PEZHVAKEIRAN.COM شرایط اقلیمی «استان گلستان» در پانزده سال آینده «بیابانی» می‌شود
 

شرایط اقلیمی «استان گلستان» در پانزده سال آینده «بیابانی» می‌شود

استان گلستان
کارشناسان منابع طبیعی پیش بینی می‌کنند که استان گلستان با همین روند اقلیمی و بی‌تدبیری مقامات جمهوری اسلامی «در ۱۵سال آینده بیابانی» می‌شود. کم آبی این استان «از مرز بحران گذشته» است و افزایش دمای گلستان «در ۸۰ سال» اخیر بی‌سابقه است.
به گزارش خبرگزاری ایلنا، براساس آمارها ۹۸ درصد منابع آب زیرزمینی این استان در حال «استحصال» است.
براساس پیش بینی کارشناسان منابع طبیعی، و در صورتی که زمینه‌های جلوگیری از تخریب زیست محیطی فراهم نشود؛ سیصد هزار هکتار از اراضی این استان، شامل شهرستان‌های گنبدکاووس، مراوه‌تپه، گمیشان و آق‌قلا بزودی به بیابان تبدیل می‌شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان با تشریح مشخصات اقلیمی این استان گفت که از دو میلیون هکتار گلستان «سطحی معادل یک میلیون و ۳۳۵ هزار هکتار عرصه‌های منابع طبیعی وجود دارد که ۴۵۲ هزار هکتار آن را عرصه جنگلی هیرکانی است.»
حمید سلامتی افزود که «عوامل انسانی، صحرای قره قوم و بالکان ترکمنستان و خشک شدن تالاب‌ها» در پدیده ریزگرد‌ها و بیابانی شدن در استان تاثیر زیادی داشته‌اند.
پیش از این در پی بحران کمبود آب در ایران، آب در چندین شهر قطع یا غیرقابل استفاده شده و ۲۰۰ روستا در استان گلستان با تنش آبی مواجه شده‌‌اند.
خبرگزاری ایلنا، استان گلستان را از جمله استان‌های دارای تنش آبی ذکر کرده و افزوده است که ۴۶ درصد جمعیت این استان در روستاها زندگی می‌کنند.
این خبرگزاری به نقل از رحمت‌الله نوروزی، نماینده علی‌آباد کتول در مجلس شورای اسلامی، نوشته که ۹۰ درصد از آب در استان گلستان در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود.
انستیتو منابع جهانی در گزارشی در فروردین ماه سال جاری، ایران را از جمله ۲۵ کشوری معرفی کرد که با شدیدترین وضعیت کم‌آبی و تنش آبی مواجه است و آن را از عواقب «چندین دهه مدیریت ضعیف آب و استفاده ناپایدار از آب برای کشاورزی» توصیف کرده است.
تداوم خشکسالی و بحران آب در ایران در حالی است که بارش شدید باران در مناطقی از کشور تاکنون موجب جاری شدن سیلاب و وارد کردن خسارات گسترده شده و جان دهها تن از شهروندان را گرفته است.

منبع:صدای آمریکا