PEZHVAKEIRAN.COM جنگنده‌های اسرائیل «یک انبار تسلیحات حزب‌الله» در جنوب لبنان را هدف گرفتند
 

جنگنده‌های اسرائیل «یک انبار تسلیحات حزب‌الله» در جنوب لبنان را هدف گرفتند

گزارش‌ها حاکی از حملهٔ هوایی اسرائیل به «یک انبار تسلیحاتی» حزب‌الله لبنان در جنوب این کشور و همچنین حملات راکتی حزب‌الله به روستاهایی در شمال اسرائیل است.
بر اساس گزارش رویترز، حملهٔ هوایی اسرائیل اواخر روز شنبه ۳۰ تیر در عدلون، واقع در ۴۰ کیلومتری شمال مرز اسرائیل با لبنان، منجر به یک رشته انفجارهای شدید شد که در کل منطقه نیز شنیده می‌شد.
این حمله که از میزان تلفات و خسارات آن هنوز گزارشی منتشر نشده، درست در روزی انجام شد که جنگنده‌های ارتش اسرائیل به اهداف نظامی حوثی‌ها در بندر حدیده یمن حمله کردند.
خبرگزاری ملی لبنان نیز با تأیید خبر حملهٔ هوایی اسرائیل به شهر ساحلی عدلون در جنوب لبنان اعلام کرد یک انبار تسلیحات مورد اصابت قرار گرفت.
این خبرگزاری همچنین افزود که دست‌کم سه نفر در روستایی نزدیک محل حمله زخمی شده و در بیمارستان بستری شده‌اند.
جزئیات بیشتری در مورد انبار تسلیحاتی هدف حمله منتشر نشده، اما رویترز و آسوشیتدپرس نوشته‌اند که این انبار به حزب‌الله لبنان تعلق دارد و انفجارهای بعدی در این انبار تا یک ساعت پس از حملهٔ هوایی ادامه داشته است.
حساب کاربری سخنگوی ارتش اسرائیل در شبکهٔ ایکس نیز شامگاه شنبه با انتشار ویدئویی اعلام کرد که جنگنده‌های اسرائیلی به «انبارهای تسلیحاتی حزب‌الله تروریستی در طیرحرفه و بلیده حمله کردند» و افزود «در جریان این حمله، انفجارهای بعدی نشانگر وجود سلاح در ساختمان‌ها است».
 
در حملهٔ روز شنبه اسرائیل به حوثی‌ها، جنگنده‌های نیروی هوایی این کشور اهداف مورد استفادهٔ نظامی این شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در ناحیهٔ بندر حدیده در یمن را مورد حمله قرار دادند.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اعلام کرد این بندر محل ورود «سلاح‌های ایرانی» برای حوثی‌ها در یمن بوده است.
«۸۰ زخمی» در حمله اسرائیل به یمن؛ نتانیاهو: محل ورود سلاح‌های ایرانی را هدف گرفتیم
حملهٔ راکتی حزب‌الله
در گزارشی دیگر، حزب‌الله لبنان از شلیک «ده‌ها راکت» توسط نیروهای این گروه به سمت شمال اسرائیل خبر داد و اعلام کرد این حمله راکتی «به‌تلافی حملهٔ پهپاد اسرائیلی در اوایل آن روز که منجر به زخمی شدن چندین نفر از جمله کودکان شد» انجام شده است.
ارتش اسرائیل در این باره اعلام کرد که حدود ۴۵ راکت در سه رگبار جداگانه از لبنان به سمت شمال اسرائیل شلیک شد که برخی از آن‌ها رهگیری شدند و برخی دیگر در مناطق باز سقوط کردند. به‌گفته ارتش اسرائیل، این شلیک‌ها آسیبی در پی نداشتند، اما باعث آتش‌سوزی در بلندی‌های جولان شدند.
اسرائیل و حزب‌الله لبنان از زمانی که حزب‌الله بلافاصله پس از حملهٔ گروه افراطی حماس به اسرائیل، که باعث شروع جنگ در غزه شد، از این گروه اعلام حمایت کرد و از آن زمان به‌طور متناوب میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان تبادل آتش برقرار بوده است.
آمریکا و اتحادیهٔ اروپا هر دو گروه حماس و حزب‌الله لبنان را که از سوی جمهوری اسلامی حمایت می‌شوند، سازمان‌های تروریستی می‌دانند.
یکی از حملات روز پنجشنبه اسرائیل به جنوب لبنان به مرگ یک چهره نزدیک به حماس منجر شده است
یک فرمانده میدانی دیگر حزب‌الله در حمله اسرائیل کشته شده است
تداوم بمباران غزه
همزمان با حملهٔ هوایی اسرائیل به حوثی‌ها و درگیری‌ها میان حزب‌الله و اسرائیل، اسرائیل بمباران مناطقی در سراسر نوار غزه را هم روز شنبه ادامه داد که طی آن، بنا به به اعلام مقامات بهداشتی فلسطینی، دست‌کم ۳۹ فلسطینی دیگر کشته شدند.
محمد ابوجاسر، یک روزنامه‌نگار محلی، و همسر و دو فرزندش ازجمله کسانی بودند که بر اساس اعلام گروه حماس در بمباران‌های روز شنبه کشته شدند.
در رفح، جایی که اسرائیل مدت‌ها است اعلام کرده قصد دارد آخرین گردان‌های مسلح گروه حماس را در آن متلاشی کند، به‌گفتهٔ ساکنان منطقه «تانک‌های اسرائیلی به عمق مناطق شمالی شهر پیشروی کردند و کنترل یک تپه در غرب را در میان درگیری‌های شدید با نیروهای حماس به دست گرفتند».
ارتش اسرائیل همچنین اعلام کرده که به یک ساختمان مورد استفاده شبه‌نظامیان فلسطینی در دیر البلاح در مرکز نوار غزه حمله کرده با این ادعا که افراد مسلح ازاین محل بشردوستانه برای اهداف نظامی استفاده می‌کنند.
اسرائیل نیروهای حماس را به سوء‌استفاده از ساختارهای غیرنظامی و مردم برای اهداف نظامی متهم می‌کند اما حماس این اتهام را رد می‌کند.
این حملات و درگیری‌ها در حالی است که تلاش‌های برای آتش‌بس به رهبری قطر و مصر و با حمایت ایالات متحده تاکنون به دلیل اختلافات موجود بین دو طرف یعنی حماس و اسرائیل که هر یک دیگری را مسئول این بن‌بست می‌دانند، به نتیجه نرسیده است.
در حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل ۱۲۰۰ نفر کشته و حدود ۲۵۰ نفر نیز گروگان گرفته شدند؛ حمله‌ای که به شروع جنگ در غزه منجر شد و تا کنون، بر اساس آمار مقامات بهداشتی غزه، نزدیک به ۳۹ هزار کشته، ازجمله زنان و کودکان، بر جا گذاشته است.
با این حال اسرائیل به‌تازگی اعلام کرده که که نیمی از رهبران شاخهٔ نظامی حماس را از بین برده و حدود ۱۴ هزار پیکرجوی حماس را از زمان آغاز جنگ کشته یا اسیر کرده است.
به‌گفته اسرائیل، در این مدت ۳۲۶ سرباز ارتش اسرائیل نیز در غزه کشته شده‌اند.

منبع:رادیو فردا