روزی روزگاری، بی‌بی‌سی
یاد باد آن روزگاران، یاد باد 

نیک‌ آهنگ کوثر

 

امشب، تصادفا از طریق «بالاترین» به متنی نوشته شده از سوی صادق صبا در سال ۲۰۰۳ برخوردم. باور کردنی نبود. مدیر امروزی بی‌بی‌سی فارسی، در نوشته‌ای در باره «اصلاح‌طلبان و در گذشت خلخالی»، بدون تعارف به دوگانگی‌های اصلاح‌طلبان  پرداخته بود. خواندن این متن و مقایسه خط مشی فعلی رسانه تحت مدیریت صادق صبا، رسیدن به درکی مناسب از بی‌بی‌سی فارسی را سخت می‌کند. بی‌بی‌سی فارسی زمانی بسیار مستقل‌تر می‌نمود، اما، امروزه، به نظر می‌رسد با احتیاط ویژه‌ای نسبت به یک جناح سیاسی و گروه‌ها و خانواده‌های مربوطه کار می‌کند.

بررسی نسبت جذب روزنامه‌نگارانی که کارمند اصلاح‌طلبان حکومتی محسوب می‌شده‌اند به کسانی که کارمندان روزنامه‌ها و سایت‌های دیگر بوده‌اند، حداقل به من نشان می‌دهد که رسانه‌های عمده خارج از کشور، منفعت اصلاح‌طلبان را بیشتر مد نظر قرار می‌دهند و بعضا، منفعت ملی ایرانیان را از دریچه چشمان اصلاح‌طلبان حکومتی می‌بینند.

البته نباید فراموش کرد که اهالی سایت‌ها و روزنامه‌های «راست» نیازی به خروج از کشور ندارند، مگر آنکه با خط مشی رسانه‌های خود و روسای خود دچار مشکلی شده باشند و احتمالا چاره‌ای جز خروج برای‌شان نمانده باشد.

حالا تاثیر این نوع جذب نیرو، و از سوی دیگر تغییر خط مشی خود آقای صبا و رسانه تحت مدیریتش را بررسی کنیم؛ آیا بی‌بی‌سی امروز، که وقتی در باره «عباس یزدانپناه یزدی» تا مدت‌ها ساکت است و بعد از بیانیه رسمی وزارت خارجه چند کلمه در باره‌اش می‌نویسد و یادش هم می‌رود که عباس یزدانپناه رفیق چه کسی است و فراموش می‌کند رابطه را در خبری که قاعدتا باید کامل باشد و جامع به خواننده منتقل کند، حساسیت‌های ویژه یک گروه را مد نظر قرار نمی‌دهد؟

آیا وقتی در باره جریمه شرکت توتال فرانسه می‌نویسد، فراموش نمی‌کند به خواننده‌اش بگوید که ماجرا چیست؟ حتی بر اساس آنچه دادستانی فرانسه گفته و سی‌ان‌ان هم نقل کرده؟

تازه نمی خواهم مثال‌های متعدد در باره ماجراهای آکسفورد و دادگاه کانادا و غیره را مطرح کنم...

وقتی بی‌بی‌سی، زندگی‌نامه حسن روحانی را می‌نگارد، با وجود داشتن همکارانی که به خاطر همکاری با بولتن ریاست جمهوری در دوران خاتمی، دانسته‌های بسیاری دارند، از خیر درج برخی نکات تاریخی و پیگیری‌شان می‌گذرد. کسی می‌داند چه بر سر پسر حسن روحانی آمده؟

به هر شکل، وقتی امشب تحلیل ۱۰ سال پیش مدیر بی‌بی‌سی فارسی را خواندم، دلم می‌خواست ماشین زمان همه را بر می‌گرداند به آن زمان... چون می‌ترسم متن بی‌بی‌سی فارسی یک جوری غیب شود، آن‌را در زیر می‌آورم. حیف است از دستش بدهید!

 

اصلاح طلبان و در گذشت خلخالی

درگذشت آيت الله خلخالی دو گانگی مهمی را در سياست های بعضی از اصلاح طلبان حکومتی آشکار کرد.

به روز شده: 19:54 گرينويچ - شنبه 29 نوامبر 2003

اصلاح طلبان خود را بيانگر خواسته های مردم می دانند ولی گاهی اوقات همچنان از ارزش ها يی دفاع می کنند که از نظر اکثريت مردم مردود است.

بعد از فوت آيت الله خلخالی بعضی از گروه های اصلاح طلب از او تجليل کردند، در صورتيکه از ديد بخش اعظم مردم ايران و به خصوص کسانی که سالهای اول انقلاب اسلامی را به ياد می آورند، او يکی از تندروترين چهره های انقلاب بود و به عنوان حاکم شرع بسياری از مقامات رژيم سابق و مخالفان سياسی را بدون رعايت معيارهای بين لمللی به جوخه های اعدام سپرد.

با وجود اين مهدی کروبی، رئيس مجلس، خدمات و مجاهدات آيت الله خلخالی را از صفحات زرين تاريخ انقلاب اسلامی دانست و مجمع روحانيون مبارز که محمد خاتمی، رئيس جمهور، از اعضای شاخص آن است، از او به عنوان ياور صديق آيت الله خمينی و خدمتگزارايثارگر مردم اسم برد و ازهمگان دعوت کرد که درمجلس ترحيم او شرکت کنند.

البته آيت الله خلخالی نيز خود را از اصلاح طلبان می دانست و در چند نامه سر گشاده از بعضی از سياست های آيت الله خامنه ای، رهبر کشور، وبه خصوص در رابطه با چگونگی بر خورد با آيت الله حسينعلی منتظری انتقاد کرد.

يا اينکه اصلاح طلبان در منازعات جناحی خود با محافظه کاران، خود را از پيروان صديق بنيانگزار جمهوری اسلامی می دانند. در صورتيکه بسياری از مردم ايران چنين ديدگاهی ندارند.

نکته ديگر اين است که بسياری از رهبران جناح اصلاح طلب خود در گذشته از چهره های تندرو بوده اند و دليل تجليل آنان از آيت الله خلخالی شايد نشانه قرابت فکری شان با او باشد.

اصلاح طلبان می دانند که آيت الله خلخالی مستقيما از سوی آيت الله خمينی به عنوان حاکم شرع منصوب شده بود و اعمال او مورد تائيد رهبر انقلاب اسلامی بود. البته احتمالا بعضی از اصلاح طلبان دوست ندارند که جنبش اصلاح طلبی با نام افرادی همچون آيت الله خلخالی گره بخورد ولی آنان نيز در وضعيت کنونی کمتر امکان می يابند تا نظرات واقعی خود رابيان کنند.

البته ناگفته نماند که در اوائل انقلاب حتی بعضی ازگروه های چپی نيز از اقدامات آيت الله خلخالی حمايت می کردند.

در هر صورت در وضعيت کنونی مردم ايران خواستار بر خورد انتقادی با کليه سياست های جمهوری اسلامی از روز اول تاسيس آن هستند واصلاح طلبان نمی توانند اين خواسته را بر آورده کنند و تجليل آنان از آيت الله خلخالی که از نظر اکثريت مردم يکی از مخوف ترين چهره های جمهوری اسلامی شناخته می شود اين ضعف آنان را آشکار ساخت.

منبع:خودنویس


نیک‌ آهنگ کوثر

فهرست مطالب نیک‌ آهنگ کوثر در سایت پژواک ایران 

*کارنامه مدیریت آبی دولت روحانی؛ تشدید خشکسالی انسان‌ساخت   [2021 Jul] 
*حبیب‌الله بیطرف، گزینه‌ای که نامش با سد گتوند گره خورده   [2017 Aug] 
*بحران زیست‌محیطی خوزستان و دشواری‌های نظام  [2017 Feb] 
*چرا حامیان جمهوری اسلامی و مخالفان آمریکا، به ایران باز نمی‌گردند؟  [2016 Feb] 
*سرنوشت اینگونه به درب می‌کوبد: نابودی ایران   [2015 Dec] 
*مهاجرانی و نتایج ناخوشایند خوردن شیر خر(قسمت آخر)  [2015 Jun] 
*مهاجرانی و نتایج ناخوشایند خوردن شیر خر  [2015 Jun] 
*پایان پدرخوانده؟   [2015 Mar] 
*علت سکوت روزنامه‌نگاران در مقابل دروغ بزرگ روحانی چیست؟  [2014 Sep] 
*بی‌تفاوتی روزنامه‌نگاران در قبال اعدام‌های ۶۷، اعدام واقعیت است  [2014 Aug] 
*چرابسیاری از ایرانیان در برابر فساد کنندگان سکوت می‌کنند؟  [2014 Mar] 
*روزی روزگاری، بی‌بی‌سی یاد باد آن روزگاران، یاد باد [2013 Sep] 
*آیا برخی قربانیان، برابرترند؟ هفته‌ای تلخ برای حقوق بشر [2013 Sep] 
*سکوت معنی‌دار سایت‌های «سبز» و رسانه‌های بزرگ در برابر سخنان اخیر نوری‌زاد  [2013 May] 
*حسامی: گزارش «نایاک»، ساده‌لوحانه یا هدف‌مند بر اساس منافع رژیم است  [2013 Mar] 
*سوالی حاشیه‌ای، اما مهم‌تر از متن؛ بررسی سکوت رهبران در برابر خاوران و اعتراض‌شان به کهریزک  [2010 Nov] 
*تشکر از منتقدین عزیز و چند سوال از دوستان  [2010 Nov] 
*عدد ۶۷  [2010 Oct]