PEZHVAKEIRAN.COM برگزاری نشست مخفیانه میان مقامات اسرائیل، تشکیلات خودگردان فلسطینی و آمریکا
 

برگزاری نشست مخفیانه میان مقامات اسرائیل، تشکیلات خودگردان فلسطینی و آمریکا

سایت خبری آکسیوس در گزارشی اعلام کرد مقامات اسرائیل، تشکیلات خودگردان فلسطینی و آمریکا هفته گذشته در نشستی مخفیانه‌ درباره بازگشایی گذرگاه رفح بین مصر و غزه به عنوان بخشی از توافق تبادل گروگان‌ها و آتش‌بس مذاکره کرده‌اند.

به گزارش آکسیوس این نخستین بار از تاریخ ۷ اکتبر است که چنین نشست سه‌جانبه‌ای برگزار می‌شود چرا که دولت بنیامین نتانیاهو «حساسیت ویژه‌ای» بر روی همکاری با تشکیلات خودگردان فلسطینی دارد.

این نشست در تل‌آویو برگزار شده و برت مک‌گورک، فرستاده آمریکا به خاورمیانه، رونن بار رئیس شین بت و مشاوران ارشد محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، حسین الشیخ و ماجد فرج رئیس اطلاعات این تشکیلات در این نشست حضور داشتند.
سه مقام اسرائیلی و آمریکایی به آکسیوس گفته‌اند که در این جلسه اسرائیلی‌ها تأکید کردند نتانیاهو با دخالت مستقیم تشکیلات خودگردان فلسطینی در اداره گذرگاه رفح مخالف است، اما با اداره «غیررسمی» این گذرگاه توسط افراد تشکیلات خودگردان موافقت کرده است. پیشنهادی که گفته می‌شود توسط نمایندگان تشکیلات خودگردان رد شده است.

به گزارش آکسیوس بازگشایی رفح یک گام کلیدی در اجرای مرحله نخست توافق تبادل گروگان‌ها و آتش‌بسی است که اکنون در جریان است.
مقامات آمریکایی نیز این را به عنوان یک گام اولیه می‌دانند و معتقدند که تشکیلات خودگردان فلسطینی باید پیشنهاد اسرائیل برای داشتن نقش در غزه را بپذیرد.

گذرگاه رفح از زمان تصرف سمت فلسطینی آن توسط اسرائیل بسته شده است و مصر هم می‌گوید تا زمانی که فلسطینی‌ها مسئولیت آن را به عهده نگیرند، از بازگشایی گذرگاه خودداری می‌کند.

این گذرگاه میان مصر و غزه مهمترین راه ارسال کمکهای بشردوستانه برای فلسطینی ساکن
این باریکه از آغاز جنگ میان اسرائیل و حماس در ۷ اکتبر تا زمان حمله اسرائیل به رفح در اردیبهشت امسال بوده است.
جنگ اسرائیل با حماس پس از آن در ۷ اکتبر (۱۵ مهر) سال گذشته آغاز شد که در آن ستیزه‌جویان این گروه شبه‌نظامی فلسطینی و متحدان آن به جنوب اسرائیل حمله کردند، ۱۲۰۰ نفر را کشتند و حدود ۲۵۰ نفر را گروگان گرفتند.
هنوز حدود ۱۲۰ گروگان در اختیار نیروهای حماس در غزه همچنان اسیر هستند و این گروه هیچگونه اخبار یا اطلاعاتی از وضعیت آنها منتشر نمی‌کند. اسرائیل و ایالات متحده حماس را یک گروه تروریستی می‌دانند.

منبع:صدای آمریکا