PEZHVAKEIRAN.COM شورش‌ها و جنبش‌های درون فردی و درون جمعی در جامعه – بخش چهارم
 

شورش‌ها و جنبش‌های درون فردی و درون جمعی در جامعه – بخش چهارم
اکبر دهقانی ناژوانی

 در بخش سوم« لطفاً لینک بخش سوم را اینجا قید کنید »گفته شد که بعد از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ وکشت و کشتار و بگیر و به بند های زیاد، اربابان خارجی رژیم محمد رضا شاه در قدرت نگه می دارند و دست خارجی ها بیشتر در ایران باز می شود و خارجی ها، بخصوص انگلیس و آمریکا با محمد رضا شاه مشکلی نداشتند و چند سالی از پایان جنگ جهانی اول و دوم هم گذشته بود. همه مردم جهان از جنگ خسته شده بودند و از گرایشهای شورشی جنگ طلبانه چندان خوششان نمی آمد. در ایران هم به خاطر کم شدن بحران های شورشی داخلی و کم شدن بحران با غرب، سر و کار مردم با علم و صنعت تا حدودی بیشتر شد. با کمک علم کم کم شورشها و جنبشهای درون فردی و درون جمعی افراد در ارتباط و در برخورد با واقعیات محیط اجتماعی و محیط زیست کامل تر و واقعی تر و با هم بیشتر آشتی کردند و کمتر ذهن، روح، عقل و احساس افراد را به چالش می کشیدند. به همین نسبت فرد و افراد درگفتار ها و رفتار ها انعطاف پذیر تر، انتقاد پذیر تر، همراه با تعامل، منطقی تر، منظم تر و افراد در رابطه با هم از تضادهای درونی فردی و تضاد های درون جمعی ذهنی و روحی خودشان کاسته و فرد با خودش و افراد با خودشان بیشتر آشتی و دشمنی کمتری با هم داشتند. با محیط اجتماعی و محیط زیست نیز بهتر کنار آمدند . به عبارت دیگر در زمان حکومت محمد رضا شاه آشتی دادن شورشها و جنبش‌های درون فردی و درون جمعی با کمک علم پس از چندین قرن یک نعمت بزرگ بود، بخصوص برای رشد نوجوانان و جوانان، چرا؟ چون اولا نوجوانان و جوانان رشدیابنده بوده و هستند و با چیزهای کهنه و قدیمی، مثل گرایشهای شورشی مذهب افراطی، ناسیونالیست افراطی و کمونیست افراطی چندان میانه ای ندارند . دوم پشتوانه علمی نیم بند از غرب به یاری آنها شتافته بود تا این نوجوانان و جوانان را از گرایشهای کهنه چند قرنه نجات دهد و آنها چیز نو و به روز شده برای رشد ذهنی، روحی، عقلی و احساسی خود داشتند. به همین خاطر رشد همه جانبه آنها با علم جلو می رفت. اما پس از مدتی محافظه کاران، انحصارگرایان حکومتی، آخوندهای درباری رژیم شاه، جاسوسان داخلی و خارجی و مذهبی های افراطی، مثل خمینی و دار و دسته اش و اربابان خارجی آنها ترسیدند که این جوانان و نوجوانان اگر همینطور پیشرفت بکنند کنترل کشور ایران پس از چندین قرن از دست آنها خارج و جوانان و نو جوانان همه کاره مملکت ایران می شوند. این جنایتکاران با هم همدست و همصدا شدند و ناجوانمردانه رشد علمی جوانان و نوجوانان را سد کردند.

پسروی‌ جوانان و نوجوانان در زمان محمد رضا شاه:

جرثومه های فساد در زمان شاه به جوانان و نوجوانان حالی کردند که عزیز جون هر چه تا به حال یادگرفته اید کافی است. از این به بعد جنایتکاران ضد مردمی به شکلهای مختلف، به بهانه ها و تبلیغات مخرب سکسی، ‌ محدودیت، محرومیت، تبلیغات حکومتی به نفع غرب، تبلیغات مذهبی آخوندهای درباری به نفع شاه و شاه را سایه خدا خواندن و از طرفی دیگر تبلیغات مذهبی افراطی به نفع مذهب و به ضرر رژیم شاه و رواج دادن غرب زدگی توسط آخوندهای افراطی، مثل خمینی و دار و دسته اش، با تمام این ترفند ها و بگیر و ببندها، زندان و شکنجه، اعدام و انزوای بیش از حد سعی می کردندجلوی مردم را بگیرد. نهایتا این جوانان و نوجوانان که برای رشد ذهنی، روحی خود احتیاج به چیزهای نو و به درد بخور داشتند. یک مرتبه این آنها در منجلاب رکود و انزوای ذهنی، روحی، عقلی، احساسی و جسمی گیر کردند و گرایشهای شورشی و جنبشی در ذهن و روح آنها که برای مدتی رنگ و بوی علمی به خود گرفته بودند و داشتند از تضادهای خود می کاستند کم کم ترمز زده شدند‌ًً. یعنی با افزایش بحران جامعه گرایشهای جنبشی درون فردی و درون جمعی، مثل منطق، نظم، قانونمداری، انعطاف پذیری، تعامل و انتقاد پذیری در ذهن، روح، عقل و احساس افراد که رشد کرده بودند کم کم ضعیف و این گرایشهای جنبشی نمی توانستند که گرایشهای شورشی را در برخورد با واقعیات بحرانزا کمک کنند. در نتیجه با تضعیف گرایشهای جنبشی گرایشهای شورشی‌ افراطی تر خشن تر ، بی پرواتر، بی ملاحظه تر، تعامل ناپذیرتر و در ذهن و روح فرد و افراد آتش به اختیار تر رشد می کردند. در چنین بحران اجتماعی گرایشهای شورشی خشن افراطی برگرایشهای جنبشی ضعیف غلبه می کردند و آنها را در ذهن و روح فرد و افراد زیر سلطه خود می آوردند. نوجوانان و جوانان از نظر ذهنی، روحی، عقلی، احساسی و جسمی راکد، متوهم، خسته، فرسوده، خیالپرداز، بی عقل،محدود، منزوی با ذهنیات و روحیات خراب، کم تجربه، متنفر از خود ، متنفر از غرب، متنفرد از ساواک، متنفر از حکومت انحصارگرای رژیم شاه، متنفر از خود شاه، متنفر از آخوندهای درباری شده بودند. در کنج انزواطلبی کنترل بر گفتار و رفتار خود را از دست داده بودند. فرد و افراد مختلف تحمل خود و تحمل دیگران را نداشتند.

در زمان شاه خدای مذهبی ها بیداد می کرد:

در این شرایط پلید انزوا طلب‌‌ جامعه، مذهبیهای افراطی، بخصوص آخوندها به فرمان خدای آسمانی ذهنی و روحی خود از این انزوا و رکود ذهنی، روحی، عقلی، احساسی و جسمی مردم، بخصوص نوجوانان و جوانان نهایت سوء استفاده را کرده و با تبلیغات مذهبی ضد شاه و به نفع مذهب و به نفع خمینی بر انزوای مردم افزوده و در کنج انزوا از خصلت‌های گرایشهای جنبشی مردم، بخصوص نوجوانان و جوانان بیشتر می کاستند و بر خشونت‌ گرایشهای شورشی، بخصوص گرایش شورشی مذهبی افراطی فرد و افراد می افزودند. ذهن، روح، عقل، احساس و جسم مردم، بخصوص نوجوانان و جوانان را شورشی داعشی افراطی آتش به اختیار بار می آوردند تا آنها به مذهب افراطی عقب افتاده هزار و چهارصد سال پیش خود برگردند. خدای مذهبی کور در ذهن و روح آخوندها به آنها می گفت که برای مذهب بازارگرمی کنید. به این جوانها و نوجوانان بگویید که ای عزیز جون بی خیال انعطاف پذیری، بی خیال ترحم. مگر رژیم شاه انعطاف پذیر و ترحم سرش می شود. ببینید این رژیم به اصطلاح علمگرا، عقلگرا و غرب زده چه بلاهایی بر سر شما آورده و می آورد. بی خیال عقل، عقل آدم را کافر می کند. به خاطر کفر این عقل شما کافر شده و دین و ایمان خود را از دست داده اید. کفر از در و دیوار برای شما می بارد، پس چرا معطل هستید بروید به مسجد و در روضه خوانی ها برای امام حسین گریه کنید تا ایمانتان محکم شود. تا خدای متعال آسمانها‌ و زمین از شما راضی و شما را ببخشد و این رژیم منفور شاه را نابود کند. منظور از خدای متعال آسمانها‌ و زمین همان خدایی بود که بر ذهن و روح و جسم مذهبی، بخصوص آخوند خدایی می کرد. متقابلا هم ناسیونالیست های افراطی و کمونیستهای افراطی که در ذهن و روح خود گرفتار خدای شورشی بودند. خدای شورشی آنها برای حکومت مطلقه بر ذهن و روح این افراد به آنها امر می کرد که از مذهبی ها عقب نیفتید! جوانان و نوجوانان هوادار و غیر هوادار را با شعار های تو خالی ضد غرب و ضد سرمایه داری و ضد رژیم شاه بار بیاورند. چرا؟ چون ناسیونالیستهای افراطی و کمونیستهای افراطی مثل مذهبی های افراطی در طول چندین قرن و چندین دهه به خاطر کمبود علم و کمبود عقل در برخورد با وقعیات کم می آوردند. گرایشهای جنبشی ضعیف و گرایشهای شورشی ناسیونالیستی و کمونیستی افراطی بر ذهن و روح آنها خدایی می کرد. این افراد و خدای شورشی افراطی در ذهن و روح آنها مثل مذهبی ها در منجلاب رکود، انزوا ، کهنگی، کم عقلی، کم احساسی گرفتار و کمبودهای ذهنی، روحی، عقلی، احساسی و جسمی زیاد داشتند. خدای شورشی کمبود دار آنها مثل خدای شورشی مذهبی ها از هر چیز نو مثل علم، عقل، نوآوری متنفر بوده و هست، البته بعضی از آنها تا حدودی خودشان را اصلاح کردند.

خدایان شورشی بر علیه رژیم شاه با غرب کنار می آیند:

خدای شورشی مذهبی افراطی، خدای شورشی ناسیونالیستی افراطی و خدای شورشی کمونیستی افراطی با وجودی که دشمن هم بودند. اما در دشمن تراشی بر علیه علم، عقلگرایی غربی و سرمایه داری با هم همدست شده بودند. سرمایه داری و غرب هم به همین دشمن تراشی احتیاج داشتند تا به این بهانه مردم فقیر کشورهای فقیر را زیر سلطه خود آورده و غارت کنند. از طرفی دیگر تمام این خدایان شورشی افراطی در رقابت با هم بودند و هر کدام سودای قدرت و حکومت بر مردم و نوجوانان و جوانان را داشتند. آنها با انحصارگریان‌ و آخوندهای درباری هم صدا و مردم را فریب و شست و شوی مغزی می دادند، در نتیجه بحران اجتماعی در آخر رژیم محمد رضاشاه بالا و نوجوانان و جوانان در اعماق انزوای ذهنی و روحی خسته، منزوی، متوهم، از خود بی خود، خیال پرداز و هر چه بیشتر شست و شوی مغزی داده می شدند گرایشهای شورشی مذهبی که قدیمی تر و افراطی تر از همه بود برای این مردم شورشی افراطی دلچسب تر می شدند. کم کم گرایشهای شورشی ناسیونالیستی افراطی و کمونیستی افراطی در ذهن و روح مردم، نوجوانان و جوانان در برابر گرایشهای شورشی مذهبی رنگ می باختند. ناسیونالیستها و کمونیستهای افراطی مجبور شدند که تسلیم گرایش شورشی مذهبی افراطی شوند. گرایشهای شورشی خودشان را به گرایشهای شورشی مذهبی ها گره زدند به امید اینکه همگی بعد از سرنگونی رژیم شاه با هم به قدرت برسند و ذهنگرایانه بر علیه امپریالیسم متحد شوند، آگاهانه و نا آگاهانه یک اتحاد نیم بند نامقدس با هم بستند. از این اتحاد شوم اسلام ناب محمدی نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر خلق شد که دیگر هیچ نوع انعطاف پذیری، انتقاد پذیری را نمی شناخت ، چون گرایشهای شورشی مذهبی خیلی کهنه و راکد و عقب مانده و کمبودهای زیادی داشت و هیچ نوع نوگرایی را تحمل نمی کرد، یعنی دشمنی با علم، دشمنی با نوآوری، دشمنی با بچه ها، نوجوانان و جوانان که نو آور هستند. دشمنی ذهنگرایانه و خیالپردازانه‌ با غرب و سرمایه داری قدرتمند. چگونگی این روند فرسایشی یک مبحث گسترده می طلبد و در اینجا وارد بحث آنها نمی شوم. از طرفی دیگر دشمنان داخلی و خارجی ملت ایران، بخصوص اربابان خارجی انگلیسی، اسرائیلی، روسی و کلاً غربی ها در این چند صده و چند دهه سعی کرده و می کنند تا بر هر گرایش شورشی و هر گرایش جنبشی در داخل ایران کنترل صد در صدی داشته و آنها را منحرف کنند. این باره هم در زمان شاه متاسفانه توانستند نقشه شوم و غیر انسانی خود را پیاده کنند و یک جامعه را نازا و متوهم و قضا و قدری بار بیاورند و از توی آن مذهب ناب محمدی ولایت فقیهی را بیرون کشیدند تا با آن رژیم شاه را شکست بدهند، چون با رژیم شاه دیگر نمی شد ملت ایران را غارت کرد. اما با‌ آخوندهای بی عقل مظهر جهل و خرافات می شد که دشمنی و دشمن تراشی دو طرفه آخوندها با شرق و غربی و یا برعکس را پایه ریزی کرد و هزینه های سنگین مالی و جانی آنها را روی دوش مردم ایران و منطقه انداخت. آنها مایل بودند که در ادامه شرایط سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و محیط زیست ایران را طوری خراب بکنند که جو جهانی را بر علیه ایران تشدید کرده و یک جنگ دیگر، کشت و کشتار میلیونی، قحطی و آوارگی میلیونی و تجزیه ایران را کلید بزنند و این فرهنگ غنی چند هزار ساله را با کمک آخوند هیچ چیز نفهم به زمین داغ بزنند. ادامه این مطلب در بخش پنجم می آید.

این مقاله قسمتی از کتابی است که اینجانب در آلمان منتشر کرده ام.

موفق و پیروز باشید! پاینده و جاوید ایران عزیز ما

اکبر دهقانی ناژوانی

منبع:پژواک ایران


فهرست مطالب اکبر دهقانی ناژوانی در سایت پژواک ایران 

*جنبش انقلابی مهسا به جنگ جمهوری اسلامی و اسرائیل نه گفته و می‌گوید  [2024 Apr] 
*احساس کور و عقل کور بر علیه هم دشمن تراشی می‌کنند  [2023 Dec] 
*شکست نسبی کهنه گرایی ایدئولوژیکی از نوگرایی و علمگرایی  [2023 Dec] 
*جنگ انحصارگرایانه اسرائیل و حماس ریشه در کجا دارد؟  [2023 Nov] 
*کنشگری و واکنشگری بعد از انقلاب ۵۷ در ایران  [2023 Oct] 
* کنشگرایی و واکنشگرایی درجوامع ناساختارمند و ساختارمند‌  [2023 Oct] 
*تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز!  [2023 Sep] 
*حجاب اجباری زنانه از دل حجاب‌های اجباری ایدئولوژی‌ها بیرون آمده (بخش اول)  [2023 Aug] 
*علم، عقل سلیم و احساس سالم در کنار هم پیروز میدان  [2023 Jul] 
*فراخوان‌ها و شعارها به روز شوند و با هم همخوانی داشته باشند!  [2023 Apr] 
*چگونه جنبش انقلابی مهسایی را رشد بیشتری بدهیم!  [2023 Apr] 
*قشر خاکستری جامعه تا به حال چگونه رشد کرده؟ (قسمت سوم)  [2023 Feb] 
*قشر خاکستری جامعه تا به حال چگونه رشد کرده؟ قسمت دوم: بعد از انقلاب ۵۷ از کِی بیداری نصیب جامعه شد؟(قسمت دوم)  [2023 Feb] 
*قشر خاکستری جامعه تا به حال چگونه رشد کرده؟ (قسمت اول)  [2023 Jan] 
*چه نقشه هایی برای جنبش انقلابی ایران کشیده اند؟  [2023 Jan] 
*رشد قشر خاکستری جامعه به طرف مسخ کامل و برعکس (بخش اول)  [2022 Dec] 
*جنبش انقلابی فعلی ۱۴۰۱ و اشتباهات تکراری گذشته  [2022 Nov] 
*شورش‌ها و جنبش‌های درون فردی و درون جمعی در جامعه – بخش چهارم  [2022 Nov] 
*شورش‌ها و جنبش‌های درون فردی و درون جمعی در جامعه (بخش دوم)  [2022 Oct] 
*شورشها و جنبش های درون فردی و درون جمعی در جامعه  [2022 Oct] 
*حافظ بزرگ مهساوار به جنگ خدا و ملائکه رفته است  [2022 Sep] 
*شورشها و جنبش ها را بهتر بشناسیم  [2022 May] 
*هشدار،‌ ما لغتها و واژه ها هم مثل شما آدمها‌ رشد داریم: دوستی بر سر لغت سازی غلط و سطحی معنی کردن لغات، واژه ها و جمله ها توسط لغت سازان و ترجم  [2022 Apr] 
*رابطه پر تلاطم مردم با بورس تهران از نظر روانشناسی  [2022 Apr] 
*ارثیه مشروطه به رضا شاه چگونه به مصدق رسید؟   [2022 Apr] 
*نصیحت مادرمان زمین به فرزندانش در ایران (بخش چهارم)  [2022 Mar] 
*نصیحت مادرمان زمین به فرزندانش در ایران (بخش دوم)   [2022 Jan] 
*نصیحت مادرمان زمین به فرزندانش در ایران (بخش اول)   [2022 Jan] 
*آنچه در زندگی ناروا و ناشایست بود را متاسفانه انجام دادیم (قسمت دوم)  [2021 Nov] 
*آنچه در زندگی باید انجام می‌دادیم، ولی متأسفانه انجام ندادیم   [2021 Oct] 
*علت فریب خوردن گروه‌های سیاسی از جمهوری اسلامی – قسمت دوم   [2021 Sep] 
* بحران اجتماعی در زمان حکومت پهلوی‌ها چگونه رشد کرد؟  قسمت دوم  [2021 Apr] 
*نقش عقل سلیم و احساس سالم در روانکاوی فرد و افراد  ( قسمت اول)  [2021 Mar] 
*کشف حجاب رضا شاه و حجاب اجباری ولایت فقیه   [2021 Jan] 
*رشد و تکثیر ویروس کرونا و چگونگی جلوگیری از آن  [2020 Jun] 
*رابطه مردم با بورس تهران از نظر روانشناسی  [2020 May]