PEZHVAKEIRAN.COM بریتانیا برای مقابله با «گروه مرگبار» چهارگانه در سیاست دفاعی خود بازنگری می‌کند
 

بریتانیا برای مقابله با «گروه مرگبار» چهارگانه در سیاست دفاعی خود بازنگری می‌کند

جرج رابرتسون که از سوی نخست‌وزیر جدید بریتانیا برای رهبری بازنگری دفاعی این کشور برگزیده شده، می‌گوید: «بریتانیا و متحدان آن باید توان رویارویی با گروه مرگبار کشورهای چهارگانه را داشته باشند».
او به نام کشورهای این «گروه مرگبار» اشاره نکرد اما به گزارش رسانه‌های بریتانیا اشاره او به چین، روسیه، ایران و کره شمالی است.
لرد رابرتسون در سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳ در دولت وقت تونی بلر، رهبر آن زمان حزب کارگر، وزیر دفاع بود و در پایان آن نیز یک دوره دبیرکلی ناتو، پیمان آتلانتیک شمالی، را در دست داشت.
او روز دوشنبه ۲۵ تیرماه در یک نشست خبری در خصوص مأموریت بازنگری دفاعی بریتانیا که به وی محول شده، تهدیدات و چالش‌هایی را که کشورش با آن روبروست، بیان، و بر ارائه «تفکرات تازه» تأکید کرد.
آقای رابرتسون افزود ما با گروه کشورهای چهارگانه مرگباری روبه‌رو هستیم که به‌طور فزاینده با همدیگر علیه غرب کار می‌کنند.
اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا
فون در لاین: باید مقابل «گروه جدید مستبدان» شامل روسیه، ایران و کره شمالی آماده باشیم
به گفته او، بریتانیا و ناتو باید بتوانند با این گروه چهارگانه خاص و سایر مشکلاتی که جهان را فرا گرفته، مقابله کنیم.
دولت‌های حزب محافظه‌کار که در ۱۴ سال گذشته قدرت را در بریتانیا در دست داشتند، چین را به عنوان یک نیروی مرگبار توصیف نکرده بودند.
به نوشته گاردین، با فروکش کردن تهدیدات ناشی از بنیادگرایی اسلامی برای بریتانیا، اکنون گروه چهارگانه کشورهای چین، روسیه، ایران و کره شمالی برای بریتانیا «تهدید اصلی» محسوب می‌شوند.
تا پیش از رسیدن حزب کارگر به قدرت برخی رسانه‌های بریتانیا احتمال داده بودند که این حزب در صورت تشکیل دولت سپاه پاسداران را در فهرست تروریستی قرار می‌دهد. اما گاردین هفته گذشته نوشت دولت جدید در چنین کاری شتاب نخواهد کرد.
جرج رابرتسون در نشست روز دوشنبه در لندن گفت اجلاس سران ناتو در هفته گذشته در واشینگتن «کاملا روشن کرد که چالش چین موضوعی است که باید بسیار بسیار جدی گرفته شود» و «آن‌چه که در آسیا- اقیانوسیه در جریان است می‌تواند خیلی سریع در اروپا- آتلانتیک هم رخ دهد».
جان هیلی، وزیر دفاع در دولت جدید، در نشست خبری دوشنبه گفت بریتانیا به «دوران جدیدی برای دفاع» نیاز دارد.
آقای استارمر قول داده که نیروهای مسلح بریتانیا را تقویت کند و هزینه‌های دفاعی کشورش را از ۲.۲ درصد کنونی از تولید ناخالص داخلی «با رویکرد مسئولانه» به ۲.۵ درصد افزایش دهد.
کی‌یر استارمر تا پیش از به‌دست گرفتن قدرت در انتخابات دو هفته پیش جدول زمانی برای انجام این تعهدات تعیین نکرده بود.
آقای استارمر گفته است: «ما در دنیای خطرناک‌تر و ناپایدارتر زندگی می‌کنیم» و دولت من با رویکرد شفاف در دفاع ملی، کشور را برای «مقابله با تهدیدات بین‌المللی و زندگی مردم بریتانیا در امنیت تجهیز می‌کند».
این بازنگری «ریشه‌ای» در امور دفاعی بریتانیا قرار است از سوی لرد رابرتسون انجام شود. او در زمان دولت وقت تونی بلر نیز مسئول بازنگری راهبرد دفاعی بود.
بازنگری راهبرد دفاعی بریتانیا قرار است شامل طیف وسیعی از زمینه‎‌ها، از استخدام نیروهای نظامی و آموزش آن‌ها گرفته تا مشارکت در همکاری بین‌المللی و مدرن‌تر کردن قوای نظامی را در بربگیرد.
حزب کارگر یک روز پیش از انتخابات پارلمانی، در منشور انتخاباتی خود سپاه پاسداران را به عنوان یک «سازمان متخاصم» توصیف کرد
گاردین: حزب کارگر در تروریستی اعلام کردن سپاه شتاب نمی‌کند
دفتر نخست‌وزیری بریتانیا گفته است کار بازنگری راهبرد دفاعی بسیار زود آغاز و گزارش نهایی «به سرعت» ارائه خواهد شد تا برنامه «تهدیدات فوری پیش روی بریتانیا» در نیمه نخست سال ۲۰۲۵ تنظیم شده باشد.
وزیر دفاع جدید گفته است باید نقش گسترده‌تری در برنامه‌های رشد اقتصادی دولت برای بخش دفاعی و صنایع نظامی در نظرگرفته شود.
دولت جدید برای افزایش بهره‌وری و تولید ثروت تقویت صنایع دفاعی را یکی از سنگ‌بناهای راهبرد صنعت نوین تعبیر کرده است.
قرار است دو شخصیت دیگر به لرد رابرتسون در تحقق این اهداف کمک کنند و به‌طور منظم نخست‌وزیر را در جریان پیشرفت اهداف طرح بازنگری راهبردی قرار دهند.
فیونا هیل، کارشناس برجسته امور روسیه که تابعیت آمریکا را نیز دارد و مشاور پیشین سیاست خارجی کاخ سفید در زمان دونالد ترامپ بود، همکار جرج رابرتسون خواهد بود.
در شرایطی که کی‌یر استارمر و تیم او بر اهمیت اتحاد بریتانیا با آمریکا تأکید دارند، از آن‌جا که خانم هیل در جریان یک استیضاح کنگره علیه دونالد ترامپ شهادت داده بود، رسانه‌های بریتانیا ابراز نگرانی کردند که انتصاب او موجب انتقاد آقای ترامپ شود که بخت بالایی برای بازگشت به کاخ سفید دارد.
ژنرال سِر ریچارد بارونز که در گذشته رئیس ستاد نیروهای مسلح بود و هشت سال پیش ارتش را ترک کرد، یکی دیگر از بازرسان انتخاب‌شده برای همکاری با آقای رابرتسون در مأموریت بازنگری راهبرد دفاعی بریتانیا است.

منبع:رادیو فردا