PEZHVAKEIRAN.COM نرخ تورم در ایران؛ گوشت و مرغ پیشتاز گرانی
 

نرخ تورم در ایران؛ گوشت و مرغ پیشتاز گرانی
بهرنگ تاج‌‌دین

 

قیمت گوشت و مرغ در ۱۲ ماه گذشته به طور متوسط ۸۷ درصد بالا رفته است

برآوردهای مرکز آمار ایران نشان می‌دهد نرخ رسمی تورم در شهریورماه ۱۴۰۲ با ۰.۶ درصد کاهش نسبت به ماه قبل، به ۴۶.۱ درصد رسید. این گزارش نشان می‌دهد که در بین ۳۰ گروه و زیرگروه مختلف اقلام مصرفی، بیشترین افزایش قیمت متعلق به «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» بوده که از شهریور پارسال تا شهریور امسال، قیمت‌شان به طور میانگین ۸۷.۱ درصد بالا رفته است.

پس از گوشت و مرغ، «ماهی‌ها و صدف‌داران» با ۶۷.۴ درصد، حمل‌ونقل عمومی با ۵۷.۳ درصد، و «هتل و رستوران» با ۵۵.۴ درصد بیشترین میزان رشد قیمت را در ۱۲ ماه گذشته تجربه کرده‌اند.

از طرف دیگر، کمترین درصد افزایش قیمت از شهریور پارسال تا شهریور امسال متعلق به «روغن‌ها و چربی‌ها» (۳.۳ درصد)، «نان و غلات» (۱۷ درصد) و ارتباطات (۱۸.۶) درصد بوده است.

دو روز پیش مرکز آمار در گزارش جداگانه‌ای، از کاهش ۲۶ درصدی میزان عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌ها نسبت به مرداد سال قبل خبر داده بود و این کاهش عرضه می‌تواند به افزایش قیمت‌ها منجر شود.



کاهش اندک نرخ تورم ماهانه و نقطه به نقطه

طبق گزارش مرکز آمار، نرخ تورم ماهانه در شهریور امسال ۲.۰ درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه ۳۹.۵ درصد بوده که به ترتیب ۰.۴ درصد و ۰.۲ درصد نسبت به مردادماه کمتر بوده است.

پایین آمدن نرخ تورم به معنی ارزان شدن اجناس نیست. بلکه نشان می‌دهد شتاب افزایش قیمت‌ها اندکی کمتر شده است.

نرخ رسمی تورم (اصطلاحاً تورم ۱۲ ماهه) هم با ۰.۶ درصد کاهش نسبت به مردادماه به ۴۶.۱ درصد رسید.

این نرخ به این معناست که قیمت اقلام مصرفی مردم از مهر۱۴۰۱ تا شهریور۱۴۰۲ به طور متوسط ۴۶.۱ درصد بیشتر از نرخ آن‌ها در ۱۲ ماه قبلشان (مهر ۱۴۰۰ تا شهریور ۱۴۰۱) بوده است.

نمودار نرخ تورم ماهانه و ۱۲ ماهه در ایران از ابتدای ۱۳۹۲ تا شهریور ۱۴۰۲

دولت ابراهیم رئیسی که با وعده نصف کردن نرخ تورم ظرف دو سال سر کار آمده بود؛ ولی آمارهای رسمی نشان می‌دهد که در این زمینه ناکام بوده است.

طبق برآوردهای مرکز آمار، از مرداد ۱۴۰۰ - که ریاست‌جمهوری او شروع شد - تا شهریور ۱۴۰۲، قیمت کالاها و خدمات مصرفی مردم به طور متوسط ۱۱۰.۸ درصد افزایش یافته؛ یعنی بیشتر از دو برابر شده است.

سرعت افزایش قیمت مواد غذایی در همین مدت حتی بیشتر هم بوده و خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها شاهد ۱۵۴.۶ رشد قیمت بوده‌اند.

بهرنگ تاج‌دین - بی‌بی‌سی 

منبع:بی بی سی