PEZHVAKEIRAN.COM سی‌ان‌ان: روسیه قصد داشت مدیرعامل شرکت آلمانی تأمین‌کننده تسلیحات اوکراین را ترور کند
 

سی‌ان‌ان: روسیه قصد داشت مدیرعامل شرکت آلمانی تأمین‌کننده تسلیحات اوکراین را ترور کند

آرمین پاپرگر، مدیرعامل شرکت اسلحه‌سازی «راین‌متال» آلمان
آرمین پاپرگر، مدیرعامل شرکت اسلحه‌سازی «راین‌متال» آلمان
شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد نهادهای اطلاعاتی آمریکا چند ماه پیش کشف کردند که روسیه برای ترور مدیرعامل یک شرکت تسلیحاتی آلمانی که به اوکراین گلوله‌های توپ و خودروهای نظامی می‌فروشد برنامه‌ریزی کرده است.
سی‌ان‌ان روز پنجشنبه ۲۱ تیرماه به نقل از پنج مقام آمریکایی و غربی که نام‌شان در گزارش قید نشده، افزود هدف این ترور آرمین پاپرگر، مدیرعامل شرکت اسلحه‌سازی «راین‌متال» بوده است.
براساس این گزارش، نهادهای اطلاعاتی آمریکا این موضوع را به همتایان آلمانی خود اطلاع داده و آن‌ها توانستند اقدامات لازم را برای حفاظت از جان آرمین پاپرگر انجام دهند.
«راین‌متال» یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گلوله‌های توپ و تانک در جهان است و در پی تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، حجم فروش محصولات خود به کی‌یف را در حد چشمگیری افزایش داده است.
این شرکت در ماه فوریه امسال اعلام کرد که یک کارخانه تولید گلوله توپ در خاک اوکراین احداث می‌کند.
 نیروهای اوکراین به دلیل کمبود مهمات مجبور به عقب‌نشینی از شهر آودیوکا در شرق این کشور شدند
یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مهمات جهان در اوکراین کارخانه تأسیس می‌کند
منابع آمریکایی و غربی به سی‌ان‌ان گفتند طرح ترور آقای پاپرگر یک مورد از برنامه‌ریزی‌های روسیه برای ترور مدیران صنایع تسلیحاتی اروپایی است که با اوکراین معامله می‌کنند.
این منابع افزودند که طرح ترور آقای پاپرگر تکمیل‌شده‌ترین مورد از تهدیدهای روسیه علیه مدیران صنایع تسلیحاتی بود.
مقامات امنیتی غربی معتقدند که روسیه از بیش از شش ماه قبل کارزار خرابکاری در سراسر اروپا از طریق عوامل نیابتی خود را آغاز کرده است.
اقدامات عوامل نیابتی روسیه که معمولاً افراد بی‌تجربه و آماتور هستند از خرابکاری‌های کوچک تا اقدام به بمبگذاری و ایجاد حریق در تأسیسات را در برمی‌گیرد و یکی از اهداف آن پرهزینه کردن کمک تسلیحاتی کشورهای اروپایی به اوکراین است.
به نوشته سی‌ان‌ان، در چنین کارزاری آرمین پاپرگر هدفی بدیهی بود چون شرکت او بزرگترین و موفق‌ترین تولیدکننده آلمانی گلوله‌های توپ ۱۵۵ میلی‌متری است که در جنگ فرسایشی اوکراین نقش بسیار مهمی دارد.
یک مقام امنیتی گفت شرکت آلمانی «راین‌متال» در هفته‌های آینده کارخانه تولید خودروهای زرهی در خاک اوکراین را راه‌اندازی می‌کند و تولید سلاح و تجهیزات نظامی غربی در داخل اوکراین، مسکو را به شدت نگران کرده است.
این اولین بار است که مقامات امنیتی غربی به وضوح در مورد کارزار ترور مدیران شرکت‌های تسلیحاتی اروپایی صحبت می‌کنند.
مقامات ناتو احتمالاً براساس همین شواهد در ماه‌های گذشته در مورد جدی بودن کارزار خرابکاری و ترور توسط عوامل روسیه هشدار داده بودند.
یک مقام ناتو با اشاره به همین ارزیابی به سی‌ان‌ان گفت: «وسعت این اقدامات در حدی است که ممکن است پیامدهای استراتژیک نظیر وقوع درگیری‌های مسلحانه در شرق اروپا داشته باشد».
شورای امنیت ملی کاخ سفید به طور مستقیم در مورد طرح ترور مدیر شرکت آلمانی اظهارنظر نکرد. ولی سخنگوی این نهاد به سی‌ان‌ان گفت: «ایالات متحده در همکاری با متحدان غربی خود برای خنثی کردن این توطئه‌ها تلاش می‌کند. ما در عین حال با صراحت اعلام کرده‌ایم که این اقدامات روسیه روی حمایت قاطع ما از اوکراین تاثیر نخواهد داشت».
سفارتخانه‌های آلمان و روسیه در واشینگتن به درخواست سی‌ان‌ان برای اظهارنظر در این مورد پاسخ ندادند.
سخنگوی شرکت آلمانی «راین‌متال» نیز از اظهارنظر در این مورد امتناع کرد.
او گفت: «شرکت ما همواره اقدامات لازم را در مشورت با نهادهای امنیتی انجام می‌دهد».
تهدید و احتمال سوءقصد به شهروندان کشورهای عضو ناتو در خاک کشورهای خارجی می‌تواند برای این پیمان به یک چالش بزرگ بدل شود.
براساس ماده پنجم منشور ناتو، حمله به یک کشور عضو حمله به تمامی اعضای این پیمان تلقی می‌شود. ولی باید دید که اقدامات خرابکارانه عوامل نیابتی روسیه، از جمله احتمال ترور در خاک کشورهای اروپایی چه نوع تهدیدی تلقی خواهد شد و واکنش ناتو به آن چگونه خواهد بود.

منبع:رادیو فردا