کی‌روش: هیچ تیمی شکست‌ناپذیر نیست، حتی پرتغال؛ الان نباید برای ایران جشن بگیرید!

هیچ تیمی شکست‌ناپذیر نیست، حتی پرتغال؛
کی‌روش: الان نباید برای ایران جشن بگیرید!
سرمربی تیم ملی ایران توقع دارد بازیکنان او باید با ۱۰۰۰ درصد توان خود مقابل پرتغال به میدان بروند.
 
به گزارش "ورزش سه"، کارلوس کی‌روش در گفت‌وگوی اسکایپی با برنامه ۲۰۱۸ راجع به عملکرد تیم ملی ایران در جام جهانی، پیروزی برابر مراکش و شکست مقابل اسپانیا، روند آماده‌سازی، تغییر نسل در تیم ملی، آخرین وضعیت مصدومان، انتقادات و تمجیدها نسبت به تیم ملی، بازی حساس برابر پرتغال و ... صحبت کرد که مشروح آن را در زیر می‌خوانید:

* آرزو و رویای ما هنوز کاملا زنده است

برنده واقعی هواداران واقعی تیم ملی فوتبال ایران هستند، تماشاگرانی که همیشه پشت تیم ملی بودند؛ همانطور که امروز به رسانه‌های بین‌المللی گفتم، آرزو و رویای ما هنوز کاملا زنده است، البته چند نفری بودند که نمی‌خواستند ما اینجا باشیم؛ اکثریت کارشناسان فوتبال حتی این حق را برای ما قائل نبودند که ما برای خودمان یک رویا متصور باشیم؛ خوشبختانه ثابت کردیم که توانایی‌های تبدیل این رویا به واقعیت را داریم و با همدلی، یکدلی و اتحاد توانستیم خوب بجنگیم و روحیه جنگجویانه خیلی خوب از خودمان به‌عنوان یک تیم نشان دهیم.

* هیچ دلیلی برای گرفتن جشن نداریم

بنده فکر می‌کنم این پسران من واقعا استحقاق یک تبریک را دارند؛ یک لحظه بسیار خاص برای همه آنها است ولی اینجا در اردوی ما هیچ دلیلی برای گرفتن جشن نداریم؛ کسب نتیجه مقابل مراکش و عملکردمان مقابل اسپانیا، وظیفه و مسؤولیت ما را سنگین‌تر می‌کند؛ یک بازی «مچ پوینت»، یک بازی حساس داریم که می‌تواند سرنوشت ما را برابر پرتغال رقم بزند و تمام تلاش خود را برابر این تیم خواهیم کرد؛ تمام تلاش خود را کردیم و هنوز هم آرزو و رویای ما کاملا زنده است؛ برای تبدیل این رویا به واقعیت و اینکه بتوانیم به دور دوم صعود کنیم، باید مقابل پرتغال نتیجه بگیریم.

* تلاش می‌کنیم بازیکنان به بازی پرتغال برسند

متاسفانه چند نگرانی از بعد بازیکنان داریم که این کار ما مربیان است تا این مسائل را حل کرده و سعی داشته باشیم راه حلی برای آن پیدا کنیم؛ کادر پزشکی فوق‌العاده‌ای داریم که شبانه روز تلاش می‌کنند تا این اتفاق بیافتد و بازیکنان به بازی با پرتغال برسند؛ همانطور که متوجه شدید در چند دقیقه آخر دیدارهای اخیرمان، مجبور شدم تغییرات و تعویض‌هایی بخاطر اتفاقات درون بازی انجام دهم؛ البته مطمئن هستم شما هم درک می‌کنید که الان زمان اینکه بخواهم راجع به مسئله مصدومیت بازیکنان به صورت باز صحبت کنم، نیست چون می‌دانم دوستان ما در پرتغال این برنامه را نگاه می‌کنند، اما مطمئنا بازیکنانی که درون زمین قرار خواهند گرفت، بازیکنانی که آماده خواهند بود و تمام نفرات، بهترین تلاش و مبارزه خود را از خود نشان خواهند داد.

* الان زمان حرف زدن از وضعیت مصدومان نیست

بخاطر یک سری محدودیت‌های فیزیکی برای بازیکنان مصدومیت پیش آمد ولی کادر پزشکی تمام تلاش خود را انجام می‌دهد و امیدوار هستیم تا اتفاق خاصی رخ ندهد و تمام بازیکنان بتوانند در خدمت تیم باشند؛ الان زمان اینکه بخواهیم به صورت ریز راجع به مسئله مصدومیت بازیکنان صحبت کنیم، نیست.

* هیچ تیمی شکست‌ناپذیر نیست

شانس پیروزی برابر پرتغال و خلق شگفتی؟ هیچ تیمی شکست‌ناپذیر و کاملا غیر قابل دسترس نیست؛ ما هم تمام تلاش خود را برای کسب نتیجه می‌کنیم و سعی داریم در زمانی که صاحب توپ می‌شویم، بتوانیم کارهای مناسب انجام دهیم و فلسفه ما این است که آنجایی به آنها(پرتغال) ضربه وارد کنیم که دردشان بیاید؛ سعی داریم با ذهنیت کاملا مثبت که هیچ تیمی در دنیا عالی و کامل نیست و اینکه مالکیت توپ در دست حریف باشد ولی در لحظاتی که ما صاحب توپ خواهیم شد و بهترین تلاش‌مان را می‌کنیم، با ذهنیت مثبت حمله داشته باشیم.

* اعتبار، اسم و کلاس پرتغال به آنها کمک نمی‌کند

تمام بازی ها صفر- صفر شروع می‌شوند و هیچکس نمی‌تواند آن را تغییر دهد؛ عملکرد بازی گذشته ما نمی‌تواند کمک کند تا در مسابقه آینده برنده شویم ولی اعتبار، اسم و کلاس فوتبال پرتغال هم به آنها کمک نخواهد کرد تا پیروز میدان شوند؛ نتیجتا چه کسی و چه تیمی می‌تواند پیروز بازی شود؟ تیمی که در ۹۰ دقیقه بازی و درون زمین بهتر عمل کند و اشتباه کمتری داشته باشد.

* کاملا جدی در جام جهانی حضور داریم

یک مسئله‌ای که تمام کارشناسان بین‌المللی آن را دیدند و اذعان کردند، این بود که ایران استحقاق باخت برابر اسپانیا را نداشت ولی یک موضوع که کاملا از آن مطمئن هستیم و همه آن را متوجه شدند، این است که ما به روسیه نیامدیم که تفریح کنیم و کاملا جدی در جام جهانی حضور داریم.

* فوتبال ایران با تمام محدودیت‌ها به اینجا رسید

فکر می‌کنم تمام کارشناسان بین‌المللی و همه هواداران فوتبال سراسر دنیا متوجه شدند، فوتبال ایران با تمام محدودیت‌های که در این مدت با آن موجه بوده، به جام جهانی آمده تا برنده باشد؛ آنها می‌دانند که می‌توانیم برنده باشیم و این بزرگترین دستاورد تیم ملی ما بوده است، بخاطر اینکه قبل از شروع این مسابقات حتی حق آرزو کردن را به ما نمی‌دادند؛ الان دیگر همه حریفان می‌دانند در روز و لحظه مناسب توانایی شکست آنها را داریم و این یک دستاورد بسیار بزرگی است که بخاطر زحمات همه بازیکنان به دست آمد؛ بازیکنانی که هنوز فروتنانه و خاضعانه کارشان را ادامه می‌دهند و کاملا روی مسوولیت‌هایشان اشراف دارند، بخاطر اینکه ما برای ملت بزرگ ایران بازی می‌کنیم.

* فقط به فکر ایران هستم، نه پرتغال

ان‌شااالله موفق می‌شویم؛ در حال حاضر برای تیم ملی ایران کار می‌کنم؛ هر اتفاقی که بعد از صعود ما به دور بعد برای تیم ملی پرتغال بیافتد، برای ما مهم نیست؛ البته ترجیح می‌دهم ایران و پرتغال از مرحله گروهی بالا بروند ولی بنده در حال حاضر فقط به فکر تیم ملی فوتبال ایران در بازی آینده هستم؛ البته شما باید متوجه باشید که کار پیش رویمان بسیار دشوار است.

* توقع کار آسان داشتیم باید در ایران می‌ماندیم

چیزی که بازیکنانم و همه گفته‌ام توقع کار آسان در جام جهانی نداریم، اگر توقع کار آسانی داشتیم در خانه و در ایران می ماندیم و یک سری بازی داخلی انجام می‌دادیم؛ با کمال احترام، در حال حاضر شاید بنده الان در شرایط روحی خاصی باشم، اگر کار راحتی داشتم در خانه می‌ماندم و فقط بازی‌های آسیایی را انجام می‌دادیم.
 
* فوتبال تفریح ساده نیست

ما به اینجا(جام جهانی) آمدیم تا راهی پیدا کنیم که بهتر باشد؛ تنها راهی که می‌خواهیم این است که پیشرفت کنیم و بهتر باشیم؛  سعی کنیم از پس مسائل سخت و چالش برانگیز بربیاییم چون این راه ما است که تیم و بازیکنان بهتری داشته باشیم؛ برای همین همیشه جنگیدم و سعی کردم بگویم اهمیت یک آماده‌سازی خوب چقدر بالا و حائز اهمیت است؛ فوتبال یک تفریح ساده مثل قدم زدن در پارک نیست.

* بهترین عملکرد بازیکنان را می‌خواهیم

برای بازیکنانم نه سخت‌گیری و نه دشواری می‌خواهم؛ فکر می‌کنم وقتی شما با افراد و انسان‌های مختلف کار می‌کنید، وظیفه و مسؤولیت شما این است بهترین‌شان را از وجودشان بیرون بکشید؛ اگر شما کار را برای آنها راحت بگیرید، نمی‌توانید آن بهترین‌شان را در اختیار داشته باشید؛ بنده و همه آدم‌ها از زمانی که نوزاد بودیم، راحتی را دوست داشتیم و آدم دوست دارد همه چیز شیرین باشد و مادرش همه چیز را برای او مهیا کند؛ بعضی مواقع مادران ما این روحیه را به ما القاء می‌کنند که روحیه و هر چیزی در زندگی باید ساده باشد ولی وقتی شما یک رهبر هستید، باید سعی کنید مسائل ساده نباشد و آنها بهترین عملکردشان را از خود نشان دهند.

* بازیکنانم باید با ۱۰۰۰ درصد توان بازی کنند

در طول تمرینات، رختکن و ... سعی دارم به جزئیات توجه بیشتری داشته باشم؛ همیشه به بازیکنانم گفتم همان موقع که در زمین هستید، زمانی است که باید ۱۰۰۰ درصد توان خود را بگذارید چون وقتی مسابقه شروع می‌شود، باید لذت ببرید ولی وقتی صحبت از کار و تلاش است، وقتی می خواهید افراد و انسان‌های مختلف کارشان را درست انجام دهند، باید خواسته خود را از آنها بالا ببرید؛ بنده ایمان دارم غیر ممکن‌ها از همینجا شروع می شود؛ وقتی افراد مختلف می‌بینند غیر ممکن در حال رخ دادن است، به شما ایمان می‌آورند و باور می‌کنند و همینطور می‌شود که می‌توان به کره ماه دسترسی پیدا کرد؛ فکر می‌کنم این مسئله راجع به همه صدق می‌کند و خودم هم که صبح‌ها از خواب بلند می‌شوم و خودم را در آیینه می‌بینم، این حرف را می‌زنم.

* کارهای من در مرخصی ...

رویکرد ما نسبت به این تصمیم‌ها به تلاش‌های پشت پرده ما به صورت شبانه‌روزی است؛ مخصوصا بعضی از مواقع که برخی از افراد نگران تعطیلات من هستند و به آن اشاره می‌کنند، ازجمله کارها در مرخصی‌های من هست(البته شوخی کردم).

* هیچ‌کس صاحب پیراهن تیم ملی نیست

سوال و مسئله اصلی اینجاست که تیم ملی باید یک اصولی داشته باشد که هیچ‌کس صاحب پیراهن تیم ملی نیست؛ بازیکنان حق این را دارند پیراهن تیم ملی را بر تن کنند ولی هیچ‌کس صاحب آن نیست؛ مهم‌ترین مطلب این است که به صورت سیستماتیک مسیر درستی طی کنید و بازیکنان را برای آینده آماده کنید؛ شما باید همیشه بلوغ، تجربه، کیفیت و استعداد بازیکنان را تلفیق کنید تا بازیکنان بهتری از آنها بسازید.

* هیچ‌وقت علاقه‌ای به تغییر یا انقلاب نسل ندارم

آقایان! مهم‌ترین و انفجاری‌ترین فرمول برای موفقیت یک تیم کاراکتر و شخصیت بازیکنان است؛ کاری که ما انجام می‌دهیم و اردو بعد از اردو با فرصت بهتر و زمان آماده‌سازی بیشتر اتفاق افتاده، این است که این بازیکنان جوان تیم ملی می‌توانستند با تجربه و بلوغی بیشتر پا به این جام جهانی بگذارند؛ من هیچ موقع دوست ندارم تغییر نسل یا انقلاب در نسل بازیکنان استفاده کنم؛ همیشه صحبت و کلمه‌ای که تاکید کردم پیشرفت گروهی نسبت به بازیکنان است.
 
* تقدیر از همراهان تیم ملی

از حمایت های شما تشکر می‌کنم؛ می خواهم یادآوری کنم و جانب تقدیر خودم را داشته باشم و از این لحظه خاص استفاده کنم تا از بازیکنانی که در راه جام جهانی به ما کمک کردند و همچنین مربیان و مسؤولانی که از ما حمایت داشتند، تشکر کنم و همچنین هواداران واقعی تیم ملی، تماشاگرانی که به صورت واقعی از تیم ملی حمایت کردند؛ تقدیر و تحسین و تشکر ما بخاطر پشتیبانی تماشاگرانی است که در آنجا و همراه بودند.

منبع:پژواک ایران