PEZHVAKEIRAN.COM هشدار اندیشکده‌های آمریکا: جمهوری اسلامی در آستانه دستیابی به سلاح هسته‌ای است؛ اقدام فوری انجام شود
 

هشدار اندیشکده‌های آمریکا: جمهوری اسلامی در آستانه دستیابی به سلاح هسته‌ای است؛ اقدام فوری انجام شود

ائتلافی از اندیشکده‌ها و گروه‌های فعال شناخته‌شده در ایالات متحده، از جمله ائتلاف واندنبرگ و بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، هشدار داده‌اند برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی به مرحله‌ای بحرانی رسیده و حکومت ایران می‌تواند تنها ظرف چند روز، اورانیوم غنی‌شده کافی را برای ساخت چندین سلاح هسته‌ای تولید کند.
این در حالی است که توجه جهانی به جنگ اسرائیل با گروه فلسطینی حماس تحت حمایت جمهوری اسلامی در نوار غزه و همچنین انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا در سال جاری میلادی، ۲۰۲۴، معطوف شده است و تهران به‌طور مستمر فعالیت‌های هسته‌ای و غنی‌سازی اورانیوم خود را افزایش داده است.
این گروه‌ها با انتشار گزارشی، از رئیس‌ جمهور آینده آمریکا خواسته‌اند «گزینه‌های نظامی معتبر» برای جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای را به سرعت توسعه داده و یک «استراتژی منسجم و جامع» برای مقابله با تهدیدات ناشی از برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده آن اتخاذ کند.
آن‌ها در ادامه گزارش مشترک خود تاکید می‌کنند که زمان برای انحراف و بی‌توجهی به این تهدیدها به پایان رسیده است و سیاست‌های دولت جو بایدن در قبال جمهوری اسلامی ایران ناکارآمد بوده‌اند.
این گزارش با حمایت ۹ اندیشکده و گروه فعال در حوزه سیاست خارجی، از جمله اتحاد علیه ایران هسته‌ای، اتحادیه ملی برای دموکراسی در ایران، پیشبرد آزادی آمریکا، مسیحیان متحد برای اسرائیل و ائتلاف یهودیان جمهوری‌خواه تهیه شده است؛ گزارشی که نشان‌دهنده نگرانی فزاینده در میان بخش وسیعی از جامعه سیاست خارجی آمریکا در مورد عدم تمایل دولت بایدن برای مقابله با حکومت ایران است.
پیشنهادهای این گروه‌ها برای رئیس‌ جمهوری آینده آمریکا شامل موارد زیر است:
  • تجمع سایر کشورهای غربی برای تحریم فعالیت هسته‌ای تهران و اعمال مجدد مجموعه‌ای از اقدامات اقتصادی که در ابتدا از سوی سازمان ملل متحد به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ لغو شده بودند.
  • آماده‌سازی وزارت دفاع ایالات متحده، پنتاگون، برای اجرای سریع احتمالات نظامی در صورت شکست بازدارندگی.
  • مقابله با کارزار نفوذ خارجی تهران از طریق افشای اطلاعات طبقه‌بندی شده و پیگرد قانونی مقامات جمهوری اسلامی درگیر در تلاش‌های حکومت برای کشتن مخالفان ایرانی و مقامات آمریکایی.
  • توجه بیشتر به گروه‌های تروریستی نیابتی حکومت ایران و پاسخگو دانستن جمهوری اسلامی برای اقدامات آن‌ها.
  • حمایت عمومی بیشتر از نیروهای مخالف حکومت جمهوری اسلامی در ایران.

این گزارش هشدار می‌دهد که برنامه هسته‌ای پیشرفته جمهوری اسلامی همراه با طیف کامل فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده آن، نیاز فوری به یک استراتژی منسجم و جامع برای مقابله با این تهدیدات را نشان می‌دهد.

منبع:صدای آمریکا