PEZHVAKEIRAN.COM شورای امنیت سازمان ملل: افغانستان به پناه‌گاه امن القاعده و طالبان پاکستان تبدیل شده است
 

شورای امنیت سازمان ملل: افغانستان به پناه‌گاه امن القاعده و طالبان پاکستان تبدیل شده است

سازمان ملل می‌گوید که افغانستان تحت حاکمیت طالبان به «پناهگاه امنی» برای گروه‌هایی مانند القاعده و داعش تبدیل شده است. کمیته تحریم‌های شورای امنیت این سازمان در گزارش جدیدی بر اساس اطلاعات جمع آوری شده از کشورهای عضو، گفته است که «گروه‌های تروریستی» همچنان افغانستان را یک مکان امن می‌بینند و حکومت طالبان در برخی ولایات با این گروه‌ها برخورد نرم دارد.
بر اساس این گزارش، برخورد کنونی حکومت طالبان با گروه‌های پیکارجو به گسترش تروریسم به دیگر کشورهای همسایه می شود.
این گزارش به طور خاص به گروه القاعده اشاره می‌کند که برای چندین دهه روابط خوبی با طالبان داشته و با آنها در جنگ شرکت کرده و کمک‌های مالی ارائه کرده است.
حکومت طالبان در افغانستان هنوز به این گزارش اخیر کمیته تحریم‌های شورای امنیت واکنشی نشان نداده است، اما بارها حضور گروه‌های مسلح خارجی در افغانستان را تکذیب کرده است. آنها همچنین تاکید می‌کنند که به هیچکس اجازه نخواهند داد که از خاک افغانستان علیه دیگران استفاده کند.
در بخشی از این گزارش آمده است که در یک سال گذشته، گروه القاعده فعالیت‌های سازمانی و جذب نیرو را از سر گرفته و در پنج ولایت از جمله کابل و ننگرهار مراکز آموزشی ایجاد کرده است و خانه‌های امن دارند. این گزارش همچنین می‌افزاید که برخی از اعضای این گروه که القاعده که سازمان ملل آنها را افراد باتجربه می خواند، از خارج از افغانستان به خدمت گرفته شده‌اند.
کمیته تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل گفته است که سیف‌العدل، رهبر القاعده که گفته می‌شود در ایران است، عده‌ای از اعراب را به ولایت‌های کنر و نورستان فرستاده تا فعالیت‌های آموزشی را به پیش ببرند و با رهبری این سازمان ارتباط برقرار کنند.
در بخشی دیگر از گزارش سازمان ملل متحد، طالبان به دو نفر از گروه القاعده که در ساخت سلاح مهارت دارند، پناه داده است و نفر سوم که اهل لیبی است، پاسپورت افغانی و شغل در وزارت داخله/کشور حکومت طالبان دریافت کرده است.
در این گزارش از تلاش‌های حکومت طالبان علیه گروه داعش قدردانی شد، اما در مورد توانمندی‌های حکومت طالبان در برابر تروریسم با شک نگریسته شده و نگرانی از جذب افراد توسط گروه داعش خراسان ابراز شده است.
بر اساس این گزارش، داعش در حال آماده شدن برای تضعیف حاکمیت طالبان است، اما بیشتر در خارج از افغانستان به کشورهایی مانند روسیه و ایران حمله می‌کند.
حکومت طالبان هنوز در مورد این گزارش چیزی نگفته است، اما در فبروری/فوریه گذشته ادعای سازمان ملل مبنی بر ایجاد مراکز آموزشی توسط القاعده در افغانستان را رد کردند.
در میان ۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل، روسیه و چین طرفدار تعامل نزدیک‌تر با حکومت طالبان هستند و رهبران روسیه بارها از مبارزه حکومت طالبان علیه داعش ستایش کرده‌اند.
توضیح تصویر،در میان ۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل، روسیه و چین طرفدار تعامل نزدیک‌تر با حکومت طالبان هستند و رهبران روسیه بارها از مبارزه حکومت طالبان علیه داعش ستایش کرده‌اند
«حمایت مستمر از تی‌تی‌پی»
این گزارش همچنین بر حمایت مستمر طالبان از تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) تاکید کرده و تحریک طالبان پاکستان را «بزرگترین گروه تروریستی» در افغانستان خوانده است.
کمیته تحریم‌های شورای امنیت گفته است: «تی تی پی در مقیاس قابل توجهی در افغانستان به فعالیت خود ادامه می دهد و از آنجا به انجام عملیات‌های تروریستی به داخل پاکستان، اغلب با استفاده از افغان‌ها، ادامه می‌دهد. کشورهای عضو این را چالشی بزرگ برای طالبان افغانستان توصیف کردند که حتی اگر بخواهند نمی‌توانند آن را مدیریت کنند. طالبان تی‌تی‌پی را یک گروه تروریستی نمی‌دانند، روابط‌شان نزدیک است و خود را وام‌دار تی‌تی‌پی می‌دانند.»
در این گزارش، قدرت تحریک طالبان پاکستان در افغانستان بین ۶ هزار تا ۶ هزار ۵۰۰ عضو تخمین زده شده است.
طالبان قبلا چنین ارزیابی‌هایی را «مغرضانه» و «دور از واقعیت» خوانده‌اند.
آنها همچنین بارها اتهامات پاکستان در مورد تأمین مالی و پناه دادن به تی‌تی‌پی و کمک به آنها در انجام حملات فرامرزی در پاکستان را رد کرده است.

منبع:بی بی سی