اپیلاسیون هسته‌ای گفتگو با محمدرضا روحانی قسمت ۱۳
محمدرضا روحانی

 

پژواک ایران:‌ در کشوری که بیش از ده میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی و از جمله چهارونیم میلیون دانشجو داریم این پشت‌ و واروزدن‌ها چه فایده‌ای دارد؟ یعنی خامنه‌ای نمی فهمد؟ او از نقش رسانه‌ها و مثلا اینترنت خبر ندارد؟

محمدرضا روحانی: فراموش نکنیم که طرف سخن خامنه‌ای معلمین، دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و اصولاً طبقه متوسط شهری نیست. در رأس سرداران نظام و «تجار محترم» و حاشیه‌نشینان شهری در بدنه آن هستند. سال گذشته علی باقرزاده رئیس سوادآموزی از وجود ۲۰ میلیون بیسواد مطلق و کم سواد در ایران خبر می‌داد. مخاطب اصلی این‌ها هستند. سردار سلیمانی‌ها از این قشر سر بر می‌کشند.

پژواک ایران: ولی ده‌ها هزار عمامه‌دار از آیات عظام، مدرسین و مجتهد‌ها و حجج اسلام و روضه‌خوانها تا نمایندگان ولی فقیه، خبرگان و مداحان و ...هم نمی‌فهمند ؟ بی سوادند؟

محمدرضا روحانی: نه این‌ها هم می‌فهمند و هم با سواد هستند ولی بخش بزرگی از آن‌ها جیره خوارند. آقا نباشد گرسنه می‌مانند. آن‌ها هم که جیره‌خوار نباشند امکان جیک‌زدن ندارند. شما کجا در تاریخ ایران دادگاه ویژه روحانیت داشتید؟  می‌دانید چند نفر آخوند کشتند؟ هم اکنون چند زندانی عمامه‌دار دارند؟؟ سرنوشت مرحوم آیت‌الله شریعتمداری و آقای منتظری را فراموش کرده‌ایم؟ سربازان گمنام امام زمان تخم ترس و ترور را در جمع عمامه‌داران بیش از همه جا کاشته‌اند. بعدهم این قش متخصص به کاربردن اصل اصیل اسلامی تقیه است و از همه مهمتر سرنوشت‌شان به هم گره‌خورده است.

پژواک ایران :‌ یعنی عمداً با خودسانسوری ، لاپوشانی و درغگویی  علنی به بی‌اعتباری و عدم مشروعیت خود دامن می‌زنند؟

محمدرضا روحانی:  مصلحت نظام بالاتر از اطاعت از دستورات خداست. البته در این مورد خاص خامنه‌ای آنقدر گرفتاری دارد که ناچار شد تلگرافی آرزوی خود را بیان کند. لاپوشانی و دروغگویی هم نکرد بلکه برعکس با به کار بردن کلمات «پایان دادن به مذاکرات هسته‌‌ای» آرزوهای درونی خود را بیان کرد . خودسانسوری موقعی است که آدم جرآت بیان حقیقتی را ندارد و آنرا بیان نمی‌کند. آقا با چند کلمه آرزوی خود را لو داد. منویات واقعی و امید قلبی خود را روی دایره ریخت. بعد هم دستور داد چند کلمه باب صادرات را قیچی کنند و کنار بگذارند. این‌ها همه طبق مقررات شرعیه است. مردم غریبه و نامحرم هستند.

این کلمات خداگونه رهبری مصرف خارجی داد. عوام نباید بفهمند زیر عمامه آقا چه می‌گذرد. نوعی حجاب اسلامی برای مستور نگهداشتن سر و سیرت مقام معظم رهبری جزء واجبات شرعی است. این هم حدیث نبوی آن «استر ذهبک و ذهابک و مذهبک» زره راه و آیین خود را بپوشان. این در اصطلاح «محافظت باطن است از غیر محبوب». به نظرم به علت استمرار تاریخی فشار بر شیعیان که در اقلیت بوده و در معرض سرکوبی قرار داشتند این لاپوشانی‌ها بخشی از اخلاقیات بسیاری از آنان شده است. آقا که جای خود دارد. ضمناً آقا یک سردارد و هزار سودا. جدال با زنان، حوزه، دانشگاه، گرسنگان، سقوط بهای نفت، دعوای عراق و جدیداً زحمت‌آفرینی آیت‌الله سیستانی وو و . راستی یک کار بی نظیری که آیت‌الله سیستانی کرد استدعای فروتنانه او بود از مقلدین خود که عنوان آیت‌الله را که بسیار بی‌آبرو شده برای او به کار نبرند. من از بابت عدم اجابت خواسته ایشان عذر می‌خواهم. من ناسوتی‌ام و مقلد کسی نیستم. ضمناً اقدام برای رفع شر سلیمانی و نوچه او مالکی از سر مردم مظلوم عراق از ایشان سپاسگزارم. از دست بستگی ایشان که به علت تابعیت ایرانی از مداخله در لانه زنبور عراق ممنوع هستند باخبرم.

پژواک ایران:‌ این امر که خامنه‌ای تلاش دارد عوام را فعلاً مداخله ندهند قابل فهم است اما تکلیف مراجع و شرکای ایدئولوژیک مخصوصاً آیات عظام که مدعی قدرت هم هستند چه می‌شود؟ چه توجیهی برای خواص دارد؟‌

محمدرضا روحانی:  هر جوجه آخوندی مفاهیم دار‌الحرب، دار‌الکفر، دارالشرک، بلاد حرب یعنی سرزمین کفار را فوت آب است و به خوبی می‌داند و می‌تواند به راحتی چوب لای چرخ ولی امر مسلمین، امام امت ، مقام معظم ولایت و هبر مسلمانان جهان بگذارد. البته حضرت آقا که بر مسند ولایت مطلقه فقیه و مالکیت نفت تکیه زده‌اند هم زر دارند هم زور و هم تزویر و دارالاسلام را به کمک این سه عامل تا کنون در کنف حمایت خود حفظ کرده‌اند. در قم،‌ نجف، مشهد ، تبریز، شیراز و و و «شاید که پلنگ خفته باشد» و البته پلنگ خفته از پشه بیدار کم آزار تر است.

وقتی رهبر عقیدتی وجود دارد مراجع و شرکای ایدئولوژیک محلی از اعراب ندارند. خفگی این موجوادت ناشی از خفتن نیست خود را به خواب می‌زنند که دچار ضربات شاخ گربه نشوند و سور و سات برقرار بماند و این شکم بی هنر پیچ پیچ- صبر ندارد که بسازد به هیچ.

پژواک ایران: فکرمی‌کنید که آخوندها می‌ترسند یا منافعی در سکوت دارند و آن‌ها هم به حدیث نبوی که امر می‌کند به تکلیف شرعی یعنی «زره راه و ‌آیین خود را بپوشان» عمل می‌کنند؟

محمدرضا روحانی:  کاملاً درست است تقیه می‌کنند. اطلاعات من از فقه و شرعیات کم است و محدود به مطالبی است عمومی که در مدرسه حقوق به ما یاد داده‌اند و مختصری از آن هنوز در خاطر مانده است. مثلاً‌من به خاطرم بود که عقد قراردادهای نظامی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در حقوق اسلام مشروط است به این که کفار اسباب و امکان تسلط و یا ورود ضرر به مسلمانان را نیابند و این مبتنی است بر نص قرآنی، حدیث نبوی و اجماع علما. حالا  عمامه‌دارانی فریاد می‌کشند ترکمن چای است ولی نص قرآنی که آنرا باطل می‌کند را نمی‌گویند، می‌ترسند.

من آیه قرآنی آنرا به یاد می‌آورم اما می‌خواستم دقیق‌تر و بهتر بدانم. دو دوست گرامی و آزاده دارم یکی مثل خودم ناسوتی است و دیگری لاهوتی. آدم‌های مطلعی هستند البته ادعای اسلام شناسی هم ندارند. تلفن زدم ناسوتی نامسلمان را نیافتم تا مسأله اسلامی مرا حل کند. به لاهوتی مؤمن متوسل شدم. با هم بحث مفصلی داشتیم در باب قاعده  اسلامی نفی سبیل (یعنی بستن راه تسلط کفار بر مسلمین) که مبتنی است بر بخشی از آیه ۱۴۱ سوره نسا. «لن یجعل‌الله للکافرین علی المومنین سبیلا» یعنی هرگز خداوند کافران را بر مسلمانان چیره نخواهد ساخت. حالا این قرارداد طوری نوشته که همان کفار هم به استثنایی بودن، غیرقابل تسری بودن و رویه قضایی نشدن آن در مقدمه تصریح می‌کنند. یعنی هم اکنون هم با «عدالت» و موازین جاری حقوق بین‌الملل تعارض دارد از حیث دست باز داشتن حتی ۵ به اضافه ۱ یعنی همان دول دار‌الحرب، دار‌الکفر و دار‌الشرک این «برجام» را منصفانه نمی‌دانند. علمای دلواپس جرأت ندارند آیه‌ای را که همه (از جمله من هم می‌دانم) را قایم می‌کنند و نمی‌گویند که باطل است. اسلامی نیست یا شرعی نیست. دوست گرانقدر و دانشمند من مرا به مطلبی در صفحه ۱۸۵ جلد یکم تحریر‌الوسیله ارجاع داد که ساده‌تر است خواننده را از بحث‌های ثقیل، نامطلوب و پیچیده فقهی راحت میکند. این هم دلیل عدم مشروعیت و ابطال «برجام».

دوست بزرگوارم که این سند را به من معرفی کرد اجازه نداد نامش را ذکر کنم ولی من از همراهی و کمک ایشان سپاسگزارم. این هم عین نوشته بنیانگزار جنایت کار این رژیم و پدر معنوی ولی مطلقه فقیه لعن‌الله.

«اگر روابط تجاری با کفار موجب ترس بر حوزه اسلام شود ترک این روابط بر تمام مسلمانان واجب می‌شود. در این‌جا فرقی میان استیلای سیاسی و معنوی دشمن وجود ندارد. اگر روابط سیاسی که بین دولت‌های اسلامی و دول بیگانه بسته می‌شود و برقرار می‌گردد موجب تسلط کفار بر نفوس، بلاد و اموال مسلمانان شود یا باعث اسارت سیاسی اینها گردد برقراری روابط حرام است و بر همه مسلمین واجب است که زمامداران را راهنمایی کنند و وادارشان نمایند بر ترک روابط سیاسی این چنانی هرچند به وسیله مبارزه منفی باشد.»

در سخنرانی‌های اخیر خامنه‌ای به ویژه در روز دولت به کرات اعلام‌های کاملاً صریحی وجود دارد که ترس از نتایج «برجام» را به بلیغ‌ترین وجه ممکن هم می‌رساند و هم تبلیغ می‌کند.

http://isna.ir/fa/news/94060402657/دشمنی-آمریکا-کم-نشده-ستاد-اقتصاد-مقاوم-تشکیل

وقتی بارها مردم و مسئولین دولت را می‌ترساند از دشمن (یعنی آمریکا و اسرائیل) تأکید می‌کند که «باید در هر شرایطی در اتخاذ مواضع انقلابی صراحت داشت و صریح و بدون رودربایستی، در مقابل دشمن مواضع انقلاب و مبانی امام بزرگوار را بدون ترس و خجالت بیان کرد» ترس ، دغدغه و نگرانی را باز هم تکرار می‌کند.

عین مواضع امام قبلاً راحل را با دغدغه‌های امام بعداً راحل که روی همین صفحه می‌خوانیم، باید کنار هم بگذاریم و بپرسیم آسید علی دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را .

پژواک ایران:‌ این همه تناقض در گفته و عمل را در برابر مردم چگونه پاسخگو میکنند؟‌

محمدرضا روحانی:  ولی فقیه رهبر عقیدتی است. پاسخگویی یعنی چه؟ پاسخ را به خدا می‌دهند نه به مقلدین خودی و عمله قدرت. دیگران هم اگر با ترس نشد، با ترور شخصیتی یا بند از بند کشیدن و اعدام باید ساکت شوند. خامنه‌ای مرید حیله‌گر، بی‌رحم و ترسوی خمینی است. عین مرداش عمل می‌کند .مگر خمینی در رسوایی ایران گیت از آمریکا و اسرائیل اسلحه نخرید؟ مصلحت نظام مقدم است و بالاتر از اراده الهی است و آیات قرآنی. همین و بس. ولی فقیه منحصراً در برابر مقتضیات حفظ و استمرار قدرت مطلقه و خونین خویش، متعهد و پاسخگوست. بقیه قصد خدا و خرماست و حرف مفت و کشک.

پژواک ایران: به نظر می‌رسد شما خامنه‌ای را آدم باهوش، زیرک و مجربی می‌دانید. این همه ناشیگری آشکا در کارگردانی بحران اخیر ناشی از چیست؟‌

محمدرضا روحانی:  در زیرکی ، موذیگری و انباشت تجربیات نزد خامنه‌ای شکی نیست. آب زیرکاه است و ترسو، عقرب بی رحم زیر حصیر. حالا نیاز به تحقیقات دامنه دار و وقت گیر نداریم تا مسیر او را از یک خانواده تنگدست روضه خوان که برای نان شب به وام‌های مکرار رفسنجانی نیازمند بود را تعقیب کنیم تا برسیم به مسند ولایت امر، امامت امات، رهبر معظم انقلاب اسلامی و پیشوای مسلمانان جهان. او هر روز و بالاجبار باید حدود ۴۰ دستگاه گسترده سرکوبی را در داخل و خارج از کشور برای مهار نارضایی‌های ۸۰ میلیون به جان آمده هدایت کند. زمین  و زمان را به هم بدوزد تا با غارت سازمان‌دهی شده از هستی مردم رضایت تجار محترم، پاسداران آن‌ها و صد‌البته ده‌ها هزار عمامه دار گنده، متوسط القامه و دون پایه را فراهم آورد. حضرت خدایی نمی‌کنند بالاتر از خدا سلطه دارند شما اگر موحد باشید وقتی آب ندارید. گرسنه هستید، بیمار یا بیکارید از خدا هم شکایت می‌کنید. خدا هم چون معروف است به رحمان و رحیم بودن معمولاً به رویش نمی‌آورد. اما مردم آب می‌خواهند و اجتماع آرامی برقرار می‌کنند گلوله دریافت می‌کنند. کار می‌کنند و گرسنه‌اند اگر شکایت کنند جایشان زندان است. این آقا اقتدارش از خدا بیشتر است. حتی «آیت‌الله» را که نمایندگی خدا را دارد کتک می‌زند و محصور می‌کند و به زندان می‌برد .این کارها وقت می‌گیرد.

ترس و نگرانی مستمر در خواب و بیداری می‌آفریند. آدمی را فرسوده، خسته ، وحشت‌زده و بدتر از همه به زمین و زمان بدبین می‌کند. چنین آدمی در محاصره مشکلات داخلی و خارجی قرار می‌گیرد. بی پول و منزوی است. یک عمر تلاش کرد که به عقد دائم شیطان بزرگ درآید حالا عقد موقت معلق هم مشروط به اعتماد آفرینی و راست آزمایی شده، نفقه‌ای که نمی‌رسد هیچ (دسترسی به غنائم غارت شده از مردم هم به شرط‌ها و شروط‌ها موکول شده و وو این یک شکست استراتژیک است. مجبور  است بپذیرد. می‌خواهد رسوایی را بپوشاند. ناچار است روی یک وجب زمین صدتا معلق بزند.

همان عقدنامه موقت ، معلق ، مشروط و مشکوک هم افتاده تو دست‌انداز‌های انتخاباتی و دعواهای داخلی و خارجی شیطان بزرگ و امضای آن نه با صدها بلکه هزارها مانع برخورد کرده است .از جمله بین مسلمانان،‌ مسیحیان و یهودیان. انتظار جانکاه ترمز و دنده اقا را در سربالایی قاطی کرده و ماشین ولایت در عقب نشینی است و به سرازیری افتاده، سرنشینان چپ و راست دستگاه ولایت هم فریادشان به آسمان رسیده، مضطرب و بیچاره‌اند. آخوند تو آخوند شده و آقا باید منتظر امدادهای غیبی با شد تا چپه نکند .

شاید مواهب الهی برسد و کاروان جلادان در فرصت ناشی از تخیف تضادهای بین‌المللی سریع تر حرکت کند و به ابعاد جدیدی از جنایات علیه ایرانیان، جوامع مسلمان نشین و همسایگان بپردازد. سرنوشت آقا و «برجام» به هم پیونده خورده آن هم «تکلیفش معلوم نیست». وضعیت رهبر عالیقدر انقلاب اسلامی ناشی از اجبار است. هر دقیقه خبری می‌رسد و صحنه‌ جدیدی آراسته می‌گردد. دیگر آقا به تنهایی کارگردانی نمی‌کند. سرنخ از دست آقا در رفته است.

پژواک ایران:‌ این مواهب الهی و امدادهای غیبی «برجام» چه مشکلی را می‌تواند حل کند؟ برای نظام یا مردم؟‌ با چه شیوه‌ای؟

محمدرضا روحانی:‌ درعین حال که مقوله «برجام» در دو حوزه متفاوت تأثیرات مختلفی دارند اما به هم پیوسته هستند. آن‌چه مربوط به حوزه داخلی است به امری در کشمکش های ناشی از رقابت‌ باندهای درونی قدرت محدود مانده است .نیروهای داخلی مدعی دشمنی با ریم هنوز نخواسته یا نتوانسته‌‌اند این کارنامه سراسر شکست و تحقیر را به علامت سؤالی جدی در برابر رژیم بگذارند. مثلاً‌ جنبش معلمان یا جنبش دانشجویی و کارگری در ارتباط با مطالبات سیاسی یا اقتصادی خود «برجام» را به ابزاری عینی در سطح ملی و گسترده و برای رسیدگی به بیلان کار رژیم تبدیل کنند. این خلاف فروتنی است که مثلاً من به عنوان یک پناهنده قدیمی که از دور دستی بر آتش دارم بخواهم شیوه‌ای برای این قبیل مبارزات تعیین کنم. ما حداکثر می‌توانیم در رابطه جبهه‌‌ای ، اتحاد و انتقاد و همراهی کنیم به قول معروف یار شاطر باشیم و نه بار خاطر. عملاً امروز ما غیر از پشتیبانی کار دیگری نمی‌توانیم و نباید بکنم. اگر یک درصد از پنج میلیون ایرانی پناهنده سیاسی یا مهاجران بطور همبسته از زنان،‌معلمان، دانشجویان، کارگران ، بازنشستگان و بیکاران پشتیبانی کنند «برجام» می‌تواند پرچمی برای گسترش مبارزات مسالمت آمیز با سمت گیری سرنگونی رژیم باشد. این آرزوی بزرگی است اما نه به نظر بسیار بعید، سخت و دست نایافتنی نیست. جامعه مدنی طی این فعالیت ها صف‌بندی‌های ضروری خود را پیدا خواهد کرد.

پژواک ایران:‌اگر چنین خطر بالقوه‌ای در «برجام» می‌تواند موجود باشد چرا خامنه‌ای هرچند با اما، اگر، لاپوشانی ، دلهره و تشویش، از روحانی تقدیر می‌کند و دنبال پایان دادن به موضوع و رفع مشکلات آنست؟‌

محمدرضا روحانی:  «برجام» قرار بود مشکلات اقتصادی و روابط خارجی رژیم را حل و فصل کند. خطر جنگ دور شود، صد و هشتاد میلیارد دلار نفقه عمومی ولی مطلقه فقیه به جای «مبلغ معین» به چاه ویل وجوه امام خامنه‌ای سرازیر شود. سرمایه‌گذاران بیایند نفت بخرند و ببرند. کارخانه به راه بیاندازند، طیاره بفروشند.

به قول بچه‌های جنوب شهر «کویت شد». حالا هنوز معلوم نیست که امضا می‌شود یا نه. اگر هم امضا بشود چه معجزه‌ای روی خواهد داد؟ این «برجام» یک دوالپا شده است بر پشت مقام رهبری. دوالپا موجود افسانه‌‌ای است که پاهای لاغری دارد و وقتی بر پشت گردن قرار  بگیرد و سوار آدم بدبختی شود پاهایش را دور کمر طرف مربوطه گره می‌زند و مجبورش می‌سازد که او را گردش دهد. مکار، حیله گر و حقه باز است مقام معظم رهبری.

پژواک ایران‌: یعنی خامنه‌ای دنبال دوالپایی می‌دود تا به او سواری دهد؟‌ معمولاً عکس قضیه درست است.

محمدرضا روحانی:  مگر حاکمیت مطلقه فقیه در کشوری که حدود صد و دهسال پیش در قانون اساسی‌اش، اصل ۲۶ متمم قانون اساسی‌اش آمده که «قوای مملکت ناشی از ملت است» امری منطقی است. منطق قدرت در نظام ولایت مطلقه زور است، اعدام و دار. حالا هم در تسلیم نامه هدیه نمی‌دهند .تازه او راضی شده آن را هم از او دریغ می‌کنند به این دلیل است که در این مورد می‌تواند  عکس قضیه هم درست از آب درآید. آقا می‌خواهد سواری دهد می‌گویند چموش است و به درد سواری دادن هم نمی‌خورد. یاد داستان صاحب قدرت و ثروت محتشمی افتادم که به شکار رفته بود. تند تاخت و از ملتزمان رکاب دور شد. به بیراهه افتاد. برف و بوران ، رعد و برق و تگرگ و سیلاب درگرفت .پناهی می‌جست در بیابانی پرت. به چادر سیاهی برخورد کرد با چوپانی تنگدست. ناچار به زیرچادر رفت تا از بلای سرما نجات پیدا کند .خیش شده بود و می‌لرزید. از چوپان فقیر تن پوشی طلبید. چوپان خجالت زده پوزش خواست که چیزی در بساط ندارم جز پالان خری. خان مغرور خشمگین شد و گفت لباس خر پوشیدن در شأن آدمی نیست. سرما شدید شد و خان گمشده ناتوان‌تر. ناگزیر فریاد کشید. آنرا که گفتی بیاور نامش را نیاور.

راستی این حکایت ما را به یاد شرایط امروز رهبر مسلمانان جهان نمی‌اندازد؟

۱۲ شهریور ۱۳۹۴

 

منبع:پژواک ایران


محمدرضا روحانی

*رهبر،جرائم قوادی و ‌خیانت  [2020 Jun] 
*عدالت اسلامی  [2020 May] 
*آمر مسعود رجوی است   [2020 May] 
*روابط اقايان پمپئو و هوك با مقوله جن وتخم جن  [2020 Apr] 
*دویست بار اسلام و جیب آقاسیدعلی‌‌‌‌‌   [2020 Apr] 
*نامه محمدرضا روحانی به خامنه‌ای  [2020 Mar] 
*گفتگو با یک دوست  [2019 May] 
*بررسی طرح جدید قانون کار و حکایت طبال امام حسین و شمشیر زن یزید  [2019 May] 
*مردم شرافتمند! نسرین ستوده را تنها نگذارید  [2018 Jun] 
*مصدق و عدم تمرکز   [2018 Mar] 
*اسلام ناب، حق چند همسرى مردان و تكليف زنان   [2017 Mar] 
*روز زن، قيم صغار و حقوق ملت   [2017 Mar] 
* ٧ اسفند و منشور سر افرازى وكلا  [2017 Feb] 
*پيامى از زنده ياد عبد الرضا كريمى،ايرانى، دموكرات وكرد  [2017 Feb] 
*نامه به آقاى مسعود رجوى رهبر عقيدتى مجاهدين چنانچه در دسترس باشند  [2017 Feb] 
*مرگ رفسنجانى ‏   [2017 Jan] 
*جشن با ياد مرضيه  [2017 Jan] 
*هوشنگ رفت ؟  [2016 Dec] 
*ياد آر ز شمع مرده، ياد آر…  [2016 Nov] 
*شورا آرمانشهر مصدق  [2016 Sep] 
*درباره همكارى پوتين- خامنه اى (قسمت دوم)‏   [2016 Aug] 
* در باره همكارى پوتين - خامنه اى (بخش اول)   [2016 Aug] 
* ٣٠تير، تانكها و حكم ديوان بين‌المللى دادگسترى   [2016 Jul] 
*شاد باش موقت  [2016 Jul] 
*مرده ریگ امام   [2016 Jun] 
*نامه به رئيس جديد كانون وكلاى مركز  [2016 May] 
* پتك عمامه كوب و جامه كاغذى من   [2016 Apr] 
* نامه اى به يك رئيس  [2016 Apr] 
*روز حساب، شير درنده وخران رمنده (۲)   [2016 Apr] 
*روز حساب، شير درنده وخران رمنده (۱)  [2016 Apr] 
*انتخابات كانون وكلا   [2016 Mar] 
*انتخابات كانون وكلا (قسمت اول)  [2016 Mar] 
*هادى اسماعيل زاده ما را ترك كرد   [2016 Mar] 
* قبيله نفوذى ها   [2016 Feb] 
* انتخابات و بوى بد برجام  [2016 Feb] 
* نامه به آقای مسعود رجوی چرا با نام خودتان به نوشتن ادامه نمی دهید؟  [2016 Jan] 
*آقای مسعود رجوی رهبر عقیدتی «با شرف‌ها»، پاسخ چیست؟   [2015 Nov] 
*لیبرتی، زینت خانم و سفره هفت‌سین  [2015 Nov] 
*رهبر عقیدتی برادر مسعود می‌ترسد و می‌ترساند  [2015 Nov] 
*اپیلاسیون هسته‌‌ای گفتگو با محمدرضا روحانی (قسمت هیجدهم)  [2015 Oct] 
*درون قبر هر شهید یک رآکتور هسته‌ایست  [2015 Oct] 
*اپیلاسیون هسته‌‌ای گفتگو با محمدرضا روحانی (قسمت هفدهم)   [2015 Oct] 
*اپیلاسیون هسته‌ای- گفتگو با محمدرضا روحانی قسمت ۱۶  [2015 Sep] 
*اپیلاسیون هسته‌ای – گفتگو با محمدرضا روحانی قسمت ۱۵  [2015 Sep] 
*اپیلاسیون هسته‌ای گفتگو با محمدرضا روحانی قسمت ۱۴  [2015 Sep] 
*اپیلاسیون هسته‌ای گفتگو با محمدرضا روحانی قسمت ۱۳  [2015 Sep] 
*اپیلاسیون هسته‌ای- گفتگو با محمدرضا روحانی – قسمت ۱۲  [2015 Aug] 
* اپیلاسیون هسته‌ای – گفتگو با محمدرضا روحانی (قسمت ۱۱)  [2015 Aug] 
*اپیلاسیون هسته‌ای – گفتگو با محمدرضا روحانی (۱۰)  [2015 Aug] 
*اپیلاسیون هسته‌ای، گفتگو با محمدرضا روحانی ۹  [2015 Jul] 
*اپیلاسیون هسته‌ای؛ گفتگو با محمدرضا روحانی (۸)  [2015 Jul] 
*اپیلاسیون هسته‌ای ، گفتگو با محمدرضا روحانی (۷)  [2015 Jul] 
*ایام مبارک قدر و بشکن بشکن اسلامی   [2015 Jul] 
*وکلا و سرداران با شماره و بی شماره ۴  [2015 Jun] 
*اپیلاسیون هسته‌ای؛ گفتگو با محمدرضا روحانی (۶)  [2015 Jun] 
*اپیلاسیون هسته‌ای ؛ گفتگو با محمدرضا روحانی ۵  [2015 Jun] 
*«اپیلاسیون» هسته‌ای؛ گفتگو با محمدرضا روحانی (۴)  [2015 Jun] 
**«اپیلاسیون» هسته‌ای؛ گفتگو با محمدرضا روحانی (۳)  [2015 Jun] 
*وکلا و سرداران با شماره و بی شماره (۳)  [2015 Jun] 
*وکلا و سرداران با شماره و بی‌شماره (۲)  [2015 Jun] 
*وکلا و سرداران با شماره و بی شماره (۱) نیم کشته، تمام کشته [2015 May] 
*«اپیلاسیون» هسته‌ای؛ گفتگو با محمدرضا روحانی (۲)  [2015 May] 
*«اپیلاسیون» هسته‌ای؛ گفتگو با محمدرضا روحانی (۱)  [2015 May] 
*اخبار در آیینه اشعار، امثال و کنایات (۹)   [2015 Apr] 
*اخبار در آیینه اشعار، امثال و کنایات (۸)   [2015 Mar] 
*آقای رجوی! جان بولتن خواهان بمباران میهن‌مان شده است  [2015 Mar] 
*اخبار در آیینه اشعار، امثال و کنایات (۶)   [2015 Mar] 
*اخبار در آیینه اشعار، امثال و کنایات (۵)   [2015 Mar] 
*اخبار در آیینه اشعار، امثال و کنایات (۴)   [2015 Mar] 
*اخبار در آیینه اشعار، امثال و کنایات (۳)   [2015 Mar] 
*اخبار در آیینه اشعار، امثال و کنایات (2)  [2015 Mar] 
* اخبار در آينه، اشعار، امثال و كنايات- (1)  [2015 Mar] 
*آى دزد آی دزد -۵  [2015 Feb] 
*آی دزد، آی دزد -۴   [2015 Feb] 
*آی دزد آی دزد ۳  [2015 Feb] 
*آی دزد آی دزد 2  [2015 Feb] 
*آی دزد آی دزد  [2015 Jan] 
*ز آسمان بلا سنگ فتنه مى بارد در سوگ كودكان پاكستانى [2014 Dec] 
*شكايت از برادر مسعود به امام حسين(ع) ٢   [2014 Dec] 
*شکایت از برادر مسعود به امام حسین (ع) – ۱  [2014 Dec] 
*ياد آر ز شمع مرده، ياد آر...  [2014 Nov] 
*فراخوان؛ به نجات جان ساکنان اردوگاه «لیبرتی» برخیزیم  [2014 Oct] 
*نامه به رئيس اتحاديه سراسرى كانونهاى وكلاى دادگسترى ايران   [2014 Oct] 
*عین گزارش خامنه‌ای علیه امیرانتظام  [2014 Oct] 
*ایراد بنی‌اسرائیلی و پند ۳۶ ساله  [2014 Sep] 
*آسيد على ذهب الدوله بالبوله   [2014 Sep] 
*گفتگو بر سر شامورتى بازى در وداع با استاد كاتوزيان   [2014 Sep] 
*بى شرمى در وداع با استاد كاتوزيان   [2014 Sep] 
*سوءاستفاده از آبروی استاد  [2014 Sep] 
*گفتگو با آقای محمدرضا روحانی در مورد لایحه‌ی جامع وکالت   [2014 Jul] 
*گزارشی از سمينار خواسته هاى ملت از قانون اساسى  [2014 Jun] 
*آسيد على معماى جفتك زدن را حل کنید  [2014 May] 
*جمعيت حقوقدانان ايران و لایحه قصاص  [2014 Apr] 
*پایان زمستان با وکلا  [2014 Mar] 
*آسيد على «به قران كودتا شده ....»  [2014 Mar] 
*آسیدعلی مواظب سلامتی خود باشید  [2014 Mar] 
*دادگستری و کانون وکلا، قسمت سوم  [2014 Feb] 
*دادگسترى و كانون وكلا - هفت اسفند جشن استقلال كانون وكلا؟ - قسمت دوم   [2014 Feb] 
*جهل و جنايت  [2014 Feb] 
*دادگسترى و كانون وكلا (قسمت اول)  [2014 Feb] 
*پاسخگو و مسئول كيست؟ قسمت ۵- املاك محمد رضا روحانى  [2014 Feb] 
*مسئول و پاسخگو کیست؟ (قسمت چهارم) در وداع با مرزبان قلم  [2014 Jan] 
*مسئول و پاسخگو كيست؟ قسمت سوم   [2014 Jan] 
*مسئول و پاسخگو كیست؟ (۲)  [2013 Dec] 
*مسئول و پاسخكو كيست؟   [2013 Dec] 
*پیراهنی که آید از او بوی یوسفم (قسمت ششم)  [2013 Dec] 
*گفتگو با محمدرضا روحانی در مورد مذاکرات ژنو   [2013 Nov] 
*پیراهنی که ‌آید از او بوی یوسفم- قسمت پنجم این «رسیدگی» فوری و ... [2013 Nov] 
*پیراهنی که آید از آن بوی یوسفم – قسمت چهارم  [2013 Oct] 
*پیراهنی که آید از او بوی یوسفم- (قسمت سوم) آن‌چه از دوست می‌رسد [2013 Sep] 
*پیراهنی که آید از او بوی یوسفم- قسمت دوم حق پرسش داریم؟ [2013 Sep] 
*پیراهنی که آید از او بوی یوسفم- قسمت اول مشتی از خروار [2013 Sep] 
*آه دل و آرزو  [2013 Sep] 
*می‌توان شد به سهل و آسانی / «پهلوان»‌ مسلم خراسانی (۱)  [2013 Aug] 
*این «طفل معصوم»  [2013 Aug] 
*پاسخ محمدرضا روحانی به پرسش‌های صدای وجدان  [2013 Aug] 
*دیوار مقدس مقررات و تعهدات به من اجازه نداده که به قواعد بازی پشت پا بزنم  [2013 Aug] 
*گفتگوی با محمدرضا روحانی در مورد نتایج استعفا از شورای ملی مقاومت  [2013 Aug] 
*نامه سرگشاده به خانم شیرین عبادی  [2013 Aug] 
*چشم‌انداز‌ها ۴  [2013 Jul] 
*چشم‌اندازها ۳  [2013 Jul] 
*چشم‌اندازها ۲  [2013 Jul] 
*چشم‌انداز‌ها (بخش اول)  [2013 Jul] 
*استعفای ما آزمایش آنهاست !   [2013 Jun] 
*ايهاالناس ليبرتي زندان نيست كشتارگاه است  [2013 Jun] 
*متن استعفا نامه محمدرضا روحانی و کریم قصیم از شورای ملی مقاومت ملی ایران  [2013 Jun] 
*اول ماه مه، «شاه شهید»، امام راحل و حق همه   [2010 Apr] 
*بهار در همه باغها  [2010 Mar] 
*اخبار در آیینه اشعار و امثال  [2010 Feb] 
* اخبار در آینه اشعار و امثال   [2010 Feb] 
*خط امام و دانشگاهیان «این گرگان وابسته به ابرقدرتها»   [2009 Dec] 
*گفتگوی پژواک ایران با محمدرضا روحانی پیرامون ۱۶ آذر، وحدت نیروها و ... بخش دوم   [2009 Dec] 
*گفتگو با محمدرضا روحانی پیرامون جنبش، رادیکال‌تر شدن آن، خودجوش بودن، درگیری‌ جناح‌های رژیم و ... (قسمت اول)  [2009 Nov] 
*سوالی و جوابی  [2009 Nov] 
*«مرد خریدار، زن صاحب کالا »  [2009 Nov] 
*نامه ای به یک همکار: «خدا را در پستوی خانه نهان باید کرد»  [2009 Aug] 
*قوای مملکت ناشی از ملت است   [2009 Aug] 
*چهره‌ی واقعی مصدق  [2009 Mar] 
*خود كرده را تدبير نيست- محمد رضا روحاني  [2008 Oct] 
*چهره‌ی واقعی مصدق  [2008 Mar]