برای بهبود اوضاع ایران، منتظر رهبری و رهبران نباشیم!
احد قربانی دهناری

 

Ahad_Ghorbani_Dehnari.jpgجستارگشائی

سطح انسجام و پختگی رهبران مخالف رژیم، با سطح نارضائی و عمق فلاکت مردم همخوانی ندارد. برای رشد جنبش نباید منتظر رهبران باشیم بلکه، باید وزن و اهمیت قدم‌های خود‌مان، هر چند کوچک را در اعتلای جنبش و تاثیر کارهای تک تک ما در رشد جنبش درک کنیم و آستین بالا بزنیم و در سرنوشت کشورمان فعالانه شرکت کنیم.

رهبران بدون ما و ما بدون رهبران کاری از پیش نمی بریم. برای همین باید هر کجا هستم متشکل شوم و رهبران را در انسجام جنبش کمک کنیم. رهبران نیز باید با تدقیق برنامه و آگاهی به اینک ایران فردا یک ایران کثرت‌گراست، همگامی و همکاری و رواداری با دیگر رهبران را تمرین کنند. جنبش بدون همگامی، هماهگی، سازمان و نهاد ضربه‌پذیر و سرکوب‌شدنی است. خود متشکل شویم، از رهبران بخواهیم و همکاری و همگامی کنیم و به رشد جنبش کمک کنیم.

آنها که ساختند

هر آنچه مردم کشورهای آزاد، مرفه و پیشرفته جهان به دست آوردند، نتیجه‌ی تلاش جمعی آنهاست. اکثر خانه‌های کشورِ با خاک یکسان شده‌ی آلمان پس از جنگ جهانی دوم را زنان آلمان ساختند. ۷٫۵ میلیون آلمانی عمدتن مرد در جنگ کشته شده‌ بودند که شامل تقریبن ۸٫۸۶ درصد جمعیت آلمان می‌شد و عده زیادی مردان هم در زندان بودند. اکثر قریب به اتفاق زیرساخت کشور و زیرسازی راه آهن‌سراسری و جاده‌های سوئد را کارگران سوئد با نیروی بدنی خود قبل از دسترسی داشتن به ماشین‌های‌راه سازی ساختند.

ناهمخوانی سطح تشکل با وسعت نارضایتی مردم

مردم ایران یکی از سخت‌ترین دوران تاریخ ایران را تجربه می کنند. گرانی، بیکاری میلیونی، نابودی منابع طبیعی، عدم امید جوانان به آینده، فساد نهادینه شده، بحران رابطه با کشورهای جهان فقط چند نمونه از نتایج بی‌کفایتی و سوء مدیریت مدعیان نمایندگان خدا و امام زمان است.

بی‌کفایتی، بی‌برنامه‌گی، بی‌عملی و فساد همه جانبه این رژیم چاره‌ناپذبر و اصلاح‌ناپذیر است. اما، رژیم هر آنکس که امکان بسیج مردم برای انتقال قدرت از دست بی‌کفایت این حکومتگران بنام خدا و به کام گرسنه و فاسد عده‌ای معدود روحانیون و ژن‌های برتر را داشت در ایران و حتی در خارج از ایران از میان برداشت.

سیاهه قتل توانگران بسیج مردم طولانی است: از قتل عام زندانیانی که محکومتشان تمام شده بود تا قتل‌های زنجیره‌ای، تا ترور زنده یادان پروانه اسکندری و داریوش فروهر، محمد مختاری، محمدجعفر پوینده، عبدالرحمان قاسملو، شاپور بختیار، سروش کتیبه، عبدالرحمان برومند، کاظم رجوی، شهریار شفیق، علی‌اکبر طباطبایی، بیژن فاضلی، فریدون فرخزاد، صدیق کمانگر، رضا مظلومان، غلامعلی اویسی، عبدالله قادری‌آذر، صادق شرفکندی، همایون اردلان، فتاح عبدلی، نوری دهکردی، ستار بهشتی و صدها تن دیگر عاشقان سینه چاک ایران و مردمش.

در نتیجه‌ی این نسل کشی جمهوری اسلامی ایران، در نتیجه‌ی سرکوب و جلوگیری از سازمان یافتن همه تشکل‌های مردمی و صنفی مردم ما، سطح تشکل نهادی و سازمانی مردم ما با سطح نارضایتی مردم ما همخوانی ندارد. جنبش باید تشکل خود را ایجاد کند.

تشکل برای انسجام و پیدایش رهبری

ما نباید منتظر رهبری و رهبران باشیم. ما باید خودمان را در سازمان‌های کوچک متشکل و با حمایت از مبارزه مردم به جان آمده تجربه سیاسی و تشکیلاتی خود را تکامل بخشیم. هر جا و هر کجا هستیم باید جمع‌های کوچک خود را سازمان دهیم. با این ماشین سرکوب رژیم، ما وسع و توانائی سازمان‌های بزرگ و سراسری نداریم. برای سازمان‌های بزرگ و سراسری باید منتظر نضج و پختگی بیشتر جنبش شویم. ولی الان همه ما امکان بوجود آوردن جمع کوچک سیاسی-اجتماعی را داریم. سازمان کوچک و پرتحرکی که با مطالعه، تبلیغ و ترویج، شرکت در سازندگی و حفظ محیط زیست با جنبش مردم همگام و همراه می‌شود.

رهبری جنبش در جریان مبارزه رشد می کند، بدون تجربه مبارزاتی رهبری کارا و قابل اطمینان تربیت نمی شود. بدون تشکل‌های کوچک و گسترده و فراگیر در سراسر رهبری معنی و کارائی ندارد و هیچ حرکتی را نمی تواند پیش ببرد.

گروه‌های کوچک از یک سو می توانند و باید شخصیت‌ها و رهبران و سازمان‌های مبارز را با نیاز جنبش آشنا کنند و از سوی دیگر و با بررسی و نقد و حمایت برنامه‌های گوناگون آنها در رشد و گسترش و برآمدن شخصیت‌ها و سازمان‌های رهبری جنبش کمک کنند. مناسب‌ترین شکل سازمانی در شرایط کنونی سازمان‌های منضبط و کوچک با اعضای مرتبط کم و هسته‌های متعدد و کوچک، جدا و غیرمتمرکز است.

اشکال سازمانی سنتی می تواند و باید با بکارگیری رسانه‌های اجتماعی مدرن قدرت تبلیغی، ترویجی و آموزشی خود را تقویت کند. کار جدی در رسانه‌های اجتماعی پلی ارتباطی جدی و مطمئن بین نیروهای داخل و خارج کشور نیز است که هر کدام امکانات و توان‌هائی دارند که مکمل هم هستند و برای رشد جنبش ضروری.

با نگاه به نیروهای فعال در جنبش روشن می‌شود، جنبش ضد رژیم یک رهبر بلامنازع نخواهد داشت و نمی‌تواند داشته باشد بلکه، رهبرانی مختلف خواهد داشت. از اینرو، گفتگو و رواداری در جنبش ما نقش کلیدی دارد. رهبران جنبش باید استادان گفتگو، سازش و پیداکردن مخرج مشترک باشند. باید متخصصان کار جبهه‌ای و کثرت‌گرایانه باشند. نه ترکیب جامعه ما، نه تنوع ایدئولوژیک و مذهبی و نه رشد سیاسی مردم ما رهبری دیکتاتور، بلامنازع و سازش‌ناپذیر را دیگر نمی‌پذیرد. جنبش مبارز ضدرژیم علیرغم تنوع و اختلاف، نقاط مشترک جدی و اساسی دارد که آزادی و رفاه مردم ما اصلی ترین آن است. باید بر این اشتراکات سرمایه‌گذاری کرد و برای یک جامعه کثرت‌گرا رزمید.

آنچه در جامعه ما فقدان آن به روشنی درک می شود کثرت‌گرائی و آزادی احزاب و امکان مردم برای تشکیل نهادهای اجتماعی و سیاسی مستقل و انتقال قدرت سیاسی از طریق مسالمت‌آمیز بر اساس رای مردم است. دموکراسی در ایران ما، دیکتاتوری اکثریت درک می‌شود و اقلیت امکان فعالیت سیاسی برای اکثریت شدن را ندارد. از اینرو، رواداری، احترام متقابل و شیوه‌ی کار با سازمان‌های رقیب و مخالف، باید تمرین شود تا در جنبش امروز و فردای ایران آزاد نهادینه شود.

تجربه شهریاری‌ها نباید فراموش شود. شاه خدا بیامرز چشم دیدن نهادهای و انسان‌های مبارز و اصلاح‌طلب را نداشت، از یک سو آنها می‌کشت و از سوی دیگر صادقان و مشتاقان مبارزه و مردم را با تشکیل گروه‌های دروغین و یا نفوذ در گروه‌های سیاسی شناسائی و به دام می انداخت و نابود می‌کرد. شاه با این سرکوب جبهه ملی و چپ‌ها، یعنی اصلی‌ترین حامیان اصلاحات خود در ایران را نابود و دست بنیادگرایان اسلامی باز کرد. حال، صد رحمت به کفن دزد قبلی، جمهوری اسلامی در این کار از شاه و ساواک هم استادتر و هم خشن‌تر است. نباید ترسید ولی، باید خیلی هوشیار عمل کرد. فعالان سایبری جمهوری اسلامی و سربازان امام زمان، همه جا هستند، چه در داخل و چه در خارج، و برخی از مشکلات عدم همکاری و عدم شکل‌گیری نهادی نیروهای مخالف رژیم و جبهه متحدی از تشکل‌های رزمنده را باید نتیجه عملکرد این سپاهان سایبری و سربازان امام زمان دید.

جنبش سخت احتیاج دارد که اصول و برنامه‌های آتی خود را تدقیق و معرفی کند. همه گروه‌ها، سازمان‌ها، شخصیت‌ها باید اصول و برنامه‌های آتی خود را معرفی کنند تا تفاوت‌ها و تشابه‌ها آشکار شود. این برنامه‌های تدقیق شده اگر با رواداری و سعه‌صدر بررسی و نقد شود کمک بزرگی هم به رشد آگاهی ما و هم به نزدیکی نیروها می‌کند. از آن میان، نیروهای جنبش باید مواضع خود را در باره سکولاریسم، جدائی دین از دولت و عدم دخالت دین در دولت و دولت در اعتقادات مردم، آزادی ادیان و مذاهب، روابط با کشورهای همسایه، منطقه و جهان و .... روشن کنند تا مردم و سازمان‌های دیگر بدانند با چه نیروئی روبرو هستند.

یک کار تبلیغی ترویجی مهم جا انداختن این حقیقت است که براندازی یک رژیم نه جرم است و نه گناه، بلکه مانع شدن از تغییر مسالمت‌آمیز رژیم‌ها، تحمیل فقر، بیکاری، فساد، جنگ، دشمنی با مردم کشورهای همسایه و جهان جرم است. همانگونه که مبارزه ماندلا در جهت سرنگونی رژیم آپارتاید، جرم نبود، مبارزه ما در سرنگونی رژیمی که همه گونه تبعیض را قانونی کرده، جرم نیست بلکه عین قانون است.

کمک به شکل‌گیری رهبری جنبش

این رهبران نیستند که جنبش را بوجود می‌آورند، بلکه جنبش است که رهبران خود را تربیت می‌کند و بر‌می‌گزیند. برای مجهز کردن جنبش به رهبران باید جنبش را با نهادهای مبارزاتی مثل هسته‌ها و سازمان‌های توده‌ای و مدنی و با کارهای سیاسی، تبلیغاتی، ترویجی، افشاگرانه تقویت کرد.

معمولن قدرتِ دیکتاتورها پوشالی و مرگ آنها ناگهانی و غیرمنتظره است. همه دیکتاتورها، درست در زمانی که خیلی به قدرت خود مطمئن بودند، به طور رقت‌انگیزی فروپاشیدند. جمهوری اسلامی مستثنا نیست. برای مرگ جمهوری اسلامی آماده شویم. در هر کجا هستیم متشکل شویم: در کارخانه‌ها، در محله‌ها، در روستا‌ها، در مدرسه‌ها، در دانشگاه‌ها و . . . . همکاری و همیاری و حل‌کردن مشکلات و همگامی با مردم را تمرین کنیم. با شخصیت‌ها، سازمان‌ها و احزاب مبارز و مخالف رژیم تماس بگیریم. آنها را از وضعیت و نیاز جنبش آگاه کنیم. از آنها برنامه، فعالیت، هماهنگی و اقدام مشترک طلب کنیم. به آنها روحیه دهیم. هیچ ژنرالی بدون سربازان پیروز نشد و تاریخ سربازانی که بدون هماهنگی و رهبری سنگری را فتح کنند، نشان نداده است.

برای اجتناب از روی کارآمدن نیروهای تصادفی و امتحان نشده، برای جلوگیری از هرج و مرج پس از سرنگونی جمهوری اسلامی، مهمتر از همه برای تسریع سرنگونی جمهوری اسلامی و جلوگیری از بیش از این نابودشدن ایران ما، باید متشکل شویم و سازمان و احزاب و نهادهای خودمان پیداکنیم و به اتحاد مردم و تشکل‌ها مبارز کمک کنیم. جمهوری اسلامی رفتنی است، به انتقال قدرت و آینده ایران فکر کنیم.

احد قربانی دهناری

 

ahad.ghorbani@gmail.com

http://ahad-ghorbani.com

http://telegram.me/ahaddehnari

https://t.me/AhadGhorbaniDehnari

http://www.facebook.com/ahad.ghorbani.dehari

منبع:پژواک ایران


احد قربانی دهناری

فهرست مطالب احد قربانی دهناری در سایت پژواک ایران 

*بهارانه‌ها (۱)  [2024 Mar] 
*ترفندهای رژیم اسلامی برای به پای صندوق آوردن مردم در انتخابات نمایشی-فرمایشیِ-مهندسی‌شده  [2024 Feb] 
*اعدام ابزار سیاسی حکومت اسلامی برای ایجاد ترس و ارعاب  [2024 Jan] 
*عدم تمرکز قدرت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در ساختار گردانندگی کشور سوئد  [2024 Jan] 
*علل ناتوانی اپوزیسیون در همکاری و سازماندهی جبهه‌ای مشترک برای سرنگونی حکومت اسلامی (آسیب‌شناسی)   [2023 Nov] 
*امکانات و چالش‌های نافرمانی مدنی در ایران  [2023 Aug] 
*حق دفاع مشروع چیست؟  [2023 Aug] 
*آیا تعیین حداقل دستمزد لازم است؟  [2023 Aug] 
*چرا جمهوری اسلامی مخالف پیوستن به کنوانسیون پالرمو است؟   [2023 Jun] 
*اخلاق سیاسی در اپوزیسیون ایران  [2023 May] 
*روز جهانی زنان در ریاضیات به مناسبت زادروز مریم میرزاخانی   [2023 May] 
*چرا جمهوری اسلامی مخالف کنوانسیون پالرمو است؟   [2023 May] 
* حکومت دینی خلفای عباسی (۱۳۲ - ۶۵۶ هـ. ق)  [2023 Apr] 
*حکومت دینی خلفای اموی (۴۱ - ۱۳۲ ه‍.ق)  [2023 Mar] 
*معرفی کتاب « وزن واژه»  [2023 Mar] 
*بهارانه‌ها شادیانه‌های چکامه‌سرایان به مردم و پرچم مبارزه‌ی آنها در برابر قشریون و خودکامگان  (شعرها و ترانه های سرزمین نوروز) [2023 Mar] 
*در آداب و آئین مبارزه ائتلافی  [2023 Mar] 
*فراتر از دروغ و وقاحت: گوبلز باید به شاگردی امیرعبداللهیان بیاید   [2023 Mar] 
*حقوق تضمین‌شده‌ی اقلیت‌های گوناگون در اسناد سازمان ملل متحد برای رفع تبعیض‌ها   [2023 Feb] 
*دوم اسفند روز جهانی زبان مادری را با گسترش امکانات برای آموزش زبان مادری، گرامی بداریم!  [2023 Feb] 
*حکومت دینی خلفای راشدین  [2023 Feb] 
*بودجه ۱۴۰۲ بودجه‌ی سرکوب، جنگ‌طلبی، دروغ‌پراکنی و خرافات‌گستری از سفره‌ی فردستان  [2023 Feb] 
*حکومت دینی محمد در مدینه  [2023 Jan] 
*شکاف امیدبخش در سران حکومت اسلامی  [2023 Jan] 
*معرفی کتاب «توضیح‌المسائل کوچک برای فرودستان» اثر آگوست استریندبری  [2023 Jan] 
*ابزارهایی در جعبه ابزار انقلاب  [2022 Dec] 
*یلدا، آبیاری نهال امید و روشنایی در درازترین شب سال  [2022 Dec] 
*چرا جدایی دین از دولت (سکولاریسم) بهترین گزینه است؟  [2022 Dec] 
*« مرگ بر اصل ولایت فقیه» و همراهی روحانیون بزرگ شیعه با آن  [2022 Dec] 
*خواست‌ها و ویژگی‌های جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی»  [2022 Oct] 
*گذار از جمهوری اسلامی – چگونه؟  [2022 Oct] 
*شاهزاده‌ی عزیز، جنبش مردم ما برای براندازی حکومت اسلامی به رهبری نیاز دارد  [2022 Sep] 
*اسلام و مدرنیته  [2022 Sep] 
*سنجش اعتبار منابع اطلاعات وظیفه‌ی همه‌ی ماست  [2022 Aug] 
*سیمین بهبهانی: در کرامت زن و نکوهش جنگ  [2022 Jul] 
*سوسیال دموکراسی و دولت ِ رفاه همگانی  [2022 Jul] 
*پاسخ به چند شبهه در باره مواضع شورای ملی تصمیم  [2022 Jul] 
*سه بی‌شرمی باور نکردنی در سه سطح  [2022 Jul] 
*ضرورت و شرایط همبستگی ملی نیروهای مبارز برانداز  [2022 Jun] 
*شکل‌گیری اندیشه‌ی ولایت فقیه و فقهای برجسته‌ی مخالف آن  [2022 May] 
*ادامه‌ی جنگ پس از آزادی سرزمین‌های اشغالی جنایت کلان جمهوری اسلامی علیه مردم ایران و عراق [2022 May] 
*نگاهی به خواست‌های گارگران ایران در روز همبستگی جهانی کارگران  [2022 May] 
*نگاهی به درخواست‌های آموزگاران در روز آموزگار  [2022 May] 
* آسیب‌شناسی پراکندگی در جنبش براندازی  [2022 Apr] 
*محمد مختاری: ما نیاز به «تمرین مدارا» داریم.  [2022 Apr] 
*جنگ‌افزارهای هسته‌ای: دلهره دائمی بشریت  [2022 Apr] 
*آرزوها وپیمان‌های سالِ نوخورشیدی  [2022 Mar] 
*بهارانه‌ها  [2022 Mar] 
*خیزش دی‌ماه ۱۳۹۶ – گستره، خواست‌ها و آسیب‌شناسی  [2022 Jan] 
*آرزوها و پیمان‌های سال نوی میلادی  [2021 Dec] 
*انتخابات شیلی: آیا شیلی که مهد نئولیبرالیسم بود، گور آن نیز خواهد شد؟   [2021 Dec] 
*جشن شب یلدا، آبیاری نهال امید، شادی و روشنایی در درازترین شب سال  [2021 Dec] 
*لایحه‌ی بودجه جمهوری اسلامی برای سال ۱۴۰۱  برنامه‌ی اقتصادیی مبهم، ویرانگر، تبلیغی با تمرکز بر نظامی‌گری، رانتخواری و ایدئولوژی سرکوبگر [2021 Dec] 
*اوقاف در حکومت اسلامی و نظام سکولار  [2021 Dec] 
*آرامش دوستدار روشنگر امتناع، ناپرسایی و دینخوئی در اندیشه، کردار و رفتار ما، درگذشت  [2021 Oct] 
*بجای غنی‌سازیِ اورانیوم، آب دریا را شیرین کنید  [2021 Oct] 
*آزادی چگونه نهادینه می‌شود؟  [2021 Sep] 
*واقعیت و ایمان: به مناسبت عزاداری دهه محرم در دوران کرونا  [2021 Aug] 
*مفاهیم سیاسی که همه کنشگران باید به آن بیندیشند  [2021 Jul] 
*جان مبارز گذار از نظام تمامیت‌خواه در خطر است   [2021 Jul] 
*گذار از جمهوری اسلامی - چگونه؟  [2021 Jun] 
*شعر جلاد از موریس اوگدان شاعر امریکائی  [2021 Jun] 
*در استرس و مشغولیات روزمره بچه‌ها را فراموش نکنیم! به مناسبت روز جهانی کودک، اول ژوئن (۱۱ خرداد) [2021 May] 
*چرا نه به جمهوری اسلامی؟   [2021 May] 
*کمربند سبز آمریکا از خمینی تا طالبان: نگاهی به توافقنامه میان آمریکا و گروه طالبان  [2021 May] 
*ضرورت تشکیل جبهه‌ی گسترده‌ی گذار از جمهوری اسلامی و حزبِ سوسیال دموکرات فراگیر  [2021 Mar] 
*آسیب‌شناسی تفرقه‌ی جنبش و مردم ایران   [2021 Feb] 
*آرزوها و پیمان‌های سال نو میلادی  [2020 Dec] 
*شریعت اسلامی، حقوق اساسی و حقوق بشر  [2020 Dec] 
*رسالت جمهوری اسلامی، فلاکت مردم  [2020 Dec] 
*انتخابات ایالات متحده امریکا و جنبش ضد تمامیت‌خواهی ما  [2020 Nov] 
*دورنمای تشکیلاتی جنبش مخالف تمامیت‌خواهی در ایران  [2020 Nov] 
*کتاب «رواداری: مروری بر تسامح، تساهل و مدارا در فرهنگ و ادب ایران» «مغایر ضوابط نشر» تشخیص داده شد.  [2020 Oct] 
*شریعت و حقوق مدنی قانون چیست و چگونه به وجود می آید؟  [2020 Sep] 
* زندگینامه‌ی سیاسی بابک امیرخسروی  [2020 Aug] 
*معرفی کتاب کسوف اثر آرتور کُستلر ترجمه‌ی گلناز غبرایی  [2020 Jun] 
*قاتل رومینا اشرفی تنها پدرش کربلائی رضا نبود  [2020 Jun] 
*قاتل رومینا اشرفی تنها پدرش کربلائی رضا نبود  [2020 Jun] 
*محسن حیدریان تجسم تجربه و پیشگام درس‌گیری مبارزان ایران   [2020 May] 
*کرونا: آنچه روشن شد، آنچه در انتظار ماست، آنچه باید انجام داد  [2020 Apr] 
*نتایج انتخابات نه بزرگ به جمهوری اسلامی و ‌مشروعیت رژیم  [2020 Mar] 
*قیام آبان ۱۳۹۸ ضرورت و فوریت اتحاد نیروها را بازهم برجسته‌تر می‌کند  [2019 Nov] 
*پیاده‌روی اربعین: قدرت‌نمائی خرافات و تحمیق در ‏برابر دانش و آگاهی   [2019 Oct] 
*من نبرد دشوارِ منِ مستقل و آفریننده در فرهنگ فرد‌ستیز   [2019 Oct] 
*سکولاریسم در کشورهای عربی  [2019 Sep] 
*راز ماندگاری عاشورا  [2019 Sep] 
*ضرورت مبرم تفکر مستقل و خودسالاری  [2019 Aug] 
*سرچشمه‌ها و شیوه‌‌های گوناگون تدوین قوانین شرعی ‏اسلامی   [2019 May] 
* برای بهبود اوضاع ایران، منتظر رهبری و رهبران نباشیم!   [2019 May] 
*آیا مامور معذور است؟   [2019 Feb] 
*ما خیلی کارها می‌توانیم بکنیم  [2019 Jan] 
*چهل سالگی انقلاب بهمن: نویدها و عملکردها   [2019 Jan] 
*مبارزه ایرانیان داخل و خارج کشور مکمل یکدیگرند  [2018 Nov] 
*بحران ساختاری ژرف ایران و راه برون‌رفت از آن   [2018 Sep] 
*روز جهانی زن بر زنان زحمتکش و مبارزان برابری زنان و مردان خجسته باد!  [2018 Mar] 
*شعارهای قیام دی ماه ۱۳۹۶ برنامه مبارزه فردا   [2018 Jan] 
*نامه سرگشاده به رزمندگان پرشور خیزش ‏دی ماه ۱۳۹۶‏   [2018 Jan] 
*ترور معنوی، ادامه ترور فیزیکی  [2017 Dec] 
*آیا داعش شکست خورد؟  [2017 Nov] 
*آخرین مرخصی   [2017 Apr] 
*تحریم انتخابات  [2017 Apr] 
*رشد و تکامل من با فرزندانم  [2017 Apr] 
*شادی ستیزی در شیعه و جمهوری اسلامی ایران ابزاری برای تحمیق و تسلط بر توده ها طفلی به نام شادی [2017 Mar] 
*روز جهانی زن بر زنان زحمتکش و مبارزان برابری زنان ‏و مردان خجسته باد!‏  [2017 Mar]