PEZHVAKEIRAN.COM ۱۰ فرماندهی که به خاطر جنگ‌های سوریه و عراق نشان نظامی دریافت کردند
 

۱۰ فرماندهی که به خاطر جنگ‌های سوریه و عراق نشان نظامی دریافت کردند
مراد ویسی

تصویری از اعطای نشان ذوالفقار به قاسم سلیمانی

تصویری از اعطای نشان ذوالفقار به قاسم سلیمانی

حضور گسترده فرماندهان نظامی سپاه پاسداران در جنگ سوریه، به‌ویژه نبرد، حلب باعث شد شماری از فرماندهان حاضر در این جنگ به‌طور ویژه از سوی علی خامنه‌ای، رهبر و فرمانده کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، مورد تشویق قرار بگیرند و نشان‌های فتح و نصر و در یک مورد (سلیمانی) نشان ذوالفقار دریافت کنند.

۱) سرلشکرقاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس؛ نشان ذوالفقار. نشان ذوالفقار که بالاترین نشان نظامی ایران است، در سال ۱۳۹۷ و پس از دخالت‌های نظامی ایران در سوریه و عراق و نیز سایر فعالیت‌های قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، در حمایت از گروه‌های نیابتی ایران در خاورمیانه به او داده شد.

اعطای نشان ذوالفقار به قاسم سلیمانی
اعطای نشان ذوالفقار به قاسم سلیمانی

دست‌کم هشت فرمانده دیگر سپاه و یک فرمانده ارتش نیز به دلیل ایفای نقش در نبردهای سوریه و عراق نشان‌های فتح و نصر دریافت کرده‌اند و در حکم اعطای این نشان به آن‌ها به طور خاص ذکر شده که این نشان را برای «اعتلای جبهه مقاومت اسلامی و دفاع از حریم اهل بیت» دریافت می‌کنند.

این عبارت در ادبیات رسمی جمهوری اسلامی به‌معنای حضور در جنگ سوریه و عراق است. تعداد فرماندهانی که بعد از جنگ‌های سوریه و عراق این نشان‌ها را دریافت کرده‌اند بیشتر است، اما اسامی بسیاری از آن‌ها اعلام نشده است.

۲) سرتیپ حسن همدانی، فرمانده نیروهای ایرانی در سوریه؛ نشان فتح یک. مهم‌ترین نشان بعد از نشان ذوالفقار قاسم سلیمانی، نشان فتح یک بود که به سرتیپ حسین همدانی، فرمانده نیروهای ایران در سوریه در فاصله سال‌های ۱۳۹۱تا ۱۳۹۳، داده شد. به دلیل کشته شدن او در اطراف حلب در سال ۱۳۹۴ این نشان به خانواده او داده شد.

اعطای نشان فتح یک به حسین همدانی
اعطای نشان فتح یک به حسین همدانی

۳) سرتیپ عبد‌الله عراقی، جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه؛ نشان فتح دو: سرتیپ عراقی به دلیل هماهنگی و فرماندهی حضور شمار زیادی از نیروها و فرماندهان نیروی زمینی سپاه در جنگ‌های عراق و سوریه و نیز هدایت میدانی واحدهای عمل‌کننده سپاه و نیروهای غیرایرانی در نبرد حلب در سوریه و نبرد با داعش در استان دیالی عراق، از آیت‌الله خامنه‌ای نشان فتح دو دریافت کرده است.

عبدالله عراقی پس از دریافت نشان فتح ۲
عبدالله عراقی پس از دریافت نشان فتح ۲

۴) سرتیپ جواد عظیمی‌فر، معاون مهندسی رزمی نیروی زمینی سپاه؛ نشان نصر یک :سرتیپ عظیمی‌فر از جمله فرماندهان ارشد نیروی زمینی سپاه است که در جنگ‌های عراق و سوریه ایفای نقش کرده است. او که از فرماندهان مهندسی رزمی سپاه است، نشان نصر یک دریافت کرده که مهم‌ترین نشان پشتیبانی رزم در ایران است.

اعطای نشان نصر ۱ به جواد عظیمی‌فر
اعطای نشان نصر ۱ به جواد عظیمی‌فر

۵) سرتیپ محمود چهارباغی، فرمانده سابق توپخانه نیروی زمینی سپاه؛ نشان نصر یک: محمود چهارباغی که در نبرد حلب هدایت آتشبارهای توپخانه برای بازپس‌گیری این شهر در شمال سوریه را داشت، پس از بازگشت به ایران، از سوی آیت‌الله خامنه‌ای نشان نصر دریافت کرد و در زادگاهش کاشان نیز مراسم ویژه‌ای برای او برگزار شد.

محمود چهارباغی، فرمانده سابق توپخانه سپاه
محمود چهارباغی، فرمانده سابق توپخانه سپاه

۶) سرتیپ هامون محمدی، فرمانده سپاه استانی گیلان؛ نشان فتح سه: سرتیپ هامون محمدی فرمانده سپاه استانی گیلان است که لشکر ۱۶ قدس هم از زیرمجموعه‌های آن است و نیروهای آن در جنگ سوریه حاضر بوده‌اند.

هامون محمدی و محمدعلی حق‌بین در کنار قاسم سلیمانی
هامون محمدی و محمدعلی حق‌بین در کنار قاسم سلیمانی

۷) سرتیپ محمدعلی حق‌بین، فرمانده لشکر ۱۶ گیلان؛ نشان فتح سه: سرتیپ حق بین فرمانده پیشین لشکر ۱۶ قدس، علاوه بر دریافت نشان فتح، ارتقای مقام نیز یافت و با انتقال به تهران به فرماندهی قرارگاه امام حسین سپاه منصوب شد

۸) سرتیپ عوض شهابی‌فر، فرمانده سابق سپاه استانی کهگیلویه و بویراحمد؛ نشان فتح دو: سرتیپ شهابی‌فر از فرماندهان میدانی و عملیاتی سپاه در سوریه و عراق است که در جریان جنگ سوریه نیز به‌شدت زخمی شد. او در جنگ سوریه، فرمانده قرارگاه محمد رسول‌الله سپاه بوده و در جنگ با داعش در عراق نیز فعال بوده است. او بیش از ۴۰ سال سابقه فعالیت در سپاه دارد و پیش از این فرمانده یگان‌های رزمی سپاه مانند تیپ ۴۸ فتح یاسوج بوده است.

عوض شهابی‌فر در حال گفت‌وگو با قاسم سلیمانی
عوض شهابی‌فر در حال گفت‌وگو با قاسم سلیمانی

۹) سرتیپ مجید ارجمندی‌فر، جانشین فرمانده قرارگاه حمزه، نشان فتح سه: سرتیپ ارجمندی‌فر از فرماندهان ارشد قرارگاه حمزه سپاه است که قرارگاه نیروی زمینی سپاه در منطقه شمال غربی ایران محسوب می‌شود که در دو استان آذربایجان غربی و کردستان فعال است.

او، آن‌چنان‌که حکم دریافت نشان فتح به وی نشان می‌دهد، به خاطر حضور در نبردهای سوریه و عراق این نشان را دریافت کرده، هرچند توضیح داده نشده که او در کدام‌یک از این کشورها فعال بوده است.

مجید ارجمندی‌فر، جانشین قرارگاه حمزه
مجید ارجمندی‌فر، جانشین قرارگاه حمزه

۱۰) سرتیپ حسن شاه‌صفی، فرمانده وقت نیروی هوایی ارتش؛ نشان نصر: سرتیپ شاه‌صفی تنها فرماندهی از ارتش است که نام او پس از پایان نبرد حلب به عنوان دریافت‌کننده نشان نصر اعلام شده است. او در مهر ۱۳۹۷ این نشان را دریافت کرد.

حسن شاه‌صفی در دوره‌ای که فرمانده نیروی هوایی بود، مسئول هماهنگی با روسیه در مورد عبور بمب‌افکن‌های سنگین «توپولوف ۲۲ام» روسی از آسمان ایران به سوریه بود. هواپیماهای روسی با استفاده از پایگاه سوم شکاری نوژه در همدان، وظیفه بمباران‌های سنگین مخالفان بشار اسد در سوریه به‌ویژه حلب را بر عهده داشتند و شمار زیادی از غیرنظامیان در بمباران‌های آن‌ها کشته و زخمی شدند.

اعطای نشان نصر ۱ به حسن شاه‌صفی فرمانده نیروی هوایی ارتش
اعطای نشان نصر ۱ به حسن شاه‌صفی فرمانده نیروی هوایی ارتش

در ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ با حضور سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، و سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس، علاوه بر فرماندهان مزبور به شمار دیگری از فرماندهان نیروهای مسلح و سپاه در رده‌های سرتیپی و سرهنگی نیز نشان‌های فتح و نصر داده شد که اسامی آنها هنوز اعلام نشده است.

همچنین در زمان اعطای این نشان‌ها معمولاً جزئیات اندکی در مورد دلایل و شرایط اعطای آنها علنی شده، و اطلاعاتی که در این گزارش خواندید، برآمده از بررسی‌های رادیوفردا، بر اساس وضعیت، مستندات و شرایطی است که این نشان‌ها اعطا شده‌اند.

منبع:رادیو فردا


فهرست مطالب مراد ویسی در سایت پژواک ایران 

* مسئولیت علی خامنه‌ای در فاجعه متروپل آبادان   [2022 May] 
*۱۰ فرماندهی که به خاطر جنگ‌های سوریه و عراق نشان نظامی دریافت کردند   [2020 Jul] 
* ۱۶ فرمانده ارشد سپاه که دخالت نظامی در سوریه را فرماندهی کردند   [2020 Jul] 
*حسین نجات، فرمانده جدید مهم‌ترین قرارگاه امنیتی جمهوری اسلامی، کیست؟   [2020 Jun] 
* آیا ارتش ناراضی است و ممکن است روزی کودتا کند؟   [2020 Jun] 
*مجلس شورای فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی   [2020 Jun] 
*شواهد و مستندات از «فاجعه فرماندهی» در نیروی دریایی جمهوری اسلامی   [2020 May] 
*فرمانده کشتار ماهشهر کیست؟  [2020 Jan] 
*مسئولیت خامنه‌ای، روحانی و سپاه در فاجعه سرنگونی پرواز ۷۵۲   [2020 Jan] 
*از احمد وحیدی تا اسماعیل قاآنی؛ سه دهه با نیروی قدس   [2020 Jan] 
*مسئولیت مشترک روحانی و خامنه‌ای در سرکوب خونین ۹۸   [2019 Nov] 
*جمهوری اسلامی سپاه؛ گام دوم انقلاب   [2019 Oct] 
*حلقه گردان حبیب؛ تیم مجتبی خامنه‌ای  [2019 Aug] 
* ۱۰ نکته در شناخت دلایل انتصاب فرماندهان ارشد سپاه   [2019 Jul]