اپیلاسیون هسته‌ای؛ گفتگو با محمدرضا روحانی (۸)
محمدرضا روحانی

 

پژواک ایران:‌ نزدیک سه ماه است که طی ۷ گفتگو به مذاکرات هسته‌‌ای پرداختیم هفته پیش در ساعات پایانی مذاکرات شما قرار دارد احتمالی را تسلیم نامه بی اعتبار که بد است ولی چون مانع جنگ می تواند باشد فعلا به نفع مردم ایران تلقی کردید. در جمع بندی تاکید و تصریح داشتید که «این قرارداد حال قرار دارد و ترجمه آن در اختیار است و لابد آنرا خوانده‌اید. امروز دیگر پیش‌بینی نیست بلکه تحلیل مستند این نوشته و اسناد پیوست آن موضوع پرسش ماست. نظرتان درباره آن چیست؟

محمدرضا روحانی: اجازه می خواهم برای فتح باب بگویم که فردای مصاحبه قبلی، صبح زود به سفر رفتم. به مقصد رسیدم عصر، ساعت ۲۰ اخبار تلویزیون فرانسه کانال دوم را می دیدم. خبر اصلی با روغن و سیرداغ فراوان آتش بسیار خوشمزه‌ای بود که از شکم قرارداد و موافقتنامه ۵ به علاوه ۱ روی میز گذاشته بودند. و تغییرات شگرف ناشی از آن در خاورمیانه و قراردادهای چرب و نرم. در یک صحنه خامنه‌ای را نشان دادند. فرزند صاحب‌خانه کودکی دبستانی که می دانست من ایرانی هستم پرسید:

  • این آقا کیست؟

مهمان‌های دیگری هم آن‌جا نشسته بودند. با کنجکاوی چشم انتظار پاسخی بودند. شرم داشتم که بگویم خامنه‌ای رهبر میهن من است. دستپاچه بودم. می خواستم کودک معصوم را از سر باز کنم به فرانسه گفتم: عزیز این یک جنایتکار است.

آثار تعجب در چهره او دیده می‌شد. معلوم بود نمی داند جنایتکار چه حیوانی است . فکر کردم خواهد پرسید جنایتکار یعنی چه؟ برای آن که ادامه ندهد پیش دستی کردم و با شتاب گفتم: کوچولو او آدم بدجنسی است.

هنوز از شر خامنه‌ای رها نشده بودم که تلویزیون حسن روحانی را به صحنه آورد. سؤال دوم بر سرم هوار شد:‌

  • این آقا که کلاه (شاپو) سفید دارد فامیل تست؟

حالا خر بیار و باقلا بار کن. می خواستم اخبار را تعقیب کنم. طفل معصوم منتظر پاسخ بود و میهمانان با شگفتی گوش می‌دادند. شانس آوردم خانم خانه به دادم رسید و پاسخ داد:‌

  • این کلاه (شاپو) نیست عمامه (توربان) است. نام روحانی در ایران خیلی زیاد است. او فامیل این آقا نیست.

به این ترتیب اولین ضربه رسانه‌ای «قرارداد» به من خورد و به خیر گذشت و از شر وجود رهبر و رئیس جمهورش در آن میهمانی نجات یافت. اما گوینده برنامه تلویزیون از فوائد قرار داد بسیار گفت مثل هموطنانی که عادت دارند با یک مویز دهنشان شیرین شود و با یک غوره ترش. این حرف ساده‌ایست که تنظیم و اعتبار هر قراردادی مشروط به اجرای مقدمات قانونی است و به ویژه در روابط بین‌المللی . در این مورد خاص در سند مورد اشاره به تصریح قید شده که باید به تصویب شورای امنیت، کنگره آمریکا و بالاخره مجلس شورای اسلامی برسد. آن‌چه در این مورد می توان گفت همانست که طرفین قرارداد یعنی ۵ بعلاوه ۱ و جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند که «بیانیه پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و ۵ بعلاوه ۱ در وین...» و «برنامه جامع اقدامات مشترک مشتمل بر یک متن اصلی و پنج پیوست فنی ....» است. بقیه حرف‌ها باز هم آرزوهای مستقبل است. قبلا مذاکرات ژنو و مذاکرات لوزان هم موضوع غوغاسالاری، گردوخاک و گستردن بساط تبریک، تهنیت ، شادباش، جشن‌‌، پایکوبی، رقص و تحلیل‌های رویایی شده بود. بالاخره تسلیم نامه ذلیلانه فعلی هنوز به امضای برندگان اصلی نرسیده است. باید پس از شورای امنیت و پایان تعطیلات کنگره آمریکا شاهد آمد و رفت مسلمانان ناراضی، یهودیان خشمگین، تکنوکرات‌ها و سیاست‌بازان جنگ‌سالار بود. اگر بدون چک و چانه تصویب شود و دلواپسان خارجی سرشکسته از آب درآیند باید منتظر اقدامات مشعشع زیرمجموعه رهبری بود.

پژواک ایران: به چه دلیلی در غالب نوشته‌‌ها، سخنرانی‌ها، برنامه‌های تلویزیونی و و و کلمات موافقت‌نامه و قرارداد را می شنویم؟

محمدرضا روحانی: یا غرض و مرضی در کار است یا سهل‌انگاری و ندانم کاری. آن‌ها که قرارداد را به کار می‌برند، دوسال پیش هم از قرارداد ژنو تعریف می‌کردند و بعد نوبت قرارداد لوزان رسید حالا هم قرارداد وین. صبر کنیم تا نشست دوشنبه شورای امنیت اگر به خیر بگذرد باید منتظر کنگره آمریکا ماند و بعد هم مقام معظم رهبری و زیرمجموعه‌هایش. مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و البته شورای عالی امنیت ملی.

پژواک ایران:‌ این غرض ورزی سیاسی – رسانه‌ای در انتخاب کلمات، عمومیت دارد یا منحصر به روزنامه‌نگاران است؟‌

محمدرضا روحانی:‌ غیر از مقامات حرفه‌‌ای یعنی تکنوکرات‌های وزارت خارجه و مقام معظم رهبری بقیه غالباً‌با انتخاب کلمات گمراه کننده برای خودشان یا برای تحلیل‌هایشان گل می‌فرستند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا فعلا کلمه «توافق موقت» را به کار می‌برد. در خبرگزاری‌ ایرنا گاهی «بیانیه جمع‌بندی مذاکرات...» به کار رفته است. مقام معظم رهبری عشوه شتری می فرمایند و در نماز جمعه می ‌گوید:‌ »با این مذاکرات هسته‌‌ای و متنی که تهیه شده...» و «قضایای هسته‌‌ای....» و بالاخره «چه تصویب بشود و چه تصویب نشود....» تظاهر می‌کند که مثلا مخالف است. از اعتبار دادن به این سند پرهیز می‌کند و از آن فاصله می‌گیرد. در واقع و عملا مقلدین آقا یعنی همه دست‌اندرکاران بدون استثنا این «دستاورد» را نتیجه «هدایت‌های مقام معظم رهبری...» اعلام کرده‌اند. او با وقاحت آشکار از قبول مسئولیت این تسلیم نامه رسوا می‌گریزد. اما در سخنرانی عید فطر «از دست‌اندرکاران مذاکرات طولانی و نفسگیر هسته‌ای به خصوص زحمات و تلاش‌های هیأت مذاکره کننده تشکر....» می‌کند.

نوذر شفیعی یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رژیم بخشی از تشریفات پیش‌بینی شده را شرح می‌دهد که «قرار است متن جمع‌بندی مزبور که به صورت سند» آماده شده برای سیر مراحل داخلی به پایتخت‌های یکدیگر برده شود و پس از آن پیش‌بینی می‌شود حداقل یک دوره سه ماهه در مسیر امضای نهایی و اجرا قرار گیرد... ایرنا ۲۴ تیر

پژواک ایران: این مانورها چه فایده‌ای دارد؟  

محمدرضا روحانی: خوب بود می توانستیم از رهبر معظم بپرسیم. من بیشتر به سوابق توجه دارم. مثلاً‌ این منتظری بود که خامنه‌ای را کشید به شورای انقلاب، به امامت جمعه تهران و .... خامنه‌ای او را استاد مسلم خود می‌شمرد. دیدیم که با او چه کرد. دیدیم با رفسنجانی و دختر و پسر او چه می‌کند و با خاتمی و احمدی‌نژاد. دیدیم که با موسوی و کروبی چه می‌کند . فرصت خوبی است از پیشکسوت خود شادروان دکتر احمد صدر حاج‌سید‌جوادی یاد کنم که در ایام گرسنگی خامنه‌ای وکالت او را در زمان شاه به رایگان برعهده گرفت. وقتی خامنه‌ای رهبر شد او را در محکمه عدالت اسلامی به ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرد. دکتر حاج سید‌جوادی به مقام معظم رهبری نامه تشکر‌آمیزی نوشت که حق‌الوکاله خود را پس از سال‌ها دریافت کردم  و این نقل به مضمون است. شعری است منسوب به علی‌ابن‌ابی طالب، فاطمه زهرا و هم‌چنین امام ششم شیعیان جعفر‌بن‌محمد صادق. حالا هر کدام که شاعر بوده و سروده باشند من بیتی از آنرا در خاطر دارم که برای وصف احوال رهبر مناسب و گویاست.

يفشون بينهم المودة والصفا وقلوبهـم محشــوة بعقــارب

ظاهرا بین خود از دوستی و یکرنگی دم می‌زنند در حالی که دلهایشان پر از عقرب است. حالا اگر این حسن روحانی هم صلح‌ حسنی و نرمش قهرمانانه را دستمایه خود قرار دهد فوراً‌ دادگاه ویژه روحانیت به سراغ قتل مشکوک پسر حسن روحانی می‌رود. لکم فی القصاص حیاه یا اولی‌الالباب. چه عیبی دارد ؟ ظلم بالسویه عدل نیست؟‌

پژواک ایران:‌ اگر این توافق موقت به امضا برسد و توافق نهایی شود از حیث حقوقی چه اعتباری دارد؟

محمدرضا روحانی: من متخصص حقوق بین‌‌الملل عمومی و کارشناس قرارداد‌های بین‌المللی نیستم. دانسته‌های من به عنوان یک حقوقدان اطلاعاتی است عمومی. من از مطالعه اسناد و جوانب امر به این نتیجه می‌رسم که وقتی در مذاکراتی ضرب‌الاجل و اولتیماتوم از طرف ۵ بعلاوه ۱ به جمهوری اسلامی داده می‌شود؛ وقتی اساس مذاکرات اعتماد طرفین به یکدیگر نیست بلکه مبنای گفتگو‌ها بی‌اعتمادی و راست آزمایی است؛ وقتی در متن تنظیمی مکانیسم‌هایی پیش‌بینی می‌شود که از هم اکنون هر وقت یکی از اعضای ۵ به علاوه ۱ اراده کند می‌تواند احراز تخلف جمهوری اسلامی از قرارداد را ثابت کند، وقتی در مقدمه متن تصریح می‌‌کند که مفاد آن «نمی‌بایست به منزله ایجاد رویه برای هیچ دولت دیگری یا برای اصول بنیادین حقوق بین‌الملل و حقوق و تعهدات وفق معاهده عدم اشاعه هسته‌ای و سایر اسناد مربوطه و هم چنین اصول و رویه های شناخته شده بین‌المللی تلقی گردد....» هر آدم عاقلی می فهمد که این اقراری است کاملاً صریح درباره منحصر به فرد و استثنایی بودن این نوشته و البته قابل تسری نبودن نتایج حقوقی این سند به «هیچ دولت دیگری»

تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل

۲۸ تیرماه ۱۳۹۴

منبع:پژواک ایران


محمدرضا روحانی

*رهبر،جرائم قوادی و ‌خیانت  [2020 Jun] 
*عدالت اسلامی  [2020 May] 
*آمر مسعود رجوی است   [2020 May] 
*روابط اقايان پمپئو و هوك با مقوله جن وتخم جن  [2020 Apr] 
*دویست بار اسلام و جیب آقاسیدعلی‌‌‌‌‌   [2020 Apr] 
*نامه محمدرضا روحانی به خامنه‌ای  [2020 Mar] 
*گفتگو با یک دوست  [2019 May] 
*بررسی طرح جدید قانون کار و حکایت طبال امام حسین و شمشیر زن یزید  [2019 May] 
*مردم شرافتمند! نسرین ستوده را تنها نگذارید  [2018 Jun] 
*مصدق و عدم تمرکز   [2018 Mar] 
*اسلام ناب، حق چند همسرى مردان و تكليف زنان   [2017 Mar] 
*روز زن، قيم صغار و حقوق ملت   [2017 Mar] 
* ٧ اسفند و منشور سر افرازى وكلا  [2017 Feb] 
*پيامى از زنده ياد عبد الرضا كريمى،ايرانى، دموكرات وكرد  [2017 Feb] 
*نامه به آقاى مسعود رجوى رهبر عقيدتى مجاهدين چنانچه در دسترس باشند  [2017 Feb] 
*مرگ رفسنجانى ‏   [2017 Jan] 
*جشن با ياد مرضيه  [2017 Jan] 
*هوشنگ رفت ؟  [2016 Dec] 
*ياد آر ز شمع مرده، ياد آر…  [2016 Nov] 
*شورا آرمانشهر مصدق  [2016 Sep] 
*درباره همكارى پوتين- خامنه اى (قسمت دوم)‏   [2016 Aug] 
* در باره همكارى پوتين - خامنه اى (بخش اول)   [2016 Aug] 
* ٣٠تير، تانكها و حكم ديوان بين‌المللى دادگسترى   [2016 Jul] 
*شاد باش موقت  [2016 Jul] 
*مرده ریگ امام   [2016 Jun] 
*نامه به رئيس جديد كانون وكلاى مركز  [2016 May] 
* پتك عمامه كوب و جامه كاغذى من   [2016 Apr] 
* نامه اى به يك رئيس  [2016 Apr] 
*روز حساب، شير درنده وخران رمنده (۲)   [2016 Apr] 
*روز حساب، شير درنده وخران رمنده (۱)  [2016 Apr] 
*انتخابات كانون وكلا   [2016 Mar] 
*انتخابات كانون وكلا (قسمت اول)  [2016 Mar] 
*هادى اسماعيل زاده ما را ترك كرد   [2016 Mar] 
* قبيله نفوذى ها   [2016 Feb] 
* انتخابات و بوى بد برجام  [2016 Feb] 
* نامه به آقای مسعود رجوی چرا با نام خودتان به نوشتن ادامه نمی دهید؟  [2016 Jan] 
*آقای مسعود رجوی رهبر عقیدتی «با شرف‌ها»، پاسخ چیست؟   [2015 Nov] 
*لیبرتی، زینت خانم و سفره هفت‌سین  [2015 Nov] 
*رهبر عقیدتی برادر مسعود می‌ترسد و می‌ترساند  [2015 Nov] 
*اپیلاسیون هسته‌‌ای گفتگو با محمدرضا روحانی (قسمت هیجدهم)  [2015 Oct] 
*درون قبر هر شهید یک رآکتور هسته‌ایست  [2015 Oct] 
*اپیلاسیون هسته‌‌ای گفتگو با محمدرضا روحانی (قسمت هفدهم)   [2015 Oct] 
*اپیلاسیون هسته‌ای- گفتگو با محمدرضا روحانی قسمت ۱۶  [2015 Sep] 
*اپیلاسیون هسته‌ای – گفتگو با محمدرضا روحانی قسمت ۱۵  [2015 Sep] 
*اپیلاسیون هسته‌ای گفتگو با محمدرضا روحانی قسمت ۱۴  [2015 Sep] 
*اپیلاسیون هسته‌ای گفتگو با محمدرضا روحانی قسمت ۱۳  [2015 Sep] 
*اپیلاسیون هسته‌ای- گفتگو با محمدرضا روحانی – قسمت ۱۲  [2015 Aug] 
* اپیلاسیون هسته‌ای – گفتگو با محمدرضا روحانی (قسمت ۱۱)  [2015 Aug] 
*اپیلاسیون هسته‌ای – گفتگو با محمدرضا روحانی (۱۰)  [2015 Aug] 
*اپیلاسیون هسته‌ای، گفتگو با محمدرضا روحانی ۹  [2015 Jul] 
*اپیلاسیون هسته‌ای؛ گفتگو با محمدرضا روحانی (۸)  [2015 Jul] 
*اپیلاسیون هسته‌ای ، گفتگو با محمدرضا روحانی (۷)  [2015 Jul] 
*ایام مبارک قدر و بشکن بشکن اسلامی   [2015 Jul] 
*وکلا و سرداران با شماره و بی شماره ۴  [2015 Jun] 
*اپیلاسیون هسته‌ای؛ گفتگو با محمدرضا روحانی (۶)  [2015 Jun] 
*اپیلاسیون هسته‌ای ؛ گفتگو با محمدرضا روحانی ۵  [2015 Jun] 
*«اپیلاسیون» هسته‌ای؛ گفتگو با محمدرضا روحانی (۴)  [2015 Jun] 
**«اپیلاسیون» هسته‌ای؛ گفتگو با محمدرضا روحانی (۳)  [2015 Jun] 
*وکلا و سرداران با شماره و بی شماره (۳)  [2015 Jun] 
*وکلا و سرداران با شماره و بی‌شماره (۲)  [2015 Jun] 
*وکلا و سرداران با شماره و بی شماره (۱) نیم کشته، تمام کشته [2015 May] 
*«اپیلاسیون» هسته‌ای؛ گفتگو با محمدرضا روحانی (۲)  [2015 May] 
*«اپیلاسیون» هسته‌ای؛ گفتگو با محمدرضا روحانی (۱)  [2015 May] 
*اخبار در آیینه اشعار، امثال و کنایات (۹)   [2015 Apr] 
*اخبار در آیینه اشعار، امثال و کنایات (۸)   [2015 Mar] 
*آقای رجوی! جان بولتن خواهان بمباران میهن‌مان شده است  [2015 Mar] 
*اخبار در آیینه اشعار، امثال و کنایات (۶)   [2015 Mar] 
*اخبار در آیینه اشعار، امثال و کنایات (۵)   [2015 Mar] 
*اخبار در آیینه اشعار، امثال و کنایات (۴)   [2015 Mar] 
*اخبار در آیینه اشعار، امثال و کنایات (۳)   [2015 Mar] 
*اخبار در آیینه اشعار، امثال و کنایات (2)  [2015 Mar] 
* اخبار در آينه، اشعار، امثال و كنايات- (1)  [2015 Mar] 
*آى دزد آی دزد -۵  [2015 Feb] 
*آی دزد، آی دزد -۴   [2015 Feb] 
*آی دزد آی دزد ۳  [2015 Feb] 
*آی دزد آی دزد 2  [2015 Feb] 
*آی دزد آی دزد  [2015 Jan] 
*ز آسمان بلا سنگ فتنه مى بارد در سوگ كودكان پاكستانى [2014 Dec] 
*شكايت از برادر مسعود به امام حسين(ع) ٢   [2014 Dec] 
*شکایت از برادر مسعود به امام حسین (ع) – ۱  [2014 Dec] 
*ياد آر ز شمع مرده، ياد آر...  [2014 Nov] 
*فراخوان؛ به نجات جان ساکنان اردوگاه «لیبرتی» برخیزیم  [2014 Oct] 
*نامه به رئيس اتحاديه سراسرى كانونهاى وكلاى دادگسترى ايران   [2014 Oct] 
*عین گزارش خامنه‌ای علیه امیرانتظام  [2014 Oct] 
*ایراد بنی‌اسرائیلی و پند ۳۶ ساله  [2014 Sep] 
*آسيد على ذهب الدوله بالبوله   [2014 Sep] 
*گفتگو بر سر شامورتى بازى در وداع با استاد كاتوزيان   [2014 Sep] 
*بى شرمى در وداع با استاد كاتوزيان   [2014 Sep] 
*سوءاستفاده از آبروی استاد  [2014 Sep] 
*گفتگو با آقای محمدرضا روحانی در مورد لایحه‌ی جامع وکالت   [2014 Jul] 
*گزارشی از سمينار خواسته هاى ملت از قانون اساسى  [2014 Jun] 
*آسيد على معماى جفتك زدن را حل کنید  [2014 May] 
*جمعيت حقوقدانان ايران و لایحه قصاص  [2014 Apr] 
*پایان زمستان با وکلا  [2014 Mar] 
*آسيد على «به قران كودتا شده ....»  [2014 Mar] 
*آسیدعلی مواظب سلامتی خود باشید  [2014 Mar] 
*دادگستری و کانون وکلا، قسمت سوم  [2014 Feb] 
*دادگسترى و كانون وكلا - هفت اسفند جشن استقلال كانون وكلا؟ - قسمت دوم   [2014 Feb] 
*جهل و جنايت  [2014 Feb] 
*دادگسترى و كانون وكلا (قسمت اول)  [2014 Feb] 
*پاسخگو و مسئول كيست؟ قسمت ۵- املاك محمد رضا روحانى  [2014 Feb] 
*مسئول و پاسخگو کیست؟ (قسمت چهارم) در وداع با مرزبان قلم  [2014 Jan] 
*مسئول و پاسخگو كيست؟ قسمت سوم   [2014 Jan] 
*مسئول و پاسخگو كیست؟ (۲)  [2013 Dec] 
*مسئول و پاسخكو كيست؟   [2013 Dec] 
*پیراهنی که آید از او بوی یوسفم (قسمت ششم)  [2013 Dec] 
*گفتگو با محمدرضا روحانی در مورد مذاکرات ژنو   [2013 Nov] 
*پیراهنی که ‌آید از او بوی یوسفم- قسمت پنجم این «رسیدگی» فوری و ... [2013 Nov] 
*پیراهنی که آید از آن بوی یوسفم – قسمت چهارم  [2013 Oct] 
*پیراهنی که آید از او بوی یوسفم- (قسمت سوم) آن‌چه از دوست می‌رسد [2013 Sep] 
*پیراهنی که آید از او بوی یوسفم- قسمت دوم حق پرسش داریم؟ [2013 Sep] 
*پیراهنی که آید از او بوی یوسفم- قسمت اول مشتی از خروار [2013 Sep] 
*آه دل و آرزو  [2013 Sep] 
*می‌توان شد به سهل و آسانی / «پهلوان»‌ مسلم خراسانی (۱)  [2013 Aug] 
*این «طفل معصوم»  [2013 Aug] 
*پاسخ محمدرضا روحانی به پرسش‌های صدای وجدان  [2013 Aug] 
*دیوار مقدس مقررات و تعهدات به من اجازه نداده که به قواعد بازی پشت پا بزنم  [2013 Aug] 
*گفتگوی با محمدرضا روحانی در مورد نتایج استعفا از شورای ملی مقاومت  [2013 Aug] 
*نامه سرگشاده به خانم شیرین عبادی  [2013 Aug] 
*چشم‌انداز‌ها ۴  [2013 Jul] 
*چشم‌اندازها ۳  [2013 Jul] 
*چشم‌اندازها ۲  [2013 Jul] 
*چشم‌انداز‌ها (بخش اول)  [2013 Jul] 
*استعفای ما آزمایش آنهاست !   [2013 Jun] 
*ايهاالناس ليبرتي زندان نيست كشتارگاه است  [2013 Jun] 
*متن استعفا نامه محمدرضا روحانی و کریم قصیم از شورای ملی مقاومت ملی ایران  [2013 Jun] 
*اول ماه مه، «شاه شهید»، امام راحل و حق همه   [2010 Apr] 
*بهار در همه باغها  [2010 Mar] 
*اخبار در آیینه اشعار و امثال  [2010 Feb] 
* اخبار در آینه اشعار و امثال   [2010 Feb] 
*خط امام و دانشگاهیان «این گرگان وابسته به ابرقدرتها»   [2009 Dec] 
*گفتگوی پژواک ایران با محمدرضا روحانی پیرامون ۱۶ آذر، وحدت نیروها و ... بخش دوم   [2009 Dec] 
*گفتگو با محمدرضا روحانی پیرامون جنبش، رادیکال‌تر شدن آن، خودجوش بودن، درگیری‌ جناح‌های رژیم و ... (قسمت اول)  [2009 Nov] 
*سوالی و جوابی  [2009 Nov] 
*«مرد خریدار، زن صاحب کالا »  [2009 Nov] 
*نامه ای به یک همکار: «خدا را در پستوی خانه نهان باید کرد»  [2009 Aug] 
*قوای مملکت ناشی از ملت است   [2009 Aug] 
*چهره‌ی واقعی مصدق  [2009 Mar] 
*خود كرده را تدبير نيست- محمد رضا روحاني  [2008 Oct] 
*چهره‌ی واقعی مصدق  [2008 Mar]