PEZHVAKEIRAN.COM در ستایش عدالت و دموکراسی
 

در ستایش عدالت و دموکراسی
تایید محکومیت حمید نوری توسط دادگاه تجدید نظر به مثابه پیروزی عدالت و دادخواهی 

محمود زهرایی

۱۴ ژوئیه ۲۰۲۲ و ۱۹ دسامبر۲۰۲۳، روزهایی که در آن رای محکومیت حمید نوری توسط دادگاه بدوی و دادگاه تجدید نظراعلام شد، به عنوان روزهای تاریخی و درخشان تاریخ دادخواهی ملت ایران برای همیشه در یادها باقی خواهد ماند. روزهایی که در آن یکی از معتبرترین دادگاههای اروپا، رای به محکومیت جنایات جمهوری اسلامی داد و بر دادخواهی به حق مردم ایران مهر تایید نهاد.  

ملت ایران پس از سالها درد و رنج و در پی شکست ها و فراز و نشیب های فراوان، سرانجام طعم شیرین پیروزی را چشید و زهر شکست و ناکامی را به کام دشمن فروریخت. این یک پیروزی تاریخی برای دادخواهان ایران و دادخواهان سراسر دنیا است که حکومتی در قدرت و سردمداران هنوز در قدرتش این چنین با رای قاطع یک دادگاه معتبر اروپا، محکوم می شوند و صدای دادخواهی برخاسته از زندانها و شکنجه گاهها و کوچه و خیابانهای ایران به گوش جهانیان رسانده می شود.

باید اذعان کنیم که اینکار بزرگ میسر نبود مگر به اتکای وجود یک سیستم دموکرات و عدالت محور در کشوری بنام سوئد و یک اصل طلایی و جهان شمول به نام اصل صلاحیت قضایی جهانی.

دولتها و سیاستمداران با تحلیل ها و محاسبات سیاستمدارانه و اقتصادی خود هیچگاه خواهان برگزاری چنین دادگاههایی که احکام آن تاثیر نامطلوبی بر روابط آنها با کشور مورد نظر داشته باشد، نیستند و قلبا از آن استقبال نمی کنند، اما جدایی واقعی امر قضا از امور اجرایی و برتری اصل عدالت و دموکراسی در کشورهای آزاد باعث می شود تا دولتمردان نیز تسلیم عدالت خواهی و دموکراسی شوند و به این ترتیب شاهد همکاری تنگاتنگ دولت و سیستم قضای سوئد برای تحقق چنین امر مهمی باشیم.

جا دارد در اینجا ستایش کنیم عدالت و دموکراسی و اصل جهان شمولی را که تمام نقاط دنیا را برای جنایتکاران  ناامن می سازد و به دادخواهان امکان می دهد تا با اتکا به این قدرت جهانی، صدای دادخواهی خود را به گوش جهانیان برسانند.

جا دارد قدردانی کنیم از سیستم مستقل و قدرتمند قضایی سوئد، دادستانهای شجاع و ورزیده، دولت سوئد و مردم سوئد که آنها نیز تبعات احتمالی اقتصادی و سیاسی این حکم تاریخی را بر دوش خواهند کشید.

جا دارد همچنین تقدیر کنیم از تمام دادخواهان که با استمرار دادخواهی خود در طول سالهای طولانی جنایات جمهوری اسلامی، زمینه های لازم برای حصول به چنین موفقیت بزرگی را فراهم کردند که امر دادخواهی مستقل از تلاشهای فردی و گروهی، امری جمعی  و بین المللیست.

جا دارد ارج بگذاریم تلاشهای دادخواهانه همه زندانیان سیاسی و بویژه زندانیان گوهردشت و جان بدر بردگان کشتار ۶۷ برای مکتوب و مستند کردن این جنایت و شهادت های موثر خود در طول نشست های این دادگاه.

همچنین جا دارد قدردانی کنیم ازهوشیاری و تلاشهای موثر آقای ایرج مصداقی و دیگرهمراهان او برای به دام انداختن و به دادگاه کشاندن حمید نوری، که بدون این تلاشها ما امروز شاهد این پیروزی بزرگ نبودیم.

 شایسته است با پشتوانه تجربیاتی که پشت سر گذرانده ایم و موفقیت بی نظیری که کسب کرده ایم  و با استناد به محتوای این حکم تاریخی، از این پس امر دادخواهی را مستقل، جمعی و فراگروهی به پیش ببریم.

هرچند تحقق واقعی دادخواهی فقط و فقط با سرنگونی عامل اصلی همه بی عدالتی ها یعنی جمهوری اسلامی میسر است، اما باید از این فرصت تاریخی به عنوان سکویی برای پرش به ارتفاعات بالاتر دادخواهی استفاده کنیم و در این امر بدور از اختلافات فکری و گروهی، متحد و یکدست باشیم. خانواده های  قربانیان جنایات جمهوری اسلامی در انتظار تلاشهای متحد همه دادخواهان برای ادامه امر دادخواهی هستند.

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع:پژواک ایران


محمود زهرایی

فهرست مطالب محمود زهرایی در سایت پژواک ایران 

*زنان شجاع را در خیابانها و دانشگاهها تنها نگذاریم  [2024 Apr] 
*سیزده بدر امسال و درسی که مردم به حکومت دادند  [2024 Apr] 
*گزارش کمیته حقیقت ‌یاب سازمان ملل؛ گزارشی که فعالان حقوق بشر باید قدر آن را بدانند  [2024 Mar] 
* انقلاب ۵۷، شرمساری یا افتخار؟  [2024 Feb] 
*تاثیرات برگشت ناپذیر جنبش زن زندگی آزادی بر سینمای ایران   [2024 Feb] 
*گزارشی از پنجاه و سومین جشنواره بین المللی فیلم رتردام - هلند  [2024 Feb] 
*قانون ضدبشری و هولناکی بنام قصاص  [2024 Jan] 
*آیا اپوزیسیون به بن بست رسیده است؟  [2023 Dec] 
*در ستایش عدالت و دموکراسی تایید محکومیت حمید نوری توسط دادگاه تجدید نظر به مثابه پیروزی عدالت و دادخواهی [2023 Dec] 
*مستند پنج قسمتی ثابتی و نقد مخالفان و تحسین موافقان  [2023 Dec] 
*آخرین جلسه دادگاه تجدید نظر حمید نوری و استدلالهای بی پایه وکلای مدافع   [2023 Nov] 
*مسلمانان و پوست هندوانه دموکراسی زیر پای اروپائیان  [2023 Oct] 
*سالگرد قتل مهسا و انتظارات ما  [2023 Sep] 
*واکاوی حضور یا عدم حضور قشر خاکستری جامعه ایران در خیزش (های) آینده  [2023 Aug] 
*خبر نادرست بستری شدن نیری در کلینیک هانوفر و اظهارات نادرست پروفسور سمیعی  [2023 Jul] 
*تفاو‌ت‌ها و تشابهات دو دادگاه آدولف آیشمن و حمید نوری  [2023 Jul] 
*آیا رهبری انقلاب الزاما باید در دست سیاستمداران با سابقه باشد؟   [2023 Jan] 
*درک نادرست از شرایط موجود به بهانه تجربه آموزی از انقلاب ۵۷  [2023 Jan] 
*پزشک، درمانگر انسان یا ناظر و همکار شکنجه‌گر  [2022 Aug] 
*وقتی حمید نوری...  [2022 Jul] 
*محاکمه حمید نوری و درس‌هایی که از آن باید آموخت   [2022 Apr]