انتخاب معنی دار کروبی: عذرخواهی از 'مردم' به جای 'نظام'
حسین باستانی

 
مهدی کروبی
 
مهدی کروبی در نامه اخیر، البته از گذشته خود پوزش خواسته و طلب بخشش کرده؛ اما بر خلاف آنچه مدنظر رهبر جمهوری اسلامی بوده، نه از "نظام"، که از مردم ایران عذرخواهی کرده است

نامه مهدی کروبی به آیت الله خامنه ای، بی تردید صریح ترین متنی است که وی تاکنون، در انتقاد از آیت الله خامنه ای نوشته. انتشار این نامه در زمانی که تصور می شد حکومت به دنبال راهی برای کاهش تدریجی حصر است، شرایط پیچیده ای را در مقابل مسئولان جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده.

نامه آقای کروبی در شرایطی منتشر شده که از مدتی پیش، برخی از سیاستمداران، ابراز امیدواری کرده بودند که با میانجی‌گری‌های صورت گرفته در سطوح بالای حکومت، به‌تدریج سخت‌گیری های امنیتی بر مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد کمتر شود.

در پی زندان خانگی رهبران "جنبش سبز" در سال ۱۳۸۹، موضعِ به‌ظاهر تغییرناپذیر حکومت این بود که رفع حصر، تنها در صورت "عذرخواهی از نظام" و "جبران" مواضع قبلی محصوران امکانپذیر است. این موضع در سال‌های گذشته، از طرف مسئولان ارشد قضایی، فرماندهان سپاه و حتی شخص رهبر جمهوری اسلامی مورد تاکید قرار گرفت.

با وجود این، ظاهرا به تدریج برای ناظران فضای سیاسی ایران و از جمله مسئولان حکومتی تردیدی باقی نماند که محصوران، فارغ از میزان ادامه زندان خانگی و شرایط آن، از انتقادهای خود عقب نشینی نخواهند کرد.

آگاهی حکومت از این موضع محصوران، نگرانی از تبعات درگذشت احتمالی آنها در حصر و میانجیگری‌های جاری در سطح شورای عالی امنیت ملی و مجلس، گویی به‌تدریج به صرف‌نظر کردن محافظه کاران حاکم از شرایط قبلی خود انجامید. در شرایط جدید، ظاهرا آنچه در دستور کار حکومت قرار گرفت، کاهش تدریجی محدودیت های تحمیل شده بر محصورین بود.

آن طور که از برخی اظهارنظرهای جسته و گریخته مقام های سیاسی قابل برداشت بود، توقعی که درمقابل از محصوران وجود داشت نیز این بود که اگر از مواضع قبلی خود عقب نمی نشینند، حداقل بپذیرند که در صورت رفع حصر، بر مواضع قبلی تاکید نکنند.

ادامه این سناریو، به مسئولان حکومتی امکان می داد بدون آنکه با رفع یک‌شبه حصر، تصور عقب نشینی "نظام" از شرایط خود برای پایان حصر ایجاد شود، به‌تدریج از بحران خودساخته ای که از سال ۱۳۸۹ درگیر آن شده بودند خارج شوند.

چنان سناریویی، به کاهش شدید حساسیت افکار عمومی در موضوع حصر نیز کمک می کرد: طبیعتا مخاطبان رسانه ها، بعد از مثلا یک سال شنیدن و خواندن اخبار پی در پی در مورد دیدار این عضو فامیل و آن شخصیت سیاسی با محصوران، به تدریج نسبت به این گونه اخبار بی تفاوت می شدند. نتیجه آنکه حتی اگر زمانی در آینده، اخباری در مورد پایان "آخرین" محدودیت های وضع شده بر "رهبران جنبش سبز" منتشر می شد، ممکن بود تفاوت آن با خبرهای متعدد قبلی در مورد کاهش تدریجی حصر، برای بسیاری از مخاطبان اساسا قابل تشخیص نباشد.

مهدی کروبی، با توجه به ۸۰ سال سن و تاثیر منفی شرایط زندان خانگی، احتمالا در شرایط جسمانی مناسبی قرار ندارد و در صورت ادامه حصر، وضعیت سخت‌تری را پیش رو خواهد داشت. اما انتشار نامه او به آیت الله خامنه‌ای، این برداشت را ایجاد می کند که وی به هر علت -گذشته از قضاوت در مورد اقدام اخیرش- تصمیم گرفته در جهتی مغایر با سناریوی رفع تدریجی حصر در ازای سکوت نسبی محصوران حرکت کند.

وی در نامه اخیر، البته از گذشته خود پوزش خواسته و طلب بخشش کرده. اما بر خلاف آنچه مدنظر رهبر جمهوری اسلامی بوده، نه از "نظام"، که از مردم ایران عذرخواهی کرده است.

آقای کروبی این کار را، با یادآوری بخشی از کتاب خاطرات سیاسی خود (کتاب "نامه ها") انجام داده که سال پیش منتشر شد و او در مقدمه آن، به صراحت گذشته خود را نقد کرده بود.

مهدی کروبی در نامه خود، مجددا تاکید کرده است: "همه‌ گروه‌ها و جریان‌های سیاسی از بدو انقلاب تاکنون در به‌وجود آمدن چنین وضعیتی سهیم و مسئولند و به طبع نقش و سهم‌شان باید مسئولیت خود را در به وجود آمدن چنین وضعی پذیرا باشند... طبیعی و قطعی است که تقصیر و قصور فراوان داشته‌ام و دارم که از محضر عموم مردم معذرت و از خداوند منان طلب عفو و بخشش می کنم."

منبع:بی بی سی


حسین باستانی

فهرست مطالب حسین باستانی در سایت پژواک ایران 

* نظرسنجی محرمانه حکومت ایران: ۷۳ درصد موافق جدایی دین از سیاست  [2024 Feb] 
* عملیات نجات ماموران نظام در اروپا  [2022 Aug] 
* اعترافات امروز خامنه ای و دروغهایی که گفته بود   [2021 May] 
*پرواز ۷۵۲؛ روایت یک سال جعل از موضع 'کارشناسی'   [2021 Jan] 
* آبان ۹۸؛ چگونه اخبار جعلی نظام به یاری توجیه کشتار معترضان آمد؟   [2020 Nov] 
*بازخوانی پیام‌های ترامپ برای 'معامله' با حاکمان ایران  [2020 Nov] 
*روایت نرگس محمدی از 'شکنجه سفید' زندانیان زن  [2020 Oct] 
* کودتای خزنده در سپاه؛ فایل صوتی جلسه‌ای محرمانه در زمان جنگ   [2020 Sep] 
*روایتی از ماجرای مک فارلین که محسن کنگرلو خواست بعد از مرگش منتشر شود  [2020 Mar] 
*'۱۲۰۰ ساعت اعتراف‌گیری سپاه با شکنجه و تهدید جنسی' از نیلوفر بیانی  [2020 Feb] 
*'حکومت پنهان' منصوبان آیت الله خامنه ای؛ روایت محمد سرافراز   [2019 Aug] 
*آیت الله‌خامنه‌ای به‌دنبال 'بازنشستگی' کدام مقام‌های نظام است؟   [2018 Dec] 
*هاشمی شاهرودی کجاست؟   [2018 Nov] 
*پنهان‌کاری قوه قضاییه ایران در مورد پرونده‌های خاص جاسوسی  [2018 Nov] 
*ناگفته‌های انتخابات ۱۳۸۸ حسین باستانی   [2018 Nov] 
*انتخاب معنی دار کروبی: عذرخواهی از 'مردم' به جای 'نظام'   [2018 Jan] 
*آمار گمراه کننده دستگاه‌های امنیتی در مورد اعتراضات اخیر ایران   [2018 Jan] 
*ناگفته های ویدیوی افشاشده از انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری   [2018 Jan] 
*اختلاف اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات تا کجا پیش می‌رود؟   [2017 Oct] 
*پدیده دستکاری فتوشاپی در تاریخ جنگ ایران و عراق   [2017 Sep] 
*اولین حکم تنفیذ بعد از ۱۳۶۸ بدون تبریکِ انتخاب رئیس‌جمهور   [2017 Aug] 
*تفاوت معنی دار مواضع رهبر ایران قبل از دو انتخابات ۸۸ و ۹۶   [2017 May] 
*'بدعت' شورای نگهبان بعد از مرگ هاشمی رفسنجانی؟   [2017 Mar] 
*وقتی صدا و سیما ناچار به حذف اظهارات رئیس قوه قضاییه می‌شود   [2017 Jan] 
*پیچیدگی‌های سه سازمان: اطلاعات سپاه، حفاظت اطلاعات سپاه و حفاظت سپاه   [2016 Dec] 
*سرنوشت نامعلوم ادعای فاضل لاریجانی در مورد رئیس قوه قضاییه   [2016 Dec] 
*'مرد پشت پرده' توافق هسته ای ایران   [2016 Dec] 
*پاسخ‌های ارتش ایران به اتهام 'ناکارآمدی در جنگ با عراق'   [2016 Sep] 
*دروغ های بعد از ۱۱ سپتامبر: حمله به خاورمیانه چگونه توجیه شد؟   [2016 Sep] 
*معنی پاسخ تند آیت الله خامنه ای به اظهارات روحانی در مورد برجام ۲  [2016 Mar]