PEZHVAKEIRAN.COM وزارت اطلاعات ایران از انتقال «طراح انفجارهای کرمان» به داخل خبر داد
 

وزارت اطلاعات ایران از انتقال «طراح انفجارهای کرمان» به داخل خبر داد

کرمان
وزارت اطلاعات ایران با انتشار بیانیه‌ای از انتقال «طراح و هادی عملیات تروریستی کرمان به نام عبدالله کویته» به داخل این کشور خبرداده است.
در این بیانیه آمده است که «اطلاعات دریافتی از او در کشف بسیاری از توطئه‌های تکفیری‌ها، شناسایی دیگر عناصر اصلی و اماکن اختفای آن‌ها در منطقه، نقش بسزایی ایفا کرده است.»
این اعلامیه همراه با چند عکس منتشر شده اما درباره هویت این فرد و اینکه از کدام کشور به داخل ایران منتقل شده سخن گفته نشده است.
در دو انفجار در ۱۳ دی سال ۱۴۰۲ در کرمان در مراسم چهارمین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، ۸۴ نفر کشته و ۲۸۴ نفر زخمی شدند.
 
 
End of مطالب پیشنهادی
بنابر گزارش‌ها، انفجار نخست «۷۰۰ متر» و انفجار دوم «یک کیلومتر» با مقبره قاسم سلیمانی فاصله داشته است.
داعش با پذیرفتن مسئولیت دو انفجار آن را «ادامه کارزار علیه شیعیان» خواند.
پیش از اینکه داعش مسئولیت این انفجارها را بر عهده بگیرد، معاون ابراهیم رئیسی عوامل اسرائیل را مسئول دانسته بود.
تنها چند روز پس از این انفجارها، دو «منبع مطلع» در دولت آمریکا به خبرگزاری رویترز گفتند: «رهگیری‌ ارتباطات و مراودات که توسط آمریکا انجام شده، تائیدکننده این مساله است که شاخه داعش مستقر در افغانستان دو بمب‌گذاری در ایران را انجام داده است.»
منبع اول به خبرگزاری رویترز گفته بود: «ایالات متحده اطلاعات کاملا روشنی دارد که داعش خراسان این عملیات را انجام داده است.»
پس از یک هفته، وزارت اطلاعات ایران گفت مغز متفکر این انفجارها را شناسایی کرده و او فردی تاجیکستانی به نام مستعار «عبدالله تاجیکی» بوده است.
عکسی که خبرگزاری میزان از عبدالله کویته منتشر کرده است
عکسی که خبرگزاری میزان از عبدالله کویته منتشر کرده است
وزارت خارجه آمریکا در ۵ بهمن یعنی کمتر از یک ماه پس از این حملات گفته بود پیش از انفجارها به ایران درباره خطر «حمله تروریستی» قریب الوقوع با ارائه جزئیاتی هشدار داده بود.
یک مقام وزارت خارجه آمریکا در آن زمان گفت که هشدار دادن به ایران درباره یک «تهدید تروریستی قریب الوقوع»، بر اساس سیاست مرسوم این وزارتخانه بود که چنانچه اطلاعاتی درباره «حملات تروریستی» به دست آورد، برای پیشگیری از «جان باختن افراد بی‌گناه» آن را در اختیار کشورهای دیگر می‌گذارد.
وال استریت ژورنال در گزارشی اختصاصی نوشته بود که واشنگتن پیش از حمله انتحاری در کرمان، اطلاعات قابل استفاده‌ای را به مقام‌های ایران رسانده بود.
بنابر این گزارش، این اطلاعات در مورد موقعیت مکانی و زمانی، این قابلیت را داشت که برای «خنثی» کردن حمله یا کاهش شمار قربانیان مفید باشد.

منبع:بی بی سی