PEZHVAKEIRAN.COM واکنش‌ رهبران جهان و چهره‌های هنری به کناره‌گیری بایدن از انتخابات ریاست‌جمهوری
 

واکنش‌ رهبران جهان و چهره‌های هنری به کناره‌گیری بایدن از انتخابات ریاست‌جمهوری

تصمیم جو بایدن به کناره‌گیری از رقابت‌های ریاست‌جمهوری آمریکا در بحبوحه فشارهای فزاینده داخلی حزب دموکرات برای واگذاری نامزدی این حزب به یک سیاستمدار دیگر، با واکنش گسترده رهبران جهان روبه‌رو شد.
چهره‌های هنری دنیای فیلم و سینمای آمریکا موسوم به «هالیوود» نیز به این تحول سیاسی که سه ماه و نیم پیش از انتخابات رخ داد، به شکل گسترده واکنش نشان دادند.
تصمیم جو بایدن که روز یکشنبه ۳۱ تیر ابتدا در شبکه ایکس اعلام شد، دومین رویداد بزرگ داخلی این کشور پس از سوء‌قصد مسلحانه ناکام روز ۲۳ تیر به جان دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان، بود.
به گزارش سی‌ان‌ان، موجی از ادای احترام به جو بایدن از سوی رهبران دولت‌های متحد آمریکا به راه افتاده که از رهبری او تقدیر می‌کنند.
«ستایش» رهبران جهان از بایدن
کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا که تنها دو هفته پیش به این مقام رسید ولی بلافاصله در حاشیه نشست سران ناتو در واشینگتن با آقای بایدن دیدار کرد، نوشت آگاه است که آقای بایدن در دوران سیاستمداری خود کارهای برجسته‌ای انجام داده و اکنون نیز «بهترین» تصمیم را به خاطر آمریکا گرفته است.
 
جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، ضمن تقدیر از آقای بایدن به عنوان «دوست واقعی» نوشت او هر کاری را با عشق برای میهن خود انجام داده است.
آنتونی البانیزی، نخست‌وزیر استرالیا، در یک کنفرانس خبری گفت آقای بایدن اولویت را به خود نداد بلکه به منافع آمریکا توجه کرد.
کریستوفر لوکسون، نخست‌وزیر نیوزیلند، نیز در پیامی در شبکه ایکس نوشت: زندگی وقف شده بایدن برای خدمت احترام‌برانگیز است.
ولودمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، از «حمایت بی‌دریغ» بایدن در دفاع از این کشور در برابر تهاجم روسیه، «گام‌های جسورانه» و تصمیمات جو بایدن در «پاسخ به شرایط پرچالش» تقدیر کرد.
آقای زلنسکی یادآوری کرد که کمک‌های آمریکا به اوکراین با تصمیم جو بایدن با وجود ملاحظات و برخی مخالفت‌های جمهوری‌خواهان تصویب شد.
اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، در پیامی در شبکه ایکس نوشت دوستش جو بایدن برای آمریکا، اروپا و جهان دستاوردهای زیادی داشته است.
آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان، روز دوشنبه در آغاز نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل گفت احترامی زیادی برای تصمیم آقای بایدن قائل است و او مسبب اقداماتی باورنکردنی برای روابط دو سوی آتلانتیک بوده که تنها مختص دوران ریاست‌جمهوری او نیست.
رهبران کره جنوبی و ژاپن که متحدان آمریکا در برابر تهدیدات ناشی از کره شمالی و چین هستند، اعلام کردند در باره سیاست داخلی آمریکا اظهار نظر نمی‌کنند. رئیس‌جمهور کره جنوبی و نخست‌وزیر ژاپن به معاهدات دفاعی مشترک بین کشورهای‌ خود با آمریکا اشاره کردند که جو بایدن از حامیان تقویت آن بوده است.
دونالد توسک، نخست‌وزیر لهستان و متحد آمریکا در ناتو، پیمان آتلانتیک شمالی، در شبکه ایکس نوشت بایدن با تصمیمات دشواری که گرفت لهستان، آمریکا و جهان را «امن‌تر» و دموکراسی را «قوی‌تر» کرد.
نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا که در دوران ریاست‌جمهوری جو بایدن روابط کشورش با آمریکا پس از عبور از چالش‌های سخت گذشته به سوی آرامش نسبی تغییر مسیر داد، در یک تجمع گفت بایدن تصمیم درست را گرفته و خانواده و سلامت خود را در اولویت قرار داده است. آقای مادورو برای جو بایدن طول عمر و تندرستی آرزو کرد.
اسحاق هرتسوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل، در پیامی جو بایدن را «متحد واقعی ملت یهود» نامید.
یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، روز یکشنبه در پیامی نوشت حمایت مستمر رئیس‌جمهور بایدن از اسرائیل، به‌ویژه در طول جنگ بسیار ارزشمند بوده است.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، که قرار است روز سه‌شنبه دوم مرداد در کاخ سفید با جو بایدن دیدار کند، به اعلام کناره‌گیری او واکنش نشان نداده است.
برخی گزارش‌های داخلی رسانه‌های اسرائیل حاکی بود که آقای نتانیاهو امیدوار به بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید است زیرا جو بایدن با وجود کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل از پس از حمله گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل، با بنیامین نتانیاهو بر سر پایان دادن به جنگ، افزایش تلفات غیرنظامیان در این جنگ و گسترش کمک‌های بشردوستانه به باریکه غزه، گفت‌وگوهای چالش‌برانگیزی داشته است.
حماس که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته شده، از سوی جو بایدن در سفر او به اسرائیل در نخستین روزهای پس از حمله این گروه فلسطینی به مردم اسرائیل، به شدت محکوم شد.
دوران ریاست‌جمهوری جو بایدن در حالی به پایان خود نزدیک می‌شود که جنگ در خاورمیانه کماکان ادامه دارد.
معلوم نیست بنیامین نتانیاهو در سفر این هفته خود به آمریکا با دونالد ترامپ نیز دیدار خواهد کرد یا نه.
واکنش چهره‌های هنری
الن دی‌جنرس، مجری پیشین برنامه‌های تلویزیونی، از جو بایدن «برای همه کارهایی که کرده» تقدیر کرد.
امی شومر، کمدین، گفت «همه چیز» برای کامالا هریس آماده است (تا نامزد حزب دموکرات در انتخابات شود).
آریانا گرانده، خواننده که از کارزار آقای بایدن حمایت کرده بود، با به اشتراک گذاشتن پست جو بایدن در تأیید خانم هریس، نوشت وقت آن رسیده که دموکرات‌ها به «خارج از چارچوب» فکر کنند.
جان لجند، خواننده برنده جایزه موسیقی گرمی، از آمریکاییان خواست از ریاست‌جمهوری کامالا هریس حمایت کنند.
جیمی لی کورتیس، بازیگر، گفت خانم هریس امتحان خود را پس داده، یک مدافع قاطع حقوق زنان و رنگین‌پوستان است و مورد حمایت کامل او برای ریاست‌جمهوری است.
شریل لی رالف، بازیگر، که ماه گذشته در جشن بزرگ گردآوری کمک مالی برای کارزار بایدن- هریس در هالیوود شرکت کرد، با انتشار عکسی از خود و خانم هریس، نوشت جو بایدن از خانم هریس حمایت کرده است.
مارک همیل، بازیگر «جنگ ستارگان»، در پستی در شبکه ایکس نوشت جو بایدن دستاوردهایی داشته که هیچ رئیس‌جمهور دیگر در ۷۲ سال عمر این بازیگر کسب نکرده بود.
جرج تاکی، هنرپیشه سریال «پیشتازان فضا»، نیز ضمن تقدیر از جو بایدن به عنوان یک مرد میهن‌پرست و شریف از مردم آمریکا خواست حول کامالا هریس متحد شوند.
بت میدلر، بازیگر، نوشت دردناک است که یک رئیس‌جمهور «فوق‌العاده» و یک «سیاستمدار نادر» که بر اساس ارزش‌های خود زندگی و عمل می‌کرد، «مجبور به کناره‌گیری شد».
جان استیوارت، مجری و کمدین برنامه‌های گفتگو محور، در یک کلمه آقای بایدن را «افسانه» نامید.
باربارا استرایسند، خواننده و بازیگر ۸۲ ساله، نوشت نام جو بایدن در تاریخ به عنوان یکی از رؤسای‌جمهوری که دستاوردهای زیادی در چهار سال رهبری خود داشته، نوشته خواهد شد.
رابرت دنیرو، بازیگر صریح‌اللهجه‌ای که از مخالفان پرسرو صدای بازگشت دونالد ترامپ به قدرت است، به سایت دِهیل گفت برای تصمیم بایدن در کناره‌گیری احساس احترام و تحسین و محبت دارد.
حمایت از حزب دموکرات در هالیوود به طور اصولی، و به‌ویژه در دوره‌های اخیر بسیار قوی بوده است.
شماری از اهداکنندگان مالی حزب دموکرات در هالیوود و صنعت فیلمسازی در دوره اخیر آقای بایدن را تهدید به توقف پرداخت کمک مالی به کمپین او کرده بودند، مگر این‌که به نفع نامزد دیگری از حزب دموکرات کنار برود.

منبع:رادیو فردا