PEZHVAKEIRAN.COM مهاجم به سلمان رشدی به «تروریسم» و ارتباط با حزب‌الله لبنان متهم شد
 

مهاجم به سلمان رشدی به «تروریسم» و ارتباط با حزب‌الله لبنان متهم شد

هادی مطر قرار است در دو دادگاه جداگانه به اتهامات مختلف محاکمه شود
هادی مطر قرار است در دو دادگاه جداگانه به اتهامات مختلف محاکمه شود
مهاجمی که دو سال پیش با چاقو به سلمان رشدی، نویسنده مشهور آمریکایی-بریتانیایی، حمله و او را مجروح کرد، بر اساس کیفرخواست ارائه شده به دادگاهی در آمریکا به اقدامات «تروریستی» و ارتباط با گروه حزب‌الله لبنان متهم شده است.
کیفرخواستی که روز چهارشنبه سوم مرداد دادستان‌ها در دادگاه ناحیه بوفالو طرح کرده‌اند، هادی مطر ۲۶ ساله را به فراهم کردن حمایت مادی از حزب‌الله، گروه مورد حمایت ایران، متهم کرده است.
در این اعلام جرم اشاره نشده که چه اسنادی درباره این ارتباط وجود دارد. کیفرخواست همچنین این مهاجم را به تروریسم فرا مرزی و حمایت مالی از تروریست‌ها متهم کرده است.
این اتهامات فدرال در پی آن به هادی مطر وارد شده که او ماه گذشته در دادگاهی دیگر حاضر نشد اعلام کند که گناهکار است. در آن دادگاه او به حمله و تلاش برای قتل متهم شده بود.
توافق دادستان‌ها در دادگاه قبل مستلزم آن بود که این متهم در اتهامات فدرال مربوط به تروریسم هم جرم خود را بپذیرد.
در وضعیت فعلی، اتهامات مهاجم به سلمان رشدی به شکل جداگانه در دو دادگاه مطرح و او محاکمه خواهد شد.
وکیل مدافع او به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت که موکلش اتهامات را رد کرده و تصمیم گرفته «به‌شدت از خود دفاع و بی‌گناهی خود را ثابت کند».
هادی مطر مرداد ۱۴۰۱ در حالی که سلمان رشدی قصد داشت در مورد «آزادی در هنر» در یک موسسه آموزشی چاتاکوا در غرب ایالت نیویورک سخنرانی کند، به او حمله کرد و چندین بار با چاقو به او ضرباتی وارد کرد.
چهار ماه بعد اعلام شد که نویسنده کتاب «آیه‌های شیطانی»، در پی این حمله بینایی یک چشم خود را از دست داده و یک دست او نیز از کار افتاده است.
به رغم این اتفاق، آقای رشدی فروردین امسال کتاب جدیدی با نام «چاقو؛ تاملاتی پس از یک تلاش برای قتل» منتشر کرد که واقعه حمله به خودش در سالن مملو از جمعیت در حومه نیویورک را روایت می‌کند.
سلمان رشدی از سال ۱۹۸۸ که روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی فتوای قتل او را به‌دلیل نوشتن کتاب «آیه‌های شیطانی» صادر کرد همواره در خفا زندگی کرده است.
دو هفته قبل از حمله به آقای رشدی، او در مصاحبه‌ای گفته بود که احساس می‌کند زندگی‌اش به حالت عادی برگشته و ترس از حملات برای قتل وی، در گذشته مانده است.
حمله به سلمان رشدی با موج گسترده محکومیت‌های بین‌المللی روبه‌رو شد ولی شخصیت‌ها و نهادهای وابسته به اصولگرایان در داخل ایران یکپارچه از این حمله حمایت کردند.

منبع:رادیو فردا