درگذشت ایرج دانایی‌فرد، اولین گلزن ایران در جام جهانی فوتبال

 

ایرج‌ دانایی‌فرد، بازیکن سرشناس پیشین تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه تاج سابق درگذشت. او با گشودن دروازه اسکاتلند در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین نام خود را به عنوان اولین گلزن تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ثبت کرد.

    
Fußballspiel Schottland Iran 1978 (imago/Sven Simon)

 

فوتبال ایران یکی از پیشکسوتان سرشناس خود را از دست داد. ایرج دانایی‌فرد که نخستین گل تیم ملی ایران در مسابقات جام جهانی را به ثمر رسانده بود، پس از چند هفته مبارزه با بیماری کبد روز ۲۱ آذر ماه در بیمارستانی در شیراز درگذشت.

دانایی‌فرد که در هنگام درگذشت ۶۷ سال داشت، بیش از دو دهه ساکن ایالات متحده آمریکا بود و چندی پیش به ایران بازگذشته بود.

دانایی‌فرد برای انجام عمل پیوند کبد در بیمارستان نمازی شیراز به سر می‌برد و یک روز پیش از درگذشتش به کما رفته بود. به گفته‌ی رئیس بیمارستان نمازی "او به سیروز مزمن کبدی دچار بود و بیماری او پیشرفت زیادی کرده بود".

فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا نیز با انتشار پیامی در شبکه توئیتر از این ملی‌پوش سرشناس ایرانی یاد کرد.


View image on Twitter
FIFA World Cup
 
@FIFAWorldCup
 
 

Sad news from Iran, where Iraj Danayfar - scorer of @TeamMelliIran's first-ever goal in 1978 - has died at the age of 67.

 
232 people are talking about this
 
 

فعالیت‌های باشگاهی و ملی

ایرج دانایی‌فرد در سال ۱۳۲۹ خورشیدی در تهران به دنیا آمد. او از همان دوران کودکی عشق و علاقه‌ی زیادی به فوتبال داشت و بعد‌ها پیراهن باشگاه‌های تاج (استقلال)، عقاب و پاس را بر تن کرد. آغاز فعالیت‌های باشگاهی او به سال ۱۳۴۹ خورشیدی (۱۹۷۰ میلادی) برمی‌گردد.

پس از درخشش در رقابت‌های باشگاهی بود که سرانجام به تیم ملی فوتبال ایران دعوت شد و اولین بازی ملی خود را نیز در دی ماه ۱۳۵۵ خورشیدی مقابل عربستان سعودی انجام داد.

اگرچه دانایی‌فرد افتخارات زیادی به ویژه با باشگاه تاج کسب کرد، ماندگارترین موفقیت او بی‌تردید گلی است که به تیم ملی فوتبال اسکاتلند در مرحله گروهی مسابقات جام جهانی فوتبال ۱۹۷۸ آرژانتین به ثمر رساند.

ملی‌پوشان ایران در آن دوره نخستین حضور خود را در رقابت‌های جام جهانی تجربه می‌کردند.

این گل همچنین سبب افزایش محبوبیت دانایی‌فرد در میان فوتبال دوستان شد.

دانایی‌فرد بعدها در گفت‌وگو با دویچه وله فارسی از خاطرات خود از آن دوره از بازی‌ها سخن گفته و معتقد بود، ملی‌پوشان ایران می‌توانستند در جام جهانی آرژانتین نتیجه‌ای بهتر بگیرند، اما کم‌تجربگی آنها سبب شد که با دو شکست مقابل هلند و پرو و یک تساوی مقابل اسکاتلند به خانه بازگردند.

یکی دیگر از افتخاراتی که نصیب ایرج دانایی‌فرد شد، دعوت به تیم منتخب جهان برای بازی خداحافظی اسطوره بزرگ فوتبال جهان، پله بود. ملی‌پوش ایران در آن دیدار از جمله در کنار ستارگانی چون پله و یوهان کرویف به میدان رفت.

دویچه‌وله در ماه مه ۲۰۱۰ در آستانه مسابقات جام جهانی فوتبال در آفریقای جنوبی مصاحبه‌ای با دانایی‌فرد انجام داد. فایل صوتی این گفت‌وگو را می‌توانید اینجا بشنوید:

 
شنیدن صوت04:28

خاطرات شنیدنی ایرج دانایی‌فرد، بازیکن فقید تیم ملی از جام ۷۸

 

منبع:دویچه‌وله