PEZHVAKEIRAN.COM شش تن دیگر از فعالان حقوق زنان گیلان راهی زندان شدند
 

شش تن دیگر از فعالان حقوق زنان گیلان راهی زندان شدند

شماری از فعالان حقوق زنان در استان گیلان که برای اجرای حکم حبس خود را به زندان لاکان رشت معرفی کردند.
شماری از فعالان حقوق زنان در استان گیلان که برای اجرای حکم حبس خود را به زندان لاکان رشت معرفی کردند.
شش تن از فعالان مدنی و حقوق زنان گیلان روز شنبه ۲۳ تیر برای اجرای احکام حبس به شعبه ۵ اجرای احکام رشت مراجعه کردند.
به گزارش «بیدارزنی»، فروغ سمیع‌نیا، جلوه جواهری، شیوا شاه‌سیا، نگین رضایی، متین یزدانی و آزاده چاووشیان به زندان لاکان رشت منتقل شده‌اند.
فروغ سمیع‌نیا در آخرین یادداشت اینستاگرامی خود با اشاره به آغاز احکام حبس خود و رفقایش اعلام کرد: «ما همچنان آرزوهای مان را فراموش نکرده ایم و برای رسیدن به آنها می جنگیم.»
 
احکام حبس زهره و زهرا دادرس، دو تن دیگر از محکومان پرونده ۱۱ فعال گیلانی، روز ۲۰ تیر، به مرحله اجرا درآمد.
دراین پرونده ۱۱ فعال مدنی و حقوق زنان گیلان در مجموع به بیش از ۶۰ سال حبس محکوم شده‌اند.
این کنشگران اعلام کرده‌اند که در دوران بازداشت تحت شکنجه و ضرب و جرح قرار گرفته‌ بودند.
زهره (فاطمه) دادرس به اتهامات «تشکیل ‌گروه با هدف برهم زدن امنیت ملی» و «اجتماع و تبانی» به ۹ سال و شش ماه حبس محکوم شده که ۶ سال و یک روز آن قابل اجرا است.
فروغ سمیع‌نیا، سارا جهانی، یاسمین حشدری، شیوا شاه‌سیا، نگین رضایی، متین یزدانی، آزاده چاووشیان و‌ زهرا دادرس به اتهامات «عضویت در گروه» و «اجتماع و تبانی»، هریک به تحمل ۶ سال و سه ماه و ۱۷ روز زندان محکوم شده‌اند.
دو تن دیگر از متهمان این پرونده؛ جلوه جواهری و هومن طاهری، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» هریک حکم یک سال حبس دریافت کرده‌اند.
صدور احکام بیش از ۶۰ سال زندان برای ۱۱ مدافع حقوق زنان و کنشگر مدنی در استان گیلان با انتقادهای گسترده صدها تن از فعالان و نهادهای مدنی و حقوق بشری از جمله کانون نویسندگان ایران، کانون مدافعان حقوق بشر و شورای صنفی فرهنگیان ایران مواجه شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، متیو میلر، نیز این احکام را «ناعادلانه» و «تلاشی برای ارعاب و خاموش کردن صدای فعالان» دانسته و آنها را به شدت محکوم کرده است.

منبع:صدای آمریکا