PEZHVAKEIRAN.COM کناره‌گیری جو بایدن از انتخابات؛ کامالا هریس وعده شکست ترامپ داد
 

کناره‌گیری جو بایدن از انتخابات؛ کامالا هریس وعده شکست ترامپ داد

جوبایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از ادامه رقابت در انتخابات ریاست جمهوری کناره‌گیری کرد اما گفت بنا دارد تا پایان دوره فعلی ریاست جمهوری به کار خود ادامه دهد. با اعلام کناره‌گیری آقای بایدن که در پی عملکرد بسیار ضعیف او در مناظره تلویزیونی سه هفته پیش برابر دونالد ترامپ به محور اصلی بحث‌های دموکرات ها بدل شده بود، خیلی زود گمانه‌زنی درباره جایگزین او در انتخابات ماه نوامبر به صدر اخبار آمریکا رسید. کامالا هریس بلافاصله از ورود خود به رقابت حزبی برای نامزدی دموکرات‌ها خبر داده و جو بایدن هم از او حمایت کرده است. همزمان رهبران جهان به این تصمیم جو بایدن واکنش نشان داده‌اند.

 

  1. اکثریت قاطع رهبران ایالتی حزب دموکرات از هریس حمایت می‌کنند

    کامالا هریس

    منبع تصویر،REUTERS

    بر اساس گزارش انجمن کمیته‌های احزاب دمکراتیک ایالتی (ASDC)، «اکثریت قاطع» رهبران ۵۷ حزب ایالتی دموکرات به حمایت از کامالا هریس برای جایگزینی جو بایدن به عنوان نامزد رأی داده‌اند.

    کن مارتین، رئیس این سازمان در بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «من افتخار می‌کنم که روسای احزاب ایالتی، معاونان و مدیران اجرایی در سراسر کشور به طور گسترده در حمایت از معاون رئیس‌جمهور، کامالا هریس متحد شده‌اند.

    او اضافه می‌کند: «این رهبران احزاب ایالتی در هر سطحی در خط مقدم پیروزی در انتخابات هستند، خطر شرایط موجود را به خوبی درک می‌کنند.»

    کن مارتین خانم هریس را معتبرترین فرد برای «پیگرد قضایی علیه دونالد ترامپ» توصیف کرد.

    وظیفه انجمن کمیته‌های احزاب دموکراتیک ایالتی، نمایندگی احزاب دموکرات در سطح ایالت و نظارت بر روند نامزدی ریاست‌جمهوری این حزب است.

  2. اگر کامالا هریس جایگزین بایدن شود، یار انتخاباتی او کیست و چه قدر مهم است؟,امیر پیام - بی‌بی‌سی، واشنگتن دی‌سی

    با افزایش حمایت‌ها از نامزدی کامالا هریس به نظر می‌رسد هر دموکرات دیگری که بخواهد مقابل او قد علم کند کار بسیار دشواری در پیش خواهد داشت. این دشواری نه فقط به علت محبوبیت خانم هریس در میان دموکرات‌هاست بلکه به لحاظ محدودیت زمانی (۱۰۷ روز تا انتخابات نوامبر) و لجستیکی (دایرکردن ستادهای انتخاباتی جدید در سراسر آمریکا) هم کار را برای هر نامزد جدیدی پیچیده می‌کند.

    این در حالی است که کارزار انتخاباتی بایدن-هریس ماه‌هاست که سازمان یافته فعالیت می‌کند و کامالا هریس خیلی زود می‌تواند از آن برای مبارزه تبلیغاتی با دونالد ترامپ بهره ببرد.

    اکنون یک سوال جدید مطرح شده است؛ این که اگر ستاد بایدن-هریس قرار است همچنان فعالیت کند این بار مقابل نام خانم هریس چه کسی به عنوان یار انتخاباتی و نامزد معاون ریاست‌جمهوری آتی خواهد شد؟

    سوالی که از همین حالا گمانه‌زنی‌های فراوانی حول‌ آن شکل گرفته.

    دموکرات‌ها امیدوارند کامالا هریس در جذب هر چه بیشتر آرا زنان، مهاجران، مهاجرتبارها و سیاه‌پوستان به آنها کمک فراوان کند و به این ترتیب یار انتخاباتی خانم هریس می‌تواند کسی باشد که به جذب سایر اقشار آمریکایی به سوی دموکرات‌ها باید کمک کند؛ شاید جذب کارگران یا جوانان و یا جامعه ال‌جی‌بی‌تی؟

  3. برنی سندرز: بایدن تنها رئیس‌جمهوری بود که به میان صف اعتصابات کارگری رفت

    سناتور برنی سندرز، چهره برجسته جناح چپ آمریکا در شبکه ایکس به کناره گیری جو بایدن واکنش نشان داده و گفته همه مردم آمریکا باید قدردان دوره ریاست جمهوری جو بایدن باشند.

    او در توییت خود نوشته: «جو بایدن با شأن و افتخار خدمت کرد. او نخستین رئیس‌جمهوری آمریکا بود که به میان صف اعتصاب کارگران رفت و با آنها همراهی کرد. پرزیدنت بایدن ممنون بابت همه زحمات».

  4. افزایش حمایت دموکرات‌ها از نامزدی کامالا هریس

    بایدن و هریس

    منبع تصویر،REUTERS

    تنها چند ساعت از کناره‌گیری جو بایدن از انتخابات نوامبر امسال و حمایت او از کامالا هریس برای نامزدی حزب دموکرات گذشته و به نظر می‌رسد تلاطمی که این تصمیم آقای بایدن در میان رهبران حزب دموکرات انداخته، تحرکات و تحولات سریعی را رقم خواهد زد.

    تنها ظرف چند ساعت گذشته سه چهره ارشد حزب دموکرات که از‌ آنها به عنوان نامزدهای احتمالی جو بایدن یاد می‌شد رسما از کامالا هریس حمایت کرده‌اند؛ گوین نوسام، فرماندار کالیفرنیا؛ پیت بوتجیج، وزیر راه و ترابری و امی کلوبوچار، سناتور مینه‌سوتا.

    همزمان رسانه‌های آمریکا می‌گویند گرچن ویتمر، فرماندار میشیگان که از او هم به عنوان یکی از نامزدهای اصلی جایگزینی جو بایدن یاد می‌شد گفته بنا ندارد مقابل کامالا هریس بایستد و امروز در تماس با ستاد انتخاباتی خانم هریس، آمادگی کمک به کارزار او در ایالت میشیگان را اعلام کرده است.

    علاوه بر این چهار نفر، چهره‌های سرشناس دیگر دموکرات‌ها هم از نامزدی کامالا هریس حمایت کرده‌اند تا احتمال جانشینی او به جای جو بایدن در رقابت با دونالد ترامپ بیشتر شود. سه نفر از آنها عبارتند از:

    • الیزابت وارن، سناتور ایالت ماساچوست که در سال ۲۰۲۰ با جو بایدن برای نامزدی حزب دموکرات رقابت کرد
    • روی کوپر، فرماندار کارولینای شمالی
    • الکساندریا اوکازیو کورتز، نماینده ترقی‌خواه و تندرو نیویورک در کنگره

    با همه اینها، هنوز بسیاری از نگاه‌ها به باراک اوباما و موضع‌گیری او درباره جانشین جو بایدن است. آقای اوباما در شبکه ایکس از تصمیم و خدمات جو بایدن ستایش کرد و او را یک وطن‌پرست به معنای تام خواند اما همچون بیل و هیلاری کلینتون از نامزدی کامالا هریس حمایت نکرد.

  5. افزایش چشمگیر کمک‌های مالی به ستاد کامالا هریس ظرف ۵ ساعت

    «اکت بلو» یکی از انجمن‌های اصلی جمع آوری کمک برای نامزد حزب دموکرات گفته تنها ظرف چند ساعت گذشته از آغاز به کار ستاد کامالا هریس میزان کمک‌های نقدی افزایش چشمگیری داشته و طی ۵ ساعتی که از اعلام آمادگی خانم هریس برای جایگزینی جو بایدن گذشته حدود ۴۶.۷ میلیون دلار کمک‌های کوچک مردمی جمع آوری شده که بزرگترین روز از این لحاظ در سال ۲۰۲۴ برای دموکرات‌ها محسوب می‌شود.

    طی چند روز گذشته علاوه بر فشار چهره‌های دموکرات برای کناره‌گیری آقای بایدن، کارزارهای جمع‌آوری کمک های نقدی هم از افت قابل ملاحظه خبر داده بودند و همزمان نظرسنجی‌ها هم از منفی شدن اقبال عمومی از نامزدی جو بایدن حکایت داشت.

  6. حالا ترامپ «مسن‌ترین نامزد ریاست‌جمهوری» در تاریخ آمریکاست

    دونالد ترامپ

    منبع تصویر،REUTERS

    با کناره‌گیری جو بایدن ۸۱ ساله از انتخابات نوامبر امسال، حالا دونالد ترامپ ۷۸ ساله لقب ناخواسته «مسن‌ترین نامزد ورود به کاخ سفید» در تاریخ امریکا را یدک خواهد کشید و احتمالا آن دسته از رای دهندگانی که برایشان سن و سال و سلامت جسمی و ذهنی نامزدها اهمیت داشت، ممکن است پیکان انتقادات خود را متوجه آقای ترامپ کنند.

    دونالد ترامپ در صورت پیروزی و ورود دوباره به کاخ‌سفید در پایان دوره چهارساله لقب مسن‌ترین رئیس جمهوری تاریخ امریکا را با ورود به ۸۲ سالگی کسب خواهد کرد - لقبی که احتمالا هیچ دل خوشی برای تصاحب آن ندارد.

  7. کامالا هریس شروع به ارسال ایمیل‌های انتخاباتی کرد

    تنها ساعتی بعد از اعلام حمایت جو بایدن از کامالا هریس، ستاد انتخاباتی خانم هریس به حامیان حزب دموکرات ایمیل فرستاده و از آنها خواسته از کارزار انتخاباتی او حمایت مالی کنند.

    در بخشی از این ایمیل نوشته شده: «من برای رئیس‌جمهوری آمریکا شدن تلاش می‌کنم و از این که پرزیدنت (بایدن) حمایتم کرده احساس افتخار می‌کنم. بنا دارم که نامزد این انتخابات شوم و در آن پیروز شوم».

    همزمان یک کلیپ ویدیویی تبلیغاتی برای کامالا هریس در ساعات اخیر منتشر شده که او را «ضد ترامپ‌ترین نامزد ممکن» معرفی می‌کند.

  8. ترامپ خواستار برگزاری مناظره بعدی ریاست‌جمهوری در شبکه فاکس شد

    دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری‌خواه در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در تازه‌ترین پیامی که در شبکه اجتماعی خود منتشر کرده خواستار جابجایی شبکه اجرا کننده مناظره انتخاباتی بعدی از ای‌بی‌سی به فاکس شده است.

    آقای ترامپ نوشته است «حالا که جو از رقابت‌ها کنار رفته، تعجبی هم ندارد، مناظره با هرکس که نامزد دموکرات چپ افراطی شود باید به جای ای‌بی‌سی که بی‌طرف نیست، در فاکس برگزار شود».

    مناظره دوم میان نامزدهای ریاست جمهوری دو حزب که قرار بود بین دونالد ترامپ و جو بایدن برگزار شود توسط شبکه ای‌بی‌سی اجرایی می‌شود و زمان آن ماه سپتامبر تعیین شده بود.

    موج نگرانی که با عملکرد ضعیف آقای بایدن در اولین مناظره انتخاباتی با دونالد ترامپ ایجاد شد در نهایت به کناره‌گیری او از این رقابت‌ها رسید.


  9. همه اینها در شرایطی که نتانیاهو برای سفر به آمریکا آماده می‌شود,باربارا پلت آشر - بی‌بی‌سی واشنگتن

    قرار است بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل این هفته و در زمان پر هرج و مرج برای دموکرات‌ها به واشنگتن سفر کند.

    سفر او یک متغیر نامطمئن دیگر به فضایی متشنجی اضافه می‌کند که از پیش به دلیل عملکرد او در جنگ غزه ایجاد شده بود.

    قرار بود نتانیاهو با جو بایدن دیدار کند و در یک جلسه مشترک در کنگره سخنرانی کند. کاخ‌سفید او را برای یک توافق آتش‌بس با حماس که منجر به آزادی گروگان‌ها می‌شود تحت فشار قرار داده است. اما نتانیاهو ضمن افزایش فشار نظامی، شروطی را هم به توافقنامه احتمالی اضافه کرده است.

    تحلیلگران معتقدند که تضعیف ریاست جمهوری بایدن به نتانیاهو احساس جسارت خواهد داد..

    اما دموکرات‌ها روی آتش‌بس غزه سرمایه‌گذاری کرده‌اند. آنها نمی‌خواهند جنگ گسترش یابد، چرا که تحت فشار رای‌دهندگان هستند و آن را گامی کلیدی برای پایان دادن به درگیری در غزه می‌دانند. آنها بدون توجه به تصمیم بایدن برای کناره‌گیری از رقابت‌های ریاست‌جمهوری، به پیگیری صلح ادامه خواهند داد.

    همزمان اگر کامالا هریس نامزد شود، می‌تواند در قبال اسرائیل سخت‌گیرانه‌تر عمل کند.

    میک مولروی، معاون سابق دستیار وزیر دفاع در امور خاورمیانه می‌گوید که او ممکن است «با احساسات عناصر جوان‌تر حزب دمکرات هماهنگ‌تر شود. موضعی که به احتمال زیاد شامل محدودیت‌هایی بر تسلیحات و مهمات ایالات متحده برای استفاده در غزه می‌شود.»

  10. فرماندار کالیفرنیا از هریس حمایت کرد

    گوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا
    گوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا

    گوین نیوسام، فرماندار دموکرات کالیفرنیا که یکی از نام‌های مطرح برای نامزدی حزب دموکرات در غیاب جو بایدن بود اعلام کرد از نامزدی کاملا هریس برای این حزب حمایت خواهد کرد.

    آقای نیوسام کاملا هریس را «سرسخت، نترس و محکم خوانده و گفته است «در حالی که دموکراسی ما در خطر است و آینده‌مان با مخاطره روبروست، هیچ کس برای رهبری کشور به مسیری بهتر و مقابله با چشم‌انداز تیره‌ای که دونالد ترامپ برای کشور در نظر دارد بهتر از کامالا هریس، معاون رئيس جمهوری نیست.

    با این حساب خانم هریس یکی از رقبای سابق خود را در راه رسیدن به کسب نامزدی حزب دموکرات در کنار خود خواهد داشت.

  11. راه پر دست‌انداز کامالا هریس تا نامزدی حزب دموکرات,

    روی جلد مجله تایم از ورود کامالا هریس به عرصه رقابت‌های انتخاباتی آمریکا و خروج جو بایدن
    روی جلد مجله تایم از ورود کامالا هریس به عرصه رقابت‌های انتخاباتی آمریکا و خروج جو بایدن

    با کناره گیری جو بایدن، رئيس‌جمهوری آمریکا از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری نوامبر امسال، کرسی نامزد حزب دموکرات خالی مانده است.

    از زمانی که فشار برای کناره‌گیری آقای بایدن از این رقابت‌ها افزایش پیدا کرد، یکی از سوال‌های مهم این بوده که در غیاب او چه کسی مشعل‌دار حزب دموکرات در این رقابت‌ها خواهد بود.

    کامالا هریس که مادری هندی و پدری جامائيکایی دارد حامی سرسخت حقوق اقلیت‌ها و حقوق زنان است؛ دو گروهی که در انتخابات گذشته از عاملان اصلی پیروزی جو بایدن در برابر دونالد ترامپ معرفی شدند. همین موضوع در کنار وفاداری او در چهار سال گذشته به عنوان معاون ریاست‌جمهوری و تجربه‌ای که در این مدت در کاخ سفید کسب کرده شانس او را برای جلب نظر هم حزبی‌هایش بالا می‌برد. او در عین حال در نظرسنجی‌ها از دیگر کسانی که برای نامزدی حزب دموکرات بعد از جو بایدن مطرح شده‌اند پیشتر است. با این‌حال راه رسیدن اولین زن رنگین‌پوست آمریکا به رقابت‌های کاخ ریاست جمهوری پر دست‌انداز تر از این‌هاست. در عین‌حال او تنها نام مطرح برای نامزدی حزب دموکرات نیست.

    چالش‌های کامالا هریس در کسب جانشینی جو بایدن را در یادداشتی از مهرنوش پورضیایی، گزارشگر ما در واشنگتن دی‌سی، در لینک زیر بخوانید:

     

  12. لیز چنی، جمهوری‌خواه برجسته؛ بایدن سزاوار تقدیر برای یک عمر خدمت به کشور است

    لیز چنی
    لیز چنی یکی از رهبران جناح جمهوری خواه در کنگره بود که به علت مخالفت جدی خود با دونالد ترامپ به حاشیه رانده شده بود

    لیز چنی، نماینده سابق کنگره امریکا و فرزند دیک چنی، معاون ریاست جمهوری امریکا در دوران جورج دبلیو بوش، در شبکه ایسک، توییتر سابق، به کناره‌گیری جو بایدن واکنش نشان داده و نوشته: «پدران بنیان‌گذار قانون اساسی ما می‌دانستند که جمهوری تنها در صورتی پابرجا خواهد ماند که روسای جمهور شخصیت و منش این را داشته باشند که وظیفه را مقدم بر اهداف و نفع شخصی بدانند. پرزیدنت بایدن برای دهه‌ها خدمتش به این کشور و تصمیم شجاعانه‌ای که امروز گرفت سزاوار قدرشناسی ماست».

  13. کامالا هریس مشغول رایزنی با چهره‌های ارشد حزب دموکرات است

    تنها ۱۰۷ روز تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باقی‌مانده و همین کناره‌گیری جو بایدن از رقابت‌ها را برای حزب دموکرات بحرانی‌تر کرده است.

    ساعتی بعد از انتشار نامه رسمی کناره‌گیری آقای بایدن از نامزدی حزب، کامالا هریس گفت آماده جانشینی اوست اما عدم حمایت باراک اوباما از خانم هریس در بیانیه‌ای که امروز منتشر کرد، اجماع دموکرات‌ها بر سر نامزد این حزب برای رقابت با دونالد ترامپ را پیچیده کرده است.

    کورتنی سابرامانیان، خبرنگار بی‌بی‌سی، به نقل از یک منبع آگاه که نخواسته نامش فاش شود می‌گوید خانم هریس از زمان اعلام کناره‌گیری آقای بایدن مشغول تلفن زدن و تماس با رهبران حزب دموکرات است.

  14. بلینکن می‌گوید آماده کمک به بایدن در ادامه دوران ریاست‌جمهوری اوست

    جو بایدن و آنتونیو بلینکن

    آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا که می‌گوید حدود ۲۲ سال سابقه همکاری با جو بایدن را دارد گفته از این که در همه این سال‌ها در کنار آقای بایدن بوده «احساس غرور» می‌کند.

    آقای بلینکن در شبکه اجتماعی ایکس - توییتر سابق - نوشته «این (همکاری) افتخار و سربلندی دوران عمر من بوده و همچنان خواهد بود».

    «او (جو بایدن) توانست رهبری آمریکا را در عرصه جهانی را احیاء کند و به عنوان رئیس‌جمهور دستاوردهای تاریخی داشته است. در ۶ ماه باقی آینده، برای ادامه همکاری و افزودن بر کارنامه او مشتاقانه آماده‌ام».

  15. جاستین ترودو: بایدن با عشق کشورش را هدایت می‌کرد


    واکنش‌ها به تصمیم جو بایدن برای خروج از رقابت‌های انتخاباتی ادامه دارد. جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، آقای بایدن را به عنوان یک «مرد بزرگ» که «با عشق کشورش را هدایت می‌کند» ستایش کرده و در بیانیه‌ای که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرده گفته: «به عنوان رئیس‌جمهور، او شریک کانادایی‌ها - و یک دوست واقعی است. خطاب به رئیس جمهور بایدن و بانوی اول: متشکرم.»

  16. آخرین تحولات پس از اعلام کناره‌گیری جو بایدن از نامزدی حزب دموکرات

    هنوز چند ساعت بیشتر از اعلام کناره‌گیری جو بایدن از نامزدی حزب دموکرات در انتخابات نوامبر نگذشته که سیلی از واکنش‌ها به آن مخابره شده و همزمان گمانه‌زنی‌ها درباره جانشین احتمالی او برای رقابت دونالد ترامپ به صدر رسانه‌های جهان رفته است.

    اگر هم اکنون به ما پیوسته‌اید این آخرین تحولات بعد از ظهر یکشنبه به وقت واشنگتن دی‌سی است:

    • جو بایدن همزمان با کناره‌گیری از رقابت برای ماندن در کاخ‌سفید، از کامالا هریس معاون خود حمایت کرده و در مقابل خانم هریس هم انصراف آقای بایدن تصمیمی ناشی از «وطن‌پرستی و از خودگذشتی» او دانسته است.
    • آقای بایدن علت تصمیم خود را «صلاح و منفعت کشور و حزبش» خوانده و وعده داده که در روزهای آینده در این باره مستقیم با مردم آمریکا صحبت کند. او گفته تا پایان دوره فعلی ریاست‌جمهوری خود بر سر کار باقی خواهد ماند.
    • دقایقی بعد از اعلام کناره گیری آقای بایدن، کامالا هریس از تصمیم خود برای جانشینی او در رقابت ماه نوامبر با دونالد ترامپ خبر داد و حمایت آقای بایدن از خودش را مایه مباهات دانست و به رای دهندگان دموکرات وعده داد دونالد ترامپ را شکست دهد.
    • باراک اوباما، رئیس جمهوری اسبق آمریکا که جو بایدن را برای دو دوره معاون خود در کاخ‌سفید داشت تصمیم امروز آقای بایدن را نشانی از «اثبات مجدد وطن‌پرستی» او دانسته اما همزمان در بیانیه ای که در شبکه ایکس منتشر کرده از کامالا هریس برای جانشینی آقای بایدن حمایت نکرده و گفته «یقین دارد» که رهبران حزب دموکرات فرآیندی مناسب برای انتخاب نامزد جدید پیدا خواهند کرد.
    • همزمان جمهوری خواهان هم به کناره‌گیری آقای بایدن واکنش نشان دادند و در قدرتمندترین مقام رسمی آنها، یعنی مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان کنگره گفته اگر جو بایدن خود را فاقد صلاحیت برای ادامه رقابت می داند باید فورا از سمت ریاست‌جمهوری هم استعفاء دهد.
    • همزمان رهبران جهان به انصراف جو بایدن واکنش نشان دادند و کی‌یر استارمر، نخست وزیر بریتانیا و اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، به تصمیم آقای بایدن احترام گذاشته و از «خدمات او در دوران ریاست جمهوری» به ویژه در همکاری ها با متحدان اروپایی و ناتو ستایش کرده‌اند.

  17. صدراعظم آلمان: باید به تصمیم بایدن احترام گذاشت

    اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، همچون دیگر رهبران جهان به تصمیم جو بایدن برای کناره‌گیری از نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری امسال واکنش نشان داده و گفته برای گرفتن چنین تصمیمی جو بایدن شایسته احترام است.

    آقای شولتز عصر یکشنبه گفت از نظر او جو بایدن «دستاورهای فراوانی برای کشورش، اروپا و جهان کسب کرده است».

    «در سایه تلاش‌های بایدن در همکاری میان متحدان دو سوی اقیانوس اطلس، امروز ناتو قدرتمند و آمریکا یک متحد مطمئن برای ماست. تصمیم او برای انصراف از نامزدی دوباره شایسته احترام است».

    کی‌یر استارمر، نخست وزیر بریتانیا هم در اظهاراتی مشابه گفته به تصمیم جو بایدن برای کناره‌گیری از نامزدی حزب دموکرات «احترام» می گذارد.

    «من باور دارم همان طور که پرزیدنت بایدن در طول دوران برجسته خدمت خود نشان داده، این تصمیم را بر اساس آنچه صلاح و بهترین برای مردم آمریکا است گرفته است».

  18. کامالا هریس نامزدی خود برای جانشینی بایدن را اعلام کرد

    جو بایدن و کامالا هریس

    کامالا هریس، معاون ریاست‌جمهوری امریکا، رسما ورود خود به رقابت ها برای نامزدی حزب دموکرات و جانشینی جو بایدن را اعلام کرده است.

    خانم هریس در بیانیه‌ای که ساعتی بعد از اعلام کناره‌گیری جو بایدن منتشر شده نوشت: «من تمام توانم را برای متحد کردن حزب دموکرات - و متحد کردن ملت‌مان - برای شکست دونالد ترامپ و پروژه های افراطی ۲۰۲۵ او انجام خواهم داد. ۱۰۷ روز تا روز انتخابات فرصت داریم. با هم مبارزه خواهیم کرد. و با هم، پیروز خواهیم شد.»

    او از بایدن به خاطر «رهبری فوق‌العاده» و «دهه‌ها خدمت به کشور» تشکر کرده است.

    کامالا هریس که یکی از ۳-۴ گزینه اصلی جایگزین آقای بایدن در رقابت با دونالد ترامپ است تصمیم آقای بایدن برای پایان دادن به کارزار انتخاباتی‌اش را به عنوان «اقدامی فداکارانه و میهن‌پرستانه» توصیف کرده و گفته که از حمایت جو بایدن «مفتخر» است.

     

  19. اوباما: بایدن یک بار دیگر وطن‌پرستی خود را به معنای کامل ثابت کرد

    باراک اوباما، رئیس جمهوری اسبق آمریکا که در هر دو دوره حضور در کاخ‌سفید جو بایدن را به عنوان معاون در کنار خود داشت در شبکه اجتماعی ایکس به کناره‌گیری او واکنش نشان داده و نوشته: «جو بایدن یکی از مهمترین روسای جمهوری آمریکا است و همچنین دوست و همکار عزیز من... او امروز به همه ما یک بار دیگر ثابت کرد که به معنای کامل یک وطن‌پرست است».

    اگر چه بیان چنین اظهاراتی از سوی باراک اوباما درباره جو بایدن قابل پیش‌بینی بود اما آنچه در بیانیه آقای اوباما به چشم آمده این است که او از کامالا هریس برای جانشینی جو بایدن در نامزدی حزب دموکرات پیشتیبانی نکرده است.

    آقای اوباما به این جمله اکتفا کرده که «یقین دارد رهبران حزب دموکرات» فرآیندی را پیدا خواهند کرد که از دل آن نامزد جدید حزب بیرون خواهد آمد.


  20. حمایت بیل و هیلاری کلینتون از کامالا هریس

    بیل کلینتون و همسرش هیلاری کلینتون

    بیل کلینتون، رئیس جمهورسابق آمریکا و همسرش هیلاری کلینتون که در سال ۲۰۱۶ در رقابت با ترامپ شرکت کرده بود، از کامالا هریس حمایت کردند.

    آن‌ها در بیانیه‌ای که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر شد، گفته‌اند که «هرکاری که بتوانند برای حمایت از او انجام خواهند داد.»

    آن ها همچنین گفته‌اند: «اکنون زمان حمایت از کامالا هریس برای انتخاب او است.»

    در این بیانیه همچنین آمده است: «ما فراز و نشیب های زیادی را گذرانده ایم، اما هیچ چیز ما را به اندازه تهدید ناشی از دور دوم ریاست جمهوری ترامپ برای کشورمان نگران نکرده است.»

منبع:بی بی سی