PEZHVAKEIRAN.COM نامه سرگشاده به شهر فرایبورگ در خصوص خواهرخواندگی با شهر اصفهان
 

نامه سرگشاده به شهر فرایبورگ در خصوص خواهرخواندگی با شهر اصفهان
بهروز اسدی

نامه سرگشاده به شهر فرایبورگ در خصوص خواهرخواندگی با شهر اصفهان
یک مشارکت شهر کاربردی دارای ویژگی کاملاً متفاوتی نسبت به مشارکت مدنی است!

شهردارمحترم آقای  مارتین هورن
اعضای گرامی شورای شهر فرایبورگ

خانم ها و آقایان
20 سال است که قراردادی بین شهرهای فرایبورگ ایم بریسگاو و اصفهان در ایران وجود دارد که به اصطلاح مشارکت شهری را تنظیم می کند. در ابتدا این امر یک موضوع مثبت به نظر می رسد. بسیاری از شهرهای آلمان روابطی باکشورهای خارجی برقرارکرده اند، چه برای تبادل فرهنگی، ورزشی یا علمی. در شرایط عادی،این اتفاق برای شهرهایی  رخ می دهد که شرایط دموکراتیک در آنها حاکم است. در اصفهان به هیچ وجه اینطور نیست. از شهرداراصفهان قدرت الله نوروزی گرفته تا مدیریت این شهر،  همه تحت نظارت  جمهوری اسلامی قراردارند. بر کسی پوشیده نیست که علی خامنه ای به عنوان یک رهبر سیاسی و مذهبی، همه چیز را با دژخیمان خود یعنی سپاه پاسداران و پیروان آنها کنترل می کند.
اگر اوضاع به گونه ای دیگر پیش می رفت، اوضاع اقتصادی و اجتماعی ایران کاملاً متفاوت بود. رژیم جمهوری اسلامی، انحصار قدرت بر ایران را دارد و در تلاش است تا هر ندایی برای تغییر، دموکراسی و آزادی را در بطن خود خفه کند. دستگیری ها، تیراندازی ها در معابر عمومی و اعدام ها، به ویژه در اصفهان، سیگنال روشنی برای همه منتقدان است. اسیدپاشی های نفرت انگیز علیه زنان جوان که حجاب کامل نداشتند، نیز نشان می دهد که رژیم ایران برای حفظ قدرت دست به هر کاری خواهد زد. این زنان بی گناه مادام العمر آسیب دیده اند.
حتمن شنیده اید که ده زن از اقلیت های مذهبی (بهایی) در اصفهان بازداشت شده اند. همچنین مشخص است که توماج صالحی به دلیل  شکنجه هایی که توسط  رژیم صورت گرفته، اکنون از نظرسلامتی جسمی و روحی خود را از دست داده است. از شما خواهشمندیم، از تماس های خود در اصفهان برای حمایت از آزادی همه زندانیان سیاسی، دگراندیشان و افراد مذاهب مختلف استفاده کنید. ما امیدواریم که بتوانید، مشارکت خود با شهراصفهان را برای کمک به مردمی که فقط برای آزادی، حقوق بشر و دموکراسی تلاش می کنند، بکار گیرید.
ما همچنین از شما خواهش می کنیم، در روابط خود با دولت جمهوری اسلامی ایران تجدید نظر کنید. به ویژه آخرین تحولات خاورمیانه نشان می دهد که ایران با حمایت از حماس و حزب الله در تلاش است تا منطقه را بی ثبات کند. علاوه بر این، از ۲۵ شهریور سال گذشته، تمام افرادی که در ایران رفتاری مطابق با نظام ندارند، شدیدتر از گذشته مورد آزار و اذیت قرار می گیرند. مرگ آرمیتا گراوند شانزده ساله و دستگیری های متعدد در مراسم تشییع او مانند خانم نسرین ستوده بار دیگر این را نشان داد.
لطفا به اعدام های چند روز اخیر از جمله در اصفهان توجه کنید.
از شما می خواهیم  که به اعدامها صراحتا و قاطعانه نه بگویید.
به ویژه وضعیت ایرانیان زندانی در حال حاضر بد است. آنها باید شرایط غیر انسانی و شکنجه را بدون هیچ امیدی به آزادی تحمل کنند. هیچکس به فکر آنها نیست. زندان بدنام مرکزی اصفهان، بعبارت دیگر زندان دستگرد، مکان وحشت است.
در این شرایط می توان به حفاظت از محیط زیست نیز اشاره کرد. در اثر سال ها سوء مدیریت در شهر اصفهان، رودخانه ها خشک شده و خیابان ها پر از زباله است. خطر زیادی وجود دارد که این شهر تاریخی و زیبا نابود شود. چه کسی مسئولیت این کار را بر عهده خواهد گرفت؟ مسؤولان اصفهان و نظام جمهوری اسلامی قطعاً خیر.
ما فکر می کردیم که اراده ای از جانب شما وجود دارد که بالاخره کاری برای این وضعیت وحشتناک انجام دهید. بارها اشاره کرده‌ایم که قطع فوری همه روابط با شهر اصفهان باید اتفاق بیفتد تا پیام روشنی ارسال شود. به اصطلاح خواهر شهر شما، از تمام ارتباطات خود در خارج از کشور بهره می برد تا بتواند خود را به خوبی معرفی کند. صراحتا این در تعامل با رژیم آخوندی اتفاق می افتد، وجز  تبلیغات  برای  جمهوری اسلامی، به عنوان صدای "حق" مردم ایران نیست. این همه ثابت شده است.
این ادعا که در صورت فسخ شراکت چیزی تغییر نمی کند صحیح نیست. البته برای شهر فرایبورگ جذاب است که به نام هنر، موسیقی و غیره با فرهنگ های دیگر تبادل داشته باشد. با این حال، باید واضح باشد که شراکت در کجا و با چه کسی صورت می گیرد.
ازطرف شما همیشه در مورد مخاطبین موجود صحبت می شود. اما این تماسها  دقیقا زیر نظر حامیان رژیم و کل دستگاه دولتی ایران هستند . هیچ اتفاقی نمی افتد مگر اینکه رهبری و سازمان های اطلاعاتی چیزی را از دست بدهند. افراد عادی که به صورت داوطلبانه کار می کنند و در مشارکت مدنی شرکت می کنند نیز حضور دارند و می توانند دید مستقلی از وضعیت ارائه دهند.

پس فایده این مشارکت چیست؟

این بحث را که می خواهید به مردم ایران نزدیک بمانید و با مبارزه برای آزادی، دموکراسی و حقوق بشر ابراز همبستگی کنید ـ در صورت ادامه روابط عمومی با رژیم ـ نمی توان جدی گرفت. مدتی است که خواستار فسخ شراکت هستیم.
متأسفانه متوجه شدیم که پشت پرده با تمام ابزارهای ممکن به این ارتباطات ادامه داده میشود. به بیان دیگر، ‌محتاطانه باید بگوییم، به احتمال زیاد منافع سیاسی و اقتصادی مسئول این امر هستند. آخرین تحقیقات و شواهد حاکی از آن است که تبادل مستقیمی بین رهبری شهر اصفهان و دوستان فرایبورگ-اصفهان، صورت گرفته است. این به وضوح با اراده مردم ایران که سال ها تحت حاکمیت وحشت این رژیم رنج کشیده اند، در تضاد است.
این تماس، برای همه ایرانیان، بیش از هر سودی ضرر دارد. خاتمه شراکت و منزوی کردن آشکار جمهوری اسلامی، دستاوردهای بسیار بیشتری  بهمراه خواهد داشت. نقض گسترده حقوق بشر تنها زمانی می تواند پایان یابد که نظام در نهایت به طور عمومی آگاه شود که هیچ کس نمی خواهد با آن کاری داشته باشد.
لذایک بار دیگر درخواست می کنیم تا بالاخره اقدام کنید!  این اقدام درحال حاضر ضروری تر از هر زمان دیگر است!
باید با خود روراست باشید و در نهایت با مشارکت  باشهر اصفهان راهی متفاوت را در پیش بگیرید. تا زمانی که این رژیم در قدرت است، باید تمام روابط متوقف شود. یکی از بارزترین دلایل این امر این است که حوادث وحشتناک زیادی در اصفهان با ارزش‌های شما سازگار نیست و با تمام توافقات بشر دوستانه در تضاد است.
به عنوان مثال می توان به سرنوشت توماج صالحی، خواننده رپ اشاره کرد. او در شرایط غیرانسانی نگهداری می شود و هر روز شرایط او بدتر می شود، به ویژه به دلیل شکنجه های بی رحمانه و انزوای شدید در سلول انفرادی. او از لحاظ روحی و جسمی در پایان نیروهای خود است. مراقبت های پزشکی رد می شود. برای اطمینان از آزادی او تاکنون چه اقداماتی از سوی شما انجام شده است؟ او تنها یکی از هزاران نمونه می باشد.
ما مشارکت را به عنوان تبادلی می‌ دانیم که در آن باید روی چنین موضوعاتی انگشت گذاشت. اما متاسفانه این اتفاق نیفتاده است. هر دو هیئت باید مسئولیت سیاسی و اداری را بر عهده بگیرند. برای ما این جمله که می خواهید در کنار مردم ایران بمانید ریاکارانه به نظر می رسد.
همانطور که بارها گفته شد، شما می توانید حتی بدون مشارکت رسمی در کنار ایرانی ها بایستید. علناً اعلام کنید که با آنچه در اصفهان و سراسر ایران می‌گذرد، موافق نیستید. شما هم می توانید برای آزادی همه زندانیان سیاسی بیانیه بدهید و صحبت کنید. شما همچنین می توانید برای آینده ای به طور کلی بهتر برای کشور و حفاظت از محیط زیست مرتبط در ایران به خصوص در اصفهان تلاش کنید.
بهانه مشارکت شهری فقط به نفع لابی‌ های رژیم ایران است که در بسیاری از زمینه ‌ها نقش بازی میکنند، نه فقط در ایران، بلکه برای مثال در بالاترین محافل سیاسی اتحادیه اروپا یا دولت فدرال.
با توجه به بسیاری از مسائل مطرح شده، ما همچنان از همه احزاب دموکراتیک در شورای شهر فرایبورگ می خواهیم که در نهایت به این مشارکت پایان دهند! برای حقوق بشر به پا خیزید و در نهایت، حمایت آشکاراز آزادی، دموکراسی، آزادی مطبوعات و حق انتخاب را نشان دهید.
اکنون زمان اقدام است! تغییر لازم و ممکن است!
زن – زندگی – آزادی

بااحترام
بهروزاسدی

منبع:پژواک ایران