PEZHVAKEIRAN.COM سکولار سبز بی معناست
 

سکولار سبز بی معناست
کوروش بزرگ

در تبیین مفاهیم علوم سیاسی و با توجه به شرایط بغرنج ایران باید بسیار موشکافانه فکر کرد، و مسائل را دقیق، واضح   ، كامل ، روشن ، شفاف ، صریح ، مشخص و جزء به جزء بررسی کرد و اجازه نداد با ترکیب دو مفهوم مختلف یک معنای جدید و غریب پدید آید .

با توجه به این مطلب یکی از مهمترین مشکلات سیاست ورزی در ایران را می توان «التقاط» و«درهم آمیزی» بی تناسب مفاهیم و مکتبهای سیاسی دانست ،مثلا نیروهای چپ به خاطر دشمنی با محمدرضا شاه حاضر شدند با ارتجاعی ترین و قشری ترین لایه های بنیادگرایان مذهبی هم سخن شوند و کسانی مانند خسرو گلسرخی ضمن داشتن گرایش چپ در دادگاه از مولا علی و مولا حسین به عنوان کسانی که طرفدار سوسیالیسم بوده اند! نام ببرد و کار بدانجا برسد که مفاهیم بی معنایی مانند جامعه بی طبقه توحیدی یا خداپرستان سوسیالست ساخته شود و یا جامعه مدنی جای خود را به جامعه مدینه النبی بدهد که تمام این ها بر ساخته همین نوع التقاط ها و آفرینش مفاهیمی است که بعضا روشنفکران به خاطر کسب رضایت مذهبی ها یا کم عمق بودن دانش سیاسی خود به آن تن می دهند.

ساخته شدن اصطلاح سکولار سبز نه تنها مفهومی متناقض است بلکه نوعی ابتذال سیاسی را هویدا می کند، سکولاریسم با هیچ منطقی دارای «رنگ» نیست و زدن رنگ به سکولاریسم دادن نوعی علامت اشتباه به اسلامی هایی است که اساسا با حکومت عرفی مشکل دارند و هنوز پس از سی و دو سال حکومت اسلامی را بر حکومت غیر مذهبی ترجیح می دهند و توده های کثیری از مردم داخل کشور را نیز دچار سردرگمی می کند.

هر نوع پسوند و یا پیشوندی در علوم سیاسی می تواند باعث بی خاصیت شدن مفهوم اصلی آن پدیده شود ، مثلا اصطلاحاتی مانند دمکراسی خلقی و یا دمکراسی دینی تنها برای فریب مردم و خالی نمودن دمکراسی از بن مایه های وجودی آن است، سکولار سبز هم از همین دست مفاهیم است که می تواند عرف گرایی و تئوری های بنیادین حکومت سکولار را مغشوش و به فرصت طلبان سیاسی (که در طیف بنیادگرایان و اصلاح طلبان مذهبی کم نیستند) امکان دهد تا با سوء استفاده از همین پسوند «سبز» از سکولاریسم پدیده ای میان تهی به مردم و نخبگان تحویل دهند.

همه می دانند استفاده از واژه سبز برای جنبش دمکراسی خواهی فعلی ایرانیان یک پروژه حساب شده از سوی اصلاح طلبان(با چراغ سبز محافلی در واشنگتن و لندن) برای مصادره به مطلوب جنبش مردم است تا با چانه زنی در دالان قدرت احتمالا به مقامهای گذشته برگردند و با سپر کردن مردم همان بازی چپ های اسلامی / اصولگرایان را ادامه دهند،«سبز» نزد اصلاح طلبان دقیقا معنایی مذهبی دارد و سیادت آقای موسوی را نمایندگی می کند و دقیقا یک پسوند ارتجاعی برای ربط دادن دمکراسی خواهی ایرانیان به امامان شیعه و انگاره های مذهبی است تا از سکولار شدن این جنبش جلوگیری کنند.

برای همین نمی توان سکولارِ سبز بود شما یا سکولار هستی یا نیستی، سکولار سبز می تواند دریچه هایی به سوی «سوء تفاهم» و«توهمات پیش بینی نشده سیاسی» را باز بگذارد و ارزشهای سکولاریسم را مسخ کند و سبزهای اسلامی را نیز دچار این توهم کند که بتوانند با «دستکاری موقتی و ایدئولوژیک» و«خواندن چند آیه به ظاهر معقول از قرآن» و متون مذهبی بار دیگر از مذهب یک ایدئولوژی انسان دوستانه و آزادیخواهانه به جامعه عرضه کنند و تاسیس یک دولت دمکراتیک را به تعویق بیاندازند.

هرکس طرفدار خط و ربط میر حسین موسوی و همفکران اوست و قصد دارد در چهار چوب قانون اساسی جمهوری اسلامی و ولایت مطلقه فقیه فعالیت سیاسی کند می تواند خود را سبز بنامد اما برای نیروهای سکولار و تحول طلبی که خواستار انحلال حکومت اسلامی هستند و قصد دارند در خارج از چهارچوب های قانون اساسی افقی به سمت دمکراسی برای ایران بگشایند سبز بودن هرگز یک «فضیلت سیاسی» به حساب نمی آید بلکه بعضا می تواند بیانگر «ضعف تئوریک» ، «التقاط سیاسی» و حتا «اغتشاش فکری» محسوب شود.

راه آقایان موسوی ، کروبی ، خاتمی و سبزها از راه بسیاری از مخالفان جمهوری اسلامی و کثیری از مردم ایران جداست ، آنان خواستار استمرار حکومت مذهبی و تقویت نظام جمهوری اسلامی هستند و هرگز علامتی از تغییر در نظرات خود نشان نداده اند، نباید مانند دوران انقلاب اسلامی از نقد جلوگیری کرد و با کلیشه هایی مانند «الان وقتش نیست» این بار با طناب اصلاح طلبان به چاه استبداد دینی سقوط کرد و مجددا با کسانی که زیر عکس خمینی از آزادی دم می زنند به ناکجا آبادی دیگر هبوط نمود.

آقای موسوی همان کسی است که قبل از انتخابات سال 88 ولایت فقیه را ضامن دیکتاتور نشدن جمهوری اسلامی معرفی کرد در حالی که بسیاری از تحلیلگران امور ایران و حتا مردم کوچه و بازار هم امروز به روشنی دریافته اند مهمترین رکن دیکتاتوری در جمهوری اسلامی همین اصل ولایت فقیه و اختیارات بی حد و حساب اوست،آیا کسی تاکنون در بیانیه ها و اظهارات آقای موسوی نقدی ولو سطحی بر ولایت فقیه را مشاهده کرده است؟.

آیا هنوز معنای «انتخابات آزاد» که اصلاح طلبان مطرح می کنند دقیق و شفاف و با ذکر جزئیات آن مورد بررسی قرار گرفته است؟

خواستِ سکولاریسم و دمکراسی و حقوق بشر نیازی به رنگ زدنِ مذهبی ندارد و به کاربردن اصطلاح مغشوش سکولار سبز تنها موجب لوث شدن مفهوم مترقی سکولاریسم می گردد.

کوروش از تهران

منبع:پژواک ایران


فهرست مطالب کوروش بزرگ در سایت پژواک ایران 

*آیا استیضاح وزیرکارآغازی برپایان احمدی نژاد است؟   [2013 Feb] 
*در دفاع از مواضع شاهزاده رضا پهلوی  [2012 Apr] 
*اکبر گنجی و نگرانی از فروپاشی جمهوری اسلامی  [2011 Nov] 
*چرا نمی توانیم از قرون وسطای ایران عبور کنیم؟   [2011 Aug] 
*سفسطه ها و تناقض گویی های اردشیر امیرارجمند  [2011 Jul] 
*آقای بهنود! ما هم تاریخ می‌خوانیم  [2011 Jul] 
*سحابی کهنه اندیش و محافظه کار  [2011 Jun] 
*هراس اصلی اصلاح طلبان از چیست؟  [2011 May] 
*هراس اصلی اصلاح طلبان از چیست؟  [2011 May] 
*کارگاه های پروژه سازی جمهوری اسلامی  [2011 May] 
*پایمال شدن حقوق کارگران در جمهوری اسلامی  [2011 Apr] 
*اصلاحات و روشنفکران جهان سومی  [2011 Apr] 
*اشک تمساح برای بحرین سکوت در برابر سوریه  [2011 Apr] 
*لایت فقیه نهادی فرا قانونی و غیر پاسخگو  [2011 Apr] 
*اصرار خاتمی بر مبهم گویی  [2011 Apr] 
*میراث فکری دکتر مصدق  [2011 Apr] 
*چند پرسش از اصلاح طلبان و راه توده  [2011 Apr] 
*اصلاح طلبان مذهبی مانعی برای تاسیس یک دولت دمکراتیک   [2011 Apr] 
*لزوم مقابله با ویروس اسلام سیاسی  [2011 Apr] 
*فقه، قانون نیست  [2011 Apr] 
*تضاد قانون اساسی جمهوری اسلامی با حقوق ملت و مفهوم ملیت  [2011 Apr] 
*بی اعتباری همه پرسی 12 فروردین  [2011 Apr] 
*شکست کامل جمهوری اسلامی در زمینه اقتصاد  [2011 Mar] 
*ناممکن بودن تغییر رفتار جمهوری اسلامی   [2011 Mar] 
*متن قرآن عامل اصلی نابرابری حقوق زنان با مردان  [2011 Mar] 
*سکولار سبز بی معناست  [2011 Mar] 
*وظیفه روشنفکران ، جلوگیری از خواب زدگی ملت است  [2011 Feb] 
*25 بهمن نخستین گام در راه وضوح و شفافیت مبارزه   [2011 Feb] 
*نمایندگان مجلس، دست نشاندگان مستقیم خامنه ای  [2011 Feb] 
*شکست الگوی جمهوری اسلامی در خاورمیانه  [2011 Feb] 
*فرخ نگهدار، از آشفتگی فکری تا پریشان گویی سیاسی  [2011 Jan] 
*قانون مجازات اسلامی دلیل اصلی اعدام ها و تبعیض ها  [2011 Jan] 
*حنای محمد خاتمی دیگر رنگی ندارد   [2011 Jan] 
*مسیح علی نژاد و دعوت به تسلیم شدن مردم و مبارزان  [2011 Jan] 
*استمرار جمهوری اسلامی و خطر تجزیه کشور  [2011 Jan] 
*اشکالات ساختاری طرح حذف سوبسیدها  [2010 Dec] 
*مغایرت برنامه اتمی رژیم اسلامی با منافع ملی ایران  [2010 Dec] 
*بی اعتباری دیپلماسی جمهوری اسلامی   [2010 Dec] 
*الله اکبر شعار من نیست   [2010 Dec] 
*ابعاد خشونت و خودکامگی خمینی   [2010 Dec] 
*اجازه دهیم مصدق هم نقد شود  [2010 Nov] 
*چرا نمی توان به جمهوری اسلامی اعتماد کرد  [2010 Nov] 
*مجلس شورای اسلامی مجلسی زینتی و نمایشی  [2010 Nov] 
*دستگیری وکلا از نگاهی دیگر  [2010 Nov] 
*محتوا مهمتر از شکل نظام  [2010 Nov] 
*مسجد در جمهوری اسلامی  [2010 Nov] 
*طبقه متوسط اقتصادی پیش نیاز دمکراسی  [2010 Nov]