« زندگی کرونایی، انسانها و حیوانات»
بهروز ریحانی

 

 ویروس کرونا چه بلایی بر سر انسان ها آورده است. اپیدمی کرونا جهانی شده است، هیچ انسانی، غنی و فقیر، متخصص و غیرمتخصص، سیاسی و غیرسیاسی، کاخ نشین و کوخ نشین، خانه دار و بی خانمان ... نمی‌شناسد. از پرنس چارلز انگلیس و نخست وزیرانگلستان تا آخوندهای ستمگر ایرانی، از سیاستمداران اروپایی تا سناتورهای آمریکایی، هنرمندان، قهرمانان ورزشی، هنرپیشه گان و... به این ویروس مخوف و کشنده گرفتار شده اند. راستی انسان چقدر ضعیف میباشد،  اندازه و سایز این ویروس شاید از یک میلیمتر هم کمتر باشد، اما میلیاردها انسان راخانه‌نشین و دچار هراس ووحشت کرده است، انسانی که مدعی بود صاحب زمین زمین و زمان میباشد، صدها میلیون از کار بیکار شده اند، اقتصاد جهانی را وارد رکورد بی‌سابقه‌ای کرده است، روابط اجتماعی و خانوادگی را به کلی دگرگون کرده است، بطوری که زن و مرد، خواهر و برادر، مادر و فرزند را آنچنان از هم جدا کرده که جرأت دست دادن و در آغوش گرفتن همدیگر را ندارند.

 آدم ها میگفتند که فلانی مثل سگ میترسد، اما حالا سگ ها ابداً از ویروس کرونا نمی‌ترسند، اما انسان ها از وحشت و ترس گرفتار شدن به این ویروس، ازخانه‌هایشان بندرت بیرون میروند، حیوانات می‌گویند چه خوب شد این ویروس کرونا آمد، یک نفس تازه‌ای کشیدیم، چقدر این انسان‌ها کرهء زمین را آلوده کرده بودند، با جنگ‌هایشان، با صنعت آلوده یشان داشتند ما حیوانات را دچار خفگی میکردند.

ما آدم ها دسته دسته، گروه گروه در مراکز خرید و خیابان ها، در پارک ها، در کوه و صحرا، دشت، دست در دست هم قدم میزدیم، دست روی شانه‌های هم میگذاشتیم، اما حال، باید فاصله ۲ متری را رعایت کنیم، در خانه‌های خود حبس هستیم، اما حیوانات با خوشحالی و شادمانی، سرحال و بی‌خیال، در بیرون از خانه های ما جولان میکنند، پرندگان دسته جمعی پرواز و کوچ میکنند، سنجاب ها شانه به شانهء هم از درختان بالا میروند و بازیگوشی میکنند، حیوانات درگونه‌های مختلف، در خیابان‌ها، کوچه‌ها، شهرها، دشت‌ها و کوه هایی که ما انسان‌ها خود را صاحب آن‌ها میدانستیم گردش میکنند، اما ما انسان ها از ترس گرفتار شدن به ویروس کرونا از درون خانه‌هایمان فقط میتوانیم صدای آنها را بشنویم، گاوها به هم شاخ میزنند اما ما انسان ها از ترس کرونا جرأت اینکه به هم دست بدهیم را نداریم، چقدر ما انسان‌ها همدیگر را گاو خطاب می کردیم، آری همین حیوانات که هیچگاه همدیگر را در ابعاد ده‌ها، صدها و میلیون‌ها از خود را نمی کشند، به حبس نمی‌کشند، شکنجه نمی‌کنند، ولی ما انسانها همه این اعمال کریه و زشت را در ابعاد هولناک انجام داده ومیدهیم. به حکومت آخوندها نگاهی بیاندازیم، ده‌ها هزار از همنوعان و هموطنان خود را به کشتارگاه فرستادند، صدها هزار نفر را به حبس و شکنجه محکوم کردند، حیوانات ازعنصرآگاهی و اراده برخوردار نیستند، اما به همنوع خود دروغ نمی‌گویند، پنهانکاری نمی‌کنند، اما آخوند های انسان نما شب و روزبرای مردم ایران و جهان دروغ میبافند، درمورد همین ویروس کرونا صدها پنهان‌کاری، دروغ و دغل به خورد ایرانیان و جهانیان تحویل دادند.

ما انسان‌ها، کجا فکر میکردیم که اینچنین خود را در چار دیواری خانه‌هایمان حبس کنیم، ما خود را تنها موجود زنده جهان که آگاه میباشد می‌دانستیم، ما خود را حاکم مطلق زمین میدانستیم، کرهء ماه را تسخیر کردیم، به مریخ دست یافتیم، خدایان را روزانه التماس و دعا میکردیم که خودمان را در کنف خود سالم نگه دارد، راستی چه شد؟

تماس‌ها تلفنی شد، مهر و محبت ها واتس‌آپی، فیس‌تایمی و تلگرامی شد؟ حسرت مهمانی‌ها و گردهمایی‌های چند نفره را میخوریم؟ گردهمایی‌های فامیلی، گروهی و اجتماعی‌مان را ویروس کرونا از بین برد؟ اگر انسانی در مرکز خرید مواد غذایی و خیابان عطسه کند، همه با ترس و وحشت فرار میکنیم و یا با چشم غره از او فاصله میگیریم و تازه بعدش تا رسیدن به خانه و ضدعفونی کردن خود، تنمان میلرزه که مبادا قطره از آن عطسه کذایی بر لباس ما نشسته باشند، و یا در دهان و گلو و بینی ما نشسته باشد، چه بسا تا چند روز در فکر و اضطراب فرو میرویم که مبادا آنکسی که عطسه و سرفه کرده بود، ناقل ویروس کرونا بوده باشد، وحشت و اضطراب برای چندمین بار به سراغمان میآید، به این و به آن تلفن میکنیم، با دکتر اگر داشته باشیم تماس می‌گیریم و جریان آن عطسه و سرفه کذایی را بازگو میکنیم، تا شاید از عکس‌العمل طرف مقابل یک قوت قلبی بگیریم، مخاطبانمان البته پزشک متخصص میشوند و شروع به سوال کردن میکنند، تب داری، سرفه خشک می کنی،  تنگی نفس داری، اشتهایت چطور است، احساس خستگی میکنی و ...، اما، اما پرندگان، خرگوش ها، روباه ها، گربه ها، سگ ها، گاوها، الاغ‌ها، اسب‌ها و ... با مشاهده ما انسان ها قاه قاه میخندند، حض میکنند، و با حیرت و تعجب به خود میگویند چگونه یک ویروس ریزه و میلیمتری، آگاه‌ترین، آزادترین و با اراده‌ترین عنصروموجود روی کره زمین را کله پا و فلج کرده است.

آری ازویروس کرونا علیرغم مخوف و خطرناک بودن آن، علیرغم اینکه جان ده‌ها هزارانسان بیگناه (و نه آخوندهای ستمگر) را گرفته است، درس بگیریم. همه ما، قدر این جهان هستی را بدانیم، کینه و خشم را فقط برای ستمگران به کار گیریم. زندگی کرونایی حداقل تا همینجا به ما آموخت که جاه ومقام، مال و ثروت اگر در خدمت تعالی و رشد بشریت نباشد، نه تنها هیچ ارزشی ندارد بلکه یک ویروس فسقلی میتواند در مدت کوتاه ما انسان‌ها را سرنگون و افقی بکند.

به کشورهای مختلف جهان نگاهی بیاندازیم، بسیاری از رؤسای کمپانی‌های بزرگ، سران و مقامات دولتی، سیاستمداران، ورزشکاران معروف ... دچار ویروس کرونا شده‌اند و یا با این ویروس مردند، آنها هم مانند انسان‌های عادی جامعه بشری اگر به این ویروس گرفتار شده‌اند، باید زندگی کرونایی پیشه کنند، شاید تنها تفاوت در آن باشد که چه بسا به دلیل امکانات مالی و مقامشان زودتر به تست کرونا دست یابند، اما برای معالجه آن، هیچگونه امتیاز برتری نسبت به میلیاردها انسان معمولی جامعه ندارند، به دلیل بسیارساده، چرا که تاکنون هیچ واکسنی برای مداوای ویروس کرونا کشف نشده است.

ما، میلیاردها انسان در قاره‌های مختلف جهان، باید از زندگی کرونایی درس‌های زیادی بگیریم، امیدواریم که روانشناسان، جامعه‌شناسان، انسان شناسان و دیگر متخصصین علوم انسانی، تحقیقات جامع و کامل انجام دهند و آنرا برای نسل‌های آینده مکتوب کنند تا آیندگان بهتر بدانند که انسانیت فقط خوردن و خوابیدن و به فکر خود بودن نیست، تا دیکتاتورها و ستمگران بدانند هر چقدر هم که ظلم ستم روا دارند، یک ویروس کوچک به راحتی میتواند آنها را درکاخ‌ها وعمارتهایشان حبس و زندانی کند، همانگونه که انسان‌های آزادیخواه و حق طلب را به بند و حبس می‌کشانند. علی خامنه ای و دیگر سران حکومت آخوندی را بنگرید که چگونه حتی جرأت ندارند  کلاسهای درس هفتگی شان را که سرشار از خرافه و ارتجاع میباشد را اجرا کنند و یا در ملاءعام ظاهر شوند. آخوندها همیشه در منبرهایشان فریاد میزدند که هر چه بلا و قدر است، مشیت الهی میباشد، در طول حکومتشان تاکنون چند هزار امامزاده ثابت و سیار کشف کرده‌اند و یا در شهرهای ایران براه انداخته اند، حال باید از آنها و در رأسشان علی خامنه‌ای، ولی فقیه، سوال کرد اگر ویروس کرونا هم مشیت الهی میباشد از سوراخ‌هایتان بیرون بیاید، تا بفهمید که ویروس کرونا چگونه شمایان را به درک واصل میکند.

 

منبع:پژواک ایران


فهرست مطالب بهروز ریحانی در سایت پژواک ایران 

*«زینت‌المجالس» مجاهدین خلق  [2024 Mar] 
*دست‌های چه کسی پشت حملات حماس بود و چرا؟  [2023 Oct] 
*میوه چینی مجاهدین خلق از اعدام «بچه‌های ایران»  [2023 May] 
*یاسمین پهلوی ابوعطا میخواند  [2023 Jan] 
*لالا لالا دیگه بسه گل لاله  [2022 Dec] 
* نقش اصلاح طلبان خامنه ای در انقلاب ۱۴۰۱  [2022 Oct] 
*روایت مرگ ها در قیام ۱۴۰۱  [2022 Oct] 
*قیام ۱۴۰۱مهسا/ چه باید کرد؟  [2022 Oct] 
*ما همه مهسا هستیم  [2022 Sep] 
*آنشلوس اواکراینی ولادیمیر پوتین  [2022 Feb] 
*نعل وارونه زدن مسئول کمیسیون شورای ملی مقاومت  [2021 Dec] 
*سیاست‌های فاجعه بار آمریکا در خاورمیانه  [2021 Aug] 
*سایت‌های مجاهدین خلق، مملو از نشیمنگاه سعید بهبهانی   [2021 Aug] 
*ممنوع‌الخروج   [2021 Aug] 
*خروش خوزستان زرخیز، استیصال ولی فقیه   [2021 Jul] 
*محاکمه یک بازجو و شکنجه‌گر، سؤال از سازمان مجاهدین  [2021 Jun] 
*ترور محس فخری‌زاده و قوانین بین‌الملل   [2020 Nov] 
*شجریان مرغ سحر ایران زمین جاودانه شد  [2020 Oct] 
*حرافی‌های حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل  [2020 Sep] 
*جمهوری اسلامی چرا نوید افکاری را اعدام کرد   [2020 Sep] 
*جای خالی جان بولتون در گردهمایی مجاهدین خلق   [2020 Jul] 
*آخوند خودکشی نمی‌کند   [2020 Jun] 
*پرویز خزایی، دیپلمات سابق فتوای قتل صادر می‌کند  [2020 May] 
*« زندگی کرونایی، انسانها و حیوانات»  [2020 Apr] 
*تحلیلی ازسخنان خامنه ای در نماز جمعه  [2020 Jan] 
*کشتار مسافرین هواپیمایی غلط کردن خامنه ای   [2020 Jan] 
* قاسم سلیمانی «شربت شهادت سر کشید»  [2020 Jan] 
*یک پیام   [2019 Dec] 
*بازداشت یک جنایتکار در سوئد؛ همدستی شورای ملی مقاومت با آخوندها ‏  [2019 Nov] 
*چرا نباید اموال عمومی را تخریب کرد   [2018 Jan] 
*قیام‌های ایران زمین / ویژگی‌های آن   [2018 Jan] 
*مصطفی تاجزاده و «نوار آیت‌الله منتظری»   [2016 Aug] 
*«مسعود رجوی زنده است»  [2016 Jul] 
*گل بود به سبزه نیز آراسته شد   [2016 Jan] 
*موشک باران مجاهدین خلق و دیپلمات «کافه گرانده»  [2015 Nov] 
*تعامل و تقابل وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی  [2015 Apr] 
*«امانتداری» مالی- اخلاقی «تنها آلترناتیو»  [2015 Jan] 
*«بچه‌ام راحت شد»  [2014 Oct] 
*«ارتش اسرائیل باید جایزه نوبل دریافت کند»  [2014 Jul] 
*«نظام جنایت، به یاد غلامرضا خسروی»  [2014 Jun] 
*«نعلین وارونه»  [2014 Feb] 
*تنها آلترناتیو و موزیک رپ  [2014 Jan] 
*توافق هسته‌ای در ژنو یادآور پیمان مونیخ  [2013 Nov] 
* فتواهای سایت آفتابکاران و گرداننده‌ی آن   [2013 Oct] 
*اشتباه تاکتیکی نظام، خطای استراتژیک آمریکا  [2013 Oct] 
*کشتار مجاهدین خلق، سکوت سبزهای وطنی  [2013 Sep] 
*قتل‌عام مجاهدین خلق، هماهنگی کامل  [2013 Sep] 
*«روز از نو روزی از نو»  [2013 Aug] 
*تحلیف حسن روحانی و حضور یک «ولگرد بیکار»  [2013 Jul] 
*دو استعفا و این همه جار و جنجال – بخش آخر  [2013 Jul] 
*دو استعفا و این همه جار و جنجال – بخش دوم  [2013 Jul] 
*گیرافتادن در تونل اتمی آخوندها  [2013 Jul] 
*تحولات مصر و دیپلماتی که سربالایی می‌رود  [2013 Jul] 
*دو استعفا و این همه جار و جنجال (بخش اول)  [2013 Jun] 
*حسن روحانی و دولت‌های غربی  [2013 Jun] 
*«کوه موش زائید»  [2013 Jun] 
*خامنه‌ای «ما بین سه صندلی»  [2013 Jun] 
*بی مایه فطیر است چند نکته- یک پیشنهاد [2013 Jun] 
*«انتخابات مهندسی شده»  [2013 May] 
*تمام قد شورای ملی مقاومت ایران  [2013 May] 
*«امانت داری مجاهدین خلق»  [2013 Jan] 
*لالایی شش ماده‌ای جمهوری اسلامی برای سوریه  [2012 Dec] 
*یک شاخه‌ی گل به یاد ستار  [2012 Nov] 
*چندگانگی سیاست‌های وزارت امور خارجه آمریکا   [2011 Jul] 
*«بگذار صد گل بشکفد»  [2011 Jul] 
*پیام یأس یکی از سخنگویان شورای ملی مقاومت   [2011 Feb] 
*دیگ به دیگ میگه روت سیاهه  [2011 Feb] 
*رعناي آواز ايران  [2010 Oct] 
*"موافقی که معاند شد"   [2010 Apr] 
*اصلاح‌طلبان خوش‌نشین، تشویق و تحریک به آدم‌ربایی  [2010 Mar] 
*"حکومت وحشت یا وحشت حکومتی   [2010 Feb] 
*"توصیه هایی به دکتر کریم قصیم-2-"  [2010 Jan] 
*"توصیه هایی به دکتر کریم قصیم- 1-"  [2010 Jan] 
*میرحسین موسوی شش ماه بعد از انتخابات  [2010 Jan] 
*نوبل صلح ، اوباما ، ایران  [2009 Oct] 
*یک مقایسه ، یک سؤال  [2009 Aug] 
*هشدار به فعالین حقوق بشری و سیاسی  [2009 Aug] 
*هشدار به فعالین حقوق بشری و سیاسی  [2009 Jul] 
*شاخ شکسته  [2009 Jul] 
*نماز جمعه ، پرده ماقبل آخر  [2009 Jul] 
*چه شد ؟ چه میشود ؟ (2)  [2009 Jun] 
*چه شد ؟ چه میشود ؟ (1)  [2009 Jun] 
*چاقو دسته خودش را نمی برد  [2009 Jun]