PEZHVAKEIRAN.COM افترازنی بنام دفاع از قربانی افترا، تا کی؟
 

افترازنی بنام دفاع از قربانی افترا، تا کی؟
دلجو آبادی

پس از انتشار اطلاعیه زیر چند بار کامنتی برای نویسنده آن (لیلا قرایی) در فیس بوک گذاشتم که متاسفانه با بی اعتنایی مواجه شد.  

http://www.kvinnonet.org/misc/leilaOmMahnaz2018.html

با توجه به جو افترازنی کینه توزانه ای که تحت نام دفاع از قربانی افترا مدتی است براه افتاده  مناسب دیدم آن را منتشر کنم.

این اطلاعیه بدون حُسن نیت، غیراخلاقی و افترا آمیز نوشته شده. توصیه می کنم تا دیر نشده برداشته و از خانم مهناز قزلو عذرخواهی شود.

چند مورد را توضیح‌ می دهم:

۱- اطلاعیه افشا می کند که خانم مهناز قزلو ده سال پیش مُوَکِل شبکه زنان بوده و برای امداد رسانی به ایشان (و نه صرفا خبر رسانی و افشاگری علیه ج.ا.) برایش مصاحبه رادیویی ترتیب می دهد.  اطلاعیه سپس به افشاگری در مورد مشکلات خصوصی خانم قزلو می پردازد. برای من که ۲۵ سال وکیل بسیاری از پناهندگان بوده ام و اهمیت اصل حرفه ای امانت داری را میدانم این نوع افشاگری آزار دهنده است. چرا که مشخص است این اطلاعات در چهارچوب رابطه موکل و مددکار بدست آمده است.

  تخطی از امانت داری و افشای اسرار موکل از سوی مددکار نه فقط غیر اخلاقی و غیر حرفه ای است بلکه در همه کشورهای غربی جرم قابل پیگرد است و در کمترین حالت می تواند به قطع بودجه شبکه زنان منتهی شود.

۲-  اطلاعیه می گوید خانم قزلو به دروغ ادعا می کند زندانی سیاسی بوده چون علاوه بر«تناقضهای زیاد» در مصاحبه و نوشته هایش - که یک مورد ش را هم اطلاعیه توضیح نداده است -   «در میان فوج عظیم زندانیان سیاسی تبعیدی هم هنوز نتوانسته‌ ایم کسی را پیدا کنیم که به خاطر بیاورد که با مهناز قزل‌لو هم‌بند بوده.»

فوج عظیم زندانیان سیاسی در تبعید پیش کش، آیا قبل از این نتیجه گیری بی رحمانه حد اقل از گروه کوچک دوستان فیس بوکی پرسیدید که آیا کسی هم بند ایشان بوده یا چنین شخصی را میشناسد؟  من شخصا چندین زندانی سیاسی سابق را می شناسم که هم بند خانم قزلو بوده اند.

۳- اطلاعیه روشن می کند که ده سال پیش نویسنده بی نامی در ای میلی ادعاهای غیرمستندی علیه مهناز قزلو، که آن زمان  با رادیوی شما همکاری می کرده، برای شبکه میفرستد. اما چون «شواهد و قرائنی» در آن زمان موجود نبوده شما ادعاهای نامه را جدی نگرفته و اتفاقا جواب تند و دندانشکنی هم «علیه لجن پراکنی و ترور شخصیت» خطاب به آن نویسنده بی نام نوشته است. اما امروز پس از ده سال از نویسنده بی نام و نشان می خواهید که مدارک مربوط به ادعاهای ده سال پیشش را به فوریت بفرستد تا از سوی مهناز قزلو «خسارت دیگری به فعالین جنبش در خارج کشور» وارد نشود.  

نامه  این شخص بی نام ونشان را که ضمیمه اطلاعیه  کردید خواندم. جز چرندیات و پرت و پلا چیزی نداشت. از اینکه ده سال پیش فکر کردید چنین نامه ای حتی شایسته جواب دادن است متعجب شدم ولی فراخوان امروزتان به نویسنده را فاجعه می دانم.

۴- روایتی که اطلاعیه از مخاصمه شادی امین علیه مهناز قزلو (که بنظر من خود اساسا بر تحریف، اغراق و افترا بنا شده) ارائه داده بیرحمانه اغراق آمیز است.

من تا  کنون با هیچ یک از طرفین این مخاصمه ارتباط شخصی نداشتم. اما پس از براه افتاده کمپین امضاگیری علیه  خانم قزلو همه نوشته ها و اسناد مربوطه و حتی صورت جلسه ۱۰۳۰صفحه ای دادگاه شکایت شادی امین علیه آرشام پارسی‌ را خواندم. آنچه را که در مورد نقش‌ خانم قزلو دریافت کردم چنین است:

ایشان نامه دریافت شده از یک زن پناهنده که بخشی از آن شکایت عاشق جفا دیده ای ست از شادی امین و بخش دیگر اتهام های متعدد در رابطه با نحوه کار ایشان بعنوان فعال ال جی بی تی را بدون افشای نام نویسنده برای مشورت خصوصی به آرشام پارسی میفرستد.  آقای پارسی بخاطر سابقه تنش شادی امین با خودش برای انتقامجویی تصمیم به انتشار نامه میگیرد. چون میداند اصل امانت داری مانع از این کار است اول وب سایت مجهول الهویه «عدالت برای دگرباشان» را درست میکند. نامه را که آنجا انتشار داد برای «نظرخواهی» در فیس بوک خودش کپی میکند و میگوید از آن وب سایت گرفته. بعد هم در مکاتبه با دوستانش و با سازمان عفو بین الملل آنرا سند «تجاوز جنسی [rape]» خطاب میکند. اینکه در اصل منظور نویسنده از کلمات «تجاوز» و «تجاوز روحی» که در نامه اش است چه بوده مورد بحث است ولی قطعا آنچه که شما در روایتت نوشتی («آزار جنسی»)  نبوده و این هیاهو یکی از تحریفات و اغراقهای آرشام پارسی است. نحوه دفاعیات آقای پارسی و شخصیتی که از خودش در دادگاه نشان میدهد هم بخوبی نشان میدهند که او همه این کارها را به تنهایی انجام داده است.

لذا یقین دارم هیچ دادگاهی تحت هیچ شرایطی خانم قزلو را بخاطر مشورت خصوصی با آرشام پارسی درباره نامه ای که از یک پناهنده  بدستش رسیده به افترا محکوم نخواهد کرد، حتی به ملایم ترین نوع آن (افترا از روی سهل انگاری).

ولی بر اساس آموخته های این مخاصمه متاسفانه بعید نمیدانم اگر خانم قزلو علیه شما، شادی امین و دیگر دست اندرکاران کمپین امضاگیری شکایت کند به شدیدترین نوع افترا یعنی افترای کینه توزانه محکوم شوید.

منبع:پژواک ایران