متن قرآن عامل اصلی نابرابری حقوق زنان با مردان
کوروش بزرگ
و اگر مىترسيد كه عدالت را رعايت نكنيد ، با زنان پاك ازدواج نمائيد، دو يا سه يا چهار همسر و اگر مىترسيد عدالت را رعايت نكنيد، تنها يك همسر بگيريد، و يا از زنانى كه «مالك» آنهائيد استفاده كنيد، اين كار، از ظلم و ستم جلوگيرى مىكند – نساء 3
الرجال قوامون على النساء بما فضل الله بعضهم على بعض و بما انفقوا من اموالهم فالصالحات قانتات حافظات للغيب بما حفظ الله و اللاتي تخافون نشوزهن فعظوهن و اهجروهن في المضاجع و اضربوهن فان اطعنكم فلا تبغوا عليهن سبيلا ان الله كان عليا كبير
مردان، سرپرست و نگهبان زنان هستند، بخاطر برتريهايى كه خداوند براى بعضى نسبت به بعضى ديگر قرار داده است، و بخاطر انفاقهايى كه از اموالشان (در مورد زنان) مىكنند. و زنان صالح، زنانى هستند كه متواضعند، و در غياب همسر اسرار و حقوق او را، در مقابل حقوقى كه خدا براى آنان قرار داده، حفظ مىكنند و (اما) آن دسته از زنان را كه از سركشى و مخالفتشان بيم داريد، پند و اندرز دهيد! در بستر از آنها دورى نماييد ودر نهایت آنها را تنبيه كنيد! و اگر از شما پيروى كردند، راهى براى تعدى بر آنها نجوييد (بدانيد) الله بزرگ است و قدرت او، بالاترين قدرتهاست – نساء 34
این دو آیه تنها دو نمونه از آیاتی هستند که در قرآن بر تبعیض و ظلم به زنان صحه می گذارد
در آستانه هشتم مارس و پس از مطرح شدن "لایحه حمایت از خانواده" در مجلس شورای اسلامی عده ای از زنانی که خود را روشنفکر دینی می دانند مجددا از قرائت دیگر از قرآن و اسلام دم می زنند و ظاهرا قصد حمایت از زنان را دارند، این افراد در حالی که به طور کامل از دخالت دین در حوزه قانونگذاری و حکومت دفاع می کنند همزمان از« تعدد زوجات» و «ازدواج موقت» انتقاد می کنند که خود تناقضی آشکار است.
البته افرادی مانند شیرین عبادی هم خود یک پای دیگر مشکل حقوق زنان هستند،چراکه خانم عبادی هرگز به نا عادلانه بودن قانون اساسی جمهوری اسلامی ، غیر انسانی بودن قانون مجازات اسلامی و یا ساختار تبعیض آمیز حقوق زنان در متون مذهبی اشاره ای نمی کند بلکه تنها به عملکرد «برخی» قضات دادگستری جمهوری اسلامی انتقاد می کند و هرگز به طور روشن از تعارض و تضاد قوانینِ مذهب بنیاد با حقوق زنان سخنی از سوی خانم عبادی و همفکران ایشان گفته نمی شود.
چطور می شود همزمان انسان قرآن را متنی کامل و بدون نقص بداند ولی با آیات صریح آن مخالف باشد، «چندهمسری»، «کتک زدن زن»، «ازدواج موقت»، «مساوی دانستن زن با برده»، «سنگسارکردن زن» ، «زن را به مثابه مزرعه ای برای مرد دانستن»،« حجاب اجباری » از مسلمات متن قرآن و سنت محمد است، یا باید قانونگذارعرف باشد(که امروز نیست) یا شرع، ژست روشنفکرانه گرفتن کافی نیست اگر کسی واقعا طرفدار حقوق زن است باید طرفدار قوانین «عرف بنیاد» باشد و به صراحت از حکومت سکولار دفاع کند.
به نظر من طیف اصلاح طلبان (اعم از مذهبی و غیر مذهبی) هزار بار خطرشان از امثال خامنه ای و احمدی نژاد بیش تر است، زیرا این جناح سیاسی قصد فریب مردم و زیبا نشان دادن تعارضات متون مذهبی را دارند، متون دینی اساسشان بر تبعیض و محور دانستن «عقیده» است نه «انسان» بنابراین استخراج مفاهیمی مانند «عدالت جنسیتی»،«حقوق بشر»،«آزادی مرام و عقیده»،«حقوق اساسی زنان» از این متون کاری بیهوده و عبث است.
فعالان حقوق زن در کشور ما تا مادامیکه حول همین قانون اساسی و در چارچوب قانون مجازات اسلامی و تعزیرات اسلامی و ...حرکت کنند به کمترین حقوق خود هم دست نخواهند یافت.
اساس قوانین فعلی ایران « دینی» و «ایدئولوژیک» است و حقوق بشر در تفکر ولایت فقیه جایی ندارد، نزاع اصلی کنونیِ اصلاح طلبان با اصولگرایان هم بر سر این موضوع است که اصلاح طلبان مدعی هستند «بهتر»اسلام سیاسی خمینی و نظام جمهوری اسلامی را «حفظ» می کنند وگرنه هنوز یک گفتمان مبتنی بر حقوق بشر و فارغ از حکومت مذهبی از اصلاح طلبان دیده نشده است.
کوروش از تهران
منبع:پژواک ایران