PEZHVAKEIRAN.COM اسرائیل از حمله به محمد ضیف، «نفر دوم حماس» خبر داد؛ کشته شدن «۷۱ فلسطینی»
 

اسرائیل از حمله به محمد ضیف، «نفر دوم حماس» خبر داد؛ کشته شدن «۷۱ فلسطینی»

محمد ضیف
محمد ضیف
اسرائیل از انجام عملیات ارتش این کشور در حومه خان‌یونس با هدف کشتن محمد ضیف، فرمانده شاخه نظامی گروه افراطی حماس، خبر داد؛ گروهی که آمریکا و اتحادیۀ اروپا آن را یک سازمان تروریستی می‌دانند.
وزارت بهداشت غزه که زیرنظر حماس فعالیت می‌کند، می‌گوید در این حمله دست‌کم ۷۱ فلسطینی کشته شدند و حدود ۲۹۰ نفر نیز زخمی شدند.
ساعاتی قبل از این خبر نیز ارتش اسرائیل اعلام کرد با همکاری اردن در یک حملۀ هوایی به غزه موفق به کشتن حسام منصور، از اعضای ارشد حماس، شده است.
آن‌طور که رسانه‌های اسرائیل گزارش کرده‌اند، ارتش اسرائیل و سازمان اطلاعات نظامی آن اطلاعات دقیقی مبنی بر خروج محمد ضیف از تونل‌های مخفی و شرکت در نشستی در اردوگاه المواصی داشتند و حمله صبح شنبه ۲۳ تیر انجام شده است.
 
ارزیابی ارتش و «امان»، سازمان اطلاعات نظامی ارتش، این است که محمد ضیف در این حمله «به شدت زخمی» شده باشد.
حماس در بیانیه‌ای با تکذیب هدف قرار گرفتن محمد ضیف اعلام کرده که اسرائیل با هدف «توجیه» این حمله می‌گوید نفر شماره دو حماس را هدف قرار داده است.
این در حالی است که ارتش اسرائیل همچنین اعلام کرد در این حمله رافع سلامه، فرمانده گردان حماس در خان یونس، را نیز هدف قرار داده است.
از محمد ضیف در کنار یحیی سنوار به‌عنوان برنامه‌ریزان اصلی حملۀ این گروه افراطی به اسرائیل در ۱۵ مهر سال گذشته یاد می‌شود.
اسرائیل بارها محمد ضیف را در دو دهۀ گذشته هدف سوء‌قصد قرار داد، اما او که دست‌کم دو بار به‌شدت زخمی و معلول شده بود، توان خود را در طول سال‌ها بازیافت.
از نظر اسرائیل، یحیی سنوار رهبر حماس در غزه، محمد ضیف فرمانده گردان‌های عزالدین قسام، و معاون او مروان عیسی افراد اول تا سوم حماس هستند که از این سه تن، اسرائیل اسفند پارسال موفق به کشتن مروان عیسی شد و اکنون خبر حمله به محمد ضیف را داده است.
آمریکا کشته شدن مروان عیسی، نفر سوم حماس، را تأیید کرد
ارتش اسرائیل در نخستین روزهای پس از حمله حماس به اسرائیل، تصاویری از محمد ضیف را که در دورۀ پیش از حملۀ حماس به اسرائیل گرفته شده بود، در معرض دید عموم قرار داد.
شبکه کان اسرائیل اعلام کرد ارتش احتمال داده که هنگام حمله امروز به محمد ضیف، کسی از گروگان‌های اسرائیلی در کنار او نبوده است.
حماس در مورد گزارش‌های هدف قرار گرفتن محمد ضیف در نزدیکی خان‌یونس سکوت کرده هم‌چنان‌که در گذشته نیز در مورد عملیات ارتش اسرائیل علیه مهره‌های اصلی نظامی این گروه مانند مروان عیسی واکنش سریع نشان نداده است.
اما ارتش اسرائیل خبر حمله به ضیف را تأیید کرد و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نیز در یک بیانیه اعلام کرد از آغاز جنگ به ارتش فرمان داده بود که ضیف را از پای درآورند.
ارتش اسرائیل تا کنون برخی مهره‌های برجستۀ حماس و ده‌ها نفر دیگر از اعضای این گروه را از پا درآورده، اما محمد ضیف و یحیی سنوار در بیش از ۹ ماهی که از جنگ در غزه سپری شده، توانسته‌‌اند جان سالم به در ببرند.
کشته شدن حسام منصور، عضو ارشد امنیت داخلی حماس
ساعاتی پیش از این خبر، ارتش اسرائیل اعلام کرد که با همکاری اردن در یک حملۀ هوایی به غزه موفق به کشتن حسام منصور، از اعضای ارشد گروه افراطی حماس، شده است.

ارتش اسرائیل تأکید کرد که هواپیماهای جنگندۀ این کشور در حمله‌ای با «راهنمایی اطلاعاتی» اردن، حسام منصور، از اعضای ارشد امنیت داخلی حماس، را کشتند.
این عملیات یکی از همکاری‌های کم‌سابقۀ امنیتی میان اسرائیل و اردن است که مقام‌های اسرائیلی به‌صراحت دربارۀ آن سخن می‌گویند.
حساب کاربری وزارت دفاع اسرائیل در شبکۀ ایکس، با انتشار تصویری از حسام منصور و انتشار خبر کشته‌شدن او، نوشت که این عضو حماس یکی از مدیران بنیاد «الخیر» بود که به «سازمان‌های تروریستی کمک مالی می کرد و این اقدامات را تحت فعالیت‌های بشردوستانه پنهان می‌کرد».

در این توئیت، حسام منصور «یک عضو بنیاد خیریۀ جعلی در روز و تروریست در شب»، معرفی شده است.

این خبر پس از آن منتشر می‌شود که یک گروه حامی فعالیت‌های بشردوستانه در بریتانیا از کشته‌شدن چهار امدادگر ازجمله یکی از کارکنان ارشد خود توسط اسرائیل در منطقۀ امن غزه خبر داد.
بنیاد الخیر نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که در این حمله همچنین سه کارمند از دیگر گروه‌های امدادی که از یک انبار استفاده می‌کردند، کشته شدند.
تنش میان اسرائیل و گروه‌های امدادی از جمله آژانس امداد سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (اونروا) پس از حملۀ حماس به این کشور افزایش یافته است.
اسرائیل اونروا را متهم به همدستی شماری از کارکنان این نهاد با گروه افراطی حماس در حملۀ هفتم اکتبر به جنوب اسرائیل کرده است؛ حملۀ غافلگیرانه‌ای که به کشته شدن حدود هزار و ۲۰۰ نفر انجامید.
این اتهامات زمانی علنی شد که اونروا اعلام کرد پس از دریافت اطلاعاتی از اسرائیل، شماری از کارکنان خود را اخراج کرده است.
حملۀ گروه حماس در هفتم اکتبر سال گذشته میلادی به اسرائیل باعث شروع جنگ اسرائیل در غزه شد که تاکنون بیش از ۳۸ هزار کشته بر جا گذاشته و همچنان ادامه دارد.
یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، ۲۰ تیرماه اعلام کرد که «۶۰ درصد» از شبه‌نظامیان گروه حماس در نتیجۀ حملات ۹ ماه گذشتۀ اسرائیل به نوار غزه کشته یا زخمی شده‌اند.

منبع:رادیو فردا