ایرانیان مرعوب و دم فروبسته برون مرز، نظاره گر فاجعه ای در حال تکوین
محمد پروین

کمپانیهای سراسر دنیا بر اَنند که جایگاه خود را در معاملاتی که در حال شکل گیری با رژیم اسلامی است مشخص کنند. در پرتو معاملاتی که قرار است تحریم های اعمال شده بر رژیم اسلامی را در صورت پذیرش   محدود کردن فعالیت های اتمی کاهش داده و نهایتا متوقف کند، کمپانیهای تجاری ایالات متحده و اروپا با شتاب رو به سوی ایران اَورده اند.
 
این تازه اَغاز ماجراست، ولی اَیا ایرانیان برون مرز بر اَنند که با ادامه سکوت خود شاهد پایان فاجعه اَمیز این ماجرا باشند؟
 
بگذارید به چند نمونه از این تلاشها برای دستیابی به امکانات تجاری   ایران که صاحبش یک رژیم دیکتاتور مذهبی است نگاهی بیافکنیم:
 
حدود ۶۰۰ شرکت خارجی از کشورهائی نظیر اَلمان، اسپانیا، کانادا،   ژاپن، و چین در نوزدهمین نمایشگاه سالانه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی در   تهران شرکت کرده اند [۱]. سال گذشته تعداد کمپانیهای شرکت کننده   ۱۹۵ بود. نمایندگان کمپانی فرانسوی توتال و کمپانی اَلمانی زیمنس از جمله شرکت   کنندگان بودند. حداقل پنج کمپانی که با دولت امریکا قرار داد دارد و حداقل بیست   کمپانی که در امریکا حضور دارند در این نمایشگاه شرکت داشتند [۲].
 
کمپانی غول آسای استرالیائی، او-ام-وی (OMV) اعلام کرده است   که در حال تجدید معامله ۲۲ بیلیون یوروئی با رژیم اسلامی میباشد. مدیر اجرائی   این کمپانی، رویس گرهارد (Gerhard Roiss) برای ترتیب دادن این معاملات با وزیر نفت   ایران ملاقات کرده است [۳].
 
هیئت ۱۱۰ نفره ای از بزرگترین اتحادیه های کارفرمایان فرانسوی (MEDEF) گفتگوهای خود را از فوریه ۲۰۱۴ با رژیم   اسلامی شروع کرده اند [۴].
 
اشتیاق به سر گیری معاملات با رژیم اسلامی در اوج گیری پرواز   هواپیماها به ایران بخوبی نمایان است [۵]. شرکت هواپیمائی اطریشی اعلام کرده است   که هفته ای پنج بار پرواز خود را به تهران از سر خواهد گرفت. لوفتانزا نیز اعلام   کرده است که در نظر دارد صندلیهای بیشتری برای پروازهای روزانه خود به ایران   اختصاص دهد. شرکت هواپیمائی ترکیه نیز در خواست کرده است که شش مقصد جدید را در   ایران به پروازهای خود بیافزاید.
 
کمپانیهای ماشین سازی نیز خود را اَماده کرده اند تا با اَغوش باز   از معاملات جدید با رژیم اسلامی استقبال کنند. بر اساس اعلامیه نمایندگان این   کمپانیها، اَنها با اشتیاق بسیار این معاملات را دنبال میکنند. بطور ویژه،   کمپانیهای فرانسوی پژو، سیتروئن، و رنو از این معاملات بهره مند خواهند شد.   بزرگترین کمپانی ماشین سازی در ایران بنام خودرو ایران خود را اَماده در گیر شدن   در پروژه های جدید با ماشین سازان خارجی کرده است [۵].
 
مجله سیاست خارجی نشان میدهد که بیشتر از ۱۰۰ کمپانی اَلمانی در حال   حاضر با رژیم اسلامی در حال معامله هستند و رقبای اروپائی اَنها در تلاش اَن   هستند که از قافله عقب نمانند. این معاملات در حدود ۲۰ بیلیون دلار تخمین زده   شده است [۶].
 
فقر و فلاکت و بیکاری مردم ایران ریشه در فساد، دزدی، سرمایه   گزاریهای کلان در امور نظامی، جاسوسی و اتمی و سیاست هائی اقتصادی مخربی دارد که   تنها در خدمت ملایان حاکم و نهادهای وابسته به اَنهاست. سر گرفتن مجدد ارتباطات   تجاری با رژیم اسلامی که تمام ارگانهای اقتصادی را زیر سلطه خود دارد، جز   توانمند کردن این سیستم واپس گرا در ادامه دیکتاتوری مذهبی خود نقش دیگری نخواهد   داشت. ارتباطات تجاری با رژیم اسلامی بلافاصله پس از پذیرش محدود کردن برنامه   های اتمی اَغاز خواهد شد.
 
ایرانیان اَزادی خواه برون مرز دو حق انتخاب دارند. اَنها میتوانند   در حالیکه در کمند لابی گران رژیم گرفتار و ترسان از سناریوی دروغین جنگ یا صلح   اَنها هستند به سکوت خود ادامه دهند و فاجعه ای را که در مقابل دیدگان اَنها در   حال شکل گیریست نادیده بگیرند. بدیل دیگر اَنست که معاملات با رژیم اسلامی را با   شرکت در پروسه سیاسی ، حمایت از لایحه S.   1881  سنای امریکا [۷] و قطعنامه پارلمان اروپا [۸]، و تلاش در افزودن شرط اَزادی کلیه   زندانیان سیاسی به شرط اتمی تحریم ها به چالش بگیرند.
 
این کاریست مشکل اما عملی. تحقق اَن احتیاج به تلاش افراد شجاعی   دارد که بتوانند مرعوب اتهاماتی که از جانب گروههای لابی گر رژیم و وابستگانشان   عنوان خواهد شد تا حامیان تحریم هوشمندانه را جنگ طلب جلوه دهند، نشوند. این جو   مسموم را میتوان به فضائی سالم برای نشان دادن ماهیت لابی گران تبدیل کرد.   متاسفانه، بسیاری که خود را روشنفکر، سیاسی و فعال حقوق بشر میدانند بیش از   اَنکه نگران عواقب وخیم سکوت خود در مورد فاجعه ایکه در مقابل چشمنشان در حال   شکل گیریست باشند، نگران شهرت و "اعتبار" خود هستند.
 
این "روشنفکران" که کارساز بودن تحریم هوشمندانه را در   بحث های خصوصی تائیید میکنند، در مجامع عمومی حتی جرات این را ندارند که کلمه   تحریم را به زبان بیاورند. یکی از این روشنفکران را من سالهاست میشناسم و   درموقعیت های گوناگونی سکوتش را در مورد تحریم هوشمندانه به چالش کشیده ام. در   اَخرین دیداری که اخیرا با او داشتم هنگامیکه او را مکررا مورد فشار قرار دادم   که اگر با تحریم موافق هست چرا در مورد اَن سکوت کرده است، سر انجام احساس   واقعیش را برای من اینچنین بیان کرد:
 
" اَیا میخواهی حقیقت را بدانی؟ من میترسم. میترسم چرا که اغلب   ایرانیان با تحریم مخالفند و من نمیخواهم اعتبار خود را به خطر بیافکنم."
 
به باورمن برای ایرانیان برون مرزی که دفاع حقوق انسانها برایشان   مهم است  و تلاش ایرانیانی که خواهان یک   دموکراسی سکولار هستند برایشان با ارزشتر از "اعتبارشان" هست، راه کار   دیگری جز تلاش برای اعمال تحریمی هوشمندانه بر رژیم اسلامی وجود ندارد. اگر حق   انتخاب دیگرو راه کار دیگری وجود دارد هنوز هیچ گروه و یا فردی اَنرا مطرح نکرده   است. ما این شانس را داشته ایم که قدرتهای بزرگ دنیا به خاطر منافع خود زمینه را   برای ما اَماده کرده و تحریم هائی را بر رژیم اسلامی اعمال کرده اند. تنها نیاز   به این هست که به اَنها نشان دهیم که رفتار رژیم اسلامی با کم کردن و یا برداشتن   تحریم ها بعنوان رشوه و انگیزه، و یا حمله نظامی و کودتا تغییر نخواهد کرد. این   کلیت سیستم رژیم اسلامیست که باید برچیده شود و مردم درون مرز ما توانائی بالقوه   این کار را دارند. همچنانکه در نوشته دیگری اَمده است [۹]، ساختار قدرت، ایدئولوژی که بر اساس اَن این قدرت بنا شده است،   تعهد رژیم به بسط اسلام در سراسر دنیا و فعالیت های اتمیش برای نفوذ در منطقه،   با موجودیت این رژیم تنیده شده است و هر انحرافی اَغاز گر فرو پاشی تمامی سیستم   حاکم خواهد شد.
 
ایرانیان درون مرز در حال حاضر فعال نیستند چرا که خود را نه تنها   در برابر رژیمی خونخوار میبینند، بلکه تمامی دنیائی را نیز که بخاطر منافع خود   بدنبال پذیرش این سیستم است و هرگز از تلاشهای اَنها برای ایجاد یک دموکراسی   سکولار بطور عملی حمایت نکرده است، در پیش روی خود دارند. علیرغم اینکه جامعه   جهانی نقض حقوق بشر را در گزارشات و سخن پراکنی های بسیاری محکوم کرده است، هیچ   عملی در این مورد انجام نداده است. تمامی خیزشهای ایرانیان توسط رژیم اسلامی   سرکوب شده و تنها عکس العمل به اصطلاح دولتهای دموکراتیک، حمایتهای بدون پشتوانه   عملی و بی معنا بوده است. استیصال مردم در قبال این سیاستها به روشنی در تظاهرات   ماه مارچ ۲۰۱۰ منعکس بود که طی اَن گروه بزرگی از تظاهر کنندگان این شعار را سر   داده بودند [۱۰]:
 
"اوباما، اوباما، با اونهائی یا با ما؟"
 
اعمال تحریمی   هوشمندانه اَزادی خواهان ایرانی را برای از سر گیری نبرد خود توانمند خواهد ساخت. تحریمی هوشمندانه ای که شرط اَزادی زندانیان سیاسی را در بر داشته باشد،   این پیام دلگرم کننده را به مردم ایران میدهد که دنیا رژیمی را که اَنها را   سرکوب میکند به رسمیت نخواهد شناخت.   در چنین شرایطی   است که آزادی خواهان ایران به این ارزیابی خواهند رسید که تنها با رژیم اسلامی   در تقابلند و نه با تمامی دولتهائی که برای اینکه شریک تجاری سرکوبگر اَنها شوند   سر از پا نمی شناسند.
 
این امر تنها با   درخواست از قدرتهای بزرگ جهان عملی نخواهد شد. ایرانیان برون   مرزی که جرات و شجاعت اَنرا دارند که در برابر انتشار سازمان یافته  اطلاعات نادرست در مورد تحریم هوشمندانه   بایستند، باید بدنبال حقیقت و انسانیت باشند و از اینکه از جانب افرادی بی اطلاع   درمورد اَنها قضاوت اشتباهی شود ترسی بخود راه ندهند. ما احتیاج به این   داریم که در پروسه سیاسی کشور های مقیم خود شرکت کنیم و به سیاست سازان نشان   دهیم که منافع تمامی دنیا در گرو این است که اَنها بجای حمایت از رژیمی که مردم   ما را سرکوب میکند از اَنها پشتیبانی کند.
 
اگر سکوتی را که   ناشی از "اعتبار" خواهی ماست به   کنار بگذاریم و برای تحریمی هوشمندانه نبرد کنیم، خود را در راستای راستین تاریخ    قرار خواهیم داد. زمان شروع همین امروزست!
 
با سپاس از رسانه   هائی که این نوشته را در اتصالات زیر ارتقا داده اند:
 
 
پیوندها:
 
 
 
 
 
 
 
 
 

منبع:پژواک ایران


محمد پروین

فهرست مطالب محمد پروین در سایت پژواک ایران 

*افزون بر حرف، شعار و درخواست، برای کمک به جنبش درون ایران، چه باید کرد؟  [2022 Dec] 
*چگونه میتوان جنبشی را که زنان در ایران بر پا کردند حمایت کرد پیشنهاد فعالیت هائی با اهداف مشخص در برون ایران  [2022 Nov] 
*نقش ما در بده و بستان های سود جویان جهانی  [2021 Aug] 
*ای کاش!   [2021 Aug] 
* ادای دین ما به جانباختگان قتل عام های سال ۱۳۶۷ با ایجاد روز یادبودی بین المللی و بهره گیری از آن  [2021 Jul] 
*راه کار های سرنگونی رژیم اسلامی و بهره گیری از انتصاب رئیسی  [2021 Jul] 
*فرا سوی یاد بود های قتل عام تابستان ۱۳۶۷، چگونه میتوانیم دینمان را به جان باختگان ادا کنیم  [2019 Sep] 
*نبرد نافرمانی برای رهائی از رژیم اسلامی و استقرار دموکراسی در ایران راهی هست   [2019 Aug] 
*در رابطه با بیانیه ۱۴ نفر در ایران «گذار» ،«عبور» یا سرنگونی؟  [2019 Aug] 
* اَلترنتیو رژیم اسلامی چیست و کیست ؟  [2019 Aug] 
*ایرانیان مرعوب و دم فروبسته برون مرز، نظاره گر فاجعه ای در حال تکوین  [2014 Jun] 
*ایرانیان مرعوب و دم فروبسته برون مرز، نظاره گر فاجعه ای در حال تکوین  [2014 May] 
*فرصتی دیگر برای ایرانیان برون مرز  [2014 Apr] 
*نقطه عطفی در مبارزات مردم ایران  [2009 Nov] 
*اتحاد عمل شبکه لابی گران رژیم اسلامی در راستای رهنمودهای شورای ملی ایرانی امریکائی (نیاک)  [2009 Jan] 
*حقوق بشر، دموکراسی و عدالت اجتماعی  [2009 Jan] 
*رفتار رژیم اسلامی حاکم بر ایران قابل تغییر نیست  [2008 Sep] 
*در فردای ۱۸ تیرها (بخش دوم)   [2008 Jul] 
*در فردای ۱۸ تیرها، نقش ایرانیان برون مرز در مبارزات درون ایران بخش نخست [2008 Jul] 
*استفاده از حقوق بشر برای خدمت بیشتر به یک رژیم دیکتاتور  [2008 May] 
*بر سازمان عفو بین الملل چه میگذرد؟  [2008 Feb] 
*تاریخچه پیدایش و تکامل حقوق بشر در دوران معاصر   [2008 Jan] 
*حقوق بشر فراموش شده در ایران و نقش لابی گران رژیم اسلامی  [2007 Dec]