PEZHVAKEIRAN.COM نتانیاهو در کنگره آمریکا: «محور تروریسم ایران» مقابل ما قرار گرفته است
 

نتانیاهو در کنگره آمریکا: «محور تروریسم ایران» مقابل ما قرار گرفته است

 
نخست‌وزیر اسرائیل در حالی که صدها معترض به جنگ غزه بیرون ساختمان کنگره آمریکا تجمع کرده بودند، در سخنرانی خود برای نمایندگان مجلس آمریکا گفت که ایالات متحده و اسرائیل در برابر «محور تروریسم ایران» قرار گرفته‌اند.
بنیامین نتانیاهو روز چهارشنبه سوم مرداد در همان ابتدای سخنرانی خود سراغ موضوع ایران رفت و گفت: «جهان ما در آشوب است. در خاورمیانه، محور تروریسم ایران مقابل آمریکا، اسرائیل و دوستان عرب ما قرار گرفته است.»
او افزود: «این نبرد تمدن‌ها نیست. این نبردی بین بربریت و تمدن است.»
نخست‌وزیر اسرائیل همچنین با اشاره به تجمع‌کنندگان مقابل ساختمان کنگره، خطاب به آنها گفت که باید از خود «شرمنده» باشند و افزود: «شما رسما به ابله‌های مفید برای ایران تبدیل شده‌اید.»
این در حالی است که تجمع‌های اعتراضی در اطراف ساختمان کنگره آمریکا از صبح روز چهارشنبه آغاز شده بود و تعدادی از یهودیان طرفدار آتش‌بس در جنگ غزه و همچنین برخی خانواده‌های گروگان‌های اسیر در غزه نیز در کنار سایر مخالفان جنگ حاضر بودند.
پلیس کنگره نیز اعلام کرد که پنج نفر را در راهروی مجلس نمایندگان و در جریان سخنرانی آقای نتانیاهو به دلیل ایجاد اختلال بازداشت کرده است.
 
آقای نتانیاهو در بخش دیگری از حرف‌های خود بار دیگر به ایران اشاره کرد و گفت وقتی اسرائیل برای جلوگیری از توسعه سلاح‌های هسته‌ای توسط ایران اقدام می‌کند، «از خود و آمریکا محافظت می‌کند.»
او همچنین به نمایندگان مجلس آمریکا اطمینان داد دولتش به شکل فعالانه در تلاش است گروگان‌های باقی‌مانده در اسارت گروه افراطی حماس را آزاد کند و اضافه کرد که مطمئن است این تلاش‌ها به موفقیت می‌رسد.
نخست‌وزیر اسرائیل با اشاره به خانواده‌های گروگان‌ها تصریح کرد: «تا وقتی عزیزان آنها به وطن بازنگردند، از پا نمی‌نشینم.»
حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا سازمان تروریستی شناخته می‌شود و ۱۵ مهر سال گذشته به خاک اسرائیل حمله کرد و علاوه بر کشتن حدود هزار و ۲۰۰ نفر، بیش از ۲۴۰ تن را نیز به گروگان گرفت.
آقای نتانیاهو بار دیگر بر نابودی ظرفیت‌های نظامی حماس در جنگ غزه تأکید کرد و دیگر هدف اسرائیل را بازگرداندن گروگان‌ها خواند.
او درباره چشم‌انداز خود برای بعد از جنگ نیز گفت که غزه باید از حالت نظامی و افراطی خارج شود.
رئیس دولت اسرائیل با اشاره به این که کشورش قصد اشغال دوباره غزه را ندارد، افزود: «اما برای آیندهٔ نزدیک باید تسلط امنیتی فرادست خود را حفظ کنیم تا از تجدید حیات تروریسم جلوگیری شود و اطمینان یابیم غزه هرگز تهدیدی دیگر علیه اسرائیل نخواهد بود.»
آقای نتانیاهو در حالی در کنگره آمریکا سخنرانی کرده است که ده‌ها نماینده دموکرات مجلس حضور در این سخنرانی را تحریم کردند. اما مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان و سایر اعضای جمهوری‌خواه مجلس از او به گرمی استقبال کردند.
او در بخش دیگری از سخنرانی خود از جو بایدن بابت «نیم قرن دوستی با اسرائیل» تشکر کرد و ادامه داد بابت تلاش‌های رئیس‌جمهور آمریکا برای آزادی گروگان‌ها نیز از او قدردانی می‌کند.
نخست‌وزیر اسرائیل همچنین از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا بابت «همهٔ کارهایی که برای اسرائیل کرده است» تقدیر کرد.
نخست‌وزیر اسرائیل که همزمان با سفر به آمریکا از سوی خانواده‌های گروگان‌ها نیز مورد انتقاد دوباره قرار گرفته است، تصریح کرد:‌«آمریکا و اسرائیل باید کنار هم بایستند. وقتی ما کنار هم بایستیم، اتفاق ساده‌ای می‌افتد: برنده می‌شویم و آنها بازنده می‌شوند.»
او همچنین متهم شدن اسرائیل به نسل‌کشی فلسطینی‌ها در حملات ۹ ماه گذشته به نوار غزه را «تهمت‌های ظالمانه» خواند که به گفتهٔ او با هدف «مشروعیت‌زدایی از اسرائیل، ارائهٔ تصویر شیطانی از دولت یهودی و ارائهٔ تصویر شیطانی از بهودیان در همه‌جا» انجام می‌شود.
او با انتقاد از دادگاه بین‌المللی کیفری که اسرائیل را متهم به ایجاد قحطی برای قلسطینی‌های غزه کرده است، این اتهامات را «مهمل کامل» و «مطلقا ساختگی» توصیف کرد.
بنیامین نتانیاهو همچنین خواستار ارسال سریع کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل شد که به گفتهٔ او باعث «شتاب بخشیدن به پایان جنگ در غزه و کمک به جلوگیری از جنگی فراگیرتر در خاورمیانه» خواهد شد.
او خطاب به مقام‌های آمریکایی با ارجاع به جمله‌ای از وینستون چرچیل، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا در دوران جنگ جهانی دوم که از ایالات متحده درخوایت کمک کرده بود، گفت: «سریع‌تر ابزار را به ما برسانید و ما هم کار را تمام می‌کنیم.»
نخست‌وزیر اسرائیل قرار است در ادامه سفر خود به آمریکا با جو بایدن دیدار کند و به شکل جداگانه به دیدار کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا و نامزد احتمالی حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری برود.
مجلهٔ پولتیکو هم از درخواست نخست‌وزیر اسرائیل برای دیدار با دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو، خبر داده است.

منبع:رادیو فردا