اظهارات امانوئل مکرون و چاپ کاریکاتور بهانه‌ای برای راه انداختن جنگ ایدئولوژیک از سوی اسلامگرایان است
شهلا شفیق

 
صدا ۱۶:۱۴
شهلا شفیق، جامعه شناس و تحلیل گر مسائل ایران
شهلا شفیق، جامعه شناس و تحلیل گر مسائل ایران RFI \ MOSTAFA KHALAJI
۲۰ دقیقه

سخنان امانوئل مکرون، رئیس جهوری فرانسه، در مراسم ادای احترام ملی به ساموئل پَتی، دبیری که به سبب استفاده از کاریکاتورهای منتشر شده در نشریات و از جمله کاریکاتوری از پیامبر اسلام برای آموزش و گفتگو در بارۀ آزادی بیان کشته شد، با واکنش های شدید رهبران برخی از کشورهای مسلمان و تظاهرات مردم در شماری از آنها روبرو شد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه که در هفته های اخیر به دلیل سیاست های دخالت جویانه خود در آبهای مدیترانۀ شرقی و لیبی و سوریه مورد انتقاد امانوئل مکرون قرار گرفته بود، بیش از همه فرصت را مناسب یافت و با برپا کردن جنجال در این زمینه خواستار تحریم کالاهای فرانسه شد. در برخی دیگر کشورها نظیر عراق و کویت و پاکستان نیز تظاهراتی بر پا گردید و در ایران نیز مقامات رسمی و غیر رسمی برای سبقت گرفتن بر یکدیگر در این زمینه به تلاش افتادند.

رئیس جمهوری فرانسه در سخنان روز چهارشنبۀ خود با اشارۀ تلویحی به اهمیت طنز و کاریکاتور در این کشور به عنوان یکی از اشکال بیان و بنا بر این لزوم حمایت از آن تاکید کرده بود که این کشور طنز و کاریکاتور را کنار نمی‌گذارد.

سخن کلی او در این زمینه و بویژه تصمیمات دولت در پیگیری دست اندرکاران مستقیم و غیرمستقیم قتل دبیر فرانسوی و از جمله انجمن‌های اسلامگرائی که به بهانۀ اشاعۀ اسلام به افراط پروری روی آورده‌اند، به اسلام ستیزی تعبیر شد تا با اتکا بر آن ایجاد هیجان و غوغا آسان‌تر صورت گیرد.

در حالیکه «شورای مسلمانان فرانسه» با انتشار بیانیه‌ای در این زمینه یادآوری کرد که «فرانسه کشوری است که در آن مسلمانان مورد آزار قرار ندارند و آزادانه مساجد خود را بنا می‌کنند و مراسم و مناسک دینی خود را به جا می‌آورند»، گروه‌های اسلامگرای خارج از فرانسه، بر طبل تبلیغات علیۀ این کشور می‌کوبند.

چه میزان از تنش‌های ایجاد شده در این زمینه بر پایۀ سوء تفاهمات و ناآگاهی‌ها شکل گرفته است؟ چه بخش از آنها از عدم درک ارزش‌های متقابل ناشی شده است؟ چه مقدار با سوء استفاده از موقعیت برای دمیدن بر آتش اختلاف دیگرگونه جلوه داده می‌شود؟ و چه میزان نیز بازتاب اختلاف جدی و تفاوت عمیق جهان نگری آنهاست؟

شهلا شفیق، جامعه شناس و نویسندۀ ساکن فرانسه، بر این نکته تاکید می‌کند که مسلمانان از حداقل یک قرن پیش به صورت گسترده در فرانسه می‌زیسته‌اند و در انجام مراسم مذهبی خود آزاد بوده‌اند. آنچه از دهۀ هشتاد به اینسو رشدی فزاینده داشته گرایش‌های موسوم به اسلامیسم و بهره وری‌های سیاسی و ابزاری از اسلام است. او تاکید می‌کند که «موضوع بر سر مذهب نیست، بلکه در بارۀ ایدئولوژی برگرفته از آن، یعنی اسلامیسم است».

او با یادآوری شماری تجربیات تاریخی تاکید می‌کند که چاپ چند کاریکاتور بهانه‌ای بیش نیست و تاکید می‌کند که رویدادهائی مشابه آنچه در فرانسه رخ داد، پیش از این نیز بی آنکه کاریکاتوری وجود داشته باشد در الجزایر وایران و دیگر کشورهای مسلمان رخ داده است و این تنها یک جنگ ایدئولوژیک است.

منبع:رادیو فرانسه


شهلا شفیق

*گيسوی چنگ و نام رمز ژينا-مهسا [2022 Sep] 
*سلمان رشدی و فتوای قتل رمان [2022 Aug] 
*حجاب اجباری؛ دغدغه‌ای حاشيه‌ای يا اصل موضوع؟ [2022 Jul] 
*انتخابات فرانسه؛ خانم لوپن همان کالای پدرش را می‌فروشد [2022 Apr] 
*عید نو و قفل زندان [2022 Mar] 
*شرح خاموشی یک نویسنده [2022 Mar] 
*بودن و شدن در تبعيد – از فرودها و فرازها  [2022 Feb] 
*زنجير و زنجيره‌های قتل نويسنده [2022 Jan] 
*در باب کج‌اندیشی و کج‌رفتاری مدعیان چپ انقلابی [2022 Jan] 
*پیرامون محاکمه حمید نوری؛ پرسش هائی از کج اندیشان و کج رفتاران مدعی «چپ» [2021 Dec] 
*گلو فشردگان [2021 Dec] 
*در میان دو زمان/ بابک مینا [2021 Oct] 
*پیامدهای سانسور فراگیر در ایران؛ سلب قدرت از مردم و تسلط دروغ بر جامعه  [2021 Oct] 
*مرتضی آوینی و غزاله علیزاده: اسلامیست‌ها و جنس زن [2021 Apr] 
*اسلام‌گرایی، انقلاب ایران و فمینیسم اسلامی  [2021 Apr] 
*چه خبر از بهار؟  [2021 Mar] 
*زنان، خشونت و قدرت ... و عشق  [2020 Nov] 
*اظهارات امانوئل مکرون و چاپ کاریکاتور بهانه‌ای برای راه انداختن جنگ ایدئولوژیک از سوی اسلامگرایان است [2020 Oct] 
*قتل آموزگار در فرانسه؛ آيا لائيسیته فرانسوی مشوق اسلام‌هراسی است؟ [2020 Oct] 
*مذهب و سیاست [2020 Sep] 
*برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و اعتماد عمومی از دست رفته  [2020 Jul] 
*تتلو، پنجره‌ای باز به بحران جامعه ایرانی [2020 May] 
*ايران کرونا زده و سلاح هزل [2020 Apr] 
* زنان آتش به جان ايران چه فرياد می زنند ؟  [2019 Oct] 
*دهه شصت، کشتار مخالفان و پروپاگاندای جمهوری اسلامی: جای قربانی و جلاد عوض می‌شود [2019 Aug] 
*تابستان سياه ٦٧: سکوت‌ها چه می گويند؟  [2019 Aug] 
*همه نام های بهمن  [2019 Apr] 
*ملاقات ایرانی سیمون دوبووآر [2019 Feb] 
* مسئله دختران خیابان انقلاب فراتر از «سبک زندگی» است [2019 Jan] 
*آنچه ديدم و آنچه نديدم ‏  [2018 Jun] 
*ايرانيان و دونالد ترامپ [2018 Jan] 
*اعتراضات اخیر در ایران نشانِ قطع امید از امکان اصلاحات در این نظام است  [2018 Jan] 
*فکرو ذکر بنیادگرایان مذهبی، بدن زنان است [2016 Nov] 
*تعرضات جنسی در کلن: نقطه های تاريک [2016 Jan] 
*چرا کالای پیشنهادی اسلامگرایان برای برخی از جوانان جذابیت دارد؟ [2015 Feb] 
*نقش بر خون [2015 Jan] 
*حجاب ، دروغ و آزادی های يواشکی [2014 Jun] 
*برهنگی گلشيفته  [2012 Jan] 
*ماجرای استراس کان و رابطه‌ی قدرت و سکس [2011 May] 
* قبای دفاع از خلق فلسطين و دم خروس يهودی ستيزی !  [2011 May] 
*فمينيسم اسلامی، ابداع غرب، گفت‌وگوی هفته‌نامه چارلی هبدو فرانسه با شهلا شفيق [2011 May] 
*مبارزه برای حقوق زنان، اهرمی پايه ای برای رسیدن به دموکراسی بوده و خواهد بود  [2011 Mar] 
*سخنی از عشق که می ماند [2011 Jan] 
*انقلاب 1357تا چه شد که در مستی ...  [2010 Feb] 
* از ميرزاده عشقی تا مجيد توکلی ها [2009 Dec] 
*ما ، احسان و کردستان و ... [2009 Nov] 
*اشک های نازک افشار ، بُهت کلوتيد ريس و ملال رنجبار زيد آبادی [2009 Aug] 
*جهاد "توبه" و جنبش های مدنی [2009 Aug] 
*جنبش اعتراضی و زنان [2009 Jul] 
*امروز [2009 Jun] 
*از پس‌لرزه سرد انتصابات [2009 Jun] 
*از تب سبز انتخابات اسلامی ! [2009 Jun] 
*از سرخی گلهای حجاب زهرا رهنورد [2009 May] 
*زهر بهر کدام دشمن و مهره بهر کدام دوست؟ [2008 Mar] 
*بر ما چه می‌رود؟  [2008 Feb]