PEZHVAKEIRAN.COM در اعتراض به عملکرد اوربان، مجارستان از میزبانی نشست‌های اتحادیه اروپا محروم شد
 

در اعتراض به عملکرد اوربان، مجارستان از میزبانی نشست‌های اتحادیه اروپا محروم شد

ویکتور اوربان و ولادیمیر پوتین
توضیح تصویر،ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان اوایل ماه جاری میلادی با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در مسکو دیدار کرد
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مجارستان را برای مواضعش در قبال جنگ اوکراین از حق میزبانی نشست بعدی وزیران خارجه و دفاع این اتحادیه محروم کرد. مجارستان این تصمیم را «کاملا کودکانه» خوانده است.
مجارستان ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا را تقریبا سه هفته پیش به عهده گرفت و قاعدتا باید میزبان این نشست‌ها باشد.
ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، چهار روز پس از شروع این ریاست دوره‌ای در مسکو با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، دیدار کرد که خشم اتحادیه اروپا را برانگیخت.
آقای بورل گفت که اقدامات مجارستان نباید بدون عواقب باشد و «ما باید پیامی ارسال کنیم ولو نمادین».
هر شش ماه یک‌بار، رئیس دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا میزبان جلسات غیررسمی وزرای خارجه و دفاع اتحادیه اروپا است تا درباره مهمترین مسائلی گفتگو کنند که این اتحادیه با آنها مواجه است.
قرار بود مجموعه جلسات بعدی در ماه آینده میلادی، ۲۸ تا ۳۰ اوت، در بوداپست برگزار شود اما آقای بورل اعلام کرد که این نشست‌ها در بروکسل برگزار خواهد شد.
او با استناد به اظهارات آقای اوربان پس از دیدار با ولادیمیر پوتین که اتحادیه اروپا را متهم کرد «طرفدار جنگ» است، به خبرنگاران گفت: «اگر می‌خواهید در مورد جنگ صحبت کنید، در مورد پوتین صحبت کنید.»
«می‌توانم بگویم که همه کشورهای عضو جز یک استثنا به‌شدت نسبت به این رفتار انتقاد دارند. من فکر می‌کنم مناسب بود که این را نشان دهیم و خواستار برگزاری جلسات بعدی وزرای خارجی و دفاع این شورا در بروکسل شویم.»
از ۲۶ کشور دیگر اتحادیه اروپا، تنها اسلواکی از مجارستان حمایت کرده است.
اما در همین حال زاویر بتل، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ، به خبرنگاران گفت که به بوداپست می‌رود زیرا بایکوت کردن آن «بی‌معنی» است. آقای بتل گفت بهتر است به مجارستان بگوید اتحادیه اروپا از عملکردش ناراضی است اما «نادیده گرفتن یا گفتگو نکردن یک اشتباه خواهد بود».
رادوسلاو سیکورسکی، وزیر امور خارجه لهستان، پیشنهاد کرده بود که نشست ماه اوت در غرب اوکراین برگزار شود اما بوداپست نپذیرفت.
پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه مجارستان، در واکنش به تصمیم آقای بورل در فیسبوک نوشت: «چه پاسخ فوق‌العاده‌ای دادند. نمی‌خواهم احساسات کسی را جریحه‌دار کنم اما انگار در مهدکودک هستم.»
او سپس در بیانیه‌ای گفت از ابتدا هم اهمیتی نداشت که این نشست‌ها در چه شهری برگزار شود.
ویکتور اوربان و دونالد ترامپ
توضیح تصویر،آقای اوربان گفته است که دونالد ترامپ آماده است در صورت انتخاب مجدد به ریاست جمهوری آمریکا «بلافاصله» به عنوان «میانجی‌» صلح میان روسیه و اوکراین وارد عمل شود
پس از شروع ریاست دوره‌ای، آقای اوربان به روسیه و اوکراین و چین سفر کرد و این سفرها را «ماموریت صلح» خواند. این سفرها محکومیت رهبران سراسر اتحادیه اروپا را در پی داشت که گفتند آقای اوربان چنین ماموریتی نداشته و فقط دیدگاه‌های شخصی خود را مطرح کرده است.
پتری اورپو، نخست‌وزیر فنلاند، گفت که آقای اوربان «هیچ ماموریتی برای مذاکره یا گفتگو از جانب اتحادیه اروپا ندارد»؛ همچنین اولف کریسترسون، نخست‌وزیر سوئد، گفت که این سفر « پیام اشتباهی به جهان خارج فرستاد و توهینی به مبارزه مردم اوکراین برای آزادی است».
پس از حمله روسیه به اوکراین، مواضع مجارستان در موارد متعدد با اکثر کشورهای اتحادیه اروپا در تضاد بوده است.
آقای اوربان تنها چند ماه پس از جنگ اوکراین در انتخابات آوریل ۲۰۲۲ به پیروزی رسید و به جمعی از هواداران خود گفت یکی از کسانی که باید در چهارمین دوره نخست‌وزیری‌اش با آنها مبارزه کند ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، است.
سال گذشته، او بارها از وتوی مجارستان برای به تاخیر انداختن مجموعه کمک مالی غیرنظامی۵۰ میلیارد یورویی به اوکراین استفاده کرد.

منبع:بی بی سی