PEZHVAKEIRAN.COM آهو دریایی نشان داد که تن زن مکان سیاسی است و آزادی زن شرط آزادی ملت ایران
 

آهو دریایی نشان داد که تن زن مکان سیاسی است و آزادی زن شرط آزادی ملت ایران
شهلا شفیق

 آهو دریایی شوکی بزرگ و در عین حال نوعی انتظار برای حرکت بعدی در جامعۀ ایران ایجاد کرد. او نشان داد که تن زنان مکانی سیاسی است و در جمهوری اسلامی ایران این مکانیّت سیاسی عریان‌تر از هر جا است، زیرا، حجاب اجباری پرچم این نظام است که می‌خواهد با تحمیل آن این تن و از این رهگذر کلیّت جامعۀ ایران را مهار و کنترل کند. تصویری که آهو دریایی با اقدام خود، با نیمه برهنه کردن خود در واکنش به تحمیل حجاب اجباری ارائه کرد، این است : من تسلیم این تحمیل نمی شوم و آزادی زنان ایران شرط آزادی ملت ایران است.

اقدام زن جوان ایرانی خانم آهو دریایی در اعتراض به حجاب اجباری و خشونت عاملان تحمیل آن بار دیگر موجی از همبستگی و توجه جهانی را نسبت به مسئلۀ زنان و مبارزۀ آنان علیه نظام سرکوب و تبعیض جنسیتی در ایران باعث شد. بسیاری از خانم آهو دریایی به عنوان نماد جدید مقاومت زنان ایران یاد می کنند. اما، چه معنایی در پس این نماد و تصویری که خانم دریایی با مقاومت خود ارائه کرده نهفته است؟ شهلا شفیق، جامعه شناس و نویسندۀ مقیم پاریس در پاسخ به این پرسش از جمله گفته است :  

"متاسفانه ما هنوز از صدای خانم آهو دریایی در توضیح دلایل و انگیزه‌های او محروم هستیم و ناگزیریم تصویری را که او با اقدامش به ما ارائه کرده توضیح بدهیم. این تصویر برای جهان تکان دهنده بود و من این را به عینه در واکنش‌های مطبوعات و رسانه‌های فرانسوی می بینیم که جملگی خانم دریایی را نماد جدید مقاومت زنان در ایران به طور اخص و در جهان به طور اعم تعریف می‌کنند. این تصویر، اما، بدون در نظر گرفتن متن یا تاریخ سیاسی-اجتماعی مبارزات و مقاومت زنان ایران به ویژه علیه حجاب اجباری طی چهل و پنج شش سال گذشته قابل فهم نیست. زیرا، حجاب اجباری پرچم سرکوب ایدئولوژیک در ایران است که از خلال سرکوب تن زنان صورت می پذیرد. به عبارت دیگر، کنترل و مهار تن زنان پرچمی است برای مهار و کنترل کل جامعۀ ایران و تحمیل ایدئولوژی تمامیت خواه اسلامگرایان حاکم بر این کشور.

از یاد نبریم که حجاب سوزان از اقدام های برجستۀ خیزش "زن، زندگی، آزادی" پس از کشته شدن مهسا امینی به دست پلیس گشت ارشاد بود وقتی که معترضان در خیابان‌ها از جمله فریاد می زدند : "هیز تویی، هرزه تویی، زن آزاده منم" و حکومت و حکومتیان نیز معترضان را به تبلیغ برهنگی از خلال ضدیت شان با حجاب اجباری متهم می کردند...

در هر حال، اقدام آهو دریایی شوکی بزرگ و در عین حال نوعی انتظار برای حرکت بعدی در جامعۀ ایران ایجاد کرد. اکنون همه منتظرند ببینند که اقدام بعدی چیست؟ آنچه واضح است این است که جامعه در اقشار و گرایش‌های مختلفش رفته رفته به حمایت از این زن جوان روی آورده و او را نه فقط اسیر نظام اسلامی می داند، بلکه اقدام او را ادامۀ مبارزات چهار و نیم دهۀ گذشتۀ زنان علیه تحمیل حجاب اجباری تعریف می‌کند.

 

چنانکه پیش از این گفته و نوشته‌ام تن زنان مکانی سیاسی است و در جمهوری اسلامی ایران این مکانیّت سیاسی را عریان‌تر از هر جا می بینیم، زیرا، حجاب اجباری پرچم این نظام است و جمهوری اسلامی این پیام را به جهان می دهد که تن زنان یک مکان سیاسی است و می خواهد با تحمیل حجاب اجباری این تن و از این رهگذر کلیّت جامعۀ ایران را مهار و کنترل کند. تصویری که آهو دریایی با اقدام خود، با نیمه برهنه کردن خود در واکنش به تحمیل حجاب اجباری ارائه می کند، این است : من تسلیم این تحمیل نمی شوم. این پیامی است که اقدام آهو دریایی به کل جامعۀ ایران منتقل می‌کند. یعنی این که آزادی زنان ایران شرط آزادی ملت ایران است. خیزش "زن، زندگی، آزادی" نشان داد که ملت ایران هم این پیام را خوب فهمیده و پذیرفته است و به همین خاطر شعار "زن، زندگی، آزادی" را به عنوان نقشۀ ایران آینده می داند. خوب که بنگریم، می بینیم که به جز این نیز راهی برای خروج از وضعیت اسفباری که رژیم اسلامی ایران طی این چهل و پنج و شش سال به وجود آورده، باقی نمانده است.

منبع:رادیو فرانسه


شهلا شفیق

*آهو دریایی نشان داد که تن زن مکان سیاسی است و آزادی زن شرط آزادی ملت ایران  [2024 Nov] 
*آزادی حمید نوری؛ رسوایی سیاست در برابر مقام عدالت  [2024 Jun] 
*توماج و تتلو؛ تصویر تمام‌قد یک حکومت در دو سرنوشت متضاد  [2024 Apr] 
*يک‌سالگی انقلاب «زن زندگی آزادی»؛ پايان يا تداوم؟  [2023 Sep] 
*میان تاریخ و آینده: مکان‌های خاطره  [2023 Aug] 
*انقلاب مهسا؛ پادزهر شرنگ کشنده جمهوری اسلامی  [2023 Mar] 
*محاکمه حميد نوری؛ آموزه‌های عدالت برای امروز و فردای ايران  [2023 Jan] 
*احکام قتل معترضان؛ بن‌بست سادو-فاشيسم مقدس  [2022 Dec] 
*گيسوی چنگ و نام رمز ژينا-مهسا  [2022 Sep] 
*سلمان رشدی و فتوای قتل رمان  [2022 Aug] 
*حجاب اجباری؛ دغدغه‌ای حاشيه‌ای يا اصل موضوع؟  [2022 Jul] 
*انتخابات فرانسه؛ خانم لوپن همان کالای پدرش را می‌فروشد  [2022 Apr] 
*عید نو و قفل زندان  [2022 Mar] 
*شرح خاموشی یک نویسنده  [2022 Mar] 
*بودن و شدن در تبعيد – از فرودها و فرازها   [2022 Feb] 
*زنجير و زنجيره‌های قتل نويسنده  [2022 Jan] 
*در باب کج‌اندیشی و کج‌رفتاری مدعیان چپ انقلابی  [2022 Jan] 
*پیرامون محاکمه حمید نوری؛ پرسش هائی از کج اندیشان و کج رفتاران مدعی «چپ»  [2021 Dec] 
*گلو فشردگان  [2021 Dec] 
*در میان دو زمان/ بابک مینا  [2021 Oct] 
*پیامدهای سانسور فراگیر در ایران؛ سلب قدرت از مردم و تسلط دروغ بر جامعه  جواد عباسی توللی [2021 Oct] 
*مرتضی آوینی و غزاله علیزاده: اسلامیست‌ها و جنس زن  [2021 Apr] 
*اسلام‌گرایی، انقلاب ایران و فمینیسم اسلامی   [2021 Apr] 
*چه خبر از بهار؟   [2021 Mar] 
*زنان، خشونت و قدرت ... و عشق   [2020 Nov] 
*اظهارات امانوئل مکرون و چاپ کاریکاتور بهانه‌ای برای راه انداختن جنگ ایدئولوژیک از سوی اسلامگرایان است  [2020 Oct] 
*قتل آموزگار در فرانسه؛ آيا لائيسیته فرانسوی مشوق اسلام‌هراسی است؟  [2020 Oct] 
*مذهب و سیاست  [2020 Sep] 
*برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و اعتماد عمومی از دست رفته   [2020 Jul] 
*تتلو، پنجره‌ای باز به بحران جامعه ایرانی  [2020 May] 
*ايران کرونا زده و سلاح هزل  [2020 Apr] 
* زنان آتش به جان ايران چه فرياد می زنند ؟   [2019 Oct] 
*دهه شصت، کشتار مخالفان و پروپاگاندای جمهوری اسلامی: جای قربانی و جلاد عوض می‌شود  [2019 Aug] 
*تابستان سياه ٦٧: سکوت‌ها چه می گويند؟   [2019 Aug] 
*همه نام های بهمن   [2019 Apr] 
*ملاقات ایرانی سیمون دوبووآر  [2019 Feb] 
* مسئله دختران خیابان انقلاب فراتر از «سبک زندگی» است  [2019 Jan] 
*آنچه ديدم و آنچه نديدم ‏   [2018 Jun] 
*ايرانيان و دونالد ترامپ  [2018 Jan] 
*اعتراضات اخیر در ایران نشانِ قطع امید از امکان اصلاحات در این نظام است   [2018 Jan] 
*فکرو ذکر بنیادگرایان مذهبی، بدن زنان است  [2016 Nov] 
*تعرضات جنسی در کلن: نقطه های تاريک  [2016 Jan] 
*چرا کالای پیشنهادی اسلامگرایان برای برخی از جوانان جذابیت دارد؟  [2015 Feb] 
*نقش بر خون  [2015 Jan] 
*حجاب ، دروغ و آزادی های يواشکی  [2014 Jun] 
*برهنگی گلشيفته   [2012 Jan] 
*ماجرای استراس کان و رابطه‌ی قدرت و سکس  [2011 May] 
* قبای دفاع از خلق فلسطين و دم خروس يهودی ستيزی !   [2011 May] 
*فمينيسم اسلامی، ابداع غرب، گفت‌وگوی هفته‌نامه چارلی هبدو فرانسه با شهلا شفيق  [2011 May] 
*مبارزه برای حقوق زنان، اهرمی پايه ای برای رسیدن به دموکراسی بوده و خواهد بود   [2011 Mar] 
*سخنی از عشق که می ماند  [2011 Jan] 
*انقلاب 1357تا چه شد که در مستی ...   [2010 Feb] 
* از ميرزاده عشقی تا مجيد توکلی ها  [2009 Dec] 
*ما ، احسان و کردستان و ...  [2009 Nov] 
*اشک های نازک افشار ، بُهت کلوتيد ريس و ملال رنجبار زيد آبادی  [2009 Aug] 
*جهاد "توبه" و جنبش های مدنی  [2009 Aug] 
*جنبش اعتراضی و زنان  [2009 Jul] 
*امروز  [2009 Jun] 
*از پس‌لرزه سرد انتصابات  [2009 Jun] 
*از تب سبز انتخابات اسلامی !  [2009 Jun] 
*از سرخی گلهای حجاب زهرا رهنورد  [2009 May] 
*زهر بهر کدام دشمن و مهره بهر کدام دوست؟ پاسخ به آقای علی اصغر حاج سيد جوادی  [2008 Mar] 
*بر ما چه می‌رود؟   [2008 Feb]