PEZHVAKEIRAN.COM تیراندازی به ترامپ در گردهمایی انتخاباتی؛ فرد مهاجم «شناسایی شد»
 

تیراندازی به ترامپ در گردهمایی انتخاباتی؛ فرد مهاجم «شناسایی شد»

دونالد ترامپ در حلقه محافظانش در حالی که مشت خود را به سوی جمعیت بلند کرده و فریاد می‌زند

دونالد ترامپ در حلقه محافظانش در حالی که مشت خود را به سوی جمعیت بلند کرده و فریاد می‌زند

دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده که در تجمعی انتخاباتی در ایالت پنسیلوانیا حضور یافته بود، هدف سوءقصد با گلوله قرار گرفت و زخمی شد.

بر اساس گزارش‌ها، فرد مهاجم و همچنین یک نفر دیگر که در گردهمایی حضور داشت در این واقعه کشته شدند، اما سازمان اطلاعات ایالات متحده و همچنین سخنگوی ستاد انتخاباتی آقای ترامپ اطمینان داده‌اند که حال رئیس جمهور سابق آمریکا خوب است.

در بیانیه‌ای که روز یکشنبه منتشر شد، پلیس فدرال آمریکا، فردی به نام «توماس متیو کروکس» ۲۰ ساله را به عنوان «فرد دخیل در تلاش برای ترور دونالد ترامپ» شناسایی کرد.

پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، می‌گوید که تیراندازی در تجمع انتخاباتی دونالد ترامپ به عنوان یک «تلاش برای ترور» تلقی می‌شود.

کوین راجک، مأمور ویژه مسئول دفتر میدانی اف‌بی‌آی، در پیتسبورگ گفت که مقامات هنوز انگیزه این سوء قصد را شناسایی نکرده‌اند.

آقای راجک در یک نشست مطبوعاتی گفت که این اقدام یک «تلاش برای ترور» بود و افزود که «در این حادثه یک شرکت‌کننده در تجمع جان باخت و دو نفر به‌شدت مجروح شدند و فرد مظنون به تیراندازی نیز جان باخته است.»

تصاویر ویدیویی نشان می‌دهد رئیس جمهور سابق ایالات متحده با ابروهای درهم کشیده، دست راست خود را به سمت گوش راستش که پوشیده از خون بود، بالا می‌بُرد.

این ویدیوها همچنین حلقه نیروهای امنیتی در اطراف دونالد ترامپ را به تصویر می‌کشد که تلاش می‌کنند بر صحنه مسلط شوند.

آقای ترامپ سپس در حالی که مشت خود را به سوی جمعیت بلند کرده بود و فریاد می‌زد، همراه محافظان و نیروهای امنیتی به سمت یک خودروی شاسی‌بلند رفت و به این ترتیب از صحنه حادثه دور شد.

لحظه پایین آوردن دونالد ترامپ از سکوی سخنرانی

لحظه پایین آوردن دونالد ترامپ از سکوی سخنرانی

هنوز ابهامات بسیاری پیرامون این رخداد وجود دارد، اما دستگاه امنیتی ایالات متحده بلافاصله اعلام کرد که دونالد ترامپ در امان است و اقدامات حفاظتی پیرامون او انجام شده است.

سازمان اطلاعات ایالات متحده در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «تحقیقات سرویس مخفی آغاز شده و به محض دریافت اطلاعات بیشتری پیرامون حادثه، آن را به اطلاع عموم خواهیم رساند.»

لحظاتی بعد از این اطلاعیه، دادستانی پنسیلوانیا اعلام کرد که فرد مهاجم و دست‌کم یک نفر از حاضران در گردهمایی انتخاباتی کشته شده‌اند.تصاویر ویدیویی نیز نشان می‌دهد که جسد فرد مهاجم روی پشت‌بام بنای کم‌ارتفاعی در محل گردهمایی افتاده است.

 

این واقعه در باتلر، واقع در ۳۰ مایلی شمال شهر پیتسبورگ ایالت پنسیلوانیا رخ داد.

رسانه‌های آمریکایی به نقل از استیون چونگ، سخنگوی ستاد انتخاباتی ترامپ، گزارش داده‌اند که حال رئیس‌جمهور سابق آمریکا خوب است و او در یک مرکز خدمات پزشکی محلی تحت بررسی و مراقبت قرار دارد.

استیون چونگ همچنین از قول دونالد ترامپ از مجریان قانون به دلیل واکنش سریع‌شان به این «اقدام شنیع» تشکر کرده است.

روایت ترامپ از حادثه تیراندازی

ساعاتی پس از آن، دونالد ترامپ نخستین روایت خود از این سوءقصد را منتشر کرد و در شبکه اجتماعی «تروث سوشیال» که آن را بنیان گذاشته است، نوشت: «گلوله‌ای به من شلیک شد که قسمت بالای گوش راستم را سوراخ کرد.»

وی افزود: «بلافاصله متوجه شدم که اتفاقی افتاده و همان دم صدایی شبیه وزوز و شلیک شنیدم و بلافاصله حس کردم که گلوله، پوستم را می‌شکافد.»

یکی از شاهدان عینی که در این گردهمایی حضور یافته بود به خبرگزاری فرانسه گفت: «یکدفعه دیدیم که کلی آدم از سکو پایین می‌آیند و گیج و دستپاچه به نظر می‌رسند. صدای چندین تیر را شنیدم. چیزی بین صدای ترقه یا اسلحه کالیبر کوچک بود.»

این آخرین گردهمایی انتخاباتی ترامپ پیش از کنوانسیون روز دوشنبه حزب جمهوری‌خواه محسوب می‌شد، کنوانسیونی که بر نامزدی او در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر امسال به‌طور رسمی صحه می‌گذارد.

 

بایدن محکوم کرد

کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، گزارش‌های اولیه پیرامون این حادثه را دریافت کرده است.

بر اساس این اطلاعیه، رئیس‌جمهور آمریکا که در زمان تیراندازی در یک کلیسا در ایالت دلاوِر حضور داشته، به محل اقامت خود بازگشته است.

متعاقب آن نیز جو بایدن در بیانیه‌ای تیراندازی به دونالد ترامپ را محکوم کرد و گفت: «از شنیدن این خبر که او در امان و سالم است، خوشحالم. برای او و خانواده‌اش و همه کسانی که در این گردهمایی حضور داشتند، دعا می‌کنم و منتظر اطلاعات بیشتر می‌مانم.»

وی افزود: «من و جیل از سرویس مخفی که او را به جای امن منتقل کردند، سپاسگزاری می‌کنیم. هیچ جایی برای این نوع خشونت در آمریکا وجود ندارد. ما باید به عنوان یک ملت آن را به‌طور متحد محکوم کنیم.»

 

جو بایدن در انتخابات ماه نوامبر رویارویی دوباره‌ای با دونالد ترامپ خواهد داشت، اما شرایط جسمانی و ذهنی وی و لغزش‌های کلامی متعددی که رئیس جمهوری ایالات متحده در مناظره با ترامپ و سخنرانی‌های خود داشته، کارزار انتخاباتی وی را تحت‌الشعاع قرار داده است.

واکنش‌های داخلی در آمریکا و به حادثه تیراندازی

واکنش‌ها اما به این رخداد از همان ابتدا گسترده بوده است و شخصیت‌های برجسته‌ای از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات به همراه برخی از رهبران جهان آن را محکوم کرده‌اند.

نیکی هیلی، رقیب پیشین ترامپ برای نامزدی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری، با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس ضمن محکوم کردن این اقدام تأکید کرد که خشونت علیه نامزدهای ریاست‌جمهوری هرگز نباید عادی شود.

برنی سندرز، سناتور ایالت ورمانت، نیز در شبکه اجتماعی ایکس، نوشت: «خشونت سیاسی مطلقاً ناپذیرفتنی است.»

آقای سندرز همچنین در ادامه اضافه کرد که برای ترامپ یا هر کس دیگری که ممکن است در این حادثه آسیب دیده باشد، آرزوی بهبودی می‌کند.

 

ایلان ماسک، مالک شبکه ایکس هم با انتشار ویدیویی از لحظات بعد از تیراندازی به آقای ترامپ در این پلتفرم نوشت: «من کاملاً از رئیس‌جمهور ترامپ حمایت می‌کنم و امیدوارم هرچه سریع‌تر بهبود یابد.»

از سویی دونالد ترامپ جونیور، پسر رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، با انتشار تصویری از پدرش در شبکه اجتماعی ایکس تأکید کرد که «او هرگز از تلاش برای نجات آمریکا دست نمی‌کشد».

مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، هم با انتشار چندین پست در همین شبکه اجتماعی برای سلامتی ترامپ دعا کرد.

او نوشت: «من و همسرم کلی، برای رئیس‌جمهور ترامپ و همه شرکت‌کنندگان در مراسم امروز در پنسیلوانیا دعا می‌کنیم و قدردان مجریان قانون هستیم که در صحنه حضور داشتند و واکنش نشان دادند.»

جانسون که از متحدین ترامپ به‌شمار می‌رود همچنین در ادامه نوشت: «این اقدام شنیع کاملاً محکوم است و هیچ جایی در مبارزات مسالمت‌آمیز انتخاباتی در کشور ندارد.»

رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده در ادامه خواستار آن شد که این حمله نافرجام به اتفاق آرا و به صورت قاطعانه محکوم شود.

میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان در مجلس سنا، دیگر شخصیت سیاسی بود که تیراندازی به دونالد ترامپ را محکوم کرد.

او با اشاره به اینکه خشونت در سیاست ایالات متحده جایی ندارد، تأکید کرد که همه آمریکایی‌ها از اینکه ترامپ پس از این «حمله نفرت‌انگیز» حالش خوب است، خوشحال و سپاسگزار هستند.

 

همزمان باراک اوباما، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا هم تأکید کرد که در دموکراسی آمریکا مطلقاً جایی برای خشونت سیاسی وجود ندارد.

او عنوان کرد: «اگرچه ما هنوز دقیقاً نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده است اما همه باید از این که دونالد ترامپ آسیب جدی ندیده است خیالمان راحت باشد.»

آقای اوباما در ادامه افزود که به همراه همسرش میشل برای ترامپ آرزوی بهبودی دارد.

تیراندازی به ترامپ در میان رهبران جهان هم واکنش داشت و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، یکی از نخستین کسانی بود که آن را محکوم کرد.

آقای نتانیاهو با اشاره به اینکه از شنیدن گزارش‌ها دربارهٔ این رخداد شوکه شده، تأکید کرد که به همراه همسرش سارا برای سلامتی او دعا می‌کند.

همچنین ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، هم گفته است که در این ساعات دعاهای او همراه دونالد ترامپ است.

در اروپای شمالی، بریتانیا که متحد اصلی واشینگتن محسوب می‌شود، این رخداد را محکوم کرد.

کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا، گفت که از مشاهده صحنه‌های تکان‌دهنده در گردهمایی انتخاباتی دونالد ترامپ وحشت‌زده شده و برای او و خانواده‌اش آرزوی بهترین‌ها را دارد.

آقای استارمر افزود: «خشونت سیاسی در هر شکلی که باشد جایی در جوامع ما ندارد.»

سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز خبر داد که او «به صراحت» سوء قصدی را که باعث زخمی شدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا شد، محکوم کرده است.

استفان دوجاریک، سخنگوی گوترش در بیانیه‌ای گفت: «دبیر کل به صراحت این اقدام خشونت آمیز سیاسی را محکوم می‌کند. او بهترین آرزوهای خود را برای رئیس جمهور ترامپ برای بهبودی سریع می‌فرستد.»

روز یک‌شنبه نیز شاهزاده رضا پهلوی،‌ ولیعهد سابق ایران نیز در واکنش به این رخداد در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «از سوءقصد به جان رئیس جمهور ترامپ شوکه و متأثر شدم. برای آقای ترامپ و خانواده‌اش بهترین آرزوها را دارم و برای بهبودی سریع او دعا می‌کنم. همچنین به قربانیان این حادثه و مردم آمریکا تسلیت می‌گویم. خشونت سیاسی در دموکراسی‌ها جایی ندارد.»

 

 

منبع:رادیو فردا