PEZHVAKEIRAN.COM تحليلي بر انتخابات شهرداري هاي تركيه؛ پيروزي كه مي تواند فريبنده باشد!
 

تحليلي بر انتخابات شهرداري هاي تركيه؛ پيروزي كه مي تواند فريبنده باشد!
کاوه احمدی علی آبادی

 
حزب عدالت و توسعه تركيه با از دست دادن بيش از15 درصد از محبوبيت گذشته اش به نسبت زمان اوج محبوبيت اش و كاهش نسبي آرايش نسبت به انتخابات پارلماني گذشته، پيروز انتخابات شهرداري ها اعلام شد؛ گرچه از انتخابات شهرداري هاي پيشين در پنج سال قبل، آراي بيشتري كسب كرد، اما به سبب قرار گرفتن آن در پيش از تحولات عظيم پس از بهار عربي، آن معياري مناسب و گويا نيست. برخلاف ادعاي معاون نخست وزير تركيه در 48 ساعت پيش از انتخابات كه مدعي شده بود، نظرسنجي ها نشان مي دهند تنها 2 درصد نسبت به گذشته محبوبيت شان كمتر شده، نتايج انتخابات چيز ديگري مي گويند. اين در حالي است كه توجه كنيم آخرين آمارها پيرامون ميزان محبوبيت حزب حاكم، نه نتايج آخرين انتخابات، كه نتايج نظرسنجي ها پس از اصلاحات اخير دولت و پيش از افشاي فسادهاي مالي اخير بود كه ارقامي بالاي 60 درصد را نشان مي دادند. واقعيت نيز اين است با توجه به ادعاهاي دولت تركيه كه باند گولن را بسيار ذي نفوذ و گسترده توصيف مي كند، منطقي نيز نبود كه پس از تقابل شان با دولت ميزان كاهش محبوبيت حزب عدالت و توسعه تنها 2 درصد باشد. اما چرا نتيجه انتخابات اخير تركيه با آخرين نظرسنجي هاي سازمان هاي اطلاعاتي اين كشور تفاوت محسوسي داشت؟ و بيش از 12درصد تفاوت را نشان مي دهد؟ اولين پاسخ اين است كه نهادهاي امنيتي، مرجع مناسبي براي نظرسنجي و افكارسنجي نيستند؛ به خصوص در كشورهاي جهان سوم كه مردم در مقابل پرسش هاي رسمي و حكومتي، از ترس، نظرات واقعي شان را انعكاس نمي دهند. اين در حالي است كه تازه نتايج انتخابات شهرداري هاي اخير كه محبوبيت حدود 45 درصدي حزب حاكم را نشان مي دهد، اگر آمارهاي واقعي كمتر از اين مي بود، فاصله بين نظرسنجي ها با نتايج شمارش آراي انتخابات از اين هم فاحش تر مي شد.
 
با اين همه، نبايد فراموش كنيم كه با وجود رسوايي هاي اخير فساد مالي در دولت تركيه و بحران هاي پي در پي، ميزان محبوبيت حزب عدالت و توسعه به طرز چشمگيري از انتظارات بيشتر شد! البته اميدوارم گزارشاتي كه از برخي مناطق كردنشين پيرامون تقلب در بعضي از صندوق هاي انتخاباتي انتشار يافته، موردي بوده و سيستماتيك و وسيع نبوده باشد. مشارکت 87 درصدی که برای انتخابات اعلام شده، بسیار بالاست! و با جمعیتی که ترکیه دارد، باید تقریباً خیابان های تمام شهرهای ترکیه جا برای سوزن انداختن نمی داشت! اگر اين موارد را ناديده بگيريم، براي تشريح علل اصلي پيروزي نسبي حزب حاكم بايد بگويم كه تأثير آباداني و سازندگي در بخش هاي محروم و آناتولي تركيه (شرقي و مركزي) به خصوص توسط شهرداري هاي حزب عدالت و توسعه در گذشته در زندگي ملموس مردم آنقدر بود كه چند فساد در رأس هرم قدرت، چندان برايشان مهم نباشد؛ گرچه پيروزي در استانبول و آنكارا غافلگير كننده بود. نكته ديگر؛ عدم شكست سخت حزب حاكم، تنها به سبب محبوبيت اش نيست، بلكه به اين سبب است كه حزب آلترناتيو و مناسب تري در حال حاضر در تركيه وجود ندارد كه هم طيف معترضان وضع موجود را به خود جلب كند و هم طيف مرددان و اكثريت خاموش به عنوان جايگزين تمايل پيدا كنند تا بدان رأي دهند. دو حزب ملي گراي موجود علاوه بر عدم پيشينه مطلوب شان، همه اقوام و اقليت هاي بزرگ كشور را نمايندگي نمي كنند و تنها ترك ها و به خصوص ملي گرايان ترك را جذب مي كنند و بقيه را حتي دفع مي كنند. احزاب كردي نيز حداكثر تنها قادر به جذب آراي كردها هستند. درست است كه نخست وزير تركيه در اين اواخر آن درايتي را از خود نشان نداده كه لازمه جذب افكار طبقه متوسط و روشنفكران باشد، اما احزاب موجود ديگر حتي دورنماي خطرناك تري را نشان مي دهند و با قدرت يافتن احزاب ملي گراي ترك، نه تنها مذاكرات صلح با كردها متوقف و درگيري هاي چريكي در مناطق كردنشين دوباره آغاز مي شود، كه حتي تبعيض هاي قومي و مذهبي تداوم مي يابد. و بيشترين آراي حزب عدالت و توسعه نيز از همين مناطق شرقي و مركزي كشور بوده است. فراموش نكنيم كه حزب عدالت و توسعه پس از آتاتورك، تنها حزبي بوده كه اصلاحاتي را براي رفع تبعيض نسبت به اقوام و اقليت ها، به خصوص كردها و علوي ها و سرياني ها شروع كرده است و در آخرين موردش هم تعداد زيادي از متهمان به كودتا را آزاد ساخته و هم تعداد زيادي از نمايندگان و روزنامه نگران كرد زنداني را.
 
با اين وجود، برخلاف آنچه اردوغان و رسانه ها خواستند از انتخابات شهرداري ها نتيجه بگيرند و آن را آزموني براي محك افكار عمومي نسبت به اردوغان و درگيري هايش با گولن جلوه دهند، خروجي حاصل چيز ديگري را نشان مي دهد و گذشته از كاهش محبوبيت حزب عدالت و توسعه، آن هم با وجود شروع اصلاحات در كشور و گفتگوهاي صلح با پ. كا. كا. آراي كنوني به "عملكرد شهرداري هاي حزب عدالت و توسعه" و ميزان موفقيت شان در مديريت محلي برمي گردد، نه محبوبيت اردوغان؛ چون اين انتخابات رياست جمهوري نبوده است و مردم انتظاراتي كه از اين دو انتخابات متفاوت دارند، با هم بسيار فرق مي كند. به بيان واضح تر، مردم محلي درحقيقت به "برنامه هاي شهرداران" حزب عدالت و توسعه در چند سال گذشته در روستاها و شهرها رأي مثبت دادند. گذشته از همه، در همين 15 روز اخير، وقايع پيش آمده در تغييرات آراي رأي دهندگان مردد بسيار موثر بود. در همين دو هفته، محكومان پرونده معروف كودتا از زندان آزاد شدند و همين طور نمايندگان و روزنامه نگاران كرد كه تنها موج نخست آزادي ها بودند، كه اگر در رسانه هاي جهاني انعكاس وسيعي نداشت، اما در درون تركيه بسيار تأثير مثبت داشت و اين بسيار بر محبوبيت حزب عدالت و توسعه افزود، اما بستن توئيتر و يوتيوب برعكس از ميزان محبوبيت دولت به خصوص نزد طبقه متوسط و روشنفكران كاست و بماند كه رئيس جمهور تركيه در اقدامي مدبرانه با مخالفت با بستن اين سايت ها، به افكار عمومي نشان داد كه آن بيش از اين كه از ديدگاه حزب عدالت و توسعه ناشي شود، به تصميمات شخص اردوغان و ديدگاه هاي وي برمي گردد.
كردهاي تركيه بزرگترين پيروز انتخابات اخير بودند و سه شهرداري بزرگ را در كنار شهرها و شهرستان هاي مناطق كردنشين بردند و با وجود موضع گيري هاي ناشيانه گذشته شان بر عليه حزب عدالت و توسعه، پيروزي آن حزب در شهرداري ها مكمل افزايش تعداد شهرداري هاي برنده شده احزاب كرد است و حتي مهمتر از پيروزي خود احزاب كرد؛ چون در صورت پيروزي هر حزبي به جز حزب حاكم، مذاكرات صلح متوقف مي شد و درگيري ها شروع مي گشت و روز از نو و روزي از نو. در حالي كه اكنون مذاكرات با دولت ادامه مي يابد، اصلاحات گسترش پيدا مي كند و زندانيان و محكومان كرد بيشتري نيز آزاد مي شوند. اگر كردها مدعي هستند كه اردوغان عملاً انعطاف چنداني نشان نداده و پيشرفت اندك بوده و بيشتر وعده هاي نسيه داده شده است، آن تنها پيش از آزادي زندانيان كرد در دو هفته اخير صادق بود، اما حالا دولت به وعده هايش عمل كرده و با فشار مضاعفي كه به دادگستري آورد موجب شد حتي پس از مخالفت اوليه قضات پرونده كردها با آزادي زندانيان كرد، بسياري از آنان آزاد شوند. درضمن، نتايج انتخبات براي كردها نشان مي دهد كه احزاب دست چپي كرد در تركيه براي جذب آراي كردها بيش از اين از ظرفيت برخوردار نيستند و كردها نياز به احزاب دست راستي قوي نيز دارند تا طيفي ديگر از كردها را به خود جذب كنند؛ به خصوص احزابي با تمايلات مذهبي ميانه رو كه خيلي از مذهبي هاي سنتي كرد را به خود متمايل سازند و جذب كنند و براي وعده هاي خود، برنامه هاي مشخص داشته باشند.
 
در كنار تمام اين شرايط، يك واقعيت پنهان پشت آمار كنوني انتخابات اخير تركيه خفته است كه بي توجهي حزب عدالت و توسعه و به خصوص اردوغان به آن مي تواند منجر به افتادن در تله اي هولناك و غيرقابل انتظارباشد. گاه در يك كشور، حزبي با اكثريتي ضعيف به پيروزي مي رسد، ولي بحراني آن را تهديد نمي كند و حتي از اقتدار برخوردار است. چون اكثريت خاموش –كه رأي نداده اند، يا بي تفاوت اند و يا از عدم رضايت چنداني رنج نمي برند كه انتخبات را براي خود گشايشي ببينند و احزاب شكست خورده نيز در حال جنگ با حزب حاكم نيستند. در چنين انتخاباتي- ولو با پيروزي ضعيف حزب حاكم، اقتدار سياسي حكومت بالاست و بحراني جامعه و كشور را تهديد نمي كند و به همين سبب از اعتراضات و تظاهرات عمومي اقليت بازنده در انتخابات در خيابان ها و اماكن عمومي خبري نيست. اما گاه، حزب حاكم با اكثريتي حتي قوي تر انتخبات را مي برد، اما اكثريت خاموش چنان نگران است و نتايج را بر عليه خود مي بيند كه با يك جرقه ممكن است به خيابان بريزد و اقليت شكست خورده هر آن بدنبال فرصتي است تا شلوغ كند و بخش بزرگي از جامعه با يك جرقه در خيابان ها منفجر مي شوند و نوع رابطه حزب حاكم با احزاب ديگر نيز پرتنش و توأم با درگيري مداوم است. آن گاه بايد آينده پرآشوب و بحراني براي چنين جامعه و كشوري پيش بيني كرد و حزب عدالت و توسعه با رهبري اردوغان اينك دقيقاً در اين شرايط بحراني است و حداقل اردوغان اصلاً متوجه آن نيست! اردوغان براي دفاع از اتهاماتي كه در اين چند ماه اخير بر عليه او زده شده به سخنراني هاي تند دست زده تا افكار عمومي را متقاعد كند كه توطئه اي عليه وي در جريان است. چنان كه نتايج انتخابات نيز نشان مي دهد، تا حدي موفق نيز شده كه حداقل طبقات پايين جامعه را نسبت بدان متقاعد سازد، اما همزمان همين جو دشمن پروري، جامعه تركيه را قطبيكرده است كه آماده يك جرقه براي درگيري و حتي انفجار است. در صورتي كه براي انتخابات رياست جمهوري، حزب عدالت و توسعه بخواهد اردوغان را معرفي كند، به سبب حساسيت نسبت به شخص وي، تنش هاي سياسي و درگيري هاي خياباني بيشتر نيز مي شود و چه بسا به پشيماني منجر شود كه حتي عقب نشيني آن زمان حزب حاكم، ديگر كمكي به فرو نشاندن اعتراضات خياباني و اعتصابات عمومي نكند. همين حالا به وضعيت ونزوئلا نگاه كنيد. حزب حاكم واقعاً در انتخاباتي سالم با اكثريت آراء پيروز شده است و هم اكنون نيز كه اعتراضات گسترده خياباني اوج گرفته، هنوز طرفدارانش از اكثريت برخوردارند، اما به سبب روحيات انقلابي و موضع گيري هاي تند، كه تنها طيفي از مردم ونزوئلا را جذب مي سازد و طيفي را دفع مي كند، خيابان هاي ونزوئلا شلوغ و كشور در بحران به سر مي برد. جانشين چاوز توانسته بيشتر طبقات پايين جامعه را به خود جذب كند و همزمان طبقات متوسط به بالا را به شدت "دفع كند". اما هيچ دولتي نماينده تنها حزب خود يا رأي دهندگان به نفع خود نيست، بلكه حزب برنده انتخابات از لحظه اي كه تشكيل دولت داد، دولت همه مردم كشورش است و اگر حتي نتوانست رضايت نسبي شان را جلب كند، نبايد تضادش با آنان به حدي باشد كه مخالفانش را به اعتراضات دامنه دار خياباني بكشاند.
 
دولت تركيه و حزب عدالت و توسعه به رهبري اردوغان، بدون اين كه متوجه باشد، شرايط مشابهي را حاكم كرده و كشور تركيه را آبستن خطر بحراني حتي شديدتر از ونزوئلا ساخته است؛ آن هم در شرايط حساس منطقه اي كه چنين رفتار سياسي توسط هر سياستمداري مثل راه رفتن با خيال آسوده از روي ميدان مين است! در حالي كه همين حزب از ظرفيت آن برخوردار است كه با رو كردن اشخاص ديگر، به خصوص وقتي شخص خوش فكر و محبوبي چون عبدالله گل دارد، كه به راحتي مي تواند از پس بحران مذكور برآيد و با رو كردن وي و با تصميمات متعادل و پخته او همچون گذشته، هم اصلاحات و گفتگوهاي صلح جريان يافته و هم رضايت نسبي عمومي و آشتي ملي تحقق يابد و روند توسعه اقتصادي با رفع تبعيض هاي اجتماعي و تاريخي تداوم يابد. اردوغان نيز مي تواند با رفتن در پشت صحنه حزب، موضوعاتي را كه به آن "علاقه مند" است، دنبال كند؛ چون به نظر مي رسد كه اردوغان و مشاورانش بيشتر به مسائلي علاقه مندند كه تنها طيفي از مذهبيون و سنتي هاي تركيه بدان مشتاق اند و نه خواسته هاي همگان.واقعيت آن است كه اين تصور غلطي است كه اكثراً فكر مي كنند تنها با قرار گرفتن در رأس هرم قدرت است كه بيشترين تأثير گذاري مثبت را مي توانند داشته باشند، در حالي كه عمدتاً كساني كه در جاي درستي قرار گرفته باشند (تطابق تخصص با شغل)، از كارايي بيشتري برخوردارند.
علاوه بر اين ها، تصميماتي چون فيلتر كردن توئيتر و يوتيوب كه در سطح جهاني انعكاس بسيار منفي دارد و تنها چند كشور با حكومت بسيار ديكتاتور در دنيا هستند كه اين محدويدت ها را براي مردمشان اعمال مي كنند و چنين تصميماتي از طرف دولت تركيه تنها موجب مي شود كه هم پرونده تركيه براي عضويت در اتحاديه اروپا مسكوت بماند و هم عدم موفقيت ديگري براي يك دولت اسلام گراي ديگر در منطقه نسبت به آشتي دادن دموكراسي و اسلام را رقم بزند. عجيب تر اين كه، تخلفي هم كه صورت گرفته اصلاً به شبكه هاي اجتماعي توئيتر و يوتيوب مربوط نبوده كه بخواهند محدود يا مسدود شوند. تخلف در شنود جلسات محرمانه دولتي بوده و جلوي شنود و درز آن جلسات را بايد گرفت و شبكه هاي اجتماعي در اين زمينه كاملا خنثي هستند و هر چه كه در آن ها بارگذاري شود، ارائه مي دهند. هم چنان كه نوار شنودي كه در يك ضبط صوت بگذارند، محتواي نوار را پخش مي كند و اگر نوار به شكلي غيرقانوني در جلسه اي محرمانه پر شده، بايد جلوي آن را گرفت و شكستن ضبط صوت يا ممنوعيت كليه ضبط صوت ها مضحك خواهد بود؛ آن هم در قرن بيست و يكم و در جوامع مدرن امروزي كه وضعيت چنين شبكه هايي، خود معياري براي سنجش ميزان آزادي و دموكراسي در هر كشوري است.
.  
 
 

منبع:پژواک ایران


 کاوه احمدی علی آبادی

فهرست مطالب  کاوه احمدی علی آبادی در سایت پژواک ایران 

*راز پیروزی رعدآسای انقلابیون عراقی در استان های سنی نشین؛رهبری، فرماندهی و مدیریت میدانی  [2014 Jul] 
*نقاب هاي دجال كبير انقلاب شخصیت واقعی پشت نقاب رهبر انقلاب را بهتر بشناسیم [2014 Jun] 
*وقتي مفسدان مبلغ دين خدا مي شوند!  شما شهر خدا را با بهشت عوضي گرفته ايد [2014 Jun] 
*تحليلي بر رازهاي تداوم شكست اصلاح طلبان؛ ثمره والاس رقصيدن پنهاني با شيطان!  [2014 May] 
*تحليلي بر انتخابات عراق؛ خوانش سناريوهاي پيش رو در عراق  [2014 May] 
*مبارزات منفي و مثبت ايرانيان با رژيم كه تداوم دارد رژيم ايران در همه عرصه ها قافيه را باخته است [2014 Apr] 
*تحليلي بر تحولات شتابان خاورميانه و شمال آفريقا؛در آستانه فوران توفاني ديگري در منطقه ايستاده ايم  [2014 Apr] 
*همگام با سنفوني حقوق بشري بر ضد رژيم ايران؛  [2014 Apr] 
*حملات حقوق بشري به رژيم ايران بايد ادامه يابد؛ بي وقفه و پي در پي  [2014 Apr] 
*در كوران بحران ها در اينجا و آنجا؛  [2014 Apr] 
*تحليلي بر انتخابات شهرداري هاي تركيه؛ پيروزي كه مي تواند فريبنده باشد!  [2014 Apr] 
*سنفوني ايرانيان به هم مي پيوندد؟ آسوده و آرام يا روي سرير خون حاكمان! [2014 Mar] 
*روسيه كريمه را تصاحب كرد، اما اوكراين را از دست داد!  [2014 Mar] 
*چرا اسلامگرايان امروز بدتر از جاهلان صدر اسلام اند؟ تبديل ميليون ها انسان به مشتي حيوان! [2014 Mar] 
*تحليلي بر شطرنج سناريوهاي پوتين-اوباما؛ از اوكراين تا سوريه  [2014 Mar] 
*بحران كنوني اوكراين، نشان دهنده دورنماي ژئوپالتيك آينده؛ هنوز هيچ چيز از دست نرفته  [2014 Mar] 
*تغيير و اصلاح در اينجا و آنجاي خاورميانه؛  [2014 Feb] 
*معاملات شيطاني؛ براي يك آرماگدون شيطاني   [2014 Feb] 
*خاورميانه به كدام سوي؟ مصالحه يا محاربه!  [2014 Feb] 
*كردها به سوي كنفدراسيون به جاي تشكيل كشور يا تجزيه؛ تشكيل كنفدراسيون بدون فروپاشي سيستم دولت –ملت ها در خاورميانه [2014 Feb] 
*تحليلي بر انقلاب ها و جنبش هاي خاورميانه از ديكتاتوري نظامي و استبداد ديني به سوي دموكراسي [2014 Jan] 
*ايران در سياست هايش در منطقه مي سوزد تحليلي بر گسترش جنگ داخلي از سوريه به عراق؛ [2014 Jan] 
*شكست 9 دي پس از چهار سال جنبش سبز به كوري چشم اقتدارگرايان و دودوزه بازان هنوز زنده است [2014 Jan] 
*تحليلي بر چرخش پازل سوريه؛ با ريزش و تكميل توأمان  [2013 Dec] 
*رنگين كمان جنبش هاي خاورميانه؛  بفرماييد، حالا تحويل بگيريد!  [2013 Dec] 
*پرده اول: مرگ يك دستفروش پرده آخر: رستاخيز يك دستفروش [2013 Dec] 
*تحليلي از توافق ژنو تا مذاكرات ژنو 2 از كيش تا آچمز خاورميانه؛ [2013 Dec] 
*ماندلا افسانه خود را گفت و زيست؛ ... و اين است ماندلا [2013 Dec] 
*آن يك بمبي كه مي تواند تمام سيستم هاي دفاعي يك كشور را نابود كند، چيست؟  [2013 Dec] 
*سلاح هاي آينده؛ و آن آينده همين امروز است  [2013 Nov] 
*سلاح هاي آينده؛ و آن آينده همين امروز است  [2013 Nov] 
*تقويت زبان هاي مادري و گويش هاي محلي؛ در كنار توسعه منطقه اي و آباداني محلي مناطق محروم  [2013 Nov] 
*از شاه تا برژينسكي؛ شاه قرباني «فتنه بزرگ»  [2013 Oct] 
*حركات صلح آميز در صفحه شطرنج خاورميانه  [2013 Sep] 
*جنگ و صلح در اديان؛ چرا در سوريه مسئول ايم؟  [2013 Sep] 
*صلح طلبي به قيمت قتل عام همگان؟ يعني بگذاريم تا باز بكشند!  [2013 Sep] 
*بخوان؛ تاريخ دروغ هاي شيرين يك ملت را! ملتي كه نمي خواهد مسئوليت تصميات اش را برعهده بگيرد [2013 Aug] 
*در كوران قيام هاي خاورميانه؛ آيا صداي يكديگر را مي شنويد؟  [2013 Aug] 
*كودتا با تيمي امنيتي و نه نظامي  [2013 Aug] 
*ديگر كافي است، اينك زمان اقداماتي عملي است حق ماندني و باطل رفتني است [2013 Aug] 
*بهاييان و بابيان جزو اهل كتاب اند تبعيض در حق هر انساني به هر بهانه اي به خصوص دين، ظلم است [2013 Aug] 
*ماندلا افسانه خود را گفت و زيست؛ و اين است ماندلا  [2013 Aug] 
*تمام ابعاد شطرنج سوريه را دريابيم  [2013 Jul] 
*چرخش بهار منطقه از ضد ديكتاتوري نظامي به ضد ديكتاتوري مذهبي جنبش ضد استبدادي خاورميانه ادامه دارد؛ [2013 Jul] 
*آن كسي كه بايد ثابت كند، اسلام و دموكراسي تضادي ندارند، اسلام گرايان اند؛ از نظر اسلام گرايان، حق يعني تنها  [2013 Jul] 
*جامعه مبتني بر "جنايات و مكافات" ايران؛ من رأي مي دهم، پس برانداز هستم! [2013 Jun] 
*جامعه مبتني بر "جنايات و مكافات" ايران؛ من رأي مي دهم، پس برانداز هستم! [2013 Jun] 
*دولت جديد پاكستان از تهديد تا فرصت؛ كمربند سبز يا كمربند انفجاري در راه است؟! [2013 May] 
*چرا حق حاكميت از منظر ديني با انسان هاست كسي كه آزاد نيست، بندگي خدايش بي ارزش است [2013 Apr] 
*تكميل پازل پيروزي نهايي در سوريه  [2013 Apr] 
*مسلمانان مسلماني ز سر گيريد؛ از ديدگاه «همزماني» تا «در زماني» [2013 Apr] 
*قرن بيست و يكم عصر مرگ ايدئولوژي ها انسانيت بدون ايدئولوژي [2013 Apr] 
*در شبه جزيره كره چه مي گذرد؟ تحليلي بر تفكرات پشت بازي هاي رهبران كره شمالي  [2013 Apr] 
*اين يك رستاخيز است  [2013 Mar] 
*اميدي براي كاتوليك ها بازتعريفي از مسيحيت كاتوليك [2013 Mar] 
*نماينده ايران بدون اين كه بداند، گزارش احمد شهيد را تأييد كرد  [2013 Mar] 
*تحليلي بر بازي هاي شيطاني در خاورميانه!؟  [2013 Feb] 
*قواعد بازي در دنيا و منطقه اي را كه زندگي مي كنيم، بشناسيم  [2013 Jan] 
*خاورميانه پيش از آرماگدون  [2013 Jan] 
*آخرين تحولات در بهار عربي؛ عراق دوباره در بهار عربي برخاست  [2012 Dec] 
*حقوق انساني و دموكراسي را در خاورميانه نمي شناسند!  [2012 Dec] 
*افسانه ها را اين گونه واقعيت مي بخشند  [2012 Nov] 
*چگونگي اقدامات رسمي و غيررسمي در خاورميانه؛ تداوم فرار شتابان از الگوي متحجر ايران  [2012 Nov] 
*ستار بهشتي؛ از قهرمانان معنوي ما درك نفس يك زندگي تمام و كمال انساني و برحق [2012 Nov] 
*خاورميانه پس از آخرين تحولات  [2012 Nov] 
*چه موقع منجي ظهور مي كند؟! گزينش در نبرد آخرزمان يعني چه؟ [2012 Oct] 
*نبرد با اشباح در جنگ جهاني دوم  [2012 Oct] 
*به سوی ژئوپولتیکی چند قطبی در خاورمیانه  [2012 Sep] 
*تحلیلی از کنفرانس غیرمتعهدها- مقامات ایران، منزوی حتی در پایتخت خود!   [2012 Sep] 
*چرا دموكراسي در جهان سوم تنها با نظام جمهوري شدني است  [2012 Aug] 
*گرداب سوريه عميق تر مي شود پست ترين بازندگان را بشناسيد [2012 Jul] 
*دانشگاه قرن هاست كه كابوس متعصبان و سطحي انديشان ديني بوده است  [2012 Jul] 
*رژيم فاسد به مثابه "شخصيت حقوقي"  ساختار شبكه حكومتي اساساً فسادپرور ريخته شده است [2012 Jun] 
*قيامي جهاني كه از ايران آغاز شد انقلابي از پاي اينترنت! [2012 Jun] 
*جاه طلبي معنوي خطرناك ترين فريب عالمان عالمي معنوي يا برده خداي قدرت!؟ [2012 Jun] 
*امروز نياز به تفكري استراتژيك به جاي تفكر نظامي  [2012 May] 
*جنايتكاران هم مي ميرند! شيرازه رژيم در آستانه فروپاشي است [2012 May] 
*حكم قتل براي ارتداد در صدر اسلام نيست اين بود روش امامان؟ [2012 May] 
*كمپين هاي بين المللي جنبش ها گسترش يابد  [2012 May] 
*از نفرين فرعون تا نفرين مادران عزادار كابوس ها تعبير مي شوند [2012 May] 
*روضه خوان هاي ايران چه خوابي براي عراق ديده اند؟  [2012 Apr] 
*سخنان كسي كه مي پندارد، عيار عوام فريبي دست اش است! اگر حكومتي به صرف شريعت اسلامي است، پس حكومت يزيد نيز [2012 Apr] 
*شخصيت يك دين چيست؟ شخصيت ديني خود را بشناسيم  [2012 Apr] 
*هر كشوري سود يا ضرر تفكرات حاكمان اش را مي برد آب ها و سرزمين هاي مشترك، فرصت به جاي تهديد [2012 Apr] 
*در صفحه شطرنج ايران چه مي گذرد  [2012 Apr] 
*مديريت منطقه اي با مشاركت جهاني براي بحران سوريه  [2012 Mar] 
*آئين‌هايي‌ نوروزي‌  [2012 Mar] 
*جنبش با اعتراضات نامتقارن و فرسايشي زنده است مرگ يك حكومت پيش از تدفين آن [2012 Mar] 
*بخوان؛ تاريخ مي تواند بسيار بي رحم باشد بياييد، بيش از اين به خود دروغ نگوييم [2012 Mar] 
*قانون مجازات ضد اسلامي و جاهلي تغييرات صوري و رياكارانه اند [2012 Mar] 
*به مبارزان راه آزادي در سوريه نفس متفاوت راه حق و باطل  [2012 Mar] 
*در سوداي دوران جنگ سرد!  [2012 Feb] 
*جهاني شدن با رسانه هاي ديجيتال و مجازي؛ اينجا و اكنون- دکتر کاوه احمدی علی آبادی   [2012 Feb] 
*بصيرت زير برف! هستيم و مي بينيم... [2012 Feb] 
*جنگ؛ از تور تا شبكه  [2012 Jan] 
*فحواي كلام در كتب مقدّس كدام است؟ چون فحواي كلام وحي را نمي فهيم، به نام دين عكس آن رفتار مي كنيم [2012 Jan] 
*او ما را از جنگ به دور داشت  [2012 Jan] 
*قدرت سرد و قدرت نرم در جنگ   [2012 Jan] 
*فتنه گران در حال سقوط! فتنه در تاريخ اسلام چه بود؟  [2012 Jan] 
*«و من از شر این که سنگسارم کنید به پروردگار خود و پروردگار شما پناه می برم»  [2011 Dec] 
*چراغ ها را ما به موقع خاموش كرديم پشت صحنه وقايع كودتاي 88  [2011 Dec] 
*چرا فرهنگ و دين با زور نمي شود؟ هنوز تفاوت تبليغ با ضدتبليغ را نمي دانيد! [2011 Dec] 
*رازهايي از عيسي منجي به مناسبت ميلاد نمادين عيسي مسيح [2011 Dec] 
*به پيشواز شب يلدا: طلیعه پیروزی نور بر ظلمت  [2011 Dec] 
*چرا در ماجراي پهپاد كسي حرف تان را باور نمي كند؟ كپي پهپاد طلب تان، هواپيماهايتان سقوط نكند [2011 Dec] 
*به سوي دموكراسي انساني، نه درگيري هاي مذهبي و قومي  [2011 Dec] 
*نقش هاي جديد قدرت هاي منطقه اي خاورميانه  [2011 Dec] 
*آنچه ما نمي بينيم، اما نسل امروز مي بيند  [2011 Nov] 
*خشت هاي طلا براي امامان مردم يا پادشاهان زراندوز!؟  [2011 Nov] 
*ايران از سردرگمي تا نقشي منفي در منطقه!  [2011 Nov] 
*آقايان «X» در پرونده هاي واتر گيت، ويروس هاي امنيتي و انفجار ملارد!؟  [2011 Nov] 
*گذر و نظري بر هويت ايرانيان؛ آريايي، عيلامي يا ايراني؟!  [2011 Nov] 
*امواج جنبش ديني چگونه متحول مي سازند شتاب جنبش تغيير كيش و دين جوانان ايراني بهت آور است [2011 Nov] 
*حكومت ايران، منفور ملل منطقه و الگو گيري براي ديكتاتوري هاي منطقه  [2011 Nov] 
*پيروزي صلح آميز بر دشمني با بمب هاي هسته اي چگونه از ظرفيت هاي عضويت هاي جديد فلسطين بهره بريم [2011 Nov] 
*نظام پارلماني با تغيير يك پست تحقق نمي يابد  [2011 Oct] 
*چرا محمد را با چنگيزخان عوضي گرفتيد!؟  [2011 Oct] 
*حجاب در اسلام هرگز اجباري نبوده و نيست حجاب اجباري بنا بر بينش اسلامي، حقوق زنان را ضايع مي كند [2011 Oct] 
*پژوهشی درباره حد رجم (سنگسار) در اسلام  حد سنگسار حتی در شریعت اسلامی نیست، چه رسد به دین اسلام [2011 Oct] 
*حقايق پشت ترور سفير عربستان چرا آمريكا از طرح ترور توسط رژيم ايران متعجب شد؟ [2011 Oct] 
*نقابي براي يك انقلاب!؟  [2011 Oct] 
*چرا موساد اصرار به هدايت گروه هاي تندروي فلسطيني دارد؟  [2011 Oct] 
*كشور فلسطين از بحر الميت (جنازه) تا نهر خون!؟  [2011 Oct] 
*شطرنج در خاورميانه عالي پيش مي رود  [2011 Oct] 
*فساد، دزدي و قاچاق در جوامع مختلف و جامعه ما  [2011 Oct] 
*جنبش تغيير دين، جنبش خاموش جوانان شده است مردم دين "خاك دو عالم بر سر" نمي خواهند [2011 Sep] 
*دانشگاه را به كابوسي براي متحجران بدل خواهيم كرد بگذار كه تاريخ امروز را اين سان خلق كنيم [2011 Sep] 
*ياغيگري حكومتي  [2011 Sep] 
*از گنگ خواب ديده تا وقيح سر گردنه!  [2011 Sep] 
*خطر حمله به ايران با سه سناريو!  [2011 Sep] 
*تاريخ سياسي ما در دوران پيش از ماكياولي ست  [2011 Sep] 
*چرا و چه وقت دزدي هاي حكومتي در كشور لو مي رود؟ آن ها با كسي شوخي ندارند!؟ [2011 Sep] 
*مشكلاتمان از بابت دشمنان است، يا جهان بينی خودمان؟! قابل توجه كساني كه سكسكه "دشمن" گرفته اند [2011 Sep] 
*محكوم به شكست بودند، چون دين و عقيده را اجباري ساخته بودند دولت مسئول است [2011 Sep] 
*مانيفستي براي يك رستاخيز  [2011 Sep] 
*هويت اعتراضات و انقلاب ها در دنياي امروز به بهانه هويت اعتراضات اخير در آذربايجان [2011 Aug] 
*وضعيت خاورميانه پس از آخرين تحولات موضوع داخلي است تا زماني كه مردم را سركوب نكنيد [2011 Aug] 
*‌ونداليسم ‌"بين نسلی" و علل ‌آن‌ در ايران  [2011 Aug] 
*نقش كنش هاى اجتماعى در توسعه  [2011 Aug] 
*چرا محمد را با چنگيزخان عوضي گرفتيد!؟  [2011 Aug] 
*كنش‌ معطوف‌ به‌ قدرت‌ مانع‌ توسعه‌  [2011 Aug] 
*فقاهت در اسلام نيست   [2011 Aug] 
*پژوهشی درباره حد رجم (سنگسار) در اسلام  «و من از شر این که سنگسارم کنید به پروردگار خود و پروردگار شما پناه می برم» [2011 Aug] 
*حكومت ظالم اسلامي نيست! دفاع از حكومتي كه ظلم كند، مشاركت در ظلم است! [2011 Jul] 
*مشكلات حقيقي دستگاه قضايي و انتظامي كشور كجاست؟  [2011 Jul] 
*اين هم شواهدي بر ادعاي ما  [2011 Jul] 
*فتنه بزرگ قرن؛ ساختاري امنيتي براي نقاب  [2011 Jul] 
*قايل توجه نوكيشان بر اساس قرآن مي توان هر كيشي اختيار كرد و دين اسلام نيز داشت [2011 Jul] 
*استقلال ملت هاي دربند پس از نيم قرن امروز سودان، فردا فلسطين  [2011 Jul] 
*جنبش خاموش ما دموكراتيك پيش مي رود جدي مي گويم: بفرماييد غنيمت تان را برداريد [2011 Jul] 
*جنبش تغيير كيش در راه است؟ چرا ما اقوام و اديان مختلف خود را به رسميت نمي شناسيم!؟ [2011 Jul] 
*در آستانه رستاخيز  [2011 Jul] 
*به پيشواز 18 تير خوانش روند تاريخ يك علم است: جنبش زنده پيش مي رود [2011 Jul] 
*كشتن نوكيشان قتل عمد است، تغيير كيش هرگز تغيير دين نيست  [2011 Jun]