تحریم ایرانی‌های دخیل در باج‌گیری با بیت کوین از سوی آمریکا
فرامرز داور

 

 دو ایرانی تحت تعقیب قضایی، هکر اینترنتی معرفی شده اند و شش مورد اتهامی دارند. بر اساس اعلام دادگاهی در نیوجرسی امریکا این دو «محمد مهدی شاه منصوری» و«فرامرز شاهسوندی» نام دارند.​

یکشنبه, 2 دسامبر 2018فرامرز داور

آمریکا برای اولین بار دو شهروند ایرانی را به دلیل آنچه باجگیری از طریق ارز دیجبتال یا بیت کوین خوانده، تحریم کرده است.  از نظر دلیل، این بی سابقه ترین تحریمی است که ایالات متحده تاکنون علیه ایران وضع کرده است. با این تصمیم در واقع دفتر کنترل دارایی های خارجی در وزارت خزانه داری امریکا، به طور مصداقی تحریم ها ایران را به موضوع ارزهای دیبجتال هم تسری داده است.

ایرانی های تحریم شده چه می کردند؟

دو ایرانی تحریم شده «علی خراشادی زاده» و «محمد قربانیان» نام دارند. بر اساس اعلام وزارت خزانه داری امریکا این دو به نمایندگی از «افراد بدنام سایبری» در جمهوری اسلامی ایران عمل می کردند و پول های باجگیری شده توسط هکرها و صاحبان برنامه باج افزاری «صمصام» یا «سام سام» را از بیت کوین به ریال واحد پولی ملی ایران تبدیل می کردند.

بر اساس اطلاعاتی که وزارت خزانه داری امریکا داده باج افزار صمصام یا سام سام، با استفاده از نقایص و ضعف هایی که کامپیوترها، شبکه ها و سرورهای قربانیان داشته، کنترل آنها را به دست می گرفته و برای دادن دسترسی مجدد یا رمزگشایی، از قربانیان ارقام سنگینی مطالبه می کردند.

این بدافزار بیشتر از دویست فرد و نهاد را در امریکا قربانی حملات خود کرده بود. هر مورد اخاذی به طور معمول بیش از پنج هزار دلار بوده است. در یکی از موارد یکی از نهادهایی که قربانی این بدافزار شده بوده نمی توانسته هزینه آبونمان آب مصرفی اش را بپردازد و با خطر قطع آب مواجه شده. یک بیمارستان هدف هکرها هم یک بار با به دلیل بحرانی که از سوی هکرها برایش به وجود آمده بوده، قادر به پذیرش بیمار نشده است. بخشی از مبلغی که  این بدافزار از قربانیان اخاذی می ‌کرده، به صورت بیت کوین یا ارز دیجیتال مطالبه می کرده تا رد کمتری از آن باقی بماند.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری امریکا گفته دو نشانی ارز دیجیتال را در ارتباط با این دو ایرانی تحریم شده شناسایی کرده که با این دو نشانی بیش از هفت هزار  تبادل مالی به صورت بیت کوین انجام شده است.

امریکا تمام اموال و منافع مالی این دو نفر را که از اخاذی و سپس تبدیل بیت کوین به ریال ایران حاصل شده توقیف کرده و نهادها و شهروندان ایالات متحده را از ادامه هرگونه معامله ای با آنها منع کرده است.دو نفری که تحریم شده اند بخشی از یک شبکه سایبری باج گیر بوده اند اما فعالیت اصلی از دید دولت امریکا، متعلق به هکرهای ایرانی و صاحبان باج افزار صمصام یا سام سام است. دادگاهی در امریکا می گوید دو نفر دیگر را که  از عوامل این شبکه هستند، تحت تعقیب قضایی قرار داده است.

 

دو ایرانی  دیگر تحت تعقیب قضایی امریکا

دو ایرانی تحت تعقیب قضایی، هکر اینترنتی معرفی شده اند و شش مورد اتهامی دارند. بر اساس اعلام دادگاهی در نیوجرسی امریکا این دو «محمد مهدی شاه منصوری» و«فرامرز شاهسوندی» نام دارند.

این دو نفر نزدیک به سه سال با بدافزارهایشان و روشی که پیشتر توضیح داده شد، دست کم از دویست هدف در کانادا، بریتانیا و ده ایالت امریکا اخاذی کرده اند. این نهادها شامل بیمارستان و نهادهای درمانی و بهداشتی و حتی اورژانسی، مدرسه، دانشگاه، شهرداری ها و نهادهای دولتی مثل وزرات حمل و نقل ایالتی بوده اند.

باج افزار صمصام یا سام سام، با استفاده از نقایص و ضعف هایی که کامپیوترها، شبکه ها و سرورهای قربانیان داشته، کنترل آنها را به دست می گرفته و برای دادن دسترسی مجدد یا رمزگشایی، از قربانیان ارقام سنگینی مطالبه می کردند.

گفته می‌شود هکرهای ایرانی باعث وارد شدن سی میلیون دلار خسارت به قربانیشان شده اند و شش میلیون دلار هم با اخاذی و باجگیری از آنها به دست آورده اند.

دادستانی کل امریکا گفته است که کیفرخواستی که علیه دو هکر ایرانی صادر شده در نوع خود بی سابقه است. برایان بنژکفسکی، معاون دادستان کل امریکا در بخش جنایی گفته اتهامات این پرونده خاص، مربوط به هکرهای بین المللی مستقر در ایران است که به روشی قرن بیستم و یکمی اخاذی می کردند.

البته وزارت دادگستری امریکا گفته اینها صرفا اتهاماتی  است که متوجه این دو ایرانی است و تا زمانی که اتهامات در دادگاه اثبات نشود، متهمان گناهکار محسوب نمی شوند.

 

بیت کوین راهی برای دور زدن تحریم های امریکا

در ماه های اخیر همزمان با شروع تحریم های اتمی امریکا علیه ایران و افزایش دامنه تحریم های دیگر ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران، بحث هایی بر سر استفاده از بیت کوین برای بی اثر کردن تحریم ها در جریان بوده است اما وزارت خزانه داری امریکا اعلام کرده از این قصد آگاهی دارد و جلوی آن را خواهد کرد.

سیگال مندلکر، معاون امور تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه‌داری امریکا همزمان با تحریم دو ایرانی و اعلام تعقیب قضایی دو ایرانی دیگر اعلام کرده که «همزمان با انزوای روز به روز ایران در دسترسی به دلار امریکا»، به دلیل تحریم ها، مهم است که صرافی های و ارائه دهندگان خدمات ارز دیجیتالی شبکه های خود را در برابر «چنین اقدامات غیرقانونی» تقویت کنند.

این  مقام ارشد در وزارت خزانه داری امریکا گفته است که «با تلاش فراوان، ایران و دیگر رژیم‌های یاغی که به دنبال سوءاستفاده از ارزهای دیجیتال و تضعیف آن به منظور دستیابی به اهداف شرورانه خود هستند، تحت تعقیب قرار می‌دهیم.»

 

حملات سایبری؛ متهمان افراد هستند یا دولت ها؟

وزارت دادگستری امریکا می گوید هکرهای ایرانی توسط اف.بی.ای (پلیس فدرال ایالات متحده) کشف شده اند و معاون اجرایی اف.بی.ای هم اقدامات هکرهای ایرانی را «روند مداوم و فعالانه جنایت سایبری ایران» علیه موسسات خدماتی امریکا توصیف کرده است. اف.بی.ای گفته ما علیه کسانی که از پشت کامپیوترهایشان امنیت عمومی و ملی امریکا را تهدید می کنند، اعلام جرم می‌کنیم. جرایم مرتبط با حملات سایبری یک جرم مدرن است و مبارزه با آن در سطح ملی و بین المللی در حال توسعه است. در برخی از کشورها جرایم سایبری مثل حملات کامپیوتری مترادف تجاوز نظامی تفسیر شده است.

در تعریفی که پلیس فدرال امریکا از جرایم سایبری دارد هر جرمی است که در انجام آن از کامپیوتر استفاده ‌شده باشد، جرم سایبری است. در جرایم سایبری، هم افراد حقوقی مثل دولت ها دارای مسئولیت بین المللی هستند و هم اشخاصی که به انجام حملات سایبری متهم می شود، در صورت مجرم شناخته شدن، با مجازات زندان و جریمه روبه رو هستند.وضعیتی که در حال حاضر دو ایرانی تحت پیگرد از سوی دادگستری امریکا دارند، اعلام جرم علیه دو فرد است و هنوز مسئولیتی متوجه هیچ دولتی نیست.

البته مسئولیت کیفری شهروندان کشورها به معنای نفی مسئولیت‌ دولت ها نیست. در یک پرونده ممکن است فردی که  متهم سایبری است تبعه همان کشوری نباشد که دارای مسئولیت بین المللی شده است. یعنی ممکن است  مثلا فرد متهم شهروند ایران باشد اما دولتی که متهم شده، مثلا دولت روسیه باشد.

ایالات متحده در این مقطع مسئولیت این دو شهروند ایرانی تحت پیگرد را به نظام جمهوری اسلامی ایران یا هیچ دولت دیگری رسما تسری نداده است. در صورتی که دادگستری امریکا تخلفی از قوانین بین المللی را در اقدام این هکرها شناسایی سپس آن را به طور مثال متوجه دولت کند، موضوع از مسئولیت کیفری این دو ایرانی به مسئولیت بین المللی مثلا دولت ایران افزایش پیدا می کند. اگر این دو ایرانی در حال حاضر وارد حریم قضایی ایالات متحده شوند، احتمال دستگیری و بازداشت آنها وجود دارد. امریکا می گوید پرونده این باجگیری سایبری بسته نشده و تحقیق درباره احتمال وجود افراد دیگری در آن ادامه دارد.

منبع:ایران وایر


فهرست مطالب فرامرز داور در سایت پژواک ایران 

*پیشنهاد تعقیب بین‌المللی مقام‌های جمهوری اسلامی  [2024 Mar] 
* خامنه‌ای «کسالت دارند» و خاتمی «نزد وزیر اطلاعات گریه کرده»  [2024 Jan] 
*ماموران ک‌گ‌ب در ایران؛ جولان با اسناد جعلی در تهران  [2023 Dec] 
* کاخ شاه ایران، ۵۰ سال پیش از حمله حماس به اسراییل  [2023 Oct] 
*میدان آرش؛ ثروتی که کویت و عربستان منکر سهم ایران شدند   [2023 Sep] 
* خودداری جمهوری اسلامی از ارسال نظر به دیوان لاهه درباره اشغال فلسطین   [2023 Aug] 
*قراردادهای ننگین؛ عراق با گاز و پول ایران چه کرد؟   [2023 Jul] 
*ظریف پیشنهاد کرده بود ایران اعلامیه خروج از ان‌پی‌تی بدهد  [2023 Jun] 
* ورود احتمالی پول از عربستان، نشانه سرمایه‌گذاری خارجی یا دفع خطرات ایران؟  [2023 Jun] 
* هیرمند و هامون؛ اختلاف طالبان و جمهوری اسلامی از کجا می‌آید؟   [2023 May] 
*راهنمای تحریم‌های ایران دوره بایدن؛ تشدید چشمگیر تحریم تا اسفند ۱۴۰۱  [2023 Mar] 
*رفتار پرخطر در فردو؛ بازگشت پنهان کاری‌های اتمی ایران   [2023 Feb] 
*جمهوری اسلامی گرفتار در تله دیگر مسکو  [2022 Nov] 
* انفجار آمیا؛ ابعاد تازه دعوای آرژانتین با دو متهم بلندپایه در دولت رئیسی  [2022 Feb] 
*آیا پرونده سرنگونی هواپیمای اوکراینی با موشک‌های سپاه به دیوان لاهه می‌رود؟   [2022 Jan] 
* عواقب استفاده از هلال احمر ایران به نفع یکی از طرف‌های جنگ در خارج  [2022 Jan] 
*چرا چین به دنبال نجات برجام است؟   [2021 Dec] 
*تجهیزات واکسن در چمدان دیپلماتیک سفیر؛ سخنان مخبر چه پیامدی برای ایران دارد؟   [2021 Dec] 
* روسیه چگونه ایران را در تقسیم دریای خزر تنها گذاشت؟   [2021 Nov] 
*درخواست عجیب ظریف از وزیر دفاع   [2021 Sep] 
*دوربین‌ها شکسته، ذخایر اورانیوم افزایش یافته؛ گزارش بسیار منفی آژانس درباره ایران  [2021 Sep] 
*تمدید توافق ایران با آژانس، بازبینی یک پرونده حساس و قدیمی   [2021 May] 
*بمبی که ساخته نشد؛ اسناد اتمی سرقت‌شده از جمهوری اسلامی در یک کتاب   [2021 May] 
*دلیل ارزیابی متفاوت ایران و اروپا از واژه «پیشرفت» در مذاکرات وین چیست؟   [2021 May] 
*خشم سپاه، کینه روسیه؛ آثار مصاحبه ظریف بر آینده او   [2021 Apr] 
*اگر تحریم‌ها رفع شوند، ایران به وضعیت نسبتا عادی بازمی‌گردد؟   [2021 Apr] 
*۱۰ ابهام در گزارش جدید ایران درباره سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی  [2021 Mar] 
* صفحه نخست » حقایق تازه کشف‌شده درباره شلیک به هواپیمای اوکراینی   [2021 Feb] 
*چرا عکس ظریف با رهبران طالبان تکان‌دهنده است؟   [2021 Feb] 
*پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران؛ خرید جنگ‌افزار راحت‌تر است یا دارو؟   [2020 Oct] 
*اسرار جنگ؛ کمک نظامی آمریکا به ایران، سه برابر کمک به عراق  [2020 Sep] 
*طراح مکانیسم ماشه شورای امنیت علیه ایران، لاوروف، وزیر خارجه روسیه بود  [2020 Aug] 
*اسدالله اسدی؛ محاکمه در اروپا با اتهامی که در جمهوری اسلامی حکم اعدام دارد   [2020 Jul] 
*شورای عالی امنیت ملی چه چیزی درباره انفجار در نطنز می‌داند که نمی‌خواهد بگوید؟   [2020 Jul] 
*خاطرات جان بولتون؛ اشتباه محاسباتی تهران و خطری که گذشت   [2020 Jun] 
*ایران و یکی از منفی‌ترین گزارش‌های آژانس در دو دهه گذشته  [2020 Jun] 
*شیوع کرونا و نمایش پیکر فرسوده نظام جمهوری اسلامی   [2020 Mar] 
*پیامد رد پیشنهاد آمریکا در کنترل کرونا برای ایران چیست؟   [2020 Mar] 
*مسوول سرنگونی مرگبار هواپیما بر فراز تهران کیست؟   [2020 Jan] 
*کمتر از یک روز پس از انتشار این پیام، سردار سلیمانی در عراق ترور شد   [2020 Jan] 
*فرهنگ اصطلاحات جمهوری اسلامی در اشاره به اعتراضات   [2019 Nov] 
*اقدام بی‌سابقه امریکا برای مقابله با ایران   [2019 Oct] 
*اتهام امریکا به بانک هالک ترکیه: تبدیل پول ایران به طلا به بهانه خرید دارو و غذا   [2019 Oct] 
*دیدار مرد خنجردار با آیت‌الله خامنه‌ای و محکوم شدن ایران به پرداخت غرامت   [2019 Aug] 
*سپاه پاسداران چگونه مصونیت دیپلماتیک ایران در آمریکا را از بین برد؟   [2019 Jul] 
*نامه‌نگاری‌های اوباما با خامنه‌ای؛ جزئیات نامه‌های «فدایت شوم» چه بود؟   [2019 May] 
*معنی مهم رد پیشنهاد ظریف برای تبادل زندانی با امریکا چیست؟   [2019 Apr] 
*مهلت خطرناک گروه ویژه اقدام مالی به ایران   [2019 Feb] 
*تحریم ایرانی‌های دخیل در باج‌گیری با بیت کوین از سوی آمریکا   [2018 Dec]