PEZHVAKEIRAN.COM اصلاحات و روشنفکران جهان سومی
 

اصلاحات و روشنفکران جهان سومی
کوروش بزرگ

 کسانی که هنوز از اصلاحات  سخن می گویند و بر آن پافشاری می کنند را می توان بر دو گروه تقسیم کرد، دسته اول کسانی که در خارج از کشور زندگی می کنند و طعم استبداد مذهبی را با گوشت و پوست خود لمس نکرده اند و دچار ذهن گرایی محض شده اند.
دسته دوم اصلاح طلبان مذهبی و غیر مذهبی هستند که نسبت به کارآیی قانون اساسی جمهوری اسلامی توهم ایجاد می کنند و بدون در نظر گرفتن «بن مایه» این قانون با گزینش چند اصل مربوط به حقوق ملت و ذکر نکردن قید های آن، مردم و نخبگان  را دچار سوء برداشت می کنند که دو نمونه آشکار این طیف فکری محسن کدیور و فرخ نگهدار هستند.
حتا اگر سرشت «استبدادی» و «تبعیض آمیز» قانون اساسی جمهوری اسلامی را فراموش کنیم تجربه هشت ساله ریاست جمهوری بی نتیجه محمد خاتمی و مجلس ششم و همین طور ماجراهای پیش آمده در 22 خرداد سال 88 به روشنی اصلاح ناپذیر بودن حکومت جمهوری اسلامی  و بی نتیجه بودن شرکت در انتخابات را نشان داد.
جمهوری اسلامی قابل اصلاح نیست به یک دلیل خیلی ساده و آن اصل آخر قانون اساسی است،طبق این اصل اصول مربوط به مذهبی بودن حکومت و ولایت فقیه «غیر قابل تغییر» اعلام شده است،اگر بپذیریم که ریشه مشکلات فعلی کشور ناشی از استبداد مذهبی و اصل عقب مانده و قرون وسطایی ولایت فقیه می باشد بنابراین تا زمانی که کنترل قدرت تنها در دست «یک فرد غیرمنتخب» باشد که مدعایش «جانشینی پیامبر» و«مشروعیت آسمانی» است امکان کوچکترین تغییری در قوانین و گشایشی در سیاست موجود نخواهد بود.
جمهوری اسلامی به لحاظ ساختار حقوقی تبعیض واستبداد را «نهادینه» نموده و با خشونت آن را اجرا می کند، کسانی که هنوز مردم را به «کنار آمدن با همین قانون اساسی» و«اصلاحات درون حکومتی» و «شرکت در انتخابات غیرآزاد و غیر منصفانه» تشویق می کنند یا ساختار جمهوری اسلامی و نظریه ولایت مطلقه فقیه را دقیقا درک نکرده اند یا با فقه سیاسی خمینی و اسلام سیاسی مد نظر وی آشنا نیستند یا طبق یک ماموریت و پروژه سفارشی مشغول انجام وظیفه هستند.
به نظر می رسد جنس روشنفکران جهان سوم هم شبیه حکومت های آن است، روشنفکر جهان سومی به دلیل فقدان «جسارت تحلیلی» و«عدم تعهد اجتماعی» از توانایی شکل دادن به «دگرگونی ساختاری» عاجز است، در حالی که گفتمان حاکم بر انقلاب اسلامی یک گفتمان ضد غرب،چپ گرا و بازگشت به خویشتنی بود و ارزشهای غربی مانند دمکراسی را تحت تاثیر علی شریعتی نفی می کرد و امثال آل احمد و فردید غرب را محکوم می کردند و چپ ها نیز دمکراسی را یک امر بورژوایی و فریبکارانه تلقی می کردند روشنفکران کنونی نیز هنوز در نظرات
منسوخ شده شریعتی ، آل احمد و رفیق کیانوری درجا می زنند. شریعتی یکی از دشمنان اصلی تجدد بود که غرب ستیزی را ترویج می کرد و دنبال «انسان کامل» می گشت ، جلال آل احمد با نگارش غربزدگی بخش عمده ای
از جریان سیاسی و روشنفکری ایران را متحد بنیادگرایان اسلامی ساخت، کیانوری نیز با یک خطای استراتژیک دشمنی و خصومت جمهوری اسلامی با آمریکا را مبارزه با استعمار و امپریالیسم جهانی ارزیابی نمود و راه و منش خمینی را ترقی خواهانه معرفی کرد،فداییان خلق نیز با تشویق اسلامگرایان به سرکوب، خشونت خمینی را برخورد «انقلابی» و «لازم» معرفی می کردند.
بخش عمده ای از نیروهای چپ نیز با مسخره کردن دمکراسی پارلمانی و ائتلاف نا مبارک با خمینی در سرکوب سایر نیروهای سیاسی نهایت همکاری کردند وهنوز پس از سی و دو سال در ذهنیت های ضد امپریالیستی خود غرق شده اند.
در حال حاضر هم توده ها باید آگاه شوند که ساختار سیاسی نا کارآمد، ساختار اقتصادی فاسد و ساختار فرهنگی منحط  گشته و این هنگامی امکان پذیر است که روشنفکران به بیان آنها بپردازند، کثیری از روشنفکران ایرانی به
خصوص در برون مرز خصلت جهان سومی خود را حفظ کرده اند و هنوز مقابله با جمهوری اسلامی را همکاری با نو محافظه کاران آمریکا می دانند که بیانگر استمرار «توهمات سابق» در این نیروهاست.
تا زمانی که به اصلاحات در درون بافت موجود حکومت مذهبی چشم دوخته شود چشم انداز پیش رو استمرار انحطاط سیاسی است،کشور ما به روشنفکرانی مانند توماس هابز،مارتین لوتر،کارل مارکس،جان لاک نیاز دارد تا فرآیند انحطاط جامعه و ناکارآمدی ارزش ها و ساختارهای منسوخ شده را برای مردم بازگو کنند و تغییرات ساختاری را سامان  بخشند. مقدس کردن واژه اصلاحات فقط انحلال حکومتی را به تعویق می اندازد که ماهیتاً جنایتکار است،کسانی که هنوز بعد از این همه تجربه تلخ و آزمودن حکومت اسلامی به مدت سی و دو سال طرفدار اجرای بدون تنازل قانون اساسی جمهوری اسلامی و اصلاحات تدریجی (که ممکن است یک قرن طول بکشد!) هستند یا متوهمند یا به تکامل تاریخی ملت ها باور ندارند .
جامعه ذاتا پویا و در حال حرکت است در این دوران تنها رهبرانی می توانند اعتماد مردم را جلب کنند که «پیشاپیش» مردم عادی به آینده بنگرند و مشکلات و ناکارآمدیها را دقیقا «مطرح» و به شکل واضح و جزء به
جزء«راهکار» ارائه دهند، کثیری از روشنفکران ایرانی در مقابله با قدرت حاکم دچار سست عنصری و بی عملی شده اند و به تاسیس یک دولت مدرن با اکراه نگاه می کنند و ارائه راهکار را نسخه پیچی تلقی می کنند.
ولایت فقیه نهادی است که خود را دارای اعتبار آسمانی معرفی می کند و همین امر باعث شده تا استبداد کهنسال کشور ما ماهیت مذهبی/ایدئولوژیک هم پیدا کند و همین موضوع است که لزوم به زمین زدن ولایت فقیه را بیش از پیش برجسته ساخته، همانطور که قیمومیت کلیسا در قرون وسطا توسط روشنگران آن عصر به چالش گرفته شد و زیر سوال رفت امروز هم به مبارزه ای جانانه ، تمام عیار  و شفاف با قیم مآبی ولی فقیه نیاز داریم.
کوروش/تهران

منبع:پژواک ایران


فهرست مطالب کوروش بزرگ در سایت پژواک ایران 

*آیا استیضاح وزیرکارآغازی برپایان احمدی نژاد است؟   [2013 Feb] 
*در دفاع از مواضع شاهزاده رضا پهلوی  [2012 Apr] 
*اکبر گنجی و نگرانی از فروپاشی جمهوری اسلامی  [2011 Nov] 
*چرا نمی توانیم از قرون وسطای ایران عبور کنیم؟   [2011 Aug] 
*سفسطه ها و تناقض گویی های اردشیر امیرارجمند  [2011 Jul] 
*آقای بهنود! ما هم تاریخ می‌خوانیم  [2011 Jul] 
*سحابی کهنه اندیش و محافظه کار  [2011 Jun] 
*هراس اصلی اصلاح طلبان از چیست؟  [2011 May] 
*هراس اصلی اصلاح طلبان از چیست؟  [2011 May] 
*کارگاه های پروژه سازی جمهوری اسلامی  [2011 May] 
*پایمال شدن حقوق کارگران در جمهوری اسلامی  [2011 Apr] 
*اصلاحات و روشنفکران جهان سومی  [2011 Apr] 
*اشک تمساح برای بحرین سکوت در برابر سوریه  [2011 Apr] 
*لایت فقیه نهادی فرا قانونی و غیر پاسخگو  [2011 Apr] 
*اصرار خاتمی بر مبهم گویی  [2011 Apr] 
*میراث فکری دکتر مصدق  [2011 Apr] 
*چند پرسش از اصلاح طلبان و راه توده  [2011 Apr] 
*اصلاح طلبان مذهبی مانعی برای تاسیس یک دولت دمکراتیک   [2011 Apr] 
*لزوم مقابله با ویروس اسلام سیاسی  [2011 Apr] 
*فقه، قانون نیست  [2011 Apr] 
*تضاد قانون اساسی جمهوری اسلامی با حقوق ملت و مفهوم ملیت  [2011 Apr] 
*بی اعتباری همه پرسی 12 فروردین  [2011 Apr] 
*شکست کامل جمهوری اسلامی در زمینه اقتصاد  [2011 Mar] 
*ناممکن بودن تغییر رفتار جمهوری اسلامی   [2011 Mar] 
*متن قرآن عامل اصلی نابرابری حقوق زنان با مردان  [2011 Mar] 
*سکولار سبز بی معناست  [2011 Mar] 
*وظیفه روشنفکران ، جلوگیری از خواب زدگی ملت است  [2011 Feb] 
*25 بهمن نخستین گام در راه وضوح و شفافیت مبارزه   [2011 Feb] 
*نمایندگان مجلس، دست نشاندگان مستقیم خامنه ای  [2011 Feb] 
*شکست الگوی جمهوری اسلامی در خاورمیانه  [2011 Feb] 
*فرخ نگهدار، از آشفتگی فکری تا پریشان گویی سیاسی  [2011 Jan] 
*قانون مجازات اسلامی دلیل اصلی اعدام ها و تبعیض ها  [2011 Jan] 
*حنای محمد خاتمی دیگر رنگی ندارد   [2011 Jan] 
*مسیح علی نژاد و دعوت به تسلیم شدن مردم و مبارزان  [2011 Jan] 
*استمرار جمهوری اسلامی و خطر تجزیه کشور  [2011 Jan] 
*اشکالات ساختاری طرح حذف سوبسیدها  [2010 Dec] 
*مغایرت برنامه اتمی رژیم اسلامی با منافع ملی ایران  [2010 Dec] 
*بی اعتباری دیپلماسی جمهوری اسلامی   [2010 Dec] 
*الله اکبر شعار من نیست   [2010 Dec] 
*ابعاد خشونت و خودکامگی خمینی   [2010 Dec] 
*اجازه دهیم مصدق هم نقد شود  [2010 Nov] 
*چرا نمی توان به جمهوری اسلامی اعتماد کرد  [2010 Nov] 
*مجلس شورای اسلامی مجلسی زینتی و نمایشی  [2010 Nov] 
*دستگیری وکلا از نگاهی دیگر  [2010 Nov] 
*محتوا مهمتر از شکل نظام  [2010 Nov] 
*مسجد در جمهوری اسلامی  [2010 Nov] 
*طبقه متوسط اقتصادی پیش نیاز دمکراسی  [2010 Nov]