PEZHVAKEIRAN.COM آیا جو بایدن جام زهرآلود کناره گیری از انتخابات را می نوشد؟
 

آیا جو بایدن جام زهرآلود کناره گیری از انتخابات را می نوشد؟
شیوا آذرنوش

انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ ایالات متحده آمریکا احتمالا بعنوان یکی از پیچیده ترین و بیاد ماندنی ترین انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ این کشور ثبت خواهد شد. 
از ابتدای شکل گیری جریان رقابت ها برای کاندیداتوری که نام روسای جمهور فعلی و پیشین بعنوان کاندیداهای اصلی دو حزب رقیب مطرح شد، شاهد شدت گرفتن انتقادات و حملات از هر دو سو بودیم. 
البته شروع تقابل جدی دو جریان حزبیِ رقیب  به ششم ژانویه ۲۰۲۱ برمی گردد. در ششم ژانویه ۲۰۲۱ طرفداران دونالد ترامپ در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ در واشنگتن دی سی تجمع کردند. تجمع کنندگان بر درخواست ترامپ از مایک پنس ( معاون ترامپ در زمان تصدی پست ریاست جمهوری ) و کنگره برای مردود اعلام کردن پیروزی رئیس جمهور منتخب، جو بایدن پافشاری نموده و با عبور از سد نیروهای امنیتی به کاخ کنگره ایالات متحده یورش بردند. این یورش منجر به برخوردهای خشونت آمیز بین معترضین و نیروهای پلیس شد که در نتیجه آن ۵ کشته و تعداد بسیاری زخمی شدند. ترامپ بعنوان مقام مسئول در تحریک طرفدارانش با ادعای تقلب در انتخابات ۲۰۲۰ و درخواست لغو نتیجه آن، بابت تحریک به فتنه توسط مجلس نمایندگان استیضاح شد و البته سنا در فوریه همان سال او را تبرئه نمود. 
فضای متشنج و اتهام زنی ادامه داشت تا مارس سال ۲۰۲۳ که کیفرخواست علیه دونالد ترامپ بابت نقش ادعایی وی در پرداخت رشوه به یک بازیگر پورن و نیز ۳۴ مورد سند تجاری نادرست منجر به محاکمه اش شد و در ماه می همان سال در همه اتهامات مطرح شده، مجرم شناخته شد. 
در سوی مقابل، هانتر بایدن پسر رئیس جمهور وقت در رابطه با مشکلات مالیاتی و معاملات خارجی و نیز اتهام مربوط به حمل اسلحه تحت تعقیب وزارت دادگستری بوده. هانتر بایدن به ارتکاب سه جرم فدرال در ارتباط با خرید و نگهداری یک اسلحه کمری مربوط به سال ۲۰۱۸ متهم شده است. پسر رئیس جمهور آمریکا در پرونده دیگری نیز که در ایالت کالیفرنیا در دست بررسی است، به کلاهبرداری مالیاتی متهم گشته است. محاکمه هانتر بایدن به جمهوری‌خواهان فرصت داد که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، توجه افکار عمومی آمریکا را از پرونده‌های متعدد دونالد ترامپ، نامزد این حزب منحرف کنند.
سرانجام بایدن، رئیس‌جمهور ۸۱ ساله کنونی و نامزد حزب دموکرات، و ترامپ، سلف ۷۸ ساله جمهوریخواه او، برای اولین بار در این دوره از رقابت‌ها در تاریخ ۲۷ ژوئن در یک مناظره انتخاباتی شرکت کردند. 
در این مناظره که به مجادله کشیده شد، مسائل گوناگون داخلی و حوزه سیاست خارجی مورد بحث قرار گرفت. موضوعاتی همچون حمایت آمریکا از اسرائیل در جنگ با غزه، بحران اوکراین، ناتو، مواجهه با ایران و نیز پرونده های فساد اخلاقی و مالی ترامپ، وضعیت نامساعد
جسمانی و روانی بایدن، مهاجرت، سقط جنین و تورم از جمله موارد مهم مطرح شده بودند. 
 
ضعف جسمانی، پریشان‌گویی‌ها و لکنت زبان بایدن در این مناظره آنقدر زیاد بود که حتی سی‌ان‌ان که به حزب حاکم نزدیک است، به آن اشاره کرد. لغزش‌های کلامی و صدای ضعیف بایدن که به گفته ی کمپینش به دلیل سرماخوردگی بوده‌است و پاسخ‌های گاه نامفهومش به حمله‌های ترامپ، این پرسش را مطرح کرد که آیا راهی وجود دارد که فرد دیگری را به جای بایدن به عنوان نامزد اصلی حزب دموکرات معرفی نمود؟
 
قبل از مناظره بر اساس نظرسنجی‌ها، آرای بایدن و ترامپ بسیار به هم نزدیک بود. بعد از مناظره  افزون بر وارد شدن شوک به دموکرات‌ها، نظرسنجی‌ها از کاهش چشمگیر محبوبیت بایدن خبر می دادند. به نظر می رسید که ترامپ در مناظره اول پیروز میدان است. تحت تاثیر این عملکرد ضعیف، زمزمه ها برای کناره گیری بایدن از رقابت انتخاباتی به خاطر حفظ منافع حزب دموکرات، برای کشور آمریکا و در جهت جلوگیری از خدشه دار شدن میراث سیاسی خود او بالا گرفت. اما در مقابل این فشارها، بایدن بارها تاکید کرد که از مبارزات انتخاباتی کناره گیری نخواهد کرد. 
 ترور نافرجام ترامپ در تاریخ ۱۳ جولای و  واکنش کم نظیر و قدرتمندانه ی او در صحنه ی ترور، ضربه ی نهایی را بر پیکر رقیب انتخاباتی وارد کرد. 
این حادثه که در آستانه کنوانسیون ملی جمهوری خواهان رخ داد، سبب گشت که از ترامپ به عنوان یک قهرمان و حتی یک « مسیحا » در این مراسم استقبال کنند و او به عنوان نامزد رسمی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده پذیرفته شد. در طرف دیگر ماجرا، افزایش درخواست دموکرات ها از جو بایدن برای انصراف از ادامه نامزدی در رقابت انتخاباتی ماه نوامبر را شاهد بودیم. این فشارها با پاسخ منفی بایدن روبرو بود تا اینکه او دیدگاهش را تغییر داده و اعلام کرد در صورتی که برای او یک «مشکل پزشکی» رخ دهد، به کناره‌گیری از نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا فکر خواهد کرد.در حالیکه چند روز پیش در مصاحبه با شبکه خبری ای بی سی گفته بود: « فقط خدای توانا می تواند مرا از رقابت انتخاباتی منصرف کند.» 
 
روز چهارشنبه سخنگوی کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد که جو بایدن به ویروس کووید- ۱۹ مبتلا گشته و در محل زندگی خود ( ایالت دلاور) در قرنطینه بسر می برد و از همانجا به انجام « کامل» وظایف خود ادامه می دهد. 
 
حال باید پرسید که این ابتلا کارِ خدای توانا بوده یا سناریویی جهت کناره گیری آبرومندانه ی جو بایدن از گردونه ی رقابت؟ 
به بیانی دیگر، آیا زمانِ نوشیدن جام زهرآلودِ قبولِ انصراف از رقابت انتخاباتی برای بایدن فرا رسیده است؟ 
 
جولای ۲۰۲۴ 

منبع:پژواک ایران