداری شود و این نشان‌دهنده هوشمندی اوست در فاصله گرفتن از آیات عظام ایران. ولی خامنه‌ای با سلب این عنوان از ولی نعمت خود باز نشان داد که نمی‌تواند او را تحمل کند. این آخوند در زمان فقر و فلاکت آسیدعلی برای سیرکردن شکم زن و بچه او به او تحت عنوان قرض اعانه می‌داد. سردار قاسمی مشهور خاص و عام هم موقعیت رئیس دولت تدبیر و امید را روشن آشکار به مجلس فهماند و تکلیف کرد تا «مجلس باید قانونی بگذارند که طی آن رئیس جمهور فقط عملگی کند...» البته قوانین استخدامی رژیم اجازه نمی‌دهد یک نفر دو شغل داشته باشد به اضافه بیکاری زیاد است و پیدا کردن کار آن هم «عملگی» برای همه و بیش از همه برای مفتخورهای لش عملی نیست. در این میان تئوریسین صاحب نام، پایه‌گزار وزارت اطلاعات سیعد حجاریان دکان اصلااح‌طلبی را می‌بندد «پروژه اصلاح‌طلبی قابل اجرا نیست. ما ناچار به پروژه نرمالیزاسیون رضایت داده‌ایم.»

مثال‌ها فراوان است و مشت نمونه خروار. بحران گسترده و عمیق است. من موارد مربوط به هیأت حاکمه را به اشارتی برشمردم. در بالا همه به جان هم افتاده ‌اند. مدیریتی وجود ندارد. ولی فقیه چوپانی است مریض و خسته و گوسفندانش متفرق‌اند. دولت کار خود را می کند. مجلس مشغول هدایت دولتی است که به او اعتنایی ندارد. آخوند تو آخوند . چهارپایان آن چوپان به هم شاخ می‌زنند. احمد خاتمی امام جمعه تهران هم کشف کرد‌ه است که «مخالفان کمیسیون برجام ضد ولایت فقیه عمل می‌کننند. ضد قانون اساسی و رهبری...»

۸ مهرماه ۱۳۹۴

 

منبع:پژواک ایران


محمدرضا روحانی

*رهبر،جرائم قوادی و ‌خیانت  [2020 Jun] 
*عدالت اسلامی  [2020 May] 
*آمر مسعود رجوی است   [2020 May] 
*روابط اقايان پمپئو و هوك با مقوله جن وتخم جن  [2020 Apr] 
*دویست بار اسلام و جیب آقاسیدعلی‌‌‌‌‌   [2020 Apr] 
*نامه محمدرضا روحانی به خامنه‌ای  [2020 Mar] 
*گفتگو با یک دوست  [2019 May] 
*بررسی طرح جدید قانون کار و حکایت طبال امام حسین و شمشیر زن یزید  [2019 May] 
*مردم شرافتمند! نسرین ستوده را تنها نگذارید  [2018 Jun] 
*مصدق و عدم تمرکز   [2018 Mar] 
*اسلام ناب، حق چند همسرى مردان و تكليف زنان   [2017 Mar] 
*روز زن، قيم صغار و حقوق ملت   [2017 Mar] 
* ٧ اسفند و منشور سر افرازى وكلا  [2017 Feb] 
*پيامى از زنده ياد عبد الرضا كريمى،ايرانى، دموكرات وكرد  [2017 Feb] 
*نامه به آقاى مسعود رجوى رهبر عقيدتى مجاهدين چنانچه در دسترس باشند  [2017 Feb] 
*مرگ رفسنجانى ‏   [2017 Jan] 
*جشن با ياد مرضيه  [2017 Jan] 
*هوشنگ رفت ؟  [2016 Dec] 
*ياد آر ز شمع مرده، ياد آر…  [2016 Nov] 
*شورا آرمانشهر مصدق  [2016 Sep] 
*درباره همكارى پوتين- خامنه اى (قسمت دوم)‏   [2016 Aug] 
* در باره همكارى پوتين - خامنه اى (بخش اول)   [2016 Aug] 
* ٣٠تير، تانكها و حكم ديوان بين‌المللى دادگسترى   [2016 Jul] 
*شاد باش موقت  [2016 Jul] 
*مرده ریگ امام   [2016 Jun] 
*نامه به رئيس جديد كانون وكلاى مركز  [2016 May] 
* پتك عمامه كوب و جامه كاغذى من   [2016 Apr] 
* نامه اى به يك رئيس  [2016 Apr] 
*روز حساب، شير درنده وخران رمنده (۲)   [2016 Apr] 
*روز حساب، شير درنده وخران رمنده (۱)  [2016 Apr] 
*انتخابات كانون وكلا   [2016 Mar] 
*انتخابات كانون وكلا (قسمت اول)  [2016 Mar] 
*هادى اسماعيل زاده ما را ترك كرد   [2016 Mar] 
* قبيله نفوذى ها   [2016 Feb] 
* انتخابات و بوى بد برجام  [2016 Feb] 
* نامه به آقای مسعود رجوی چرا با نام خودتان به نوشتن ادامه نمی دهید؟  [2016 Jan] 
*آقای مسعود رجوی رهبر عقیدتی «با شرف‌ها»، پاسخ چیست؟   [2015 Nov] 
*لیبرتی، زینت خانم و سفره هفت‌سین  [2015 Nov] 
*رهبر عقیدتی برادر مسعود می‌ترسد و می‌ترساند  [2015 Nov] 
*اپیلاسیون هسته‌‌ای گفتگو با محمدرضا روحانی (قسمت هیجدهم)  [2015 Oct] 
*درون قبر هر شهید یک رآکتور هسته‌ایست  [2015 Oct] 
*اپیلاسیون هسته‌‌ای گفتگو با محمدرضا روحانی (قسمت هفدهم)   [2015 Oct] 
*اپیلاسیون هسته‌ای- گفتگو با محمدرضا روحانی قسمت ۱۶  [2015 Sep] 
*اپیلاسیون هسته‌ای – گفتگو با محمدرضا روحانی قسمت ۱۵  [2015 Sep] 
*اپیلاسیون هسته‌ای گفتگو با محمدرضا روحانی قسمت ۱۴  [2015 Sep] 
*اپیلاسیون هسته‌ای گفتگو با محمدرضا روحانی قسمت ۱۳  [2015 Sep] 
*اپیلاسیون هسته‌ای- گفتگو با محمدرضا روحانی – قسمت ۱۲  [2015 Aug] 
* اپیلاسیون هسته‌ای – گفتگو با محمدرضا روحانی (قسمت ۱۱)  [2015 Aug] 
*اپیلاسیون هسته‌ای – گفتگو با محمدرضا روحانی (۱۰)  [2015 Aug] 
*اپیلاسیون هسته‌ای، گفتگو با محمدرضا روحانی ۹  [2015 Jul] 
*اپیلاسیون هسته‌ای؛ گفتگو با محمدرضا روحانی (۸)  [2015 Jul] 
*اپیلاسیون هسته‌ای ، گفتگو با محمدرضا روحانی (۷)  [2015 Jul] 
*ایام مبارک قدر و بشکن بشکن اسلامی   [2015 Jul] 
*وکلا و سرداران با شماره و بی شماره ۴  [2015 Jun] 
*اپیلاسیون هسته‌ای؛ گفتگو با محمدرضا روحانی (۶)  [2015 Jun] 
*اپیلاسیون هسته‌ای ؛ گفتگو با محمدرضا روحانی ۵  [2015 Jun] 
*«اپیلاسیون» هسته‌ای؛ گفتگو با محمدرضا روحانی (۴)  [2015 Jun] 
**«اپیلاسیون» هسته‌ای؛ گفتگو با محمدرضا روحانی (۳)  [2015 Jun] 
*وکلا و سرداران با شماره و بی شماره (۳)  [2015 Jun] 
*وکلا و سرداران با شماره و بی‌شماره (۲)  [2015 Jun] 
*وکلا و سرداران با شماره و بی شماره (۱) نیم کشته، تمام کشته [2015 May] 
*«اپیلاسیون» هسته‌ای؛ گفتگو با محمدرضا روحانی (۲)  [2015 May] 
*«اپیلاسیون» هسته‌ای؛ گفتگو با محمدرضا روحانی (۱)  [2015 May] 
*اخبار در آیینه اشعار، امثال و کنایات (۹)   [2015 Apr] 
*اخبار در آیینه اشعار، امثال و کنایات (۸)   [2015 Mar] 
*آقای رجوی! جان بولتن خواهان بمباران میهن‌مان شده است  [2015 Mar] 
*اخبار در آیینه اشعار، امثال و کنایات (۶)   [2015 Mar] 
*اخبار در آیینه اشعار، امثال و کنایات (۵)   [2015 Mar] 
*اخبار در آیینه اشعار، امثال و کنایات (۴)   [2015 Mar] 
*اخبار در آیینه اشعار، امثال و کنایات (۳)   [2015 Mar] 
*اخبار در آیینه اشعار، امثال و کنایات (2)  [2015 Mar] 
* اخبار در آينه، اشعار، امثال و كنايات- (1)  [2015 Mar] 
*آى دزد آی دزد -۵  [2015 Feb] 
*آی دزد، آی دزد -۴   [2015 Feb] 
*آی دزد آی دزد ۳  [2015 Feb] 
*آی دزد آی دزد 2  [2015 Feb] 
*آی دزد آی دزد  [2015 Jan] 
*ز آسمان بلا سنگ فتنه مى بارد در سوگ كودكان پاكستانى [2014 Dec] 
*شكايت از برادر مسعود به امام حسين(ع) ٢   [2014 Dec] 
*شکایت از برادر مسعود به امام حسین (ع) – ۱  [2014 Dec] 
*ياد آر ز شمع مرده، ياد آر...  [2014 Nov] 
*فراخوان؛ به نجات جان ساکنان اردوگاه «لیبرتی» برخیزیم  [2014 Oct] 
*نامه به رئيس اتحاديه سراسرى كانونهاى وكلاى دادگسترى ايران   [2014 Oct] 
*عین گزارش خامنه‌ای علیه امیرانتظام  [2014 Oct] 
*ایراد بنی‌اسرائیلی و پند ۳۶ ساله  [2014 Sep] 
*آسيد على ذهب الدوله بالبوله   [2014 Sep] 
*گفتگو بر سر شامورتى بازى در وداع با استاد كاتوزيان   [2014 Sep] 
*بى شرمى در وداع با استاد كاتوزيان   [2014 Sep] 
*سوءاستفاده از آبروی استاد  [2014 Sep] 
*گفتگو با آقای محمدرضا روحانی در مورد لایحه‌ی جامع وکالت   [2014 Jul] 
*گزارشی از سمينار خواسته هاى ملت از قانون اساسى  [2014 Jun] 
*آسيد على معماى جفتك زدن را حل کنید  [2014 May] 
*جمعيت حقوقدانان ايران و لایحه قصاص  [2014 Apr] 
*پایان زمستان با وکلا  [2014 Mar] 
*آسيد على «به قران كودتا شده ....»  [2014 Mar] 
*آسیدعلی مواظب سلامتی خود باشید  [2014 Mar] 
*دادگستری و کانون وکلا، قسمت سوم  [2014 Feb] 
*دادگسترى و كانون وكلا - هفت اسفند جشن استقلال كانون وكلا؟ - قسمت دوم   [2014 Feb] 
*جهل و جنايت  [2014 Feb] 
*دادگسترى و كانون وكلا (قسمت اول)  [2014 Feb] 
*پاسخگو و مسئول كيست؟ قسمت ۵- املاك محمد رضا روحانى  [2014 Feb] 
*مسئول و پاسخگو کیست؟ (قسمت چهارم) در وداع با مرزبان قلم  [2014 Jan] 
*مسئول و پاسخگو كيست؟ قسمت سوم   [2014 Jan] 
*مسئول و پاسخگو كیست؟ (۲)  [2013 Dec] 
*مسئول و پاسخكو كيست؟   [2013 Dec] 
*پیراهنی که آید از او بوی یوسفم (قسمت ششم)  [2013 Dec] 
*گفتگو با محمدرضا روحانی در مورد مذاکرات ژنو   [2013 Nov] 
*پیراهنی که ‌آید از او بوی یوسفم- قسمت پنجم این «رسیدگی» فوری و ... [2013 Nov] 
*پیراهنی که آید از آن بوی یوسفم – قسمت چهارم  [2013 Oct] 
*پیراهنی که آید از او بوی یوسفم- (قسمت سوم) آن‌چه از دوست می‌رسد [2013 Sep] 
*پیراهنی که آید از او بوی یوسفم- قسمت دوم حق پرسش داریم؟ [2013 Sep] 
*پیراهنی که آید از او بوی یوسفم- قسمت اول مشتی از خروار [2013 Sep] 
*آه دل و آرزو  [2013 Sep] 
*می‌توان شد به سهل و آسانی / «پهلوان»‌ مسلم خراسانی (۱)  [2013 Aug] 
*این «طفل معصوم»  [2013 Aug] 
*پاسخ محمدرضا روحانی به پرسش‌های صدای وجدان  [2013 Aug] 
*دیوار مقدس مقررات و تعهدات به من اجازه نداده که به قواعد بازی پشت پا بزنم  [2013 Aug] 
*گفتگوی با محمدرضا روحانی در مورد نتایج استعفا از شورای ملی مقاومت  [2013 Aug] 
*نامه سرگشاده به خانم شیرین عبادی  [2013 Aug] 
*چشم‌انداز‌ها ۴  [2013 Jul] 
*چشم‌اندازها ۳  [2013 Jul] 
*چشم‌اندازها ۲  [2013 Jul] 
*چشم‌انداز‌ها (بخش اول)  [2013 Jul] 
*استعفای ما آزمایش آنهاست !   [2013 Jun] 
*ايهاالناس ليبرتي زندان نيست كشتارگاه است  [2013 Jun] 
*متن استعفا نامه محمدرضا روحانی و کریم قصیم از شورای ملی مقاومت ملی ایران  [2013 Jun] 
*اول ماه مه، «شاه شهید»، امام راحل و حق همه   [2010 Apr] 
*بهار در همه باغها  [2010 Mar] 
*اخبار در آیینه اشعار و امثال  [2010 Feb] 
* اخبار در آینه اشعار و امثال   [2010 Feb] 
*خط امام و دانشگاهیان «این گرگان وابسته به ابرقدرتها»   [2009 Dec] 
*گفتگوی پژواک ایران با محمدرضا روحانی پیرامون ۱۶ آذر، وحدت نیروها و ... بخش دوم   [2009 Dec] 
*گفتگو با محمدرضا روحانی پیرامون جنبش، رادیکال‌تر شدن آن، خودجوش بودن، درگیری‌ جناح‌های رژیم و ... (قسمت اول)  [2009 Nov] 
*سوالی و جوابی  [2009 Nov] 
*«مرد خریدار، زن صاحب کالا »  [2009 Nov] 
*نامه ای به یک همکار: «خدا را در پستوی خانه نهان باید کرد»  [2009 Aug] 
*قوای مملکت ناشی از ملت است   [2009 Aug] 
*چهره‌ی واقعی مصدق  [2009 Mar] 
*خود كرده را تدبير نيست- محمد رضا روحاني  [2008 Oct] 
*چهره‌ی واقعی مصدق  [2008 Mar]