PEZHVAKEIRAN.COM گزارش در مورد حمله ۱۵ مهر حماس؛ ارتش اسرائیل به اشتباهات خود اعتراف کرد
 

گزارش در مورد حمله ۱۵ مهر حماس؛ ارتش اسرائیل به اشتباهات خود اعتراف کرد

ارتش اسرائیل روز پنجشنبه ۲۱ تیر با انتشار گزارشی در مورد حملات مرگ بار گروه حماس به جنوب این کشور در ۱۵ مهر سال گذشته، به مجموعه ای از اشتباهات، از جمله واکنش کند و بی نظمی در عملیات، اعتراف کرد.
به گزارش آسوشیتدپرس، این گزارش شامل نتایج نخستین تحقیقات ارتش اسرائیل در مورد شکست در مقابله با حمله شبه نظامیان حماس است.
این گزارش بر روی کیبوتص «بئری» در نزدیکی نوار غزه متمرکز بوده که در جریان حمله حماس بیش از ۱۰۰ تن از ساکنانش کشته و بیش از ۳۰ تن نیز به دست شبه نظامیان این گروه تحت حمایت جمهوری اسلامی گروگان گرفته شدند.
دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: «ارتش در ماموریت خود برای محافظت از ساکنان کیبوتص بئری شکست خورد»‌و افزود: «گفتن این موضوع برای من دردناک و سخت است.»
در این گزارش از جمله به تأخیر چند ساعته در ورود واحدهای نظامی اسرائیل اشاره شده و آمده است که آنها تا بعد از ظهر در بیرون کیبوتص در انتظار بودند و وخامت اوضاع را درک نکردند.
به نوشته آسوشیتدپرس، ساکنان کیبوتص «بئری» از این گزارش استقبال متفاوتی داشتند و برخی از آنان خشم خود را نسبت به شکست‌ ارتش در آن روز ابراز کردند، اما در عین حال از این که ارتش مسئولیت را بر عهده گرفت، قدردانی کردند.
عضو تیم امنیت محلی کیبوتص بئری: ساعت ۱۱صبح هفتم اکتبر با نتانیاهو تماس گرفتم. او گفت: رسیدگی می‌کنیم
در این ارتباط، کیبوتص خواستار تشکیل یک کمیسیون رسمی برای بررسی شکست های گسترده ۱۵ مهر سال قبل شد تا هیچ شهروند دیگری با آن مواجه نشود.
در پی حمله غافلگیرکننده حماس، حدود ۱۲۰۰ تن که بیشتر آنها غیرنظامی بودند، کشته شدند و بیش از ۲۵۰ تن دیگر را گروگان گرفته و به غزه منتقل شدند. تاکنون ۱۰۹ گروگان از اسارت حماس رهایی یافته‌اند و طبق برآوردهای اسرائیل، ۱۱۶ گروگان دیگر هنوز در غزه به سر می‌برند که احتمالا ۴۲ تن از آنها جان خود را از دست داده‌اند.
پس از آن، اسرائیل با هدف نابودی حماس به غزه حمله کرد.
به گفته وزارت بهداشت غزه که تحت کنترل حماس است، بیش از ۳۸ هزار فلسطینی کشته و بیش از ۸۰ درصد از مردم آواره شده اند و فاجعه انسانی در غزه به وجود آمده است.
آسوشیتدپرس اشاره کرد که اسرائیل اکنون با جنایات جنگی و اتهامات نسل کشی در دادگاه های بین المللی مواجه است. با این همه، این کشور چنین اتهاماتی را رد کرده و در عین حال به استفاده حماس از غیر نظامیان به عنوان سپر انسانی و همچنین تجاوز شبه نظامیان به زنان و دختران در حمله ۱۵ مهر اشاره کرده است.
بر اساس این گزارش، ارتش اسرائیل تحقیقاتی را در مورد ۱۵ مهر سال گذشته آغاز کرده، رئیس اطلاعات ارتش هم استعفا داده است و چند فرمانده دیگر عذرخواهی کرده و مسئولیت ناکامی ها را بر عهده گرفته اند. اما بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، درخواست های مکرر برای تحقیقات را رد کرده است.
او گفته در شرایطی که این کشور بر روی جنگ علیه حماس متمرکز است، نمی توان تحقیقاتی انجام داد و افزوده که به همه پرسش ها در زمان مناسب پاسخ داده خواهد شد. اما منتقدان، نخست وزیر اسراییل را متهم می کنند که برای اجتناب از آنچه که تقریباً به طور قطع انتقاد شدید از سیاست ها و رهبری او خواهد بود، اقدام به وقت گذرانی می کند.
در همین حال، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، روز پنجشنبه در یک مراسم نظامی خواستار تحقیقات دولتی درباره اشتباهات انجام شده در مورد حمله حماس در ۱۵ مهرماه شد و تاکید کرد که این تحقیقات باید شامل تمامی افراد تصمیم‌گیرنده، از جمله خودش و بنیامین نتانیاهو باشد.
آقای گالانت در مراسم فارغ‌التحصیلی افسران جدید که نتانیاهو نیز در آن حضور داشت، گفت که این تحقیقات باید عینی و جامع باشد و تمامی نهادهای اجرایی، نظامی و امنیتی را شامل شود. جمعیت حاضر از اظهارات او استقبال کردند.
پیشتر یک عضو تیم امنیت محلی کیبوتص بئری، در مصاحبه با کانال ۱۲ اسرائیل فاش کرد که در ساعت ۱۱ صبح روز ۱۵ مهر با بنیامین نتانیاهو تماس گرفته و به او اطلاع داده بود که صدها تروریست در داخل کیبوتص حضور دارند. به گفته مائور، نتانیاهو به او اطمینان داده بود که به این حادثه رسیدگی خواهد شد.
اِلام مائور در پاسخ به پرسش خبرنگار کانال ۱۲ درباره مکالمه اش با نتانیاهو گفت: «بله، این اتفاق افتاد.»
او همچنین گفت که بئری که در آن زمان تنها رها شده بود، درخواست کمک کرده بود. نتانیاهو در این مورد پاسخ داده بود: «ما به این مسئله رسیدگی می‌کنیم.» اما نیروی نظامی اضافی تا ساعت ۱:۳۰ بعدازظهر ۱۵ مهر به کیبوتص نرسید.

منبع:صدای آمریکا